Miksi aseksuaali ei antaisi kumppaninsa harrastaa seksiä kenenkään kanssa?
Satuin puhumaan aiheesta ihan hyvässä hengessä erään aseksuaalin kanssa. Toki en sanonut kohteliaisuussyistä ihan kaikkea ääneen mitä ajattelin. Kysyin, että voisiko hän antaa kumppaninsa harrastaa sovitusti seksiä jonkun muun kanssa ja vastaus oli ehdoton ei. Tätä en sanonut ääneen, mutta ihmettelen, että jos toiseen ei kuitenkaan tunne niin paljoa vetoa että haluaa olla myös seksuaalisesti tämän lähellä, niin miksi olla mustasukkainen siitä, jos hän harrastaisi seksiä jonkun muun kanssa? Jos kuitenkaan itse et hae hänestä seksiseuraa edes kumppanina.
Kommentit (73)
OK, kiitokset vastauksesta! Ymmärrän paremmin miksi aseksuaalin ymmärtäminen on vaikeaa :) Itselle tuo kiihottuminen ja orgasmin saaminen ei koskaan ole mitään kutituksen raapimista vastaavaa, eli jotain mitä voi tehdä vaan mekaanisena suorituksena. Ei minulla seiso (enkä muutenkaan kiihotu) siitä että mekaanisesti jokin räplää alapäätäni, jos siihen ei liity mitään muuta kiihottavaa. Tai jos aamuisin vaikkapa on itsestään syntynyt seisokki, ei olisi mitenkään mahdollista viedä sitä orgasmiin asti ilman kiihottavia ajatuksia, pelkästään mekaanisena suorituksena.
Monelle, uskoisin että valtaosalle, on seksissä tärkeää tuntea olevansa haluttu, olevansa se joka saa kumppanin hyrräämään. Jos tällaista ilmiötä ei yksinkertaisesti ole toisen seksuaalisuudessa, on vaikea ajatella että sellaisen kanssa haluaisi edetä platonisuutta pidemmälle.
Ei kannata tavallisen sotkeutua aseksuaaliin.
Kyllä itse annan puolison käydä vieraissa (toki meillä on säännöt esim. ehkäisystä ja siitä, että minulle kerrotaan tapaamisista etukäteen) enkä osaa edes kokea mustasukkaisuutta jostakin, mitä en itse osaa kaivata. Lähinnä pidän huolta omasta turvallisuudestani eli siitä, että puoliso ei tuo kotiin mitään tauteja. Harrastan puolisoni kanssa itsekin perusseksiä hänen mielikseen, siis niin, että itse en tee juuri mitään muuta kuin makaan selälläni silmät kiinni ja ajattelen vaikka sisustusideoita. En esitä nauttivani, vaan yritän olla häiritsemättä puolison suoritusta ja olla vain hiljaa itsekseni, vaikka joskus alan vahingossa höpöttää kun en malta odottaa seksin loppuun asti. Ei seksi satu tai tunnu epämukavalta, joten voin minä sen verran vastaan tulla, että sitä saa kotonakin. Suutelua tai suuseksiä en halua harrastaa, se on minulle niin inhottavaa, että siihen on ollut pakko vetää raja. Joskus kokeilin ja ei tuntunut hyvältä. Puolisoni saa minun puolestani harrastaa näitä muiden kanssa niin paljon kuin kykenee, kunhan ehkäisystä huolehtii.
Pystyn saamaan orgasmin itsekseni, mutta ajatus omasta puolisosta tai kenestäkään muusta ihmisestä sekaantumassa siihen tai näkemässä sitä on ällöttävä. Minulla eli ole mitään ehdotonta tarvetta masturboimiseen, saatan tehdä sitä muutaman kerran vuodessa ihan spontaanina ideana.
-Aseksuaaliksi itsensä kokeva nainen.
Seksi on aseksuaalille siis sellainen kiva kotityö josta voi lisäksi saada orgasminkin. Mutta se ei mitenkään kiinnosta kuitenkaan. On tämä hullua ja vielä ihmetellään miten näistä ei ota selvää.
"En esitä nauttivani, vaan yritän olla häiritsemättä puolison suoritusta ja olla vain hiljaa itsekseni, vaikka joskus alan vahingossa höpöttää kun en malta odottaa seksin loppuun asti. Ei seksi satu tai tunnu epämukavalta, joten voin minä sen verran vastaan tulla, että sitä saa kotonakin."
Miten tuo kiihottumispuoli? Onko teillä siis pelkästään liukuvoiteiden avulla aikaansaatu liuku, vai tapahtuuko sinussa jotain kiihottumista? Vaikea nähdä että tuo muuten voisi olla sattumatta tai tuntumatta epämukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Oikea aseksuaali ei halua minkäänlaista kumppania riesakseen.
Nyt on taas väärää tietoa. Aseksuaali voi olla toki myös aromantikko, joka ei kaipaa romanttista kumppania, mutta näin ei aina ole. Ihminen voi kaivata parisuhdetta, vaikka olisikin aseksuaali. Ihminen voi jopa haluta lapsia ja perhettä, vaikka olisi aseksuaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aseksuaalit on hulluja ainakin nämä mihin itse törmännyt eivätkä tunnu tietävän kiinnostaako se seksi vai ei. Ensin ei kiinnosta ja sitten taas kiinnostaa ja toisin päin.
Sehän onkin mielenterveyden ongelma.
Kyseessä on muoti-ilmiö, kärvistelyä asian kanssa, toki on myös aina ollut ihmisiä jotka eivät seksiä ja kumppania halua ja tarvitse.
Tunnen pari nuorta joiden elämää tämä hallitsee suuresti, selitykset aiheesta ovat jatkuvasti puheenaiheena.
Vastaan omasta puolestani näihin kysymyksiin:
"Kiihottuuko aseksuaali koskaan?" Kyllä, jonkin verran.
"Voiko hän saada orgasmin?" Kyllä, helposti.
"Jos kyllä, miten tuo ajatus/fantasiamaailma toimii, jos ajatuksissa ei pyöri mitään toiseen ihmiseen liittyvää?" En oikein osaa selittää miten tämä kohdallani toimii, en vain tarvitse fantasiointia ollenkaan. Mutta ei sillä hetkellä pyöri mielessä myöskään kauppalista. Rentoutuminen, keskittyminen ja oikea tunnelma taitavat olla minulle niitä tärkeimpiä asioita.
Parisuhteelle minulla ei ole tarvetta, koska en tunne myöskään romanttista vetovoimaa ketään kohtaan. Jos kuitenkin kuvitellaan tilanne, että olisin parisuhteessa jossa en syystä tai toisesta suostu harrastamaan seksiä, antaisin kumppanin hakea sitä muualta, kunhan tekee sen vastuullisesti ja turvallisesti.
Vierailija kirjoitti: "En esitä nauttivani, vaan yritän olla häiritsemättä puolison suoritusta ja olla vain hiljaa itsekseni, vaikka joskus alan vahingossa höpöttää kun en malta odottaa seksin loppuun asti. Ei seksi satu tai tunnu epämukavalta, joten voin minä sen verran vastaan tulla, että sitä saa kotonakin." Miten tuo kiihottumispuoli? Onko teillä siis pelkästään liukuvoiteiden avulla aikaansaatu liuku, vai tapahtuuko sinussa jotain kiihottumista? Vaikea nähdä että tuo muuten voisi olla sattumatta tai tuntumatta epämukavalta.
Liukkari on käytössä juu. En kiihotu alastomasta puolisostani millään tavalla eikä minulle koskaan tule seksistä esim. pienintäkään halua jatkaa siitä itse jollain seksilelulla kuten olen ymmärtänyt että käy joillekin naisille, jotka eivät ole aseksuaaleja mutta jotka eivät vain saa orgasmia tavallisessa seksissä.
Voisin omalla kohdallani verrata tavallista seksiä (siis sellaista, jossa saan vain maata eikä tarvitse osallistua tai näytellä) säären silittämiseen. Se on vain kosketusta yhteen ruumiinosaan, tunnen sen kyllä mutta ei se saa minussa aikaan mitään erityistä tunnetta. Minulla ei ole koskaan vaikkapa oloa, että voi kun joku nyt tulisi ja silittäisi säärtäni, mutta silti, jos joku minulle hyvin läheinen tulee onnelliseksi siitä, että saa silittää säärtäni muutaman minuutin pari kertaa viikossa niin totta kai saa silittää, vaikka koko tilanne olisikin minulle outo ja vaikka en itse saa siitä mitään. En minä siitä traumatisoidu, kun kyseessä on ihminen, johon luotan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki vaimoihmiset oo tollasia? Eivät halua seksiä eikä mieskään sitä saa sitten harrastaa
Ne on just tällasia. Eka esitetään että sekai kiinnostaa ja sitten hups vaan halut katoaa
Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Minusta asia on harvinaisen yksinkertainen.
Koska vaikka olenkin aseksuaali, en minäkään silti halua tulla petetyksi sen enempää kuin muutkaan. Enkä tietenkään ole aseksuaalina myöskään avointen suhteiden harrastaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas väärää tietoa. Aseksuaali voi olla toki myös aromantikko, joka ei kaipaa romanttista kumppania, mutta näin ei aina ole. Ihminen voi kaivata parisuhdetta, vaikka olisikin aseksuaali. Ihminen voi jopa haluta lapsia ja perhettä, vaikka olisi aseksuaali.
Oudon moni aseksuaali on kuitenkin valmis "kompromisseihin" mitä seksipuoleen tulee, itsellä ei toimisi mitenkään minkäälainen puoliväkinäinen toisen tyydyttäminen kun itse ei siitä touhusta mitään saa.
Joku antaa ja joku ei, Miksi pitäisi? Aika iso joukko tavallisista seksuaaleista lupaa puolisolleen, ettei mene muiden kanssa sänkyyn, mutta menee kuitenkin.
Aseksuaaleja on pieni osa ihmisistä. Kenenkään ei ole pakko mennä sellaisen kanssa kimppaan ja ruveta vaatimaan, että saa käydä peuhaamassa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudon moni aseksuaali on kuitenkin valmis "kompromisseihin" mitä seksipuoleen tulee, itsellä ei toimisi mitenkään minkäälainen puoliväkinäinen toisen tyydyttäminen kun itse ei siitä touhusta mitään saa.
Johtuu kai kohtaamisongelmasta, joka johtaa sitten kompromisseihin. Monet meistä kuitenkin haluamme jakaa elämäämme jonkun kanssa ja sitoutua, mutta kumppanin löytäminen on todella vaikeaa jo itsessäänkin, saati sitten sellaisen kumppanin, joka olisi itsekin aseksuaali. En itse edes tunne henkilökohtaisesti yhtään toista aseksuaalia ainakaan siten, että tietäisin tämän henkilön aseksuaaliksi, kun eivät tällaiset asiat tule vaikka kahvipöydässä ihmisten kanssa puheeksi. Korkeintaan sitä tietää, että joku on sinkku tai suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu kai kohtaamisongelmasta, joka johtaa sitten kompromisseihin. Monet meistä kuitenkin haluamme jakaa elämäämme jonkun kanssa ja sitoutua, mutta kumppanin löytäminen on todella vaikeaa jo itsessäänkin, saa
Ja jatkan vielä, että sitten olemme me tapaukset, jotka keksimme olevamme aseksuaaleja vasta parisuhteessa emmekä kokeneet aiheelliseksi erota hyvästä suhteesta sen takia. Voihan aseksuaali haluta esimerkiksi lapsiakin haluamatta sitä aktia, joka lasten saamiseksi vaaditaan. Joskus siinä kestää parisuhteen aikana aikansa ihmetellä, miksi seksi ei kiinnosta. Sitä tulee hakeneeksi vikoja kaikesta mahdollisesta, varsinkin kun aika pitkään normi on ollut, että sen pitäisi kiinnostaa ja seksitön parisuhde on jotenkin "epäonnistunut".
Vierailija kirjoitti: OK, kiitokset vastauksesta! Ymmärrän paremmin miksi aseksuaalin ymmärtäminen on vaikeaa :) Itselle tuo kiihottuminen ja orgasmin saaminen ei koskaan ole mitään kutituksen raapimista vastaavaa, eli jotain mitä voi tehdä vaan mekaanisena suorituksena. Ei minulla seiso (enkä muutenkaan kiihotu) siitä että mekaanisesti jokin räplää alapäätäni, jos siihen ei liity mitään muuta kiihottavaa. Tai jos aamuisin vaikkapa on itsestään syntynyt seisokki, ei olisi mitenkään mahdollista viedä sitä orgasmiin asti ilman kiihottavia ajatuksia, pelkästään mekaanisena suorituksena. Monelle, uskoisin että valtaosalle, on seksissä tärkeää tuntea olevansa haluttu, olevansa se joka saa kumppanin hyrräämään. Jos tällaista ilmiötä ei yksinkertaisesti ole toisen seksuaalisuudessa, on vaikea ajatella että sellaisen kanssa haluaisi edetä platonisuutta pidemmälle.
Jep, ja mulle taas on vaikea ymmärtää miten se toinen ihminen liittyy siihen kiihottumiseen. Eli mitä tarkalleen ottaen alloseksuaalit tuntevat kun syttyvät jostakusta ihmisestä.
Pystyn jotenkin kuvittelemaan tutusta ja luotettavasta kumppanista kiihottumisen, niin että haluaa sitä seksiä juuri hänen kanssaan ja sen toisen nautinnoksi. Mutta en ymmärrä lainkaan vieraasta innostumista, siis niin että näkee jonkun tyypin vaikka baarissa ja sitten kysytäänkin jo että mennäänkö meille vai teille. Miksi ihmeessä haluaisin hinkata ruumiinosiani (eli harrastaa sitä selän raapimista) jonkun juuri tapaamani henkilön kanssa?! 😅 Aivan mahdoton ajatuskin, miettisin vain tauteja ja ahdistuisin siitä että joku uusi tyyppi ylipäätään koskee minuun - plus kun en sitä himoa tunne, niin enhän saisi koko hommasta mitään.
Näin me ollaan kaikki erilaisia :).
Voisiko joku tietävä vastata seuraavaan kysymykseen: mikä ero on kahden aseksuaalin parisuhteella ja ihan tavallisella ystävyys-/kämppissuhteella?
Ja en kysy tätä nyt mitenkään pahalla, vaan ihan puhtaasti tietämättömyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aseksuaalisuus EI tarkoita sitä että seksi ällöttää eikä edes sitä että seksi ei kiinnosta. Seksihän voi kiinnostaa vaikka paljonkin, kyse on siitä ettei tunne seksuaalista halua toisiin ihmisiin. Etkö todella ymmärrä lukemaasi vai miksi esität tällaisia väitteitä?
Näin ovat ns. aseksuaalit itse minulle sanoneet että seksi ei kiinnosta ja se ällöttää, silti puhuvat oudon paljon seksistä ja miettivät sen harrastamista.
No kuten jo moneen kertaan sanottu: joitain ällöttää. Miten asia on sinulle ongelma?
On myös kaksi eri asiaa olla alloseksuaali jota seksi ällöttää tai olla aseksuaali jota seksi ällöttää
Minua seksi ja eritteet lähinnä ällöttää.
Lisään vielä että nuorena teininä luulin että ihmiset pelleilevät kun puhuivat "panetuksesta". Luulin että se on joku outo kielikuva tai vitsi jota en ymmärrä. Sitten minulle selvisi että he kirjaimellisesti tarkoittavat sillä sitä että nyt tekis mieli harrastaa seksiä nimenomaan jonkun ihmisen kanssa, oli sitten sitä omaa kumppania tai ei. Ja jos ei ollut, sitä lähdettiin etsimään jostain. Ja itse ihmettelin että mitä eroa on sitten siinä tekeekö hommat itse vai jonkun kanssa, eihän ne eroa mitenkään toisistaan!
Olen nyt vanhempana tajunnut että tämä on hyvin yleinen kokemus aseksuaalien keskuudessa - se hetki kun tajuaa että ai oikeesti?! 😁