Minkä ikäisenä olette jättäneet ehkäisyn pois?
Olen pian 46 ja mietin, onko e-pillerireseptin uusiminen vielä tarpeellista. Vuotoja tietysti vielä on säännöllisesti taukoviikoilla, mutta en tiedä johtuuko vain pillereistä vai olisiko kuukautiset, jos en söisi pillereitä. En ole koskaan ollut raskaana ja olen lukenut joskus, että synnyttäneet naiset tulevat vanhempanakin helpommin raskaaksi, kiska raskaudet ylläpitävät hedelmällisyyttä. Milloin te muut olette lopettaneet ehkäisyn?
Kommentit (28)
Minulla oli toimivat munasarjat viime joulukuussa gyne-käynnillä, joten sain minipilleri reseptin. Siihen asti oli e-pillerit käytössä. Menopaussin alkua odottelen, mutta edelleen vuoto tuli pilleritauolla.
Olen 54 v. joten
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt
N40
Ruma naama lasketaan tässä yhteydessä ehkäisyvälineeksi.
Olen lukenut, että 51 vuotias ei tarvitse enää ehkäisyä.
mitä läkärisi vastaa. luotettavampaa tietoa kuin täältä. kyllähän hedelmällisyys laskee rajusti,mutta tuossa iässä vahinkoraskaus sen seuraukset mm. vammainen lapsi tai vihoviimeinenkeskeytys, joten varmuudella toimi. mutta nyt voisi jo toimiakin rytmitetty yhdyntä, ei ovulaation aikoihin. munasolukin voi irrota vaikka vuotoa ei olisikaan kuin vähän. mutta yhdyntä on tarkoitettu lisääntymiseen, eläinmaailmassakin se on se prioriteetti,ei muuhun käyttöön. johan luontokin sanelee,sun menstruaatio loppuu, sitten kuuluu muunkin loppua. keho kertoo.
varmaan kannattaisi käydä alan lääkärillä kysymässä, raskautuminen kun on hyvin yksilökohtaista....
olen itse 50 ja todistetusti edelleen ovuloin ja kohdun limakalvo on kuin kolmekymppisellä. Gyne hyvin painokkaasti sanoi minulle rasaustoiveiden kyselyn jälkeen, että "ehkäisy, ehkäisy, ehkäisy"
70 vuotta ja risat, ei kait enää oo pelkoo raskaudesta....
Sterilisointi 46v. Ei tarvi miettiä sitä.