Miksi aina oletetaan, että vauvat nukkuvat huonosti??
Ja, että äiti on ensimmäisenä vauvavuotena univelkainen?
Tätä olen aina ihmetellyt; itselläni on 2 lasta (Toinen 3½v ja toinen 2v) ja univelkani + valvominen on kumpaisenkin lapsen kohdalla alkanut siitä, kun ikää tuli 1 vuosi - sitä ennen ei mitään ongelmia.
Kumpainenkin vauva meillä nukkui vastasyntyneestä - n. 2kk ikäiseksi 5-6h putkeen yhdellä syötöllä. 2kk ikäisestä saakka nukkuivat täydet yöunet 9-10h ja päälle n. 3h päiväunet - nukahtivat hyvin, ja nukkuivat sikeästi.
Mutta; meillä ei olekaan koskaan ollut masuvaivoja (vauvoja on aina pienestä (vastasyntyneestä!) saakka hyvin röykytetty syötön jälkeen, ja hoito on ollut rauhallista ja lasta (jo ihan pientä vauvaa) " kuuntelevaista" - herkistymällä jo ihan pienen vauvan viestinnälle välttää monet huudot! Ja samalla pitää huolen siitä, ettei tilanne masukipujen tmv. kanssa käy mahdottomaksi (röykyttämällä).
Allergia tms. tapaukset toki erikseen.
Kommentit (19)
Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet syntymästä saakka kaikki yöt.
Jaa. Kyllä mun molemmat lapset ovat olleet vauvoina todella huonoja nukkujia, vaikkakin terveitä. Enkä varmasti ole huono äiti. Joten ihmettelepä sitä :)
Minäkin ensin luulin, että tää on ihan asiallista pohdintaa stereotypioista. Mutta sitten alun jälkeen ap osoittaakin tietämättömyytensä.
Sitten kun ap perustat väitteesi jollekin oikealle tiedolle omien subjektiivisten kokemustesi sijaan, niin opit, että luultavasti sinun lapsesi olisivat olleet kutakuinkin tuollaisia nukkujia, vaikka heitä olisi hoitanut kuka hyvänsä ja millä metodeilla hyvänsä. Vähän lukemalla opit, että äideillä on tapana ottaa kunnia lasten käytöksestä itselleen ja kasvatukselleen, vaikka todellisuudessa kyse on geneettisistä ominaisuuksista.
MEILLÄ oli toisella lievä koliikki (huusi 2 h täyttä kurkkua kunnes simahti, joka ilta n. kuukauden verran).
Toisella ei ollu mittään erikoista.
Molempia on kuunneltu samallalailla, molempia on masujumpattu, kylvetetty, röyhtäytetty jne.
Nukkuminen on meillä ollu kuitenkin ihan alusta saakka niinkuin äitiinsä olis tullu: uni maittaa! Toista lasta piti välillä herätelläkin tissutteleen kun äiti meinas hermostua neljän tunnin jälkeen.
1- vuotiainakin uni on maistunu, joskus on hampaita kutitellu ja siihen on auttanu suppo.
Itte lähden siitä ajatuksesta että monella lapsella saattaa olla ekat kuukaudet hankalaa suolistonsa kanssa, ymmärrän unettomat perheet enkä pidä heitä yhtään huonompina tai kovempina -anopillani on 5 lasta joista keskimmäisellä on ollu 3 kk KOVA koliikki.
Säkää on että ollaan selvitty koliikista näin helpolla. Lisää lapsia toivotaan, mutta SILTI varaudun henkisesti siihen että koliikki iskee. Kun varautuu pahimpaan on ihana kun pääseekin helpotuksella! ;)
Täällä netissä kirjoituksiin voi hyvin helposti tulla sellainen " sävy" , mitä ei oikeasti ihan sillä tavalla tarkoita, miltä se kuulostaa - ei ollut tarkoitus laittaa hyvin nukkuvia vauvoja omaksi meriitikseni, vain ja ainoastaan todeta, että tällä " konseptilla" voisi useampikin siinä onnistua (tai sitten ei, yksilöstähän tämä tietysti myöskin aina on kiinni).
Surettaa vain sellaiset " turhat" valvomiset, jotka olisivat helposti estettävissä (mm. hyvällä röyhtäytysopastuksella sairaalassa) - esimerkiksi tiedän tapauksen missä vauvaa ei osata lainkaan oikealla tavalla röykyttää, tottakai vauva itkee kohta syötön jälkeen vatsakipujaan, äiti hätääntyy lapsensa hätää ja syöttää lisää maitoa, nyt vauva on liian täynnä + lisäksi vatsakipuinen ja alkaa vielä sitten pulautellakin ylimääräisiä pois. Vauvan viestintää ei tässä hetken päästä ollenkaan ymmärretä, eikä äiti ymmärrä mikä vauvaa vaivaa. Suhde alkaa korjaantua vasta sitten, kun vauva / lapsi jo pystyy itse kommunikoimaan haluansa syödä ja pystyy itse istumaan sen verran suorassa, että saa ilmat ulos ilman vanhempienkin apua. Surullista, että se kommunikaatio ei pääse kehittymään jo sen vastasyntyneen kanssa! Ne ne vasta suloisia tapauksia ovatkin - kun kaikki menee hyvin, tuhisevat ja leväyttelevät isoja valloittavia hymyjä =o).
Siihen kannattaa pyrkiä..
Ap.
Tällaisissa tapauksissa vääjäämättä tulee mieleen että toivottavasti tuo äiti saa seuraavaksi koliikkivauvan.
Ed. kommentit kuin omiani. Tässäkin perheessa yksi superhyvänukkuja ja toinen huutelija.
Ap, valitettavasti et voi ottaa " kunniaa" hyvin nukkuvista lapsistasi. Tai siis no, voit tietenkin omassa mielessäsi kuten olet jo tehnytkin :) Oikein hyvää jatkoa!
Omani ei nukkunut edes pienenä päivällä juuri lainkaan ja sain jos jonkinlaista syytöstä, etten vain osaa laittaa nukkumaan, eka vauva, kookematon äiti ja kaikkea muuta paskaa. Tuli kokeiltua sekin, että annoin kokeneelle hoitajalle hoitoon, että nukuta sinä se päiväunille. Eipäs onnistunut. Viikon yritti.
että suurin osa vauvojen ongelmista johtuu röyhtäyttämisen puutteesta tai väärästä tekniikasta. Mä en koskaan röyhtäyttänyt omaani (sanoivat kättärillä ettei tarvi). Vauva kärsi vähän aikaa koliikista, johon tehosi relatipat. Mun vaavipas ei ikinä pulautellut kun ei sitä " pakko oksennettu" ruoan jälkeen.
ja muutenkin olen tosi empaattinen kuuntelevainen ja lapsen tahtiin elävä. Mutta eipä ole 7 kk vauva vieläkään nukkunut ainuttakaan kokonaista yötä, ' ennätys' tähän mennessä kaksi herätystä yöllä joista toisella syöttö. N. 5 kk ikään asti herätyksiä 3-4 joka yö.
Ja aika yleistä tuo vauvojen huono nukkuminen on, ei aina todellakaan johdu mistään röyhtäyttämisen puuttumisesta vaan esim siitä ettei vauva osaa itse nukahtaa yöllä uudestaan herättyään.
Yöllä syöneet ja taas nukkuneet. Minä taas olen kysyjille ja ihmettelijöille sanonut että: Tämä ei ainakaan ole kasvatuksen tulos.
Kellään ei tosin ole ollut maha vaivoja sen kummemmin. Mutta en kyllä siitä voi kunniaa ottaa itselleni että lapset nukkuu hyvin.
Jos vauva on tyytyväinen, hyvinsyövä, hyvinnukkuva, vierastamaton vesseli, ansio on äidin. Päinvastaisessa tapauksessa äiti ei osaa hoitaa lastaan, siitä kaikki ongelmat. Helpon vauvan äidin on helppo hymyillä ja rakastaa vauvaansa - minä osaan, lapsi on tyytyväinen!! Vaativamman, mahakipuisen, levottoman vauvan äiti tekee miljoona kertaa enemmän, koska ei ole vaihtoehtoja mutta silti saa lokaa päälleen ja se voi pahimmillaan aiheuttaa masennusta kaiken muun turhautumisen päälle.
Ihmiset ovat erilaisia, vauvat ovat ihmisiä!!!! Olisikohan aika opetella ymmärtämään se!
1. heräs 1-2h välein kunnes täytti 8kk. aika rankkaa oli ja univelkaa tuli.
2. nukkui vielä vähemmän ja oli koliikkia. päivällä nukkui hyvin mutta sillon esikoinen oli hereillä niin en saanu nukkua. oli tosi rankkaa aikaa. =(
3. on nukkunu 1kk:n iästä asti 10-12h PUTKEEN yöunet. päivällä jaksaa leikkiä ja ei oo univelkaa ollenkaan.
elikkä mun lapsista 2/3 on ollu huonoja nukkumaan joten uskon kyllä että univelkaa kertyy muillekin!
Meilläkin 2 lasta. Lapsoset nukkuivat jo synnärillä 12 tunnin yöunet. Ilman että olisi tarvinnut syöttää välillä. Nytkin esikoinen, joka on 3v. menee nukkumaan klo 21 ja herää joskus klo 10 aamulla. Vauva 4kk nukahtaa illalla 22 aikoihin ja heräilee siinä 11 aikaan aamulla. Eikä mitään masuvaivoja tai allergioita eikä mitään muutakaan...
Arvaa, meinasinko tipahtaa tuolilta kun ekan kerran luin viestisi :)
Miten sua ei herätetty imettään lapsia?? Meillä herättiin pari-kolme kertaa yössä imetteleen että maidonnousu alkais kunnolla.
kunnes sain toisen joka ei nukkunut yöllä ellei pistänyt vaunuihin ja keinutellut välillä. Kolmannen jälkeen olin niin väsynyt etten vielä tänä päivänä muista miten se yönsä nukkui :)
Kokeilkaa itse juoda lasillinen (eli siis suhteessa sama määrä nestettä), ja käykää välittömästi sen jälkeen selällenne makaamaan sängylle - huom! Saatte olla vain ihan velttoina! Kokeilkaa muutama päivä-viikko, alkaako tulla vatsakipuja? Kumma juttu - mistähän johtuisi?!
PIENI VAUVA EI OLE TARPEEKSI JÄNTEVÄ PYSTYÄKSEEN RÖYHTÄISEMÄÄN - SITÄ PITÄÄ SIINÄ AUTTAA! Ja jokainen voi omalla kohdallaan kokeilla em. esimerkin avulla tarvitseeko ihmisen röyhtäistä juomisen / syömisen jälkeen.
Ap.
että olet niin hyvä Äiti, että lapsesikin sen ansiosta nukkuivat hyvin???