Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuorotteluvapaasijaisuuden menetys...

17.01.2007 |

Hei!

Olen töissä sairaalassa määräaiksena sijaisena (ollut jo vuodesta 2005). Tämänhetkinen määräyskirjani loppuu maaliskuun lopussa.

Osastonhoitaja ilmoitti minulle että tarjolla olisi minulle vuorotteluvapaan sijaisuus elokuun loppuun. Ilmoitin että todella mielelläni otan sen vastaan mutta muutamme paikkakuntaa heinäkuun alussa. Osastonhoitaja sanoi että sitten he eivät voi vuorottelusijaisuutta antaa minulle ja mahdollisia kesätöitäkään ei mielellään minulle anneta koska ne annetaan mieluummin sellaiselle joka pystyy koko lomakauden olemaan töissä.

Eli jos olisin salannut muuttoni, minulla olisi töitä siihen asti kun muutamme eli heinäkuuhun asti. Mutta koska halusin olla rehellinen, minulla ei ole töitä tarjolla enää maaliskuun lopun jälkeen.

Kyllä ottaa päähän. Onko tämä ihan laillista? On varmaan mutta kunhan kysyn jos joku porsaanreikä löytyisi...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että sitä sijaistamaan pitää ottaa työtön työnhakija. Eli suoraan et ainakaan olisi voinut jatkaa vv-sijaisena, vaan sinun olisi pitänyt olla ainakin päivä työkkärin kirjoilla työttömänä. Ja määräaikaisuuttahan ei voi purkaa kesken kaiken. Vai olisiko nykyinen määräaikaisuutesi päättynyt ennen vv-sijaisuuden alkamista?

Ja noin ihan mutu-tuntumalta sanoisin, että tuskin siinä mitään laitonta on, etteivät halua sinua palkata kesätyöläiseksi. Ymmärrän hyvin, että mieluiten palkataan niitä, jotka voivat olla töissä koko lomakauden - alalle kuin alalle.

Vierailija
2/13 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olisin ehtinyt olla työttömänä päivän eli olisin sen työn saanut. Sitä osastonhoitaja suunnittelikin.

Harmittaa vaan vietävästi että koska olin rehellinen, menetin 4kk työt:( Olisinhan voinut ottaa työn vastaan kertomatta työnantajalle muuttosuunnitelmista ja sitten ilmoittanut kesällä että lähden irtisanomisajan jälkeen. Näin olisin saanut olla töissä kesän. Nyt olen sitten työttömänä heti maaliskuun jälkeen ainakin loppukesään asti kunnes muutamme:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin työnantaja ei voi palkata samaan työhön ketään uutta ihmistä jos samalla antaa sinulle kenkää ilman perusteita. Jo työsuhteessa olevien pitää aina mennä uusien palkattavien edelle oli millainen tilanne tahansa.

Tiedän kyllä, että sairaaloissa ei useinkaan noudata eikä haluta noudattaa lakeja vaan tehdään juuri niin kuin halutaan ja harva valittaa, koska haluaa töitä vielä joskus tulevaisuudessakin...

Mutta jos siis haluat työsi säilyttää tai korvauksen saada, niin olet ilman muuta siihen oikeutettu. ota yhteyttä työpaikan luottamusmieheen tai oman liittosi lakimieheen jos asia ei järjesty.

Vierailija
4/13 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ideahan määräaikaisessa on että puolin ja toisin sitoudutaan siihen aikaan, joka sovitaan työsopimuksessa.

Vierailija
5/13 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annelisyys:

Se ideahan määräaikaisessa on että puolin ja toisin sitoudutaan siihen aikaan, joka sovitaan työsopimuksessa.

*** Minulta ei olla katkaisemassa määräyskirjaa kesken kaiken. Määräyskirjani loppuu maaliskuun lopussa!!! Yhden päivän työttömyyden jälkeen olisin saanut heti huhtikuun alusta jatkaa tuota vuorotteluvapaasijaisuutta. Mutta nyt minulle ei tuota vuorotteluvapaata anneta vaan jollekin muulle. JOten töitä ei sitten muussa muodossa ole tarjolla. Ja kesäsijaiseksi haluavat tosiaan toukokuusta alkaen palkata jonkun joka koko kesän siellä pystyy olemaan.

Vierailija
6/13 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pohdit että jos et olis kertonut muutosta, olisit saanut pestin ja lähtenyt kesken pois.

Vierailija
7/13 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaan ajaksi työnantajan on otettava työtön työnhakija palvelukseensa mutta ei välttämättä ko tehtävään eli olisit voinut aloittaa ilman työttymyyttäkin sijaisena jos vaan työnantaja olisi palkannut myös työttömän muualle taloon. Käytäntöhän olis teillä varmaan ollut toinen eli tämä vaan tiedoksi vv-sijaistamisesta.

Vierailija
8/13 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rttä ottamalla määräaikaisen työn vastaan, myös itse siihen sitouut, irtisanomisaikaa ei ole. Eli jos olisit ottanut vv-sopimuksen vastaan, sinun olisi tullut olla töissä sopimuksen loppuun. Ja työnantaja on jopa oikeutettu korvaukseen, jos lähtee kesken sopimuksen!

amadea:

Annelisyys:

*** Minulta ei olla katkaisemassa määräyskirjaa kesken kaiken. Määräyskirjani loppuu maaliskuun lopussa!!! Yhden päivän työttömyyden jälkeen olisin saanut heti huhtikuun alusta jatkaa tuota vuorotteluvapaasijaisuutta. Mutta nyt minulle ei tuota vuorotteluvapaata anneta vaan jollekin muulle. JOten töitä ei sitten muussa muodossa ole tarjolla. Ja kesäsijaiseksi haluavat tosiaan toukokuusta alkaen palkata jonkun joka koko kesän siellä pystyy olemaan.

Vierailija
9/13 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sopimusta allekirjoittaessani minulla ei olisi irtisanomisaikaa...

Olen luullut että koska olen määräaikainen sijainen, on irtisanomisaikani kaksi viikkoa..

Vierailija
10/13 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin voi määräaikaiset irtisanoutua jos saavat esim. vakipaikan tai muunkin syyn takia. Ei ketään voi pakottaa olemaan töissä. Irtisanomisaika toki on.

Vierailija
11/13 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nykyään monissa paikoissa, joissa on jatkuvia pätkätöitä, annetaan työntekijälle oikeus irtisanoutua kesken määräajan. Mutta jos siitä ei ole nimenomaisesti sovittu ja työnantaja ei hyväksy työnteon lopettamista ennen määräajan päättymistä, töissä on pysyttävä tai voi joutua maksamaan työnantajalle korvausta.

Ja useimmat työnantajat sallivat kuitenkin määräaikaisen lopettaa, koska haluttomalla työntekijällä harvoin on motivaatiota tehdä työtä kunnolla loppuaikaa.

Vierailija
12/13 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarkon_mami:

Kyllä meillä ainakin voi määräaikaiset irtisanoutua jos saavat esim. vakipaikan tai muunkin syyn takia. Ei ketään voi pakottaa olemaan töissä. Irtisanomisaika toki on.

Ellei sopimukseen ole kirjattu erikseen irtisanomisaikaa. Sopimus sitoo sekä työnantajaa että työntekijää.

Tästä voi lukea tilanteesta.

http:// www. alli. fi/ tmavain/ tyohon. html

Vierailija
13/13 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ollut aina sopimus, jossa mainittu irtisanomisaika, vaikka suhteet määräaikaisia