Kotihoito pyörii työntekijöiden autoilla. Varoitan jo, hoidon tulo kestää, kun kävelemme.
Omassa työpaikassa ei riitä talon autoja kuin puolelle. Loput käyttää omia autoja. Bensan hinnan noustessa ja saatavuuden loppuessa on siirryttävä kävelyyn. Polkupyöriä on pari.
Asiakkaat ja omaiset, tiedoksi jo etukäteen, kun aamulääkkeet ja aamupalan saa vasta klo 12.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakon on suunniteltu kestävän kaksi viikkoa. Tankkasin auton täyteen ennen lakon alkua. Tankillisella ajaa sellaiset 700-1000 kilometriä riippuen kaasujalan asennosta. Riittää ainakin jokusen päivän ajaksi. Eiköhän tuo riitä kotihoidollekin ja tuskinpa edes loppuu asemilta. Asioissa voidaan vähän ennakoida, kun niistä on kerrottu etukäteen.
En todella käytä bensaa asiakkaan hoitoon. Käytän sen perheelleni ja töissä kävelen. Työantajan ongelma on aikataulut, ei minun.
Oi! Tuota rakkautta vanhuksia kohtaan.
Oi, sinä varmaan "rakkaudesta" vanhuksia kohtaan, käytät omat varasi ja terveytesi heidän hoitamiseksi?
Vai mitä itse teet?
Vierailija kirjoitti:
Ei taas onnistu lainaus, mutta sinulle joka kysyit, että onko hengityhalvaustiimissä henkilökohtaisia avustajia.
Ei ole, pitää olla joko lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Tämähän on periaatteessa sairaalatasoista hoitoa asiakkaan kotona.
Taitaa olla myös henkilökohtaisia avustajia 24/7 hoitoringissä. Näitähän paikkoja on avoinna tuon tuostakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas onnistu lainaus, mutta sinulle joka kysyit, että onko hengityhalvaustiimissä henkilökohtaisia avustajia.
Ei ole, pitää olla joko lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Tämähän on periaatteessa sairaalatasoista hoitoa asiakkaan kotona.
Ei se ole sairaalatasoista hoitoa, koska lääkäriä ei ole saatavilla. Höpiset omias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole sairaalatasoista hoitoa, koska lääkäriä ei ole saatavilla. Höpiset omias.
Lääkäri on puhelinsoiton päässä, aivan kuten usein sairaalassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla myös henkilökohtaisia avustajia 24/7 hoitoringissä. Näitähän paikkoja on avoinna tuon tuostakin.
Voi olla jossain, meillä ei ole. Asiakkaalla saattaa kyllä olla myös avustaja esim. harrastusta varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonokuntoista porukkaa kodeissaan asuu? Eivätkö he todellakaan pysty dosetista lääkkeitään ottamaan?
Minulla on asiakkaana useampi täysin petipotilas. Tiesitkö että esim neliraajahalvaantuneita on kotihoidossa. Sekö siitä nousee ja ottaa itse lääkkeet?
- kotihoitsu
En tiennyt, että halvaantuneita asuu omassa kodissaan. Heillä on varmaan myös henkilökohtainen avustaja työssä, kun neliraajahalvaus on vamma. Vai onko?
On avustaja, jos joku osaa sellaista hakea. Yleensä ei, jos omat voimat ei riitä.
Mikä on se taho, jonne pitää ilmoittaa henkilöistä, joille kuuluu henkilökohtainen avustaja? Eikö kotihoitajat voi ilmoittaa vammaispalveluihi
Ei mikään. Henkilön pitää itse hakea avustajaa. Jos kukaan ei neuvo, asia jää semmokseen.
Suomessa vieritetään hoitovastuu aina seuraavalle tasolle sitten tulee tämmösiäkin Joensuun lapsimurha tapauksia. Ei kuulu minulle on yleinen virastorotan selitys.
Mun omainen ei saanut kotihoitoa koska hän osaa laittaa ruokaa, käydä suihkussa ja pestä pyykit - osaa myös tiskata, mutta laatu on huonoa ja siellä pitää kyllä pestä astiat uusiksi ennen kuin niitä voi käyttää, mutta kun hän kartoituksessa sanoo että tiskaa itse niin sitten se merkitään niin. Ruuan laitto on sitä, että lämmittää mikrossa valmisruokia. Lakanoiden vaihdon takia eivät tule, siihen hän ei fyysisesti kykene, eikä siivoamaan. Talo on sotkuinen tasan niin kauan kuin joku sukulainen käy auttamassa. Sisarensa, itsekin vanha ja vaivainen mutta fyysisesti paremmassa kunnossa käy kahdesti kuussa vaikka asuu muutaman tunnin ajomatkan päässä. Sisar joutuu pian polvileikkaukseen ja sitten häntä ei auta kukaan jos ystävät ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Mun omainen ei saanut kotihoitoa koska hän osaa laittaa ruokaa, käydä suihkussa ja pestä pyykit - osaa myös tiskata, mutta laatu on huonoa ja siellä pitää kyllä pestä astiat uusiksi ennen kuin niitä voi käyttää, mutta kun hän kartoituksessa sanoo että tiskaa itse niin sitten se merkitään niin. Ruuan laitto on sitä, että lämmittää mikrossa valmisruokia. Lakanoiden vaihdon takia eivät tule, siihen hän ei fyysisesti kykene, eikä siivoamaan. Talo on sotkuinen tasan niin kauan kuin joku sukulainen käy auttamassa. Sisarensa, itsekin vanha ja vaivainen mutta fyysisesti paremmassa kunnossa käy kahdesti kuussa vaikka asuu muutaman tunnin ajomatkan päässä. Sisar joutuu pian polvileikkaukseen ja sitten häntä ei auta kukaan jos ystävät ei auta.
Kysymykseen miksi en auta itse. Autan, mutta minulla on täysipäiväinen työ, omakin perhe ja tuonne on todella hankala matka julkisilla täältä. Viikonloppuisin täysin mahdotonta. Mies ei mielellään lähde kun hän on pölyallerginen ja saa siellä kohtauksia ja itse en uskalla ajaa yksin tuota matkaa, josta iso osa on korpiseutua, kestää 5-5,5 tuntia vuodenajasta riippuen 10 min tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nuo ovat myöhässä monta tuntia tai jättävät tulematta kokonaan.
Ettehän te mitään lääkkeitä edes anna. Käyvät katsomassa onko lääkkeet otettu. Aivan turha palvelu kuin olla voi.
Täysin eri mieltä. Minun lähiomaiseni ei asuisi enää kotona, jos ei kotihoitoa olisi. Aamuisin vaihtavat vaipan ja pesevät alapään ja hampaat. Auttavat pukeutumisessa. Sitten tekevät mikropuuron ja antavat pöytään pakastemarjojen kera. Keittävät kahvitkin ja antavat lääkkeet. Päivällä tulee ateriapalvelun lämmin ateria (kotihoidon tukipalvelu sekin). Kuljettaja nostaa ruuat ruokapöydälle esille ja laittaa maidon lasiin. Tämä ei maksa mitään extraa, koska näin on sovittu.
Illalla kotihoito auttaa taas vaipan kanssa ja yöpuvun päälle, antaa lääkkeet, tekee i
Riippuu paljon missä käy. Meidän asuinalueella on paljon vanhuksia, osa alkuperäisasukkaita, osa myöhemmin muuttaneita. Täällä voi kävellen liikkuminen olla lähes yhtä nopeaa kuin se autoilukin, jos saman pihapiirin useammassa kerrostalossa käy tai seuraavan pihapiirin. Kävellen tai polkupyörällä pääsee myös suorempia reittejä kuin autolla, jolla joutuu kiertämään teitä pitkin ja etsimään välillä vapaata parkkipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit auttaa, kun kysyy rohkeasti.
On paljon halvempaa, kuin maksaa satasia olemattomista palveluista.
Naapurit tulevat mielellään myös pesemään vanhusten alapäät ja vaihtavat vaippoja? Epäilen että ei kovinkaan moni naapuri.
Jos kyse on dementikosta niin saattaa olla että on lisäksi tuhrinut sekä itsensä ja kämpän ulosteella.
Dementikko kuuluu laitokseen eikä korpimökkiin.
Laitokseen ei pääse, ne ovat täynnä.
Tai hoitajamitoituksen vuoksi ei voi ottaa lisää asukkaita.
Kaikki sympatia kotihoidossa työskenteleville. Äitini sai kolmen vuoden ajan kotihoidon palvelua. Lujilla olivat ne hoitajat, jatkuva kiire ja yllätyksellisiä tilanteita päivät täynnä. Tiukka aikataulu ja sen takia nopeat käynnit asiakkaan luona. Mutta olimme kiitollisia palvelusta.
Lopulta äitini kunto huononi ja hän joutui hoitokotiin. Siellä oli hoitajilla kissanpäivät, ei ikinä kiirettä, hoitajia riittävästi - tosin heitä ei näkynyt vanhusten seurassa, vaan viettivät mukavasti aikaa keittiössä omassa seurassaan.
Kotihoidon varassa on todella huonokuntoisia vanhuksia. Vaatii omaisilta tosi paljon sitkeyttä, että saavat vanhuksen kartoitusjaksolle hoivakotiin.
Äitini pääsi kolmen viikon seurantaan hoivakotipaikan saamista varten, ja kartoituksen tulos oli järkky: että kotiin vaan, pärjää loistavasti. Mutta totuus oli aivan muuta!
Onneksi olin valmistautunut hyvin tuohon päätöspalaveriin, kerroin lukuisia tapahtuneita vaaratilanteita ym. Lopulta saimme myönteisen päätöksen ja äiti sai hoivakotipaikan.
Tuli hoitokodin virikkeetön elämä ja laitosmainen ympäristö. Mutta pääasia oli turvallisuus, hoito ja että ruoka tarjottiin äidille säännöllisesti.
"Säästösyistä" vanhuspalveluita lopetetaan ja ajetaan alas. Jatkossa omaiset hoitaa ja kellä on rahaa voi ostaa kotipalveluita.
Itse suosittelisin vahvasti hoitajia menemään nyt yrittäjäkoulutukseen ja alkaa tekemään yrityssuunnitelmaa oman kotihoitopalvelun perustamisesta. Niille tulee pian huikeasti kysyntää.
Totuus on se että kotona asuu niin heikkokuntoisia vanhuksia että oikein hirvittää mutta tuo on Suomessa nyky todellisuutta valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymykseen miksi en auta itse. Autan, mutta minulla on täysipäiväinen työ, omakin perhe ja tuonne on todella hankala matka julkisil
Hei, siivottoman kodin ongelmiin ei kotihoito myönnetä vaan asiakkaan on itse palkattava siivousapua. Kotihoito on tarkoitettu asiakkaille jotka eivät itse pysty huolehtimaan päivittäisistä elämisen toiminnoista kuten peseytymisestä, pukeutumisesta tai esimerkiksi lääkehoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelisin vahvasti hoitajia menemään nyt yrittäjäkoulutukseen ja alkaa tekemään yrityssuunnitelmaa oman kotihoitopalvelun perustamisesta. Niille tulee pian huikeasti kysyntää.
Täysin samaa mieltä! Hyvä johtaminen ja työntekijöiden sekä asiakkaiden arvostaminen kun vielä on uudella yrityksellä ykkösasia, niin löytää ja saa pidettyä niitä hyviä työntekijöitä. Ja asiakkaita riittää.
2024 oman auton käyttö korvaus on 57 c kilometri, jos kävelet et sitten nosta kilometrikorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja ei tee hoitotyötä.