Kannattaako iskiaiskivusta kärsivän mennä lääkäriin
Vai yrittää hoitaa itse vaan. Ei vaan meinaa helpottaa ainakaan liikuntaa harrastamalla, melkein pahenee vaan.
Kommentit (36)
Kannattaa soittaa terveydenhuollon neuvontanumeroon, niin toivottavasti kuulee, millainen paikallinen linjaus vaivan suhteen on.
Fysioterapeutti on ammattilainen tässä asiassa. Meillä kaikki iskiasvaivaiset ja esim. selkäkipuiset ohjataan ensisijaisesti aina fyssarille.
Pääsisin varmaan työterveyslääkärille, mutta minulla on lievä lääkärikammo, enkä oikeastaan haluaisi mennä jos voi vielä jotain yrittää itse.
Kantsii suoraan mennä erikoislääkärille eli ortopedille.
Itsellä ei iskiaskipu parantunut 10 kuukaudessa, paheni vain kuukausi kuukaudelta, sitten magneettikuvattiin ja todettiin, että välilevy revennyt totaalisesti ja välilevyn sisällä oleva kookas massa painoi todella pahasti iskiashermoa. Vaiva ei parane jumppaamalla ja 5 %:lla se ei parane edes odottamalla. Mä kuuluin tohon 5%:iin ja jouduinkin sitten kiireelliseen selkäleikkaukseen ambulanssilla, kun en enää kyennyt liikkumaan yhtäkkiä milliäkään, en pystynyt liikkumaan ja jo tuossa kohtaa olin kitunut 10 kk. Poistivat kaksi erittäin kookasta prolapsia hermoa painamasta nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutti on ammattilainen tässä asiassa. Meillä kaikki iskiasvaivaiset ja esim. selkäkipuiset ohjataan ensisijaisesti aina fyssarille.
Ei kannata uskoa tätä. Kyllä kipuihin osa tarvitsee muuta kuin fyssarin. Joillakin ihmisillä pahenee tulehdukset ja kivut liikkeellä. Ellei ensin paranna niitä muulla tavoin. Sitten vasta pieni liike.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei iskiaskipu parantunut 10 kuukaudessa, paheni vain kuukausi kuukaudelta, sitten magneettikuvattiin ja todettiin, että välilevy revennyt totaalisesti ja välilevyn sisällä oleva kookas massa painoi todella pahasti iskiashermoa. Vaiva ei parane jumppaamalla ja 5 %:lla se ei parane edes odottamalla. Mä kuuluin tohon 5%:iin ja jouduinkin sitten kiireelliseen selkäleikkaukseen ambulanssilla, kun en enää kyennyt liikkumaan yhtäkkiä milliäkään, en pystynyt liikkumaan ja jo tuossa kohtaa olin kitunut 10 kk. Poistivat kaksi erittäin kookasta prolapsia hermoa painamasta nukutuksessa.
Miten tämä välilevy on päässyt repeämään? Oletko telonut selkäsi jossain vaiheessa?
Mene osaavalle perinteiselle jäsenkorjaajalle tai osteopaatille.
Onko sinulla tutkittu aiemmin lääkärissä, että se on iskiaskipua eikä mitään muuta? Jos ei ole niin sitten ottaisin yhteyttä lääkäriin.
Muuten ne ei tee iskiaskivulle siellä lääkärissä mitään. Korkeintaan toteavat että iskias ja määräävät kipulääkettä. Jos jaloissa tunnottomuutta tai pidätyskyky lähtee niin sitten tietenkin lääkäriin. Kyllä siinä iskias kivussa useampi viikko menee. Liikkua kannattaa maltillisesti pieniä määriä kerrallaan vaikka muutamia kertoja päivässä. Ja venyttelyt kannattaa kivun ollessa unohtaa. Eikä ne siellä yksityselläkään tee muuta kun antavat lähetteen magneettiin jos sitäkään. Nykyään ei kuvata heti vaan sillon jos pitkittyy tai on pahat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä välilevy on päässyt repeämään? Oletko telonut selkäsi jossain vaiheessa?
En ole telonut selkääni. Selässä todettiin alkavaa rappeumaa. Olen joogannut ym. ja olen yli nelikymppinen. Selkä ei vain kestänyt.
Pääsin siis suoraan kiirelliseen leikkausjonoon, kun lääkäri näki magneettikuvat ja selkäleikkaukseen pääsyä odotellessa yhtäkkiä kivut meni potenssiin miljoona enkä kyennyt enää liikkumaan ja sitten kiidätettiinkin ambulanssilla sairaalaan. Olin ehtinyt olla siinä leikkausjonossa viikon.
Hermokipu meni siis koko jalan pituudelta koko tuon ajan, alkaen pakarasta ja takareittä pitkin varpaisiin. Kipu paheni kuukausi kuukaudelta. Selässä kipua ei ollut missään kohtaa, vain jalassa.
Jalkaan jäi lievää tunnottomuutta ja kramppeja tulee pohkeeseen. Hermokivut jäivät leikkauspöydälle. Leikkauksesta on nyt reilu 2 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole telonut selkääni. Selässä todettiin alkavaa r
Aika nopeasti olet päässyt leikkaukseen. Itse olen kärsinyt vaivasta jo 20 vuotta. Aina välillä on jaksoja, ettei pääse ollenkaan kävelemään. Usein en tunne toista jalkaani ollenkaan. Minulle on sanottu, että leikkaus on äärimmäinen toimenpide, ettei siihen minun kohdallani vielä mennä.
Istuminen on kuulemma ainakin pahasta.
Kannattaa mennä. Vahvaa kipulääkettä naamariin ja sitten katkokävelyä päälle. Makaamalla vain pahennat tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitokeinoja siihen muka on?
Liikunta ja lihasrelaxantti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaankaan ei tarvita lääkärikäyntiä.
"Aika nopeasti olet päässyt leikkaukseen. Itse olen kärsinyt vaivasta jo 20 vuotta. Aina välillä on jaksoja, ettei pääse ollenkaan kävelemään. Usein en tunne toista jalkaani ollenkaan. Minulle on sanottu, että leikkaus on äärimmäinen toimenpide, ettei siihen minun kohdallani vielä mennä."
Aika outoa, missä näin on?
Viimeiset kaksi kuukautta siitä kokonaisesta 10 kuukaudesta makasin siis kotini vankina jalat tyynykasan päällä, koska se ainut siedettävä asento, jossa kipu lievittyi. Mullehan oli jo määrätty kaikki mahdolliset lääkkeet, eivätkä ne auttaneet. Pystyin istumaan tai seisomaan max 3 minuuttia kerrallaan, sitten alkoivat järkyttävät hermokivut, jotka pakottivat sänkyyn jalat koholle.
Pääsin hädin tuskin siis sinne lääkäriinkään, pystyin kävelemään autolta siis 5 metrin pätkissä kamalissa tuskissa. Ja tosiaan sanottiin suoraan, että ei tämä parane odottamalla enää yhtään, kun tilani siis tasaisesti paheni siten, että olin lopulta vuodepotilaana sänkyni vankina jo pitkään.
Ja tosiaan, kun meni sitten täysin liikuntakyky, kun mut oli jo asetettu leikkausjonoon, kiireellisyysluokka ykköseen ja kiljuin kivusta siinä kohtaa kun ambulanssi jouduttiin soittamaan, niin selkä kuvattiin sairaalassa uudestaan ja todettiin sama kuin hieman aiemmin eli kaksi massiivista prolapsia eli välilevytyrää ja todella paha hermopinne / hermopuristus iskiashermossa, oli vieläpä pahentunut.
Ei siinä kukaan mitään aprikoinut, vaan leikkaussaliin miltei heti. Todella hyvä kirurgi poisti sen välilevymassan sieltä puristamasta.
Tämä siis Helsingissä, HUSissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaankaan ei tarvita lääkärikäyntiä.
Lihasrelaxantit ovat reseptilääkkeitä, joten tarvitaan läkärissäkäynti.
On ihmisiä, jotka odottelevat liian pitkään lääkäriinmenoa selkäkivuissaan ja saattaa jäädä leikkauksen jälkeenkin tuntopuutoksia ja hermovaurioita. Itsehän menisin, koska tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei auta, sillä se välilevystä pursunnut massa ei kaikilla sula pois. Siis mikäli kyseessä on välilevyn repeämä ja sen sisältä ulos tullut massa, joka painaa hermoa. 5 %:lla keho ei sulata sitä massaa pois, vaan se pitää mekaanisesti sieltä sitten poistaa.
Sukulaiselle sanottiin, että ei leikkauksia tehdä ellei ole ihan pakko tilanne. Niissä on niin isot riskit. Muutaman epäonnisen leikkaus tarinan olen kuullut, jossa tilanne huononi epäonnistuneen leikkauksen jälkeen.
Joku tuolla mainitsi fysioterapeutin. Suosittelen käymään sellaisella joka on erikoistunut myös iskiakseen ja sen hoitoon. Kyllä ne voi jotain vinkkejä ja ohjeita antaa.
Erikoislääkärille? Yksityinen. Kunnalta saa kuulustelun, pääpillerit ja lämmintä kättä? Onko se reumalääkäri vai joku muu lekuri, mikä niistä on perehtynyt tuohon vaivaan. Voihan sitä mennä kun kerkeää.