Oho mulle tuli yllätyksenä että nykyään avolesketkin voi saada leskeneläkkeen
Mitä hyötyä avioliitosta enää on? Avopuolison sukunimenkin voi nykyään ottaa halutessaan.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on tosi tiukat rajoitteet, milloin sitä saa.
No ei mun mielestä. Tarvitaan vain 5 vuoden yhteiselo ja yhteinen lapsi.
Jaaha, jännämies yrittää laistaa avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain sitä 7 vuoden yhteiselon ja lapsen vuoksi vaikkei edes asuttu samassa osoitteessa. Olennaista oli yhteinen lapsi jonka vanhemmuus oli tunnustettu ja molemmat osallistuivat lapsen elämään joka päivä.
Lesken eläkkeen voisi aivan hyvin lakkauttaa ja säästää siinäkin valtion verorahaa. Joku ihme muinaisjäänne agraarikulttuurin ajoilta.
Finlex:
"Avopuolisoilla tarkoitetaan laissa yhteistaloudessa asuvia parisuhteen (avoliiton) osapuolia, jotka ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai joilla on yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi."
Ota siis huomioon, että mies ei voi laistaa parisuhdestatuksesta, jos on tunnustanut isyyden! Suhde katsotaan lain silmissä avoliitoksi jos lapsesta on yhteishuoltajuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain sitä 7 vuoden yhteiselon ja lapsen vuoksi vaikkei edes asuttu samassa osoitteessa. Olennaista oli yhteinen lapsi jonka vanhemmuus oli tunnustettu ja molemmat osallistuivat lapsen elämään joka päivä.
Onpa outoa. Mitä jos isällä olisi niitä lapsia useamman naisen kanssa. Saisiko kaikki leskeneläkkeen vai miten arvotaan?! Kuka asian päättää, kun ei näköjään ihan selkeä systeemi ole?
Ihan oudoksi mennyt. Sama kuin lopetettaisiin koko avioliitto - systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Finlex:
"Avopuolisoilla tarkoitetaan laissa yhteistaloudessa asuvia parisuhteen (avoliiton) osapuolia, jotka ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai joilla on yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi."
Ota siis huomioon, että mies ei voi laistaa parisuhdestatuksesta, jos on tunnustanut isyyden! Suhde katsotaan lain silmissä avoliitoksi jos lapsesta on yhteishuoltajuus.
entä sitten kun jänniksellä on 4 lasta 4 eri naisen kanssa ja on tunnustanut näiden isyydet?
meneekö väestörekisterin tietokone solmuun kun polygamia ei ole laillista suomessa, eli se että joku on virallisesti avoliitossa useiden eri ihmisten kanssa?
Nykyään kaikki on mahdottomuus on mahdollista.
Jos vanhemmalla on lapsi toisen kanssa ja avioliitossa toisen kanssa niin kumpi saa leskeneläkkeen koulintapauksessa? Näistähän tullaan oikeudessa taistelee sitten, kun suhteet rinnastetaan avioliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finlex:
entä sitten kun jänniksellä on 4 lasta 4 eri naisen kanssa ja on tunnustanut näiden isyydet?
meneekö väestörekisterin tietokone solmuun kun polygamia ei ole laillista suomessa, eli se että joku on virallisesti avoliitossa useiden eri ihmisten kanssa?
Todennäköisin skenaario on se, että rekisterissä miehen parisuhdestatus muuttuu naimattomasta avoliitossa olevaksi, ja samoin niiden neljän muun naisen.
Järjestelmä ei osaa herjata tai valittaa siitä, että niiden neljän naisen avoliiton "lähde" on se yksi ja sama mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oikeus lopu jo kun lapsi täyttää 18 v.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmalla on lapsi toisen kanssa ja avioliitossa toisen kanssa niin kumpi saa leskeneläkkeen koulintapauksessa? Näistähän tullaan oikeudessa taistelee sitten, kun suhteet rinnastetaan avioliittoon.
Vanhempien parisuhdestatuksella ei ole väliä lapsen perintöoikeuksia ajatellen, koska lapsi on automaattisesti perintökaaressa seuraava rintaperillinen, vaikkei mitään avoliittoa, avioliittoa tai testamenttia olisi.
Se siis jakautuisi täysin 50/50 noiden kahden lapsen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien parisuhdestatuksella ei ole väliä lapsen perintöoikeuksia ajatellen, koska lapsi on automaattisesti perintökaaressa seuraava rintaperillinen, vaikkei mitään avoliittoa, avioliittoa tai testamenttia olisi.
Se siis jakautuisi täysin 50/50 noiden kahden lapsen välillä.
Kyseessä leskeneläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkas kauan sitä lesken eläkettä maksetaankaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oikeus lopu jo kun lapsi täyttää 18 v.
Ei
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kyseessä avohoito (asuvat eri osoitteissa) niin silloin ei saa.
Eläkeyhtiöt säästää kymmeniä tuhansia vuositasolla jokaisesta kuolleesta jakaen hiluja leskille tiukalla seulalla.
Kannattaako ruotia jotain vajaan satasen eläkettä?
sukupuolellakaan ei ole väliä peppupojatkin saavat eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
sukupuolellakaan ei ole väliä peppupojatkin saavat eläkkeen.
Saavat jos ovat synnyttäneet yhteisen lapsen.