Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan uhrin sotkuinen koti

Vierailija
14.03.2024 |

Lehdissä on kodista kuvia. Kuulemma niin sotkuinen, että olisi pitänyt ottaa huostaan. Sotkuinen on, kyllä. Aloin kuitenkin miettimään, että mikä on sotkuisuuden raja. Koti nimittäin näyttää siltä kuin monen muunkin lapsiperheen aika ajoin. Välillä on tiskivuoei, kunnes se hoidetaan. Tavaroita on lattialla, kunnes taas siivotaan. Kylpyhuoneessakin on ajoittain monenlaista tavaraa, pesukoneen päälläkin. Sen perusteella aika moni lapsi pitäisi traumauttaa ha ottaa pois kotoaan. 

Eiköhän lastensuojelun toimenpiteiden pitäisi perustua muihin asioihin? TV:ssä on nähty himohansyraaja-jaksoja. Siellä koti on sellainen, joka on henkinen ja turvallisuusriski lapselle 

Kommentit (313)

Vierailija
281/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bongi kärynnyt kämpässä 24/7, mikään ihmekään jotta kaikki muu onkin sitten jäänyt näiltä "vanhemmilta" tekemättä 🙄

Bongi? Kyllä siellä käytettiin kovempia aineita. Sen näkee mm siitä että kun äiti on nyt pois tuolta huumeluolasta, hänellä on paino noussut huomattavasti. 

Aineiden kanssa pelatessa ei ole nälkä. Nyt ruoka taas maistuu kun ei saa mömmöjä. 

Vierailija
282/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsuudenkoti aina siisti ja puhdas. Sama perinne on jatkunut omassakin elämässä paitsi laitan enemmän rahaa viihtyisään sisustukseen.

Ihmettelen kuinka jotkut voivat ja pystyvät noin järkyttävässä sikolätissä elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain luki, että sossu oli tavannut lasta vain etänä. Oliko eri sossu se, joka on maalannut äidin kanssa? Ei ehkä etänä ole maalattu?  Montako sosiaalityöntekijää näissä perheissä yleensä käy? Miksi sama sossu, joka oli äidin kanssa, ei tavannut lasta livenä? 

Lapsen tapaaminen ilman vanhemman läsnäoloa on laissa määrätty. Joensuun lisäksi ainakin Tampereen lastensuojelu laiminlyö tätä jatkuvasti.

Lähde: vaadin oman lapseni tapaamista ilman vanhempia., ei onnistunut. Lasta tavattiin vain sairaan isän läsnäollessa, joten lapsi asetteli kaikki sanansa niin, ettei isälle tulisi paha mieli. Kymmenen kuukauden prosessin aikana lasta tavattiin yhden kerran, alle puoli tuntia.

Isä ei ole lähivanhempi, mä olen. Lasu liittyi isän sairauteen eikä ollut mun ilmotuksesta, eikä muunkaan yksityishenkilön.

Isää lasu tapasi kymmenen kertaa ja

Meille on tulossa lastensuojelun palvelutarpeen arviointi. Haluavat tavata meidät vanhemmat erikseen ja lapsen erikseen. Kysyivät haluammeko me vanhemmat tulla toimistolle vai tulevatko he meidän kotiin. Vastasin että voimme tulla toimistolle. Lapsen vaihtoehdot koululla tai toimistolla.

Vierailija
284/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja meidän tiskipöytä näyttää joka ilta tuolta, ennen kuin tiskikone on ladattu. Koska meillä on paljon lapsia, tiskit eivät yleensä edes mahdu kerralla ja täytyy pestä toinen koneellinen aamulla. Kun viikonloppuisin leivotaan ja tehdää ruokaa valmiiksi seuraavaa viikkoa varten, kaaos voi olla jäätävä.

Mulla on pyykinpesukoneen päällä vati täynnä epämääräisiä tavaroita, meillä on pyykkikasoja ja kissalla käytetyn näköinen wc. Meillä on joulukoristeita seinällä, koska en ole jaksanut ottaa niitä pois. On nurkassa kaksi pussillista käytettyjä kenkiä ja vaatteita menossa UFFille, mutta siihen tulee vielä lisää kun viikonloppuna vihdoin ehdin käydä kaappeja läpi. Luistimet pyörii kodarin lattia, niitä on viisi paria ainakin.

4-vuotiaan koti ei näytä saastaiselta, kuten otsikoidaan. Saasta ei muodostu kuukaudessa, jos sen verran ovat tuossa asuneet. Jutun kirjoittaja ei ole nähnyt saastaa, minä olen kotikäynneillä. Asunnossa on polut tärkeimpiin huoneisiin, nekin eläinten virtsassa ja ulosteessa. Roskasäkkejä lasten ruskeiksi muuttuneissa sängyissä. Palojälkiä. Kissan ulosteita hyllyssä, tiskikaapissa. Hometta, mustaa limaa, kärpäsiä... Epäjärjestys ei ollut tämän perheen ongelma, vaan ihan jotkut muut asiat. Iltapäivälehdissä on tosi vahva moralisointi meneillään, se ohjaa katsetta ongelman ohi. Mutta pääseepä taas naiset ja äidit haukkumaan toisiaan, kun jollain oli puhtaat vaatteet viikkaamatta.

Vierailija
285/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu jatkaa. Edes näissä mädäntyneimmissä kodeissa ei tapeta lapsia. Kyllä ne lapset ovat siellä ihan elävinä. Kodin epäjärjestys tai edes se saasta ei indikoi lapsen kiduttamista ja tappamista. Suht tavanomaisen lapsuperheen sotkun patologisoiminen ei aiheuta muuta kuin moraalipaniikkia, pitäisi puhua itse asiasta.

Vierailija
286/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut edes erityisen sotkuinen lukuunottamatta tiskipöytä, huostaanoton perusteet tietenkin se päihteiden käyttö ja isäpuoli ois pitänyt olla seurannassa myös, meillä aika usein tuon näköistä 

Vierailija
287/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen nähnyt sotkuisempiakin. Kuitenkin, siellä oli esimerkiksi ulostetta sen pojan patjassa ja ummehtunut haju. Nuo on merkkejä vakavammasta hygienian laiminlyömisestä kuin perus lapsiperheen sekasorto.

Vierailija
288/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että tämän pienen pojan kohtalo särki sydämeni. Ajatus, että hän kuoli yksin kivuissaan. Vasta 4 vuotias. Omaa lastani en jätä yksin edes flunssassa nukahtamaan, käyn vielä joskus yölläkin tsekkaamassa että kaikki on hyvin. Hänen olostaan ei edes äitinsä välittänyt. kaikilla pitäisi olla edes se äiti kehen voi luottaa ja turvautua.

Miksi sinä haluat ajatella että hän kuoli kivuissaan? Hänellä oli kuumetta uutisen mukaan ja ilmeisesti hän on nukahtanut. Istutko sinä kuumeisen lapsen sängyn vierellä koko yön valvoen ettei hän kuole? Häpeä nyt hieman sinäkin ajatuksiasi lapsista.

Meinaatko, että noilla palovammoilla ei ollut kipuja? Onko sulla koskaan ollut yhtään palovammaa?

Ja siis todellakin otan kipeän lapsen lähell

Mulla on lukiolaisia, jos ovat todella kipeitä, tarkistan heidänkin vointiaan yöllä, samoin puolison, hän on 54v. Ihan normaalia huolenpitoa läheisistä. Pienen lapsen kohdalla vielä tärkeämpää, kun he eivät osaa kommunikoida oloaan välttämättä riittävän selkeästi.

Vierailija
289/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lapsuudenkoti aina siisti ja puhdas. Sama perinne on jatkunut omassakin elämässä paitsi laitan enemmän rahaa viihtyisään sisustukseen.

Ihmettelen kuinka jotkut voivat ja pystyvät noin järkyttävässä sikolätissä elää.

Sama juttu, mun äiti oli totaali-yh mulle vuosia ja kävi päivätöissä. Meillä oli joka perjantai siivouspäivä kun kaikki puunattiin. Lämmin ruoka oli pöydässä klo 17, joka.ikinen.päivä. Samaa mallia olen yrittänyt jatkaa, toki lasten harrastusten takia ruoka-aika voi olla milloin vaan klo 17-22 välillä nykyään (lapset siis isoja teinejä jo).

Vierailija
290/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten joidenkin ihmisten mielestä tuo koti muka näyttää normaalilta... minusta näyttää ihan tyypilliseltä nistin sotkemalta kämpältä. Okei sen myönnän, ettei kämppä ole vielä niin pahassa kunnossa kuin mitä voisi olla (katsokaa vaikka joskus iltalehdistä niitä kuvia vuokrakämpistä, jotka nistit ovat sotkeneet), mutta ei tuo ole sellainen asunto, missä lapsen pitäisi olla. Joo, se on ihan normaalia että lapsiperheissä on sotkua, mutta kyllähän nekin jossain välissä siivotaan ja sotku saattaa olla vaikka lapsen leluja. Tuolla kämpässä ei ollut mitään lapseen viittaavaa, eikä tuo tila näytä turvalliselta lapselle - ties mitä piikkejä, yms. roskan keskellä, mihin lapsi voisi satuttaa itsensä. Kun olin itse pieni lapsi, meillä vanhemmat antoi kyllä "sotkea" leikin aikana, mutta toisaalta meidät opetettiin myös siihen, että sitten yhdessä siivottiin lelut pois leikin jälkeen. Kun noita kuvia katsoi, oon tosi kiitollinen, että omat vanhemmat tarjosi puhtaan ja turvallisen kasvuympäristön - se toki kuuluisi kaikille lapsille.

Suomessa lastensuojelussa on kyllä paljon parannettavaa. Jotenkin typerää, että lakiin on kyllä kirjattu että lasta pitää tavata seurantajakson aikana, mutta sitten ei ole määritelty, miten pitää tavata. Totta kai lapsi pitäisi aina nähdä fyysisesti. Minkä takia säännölliset huumetestit eivät ole pakollisia vanhemmille, joiden lapsi palaa sijoitusjakson jälkeen takaisin kotiin? No ei varmaan voi olla kun se loukkaisi jonkun nistin itsemääräämisoikeutta... mutta ihan oikeasti, miten paljon niillä pakollisilla testeillä voitaisiin ehkäistä lapseen kohdistuvaa väkivaltaa? Jos seulat ei olisi puhtaat niin lasta ei palautettaisi, tai lapsi sijoitettaisiin kiireesti muualle. Siinä olisi myös vanhemmalle mahdollisuus näyttää, kumpaa arvostaa enemmän - päihteitä, vai omaa lastaan. Tässä tapauksessa me kaikki tiedetään, kumman vaihtoehdon lapsen äiti valitsi.

Vierailija
291/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu jatkaa. Edes näissä mädäntyneimmissä kodeissa ei tapeta lapsia. Kyllä ne lapset ovat siellä ihan elävinä. Kodin epäjärjestys tai edes se saasta ei indikoi lapsen kiduttamista ja tappamista. Suht tavanomaisen lapsuperheen sotkun patologisoiminen ei aiheuta muuta kuin moraalipaniikkia, pitäisi puhua itse asiasta.

Juuri näin. Itse asiasta. Mutta ihmiset eivät tajua sitä julmuutta. Eivät osaa edes kuvitella. Arvostelevat sitten sitä mitä näkevät, kun sitä pahempaa eivät osaa edes kuvitella (vaikka siitä on kerrottu).  Mutta tosiaan on melko vaaleanpunainen kupla, jos kuvitellaan että tuo kaaos on se epäonnistuneen vanhemman ruumiillistuma, sillä perusteella lapsi olisi kuulunut viedä pois, ja uhkaamalla että jos et siivoa niin lapsi lähtee. Ja "äidille rätti käteen" jne. 

Ihan väärillä raiteilla. Mitä hemmettiä se rätti kädessä auttaa, onko lapsi turvassa vai annetaanko hänen kärsiä väkivaltaisen puolison käsissä. 

Kyllä joku muukin tässä ketjussa on tästä huomauttanut, että ei se sotku, vaan väkivalta, huumeet, huumekauppa. Niillä perustein lapsi olisi pitänyt saada pois. 

Vierailija
292/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, mun äiti oli totaali-yh mulle vuosia ja kävi päivätöissä. Meillä oli joka perjantai siivouspäivä kun kaikki puunattiin. Lämmin ruoka oli pöydässä klo 17, joka.ikinen.päivä. Samaa mallia olen yrittänyt jatkaa, toki lasten harrastusten takia ruoka-aika voi olla milloin vaan klo 17-22 välillä nykyään (lapset siis isoja teinejä jo).

Jotainhan teidänkin lapsuuden perheessä on ollut vinossa, jos äitisi on jäänyt totaali-yh:ksi. Teillä on ollut niin vakava perhetilanne, ettei toinen huoltaja ole voinut edes tavata lapsiaan enää. Tai isäsi on kuollut ollessasi lapsi. Sinun olisi syytä pohtia näitä asioita ja miltä ne ovat lapsesta tuntuneet. Ei sitä, oliko teillä kellontarkka päivällinen joka ilta. Perjantain siivouspäivä on toki rutiinien ja hygienian osalta tärkeä juttu, silti teillä on tapahtunut paljon pahaa, etkä voi poistaa sitä ylistämällä äitisi luomaa "kunnollisen ihmisen kulissia." On selvää, että äitisi ja sinä olette henkisesti kärsineet ja paljon. Nämä on ne asiat, joihin pitää suunnata katse kun pohditaan lasten hyvinvointia, ei säntilliset siivouspäivät.

Vierailija
293/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kotona koko päivän, äiti ja isäpuoli. Pieni lapsi elää tässä ympäristössä.

Onko ne niin humalassa ja huumeitten vaikutuksen alaisena, etä eivät tajua, millaisessa läävässä he ovat.

Eiköhän siellä ole ollut jo aikamoinen lemukin, kun on monen päivän astiat tiskaamatta.

Niitten sänkykin oli niin likaisen näköinen, tuskin siihen on vaihdettu lakanoita milloinkaan

Vierailija
294/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa 4-vuotiaan tapauksessa ongelma oli, ettei lastensuojelu tunnistanut päihde- ja väkivaltaongelmia. Lehtijuttu on siirtänyt huomion sotkuun, joka on tapauksessa sivuseikka.

Vierailija
295/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnanohjaukseen liittyviä ongelmia  kaikkien muiden ongelmien lisäksi. Mummokaan ei pystynyt tsemppaamaan lastaan perusarjen pyörittämiseen ja sossustakaan eivät kyenneet apua antamaan.

Kertoohan tämä yhteiskunnan tilasta jotain, ettei mikään taho kokenut tilannetta hälyttäväksi. 

Vierailija
296/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku kertoo elämänhallinnan puuttumisesta. Kuka teistä edes aikuisena olisi halunnut käydä tuossa vessassa tai nukkua tuossa sotkuisessa sängyssä? Kissanhiekkalaatikosta nousi varmaan muhevat hajut ja kakkaa ja pissaa seisotettiin ties kuinka kauan. Kissat eivät sitäpaitsi tee tarpeitaan noin likaiseen laatikkoon. Oletettavadti pissaa ja kakkaa oli sänkyjen alla ja ties missä. 

Tietenkin lapselle tehty muu paha oli pahinta jx olisi ollut tärkeintä. Mutta lapsi on myös oikeutettu puhtaisiin lakanoihin ja puhtaampaan,  viihtyisämpään kotiin. Leluja ei ollut näkyvillä kuin tuon potkulauta. Täysin virikkeetön koti. 

Käsi sydämelle: kuka täällä katsoo, että hänen lapsellaan olisi ihan hyvä olla tuollaisessa kodissa? Asiat ovat siinä ok. Jos ei puhuta v ä ki vallasta. 

Vierailija
297/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen nähnyt sotkuisempiakin. Kuitenkin, siellä oli esimerkiksi ulostetta sen pojan patjassa ja ummehtunut haju. Nuo on merkkejä vakavammasta hygienian laiminlyömisestä kuin perus lapsiperheen sekasorto.

Niinpä, minusta on aika karmeata puolustella, että kun on nähnyt sotkuisempiakin koteja niin tuo olisi ns. normaali. Jos kyseessä  olisi ollut pelkät aikuiset narkkarit, niin hälläväliä. Mutta nyt ei niin ollut. Koti oli yksi osatekijä mistä olisi pitänyt tehdä päätelmiä pojan kokemasta kohtelusta. Kaiken sen lisäksi joutui asumaan tuollaisen roinan keskellä. Aikuiset voivat päättää, asuvatko moisessa. 

Jos olisin sossu, en kyllä kehtaisi puolustella täällä yhtään. Koti oli myös sen lapsen koti. Pakosta. 

Vierailija
298/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä koskaan näyttänyt tuolta kotona, vaikka äitini pyörittikin jos jonkinlaista alkoholistia ja narkkia. Siksi varmaan "vältyin" sossun väliintuloilta. Koti oli aina viimeisen päälle kiillotettu...

Vierailija
299/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä myös sotkuista usein. Epäjärjestystä. Leluja ja vaatteita siellä täällä. 

Vierailija
300/313 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että tämän pienen pojan kohtalo särki sydämeni. Ajatus, että hän kuoli yksin kivuissaan. Vasta 4 vuotias. Omaa lastani en jätä yksin edes flunssassa nukahtamaan, käyn vielä joskus yölläkin tsekkaamassa että kaikki on hyvin. Hänen olostaan ei edes äitinsä välittänyt. kaikilla pitäisi olla edes se äiti kehen voi luottaa ja turvautua.

Miksi sinä haluat ajatella että hän kuoli kivuissaan? Hänellä oli kuumetta uutisen mukaan ja ilmeisesti hän on nukahtanut. Istutko sinä kuumeisen lapsen sängyn vierellä koko yön valvoen ettei hän kuole? Häpeä nyt hieman sinäkin ajatuksiasi lapsista.

Meinaatko, että noilla palovammoilla ei ollut kipuja? Onko sulla koskaan ollut yhtään palovammaa?

Mulla on lukiolaisia, jos ovat todella kipeitä, tarkistan heidänkin vointiaan yöllä, samoin puolison, hän on 54v. Ihan normaalia huolenpitoa läheisistä. Pienen lapsen kohdalla vielä tärkeämpää, kun he eivät osaa kommunikoida oloaan välttämättä riittävän selkeästi.

Kun mulla oli KISSA kipeä, niin laitoin herätyskellon yöllä parin tunnin välein soimaan tarkistaakseni kissan voinnin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi