Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aseksuaali ei antaisi kumppaninsa harrastaa seksiä kenenkään kanssa?

Vierailija
12.03.2024 |

Satuin puhumaan aiheesta ihan hyvässä hengessä erään aseksuaalin kanssa. Toki en sanonut kohteliaisuussyistä ihan kaikkea ääneen mitä ajattelin. Kysyin, että voisiko hän antaa kumppaninsa harrastaa sovitusti seksiä jonkun muun kanssa ja vastaus oli ehdoton ei. Tätä en sanonut ääneen, mutta ihmettelen, että jos toiseen ei kuitenkaan tunne niin paljoa vetoa että haluaa olla myös seksuaalisesti tämän lähellä, niin miksi olla mustasukkainen siitä, jos hän harrastaisi seksiä jonkun muun kanssa? Jos kuitenkaan itse et hae hänestä seksiseuraa edes kumppanina.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan jokaisesta ihmisestä erikseen, ja siitä miten näkee seksin parisuhteen jne. Ei voi yleistää tässäkään asiassa. Jotkut aseksuaalit on sitä mieltä että ihan sama eikä vaikuta heihin mitenkään, eli puoliso voi tehdä mitä vaan. Itse taas en hyväksyisi seksiä muiden kanssa, mutta toki seurustelisin vain sellaisen henkilön kanssa joka ei seksiä halua lainkaan eikä siten joudu minun kanssani ollessaan mitenkään kärvistelemään. Eli seksissä muiden kanssa olisi lähinnä ongelmana se että seurustelukumppanini ylipäätään haluaisi seksiä.

Vierailija
2/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseksuaalit on hulluja ainakin nämä mihin itse törmännyt eivätkä tunnu tietävän kiinnostaako se seksi vai ei. Ensin ei kiinnosta ja sitten taas kiinnostaa ja toisin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaalit on hulluja ainakin nämä mihin itse törmännyt eivätkä tunnu tietävän kiinnostaako se seksi vai ei. Ensin ei kiinnosta ja sitten taas kiinnostaa ja toisin päin.

Aseksuaalisuuden kirjolla on myös ns. Gray ace jolle tyypillistä on että tuntemukset vaihtelevat ajan kuluessa.

Aseksuaalisuuden perusmääritelmäkin on siis se että henkilö ei koe seksuaalista halua muihin ihmisiin. Aseksuaali voi silti harrastaa seksiä jos haluaa, ja monet niin tekevätkin. Sitten ihmiset, jotka eivät edes ymmärrä mitä aseksuaalisuus tarkoittaa, ihmettelevät ja kutsuvat hulluksi.

Vierailija
4/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan typerää edes hankkia parisuhde jos ei halua seksiä.

Paitsi toisen aseksuaalin kanssa.

Olen sitä mieltä, että seksuaalisen halun puuttuminen on vamma ihmisen mielessä.

Toisen pakottaminen seksittömyyteen on yhtä paha teko kuin toisen pakottaminen seksiin. 

Toki seksiä on monenlaista.

Vierailija
5/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi asia jos tutustuu ihmiseen joka heti ilmoittaa olevansa aseksuaali, silloin voi tehdä päätöksen mahdollisesta suhteesta jo etukäteen kaikki faktat tuntien. Sen sijaan monella käy niin, että kumppani muuttuu vuosien saatossa aseksuaaliseksi, esim vaihdevuosien hormonitoiminnan sammumisen myötä, niin että mikään määrä terapiaa tai lääkärikäyntejä ei yksinkertaisesti auta. Halut ovat vaan sammuneet, ja piste. Siinä onkin sitten isompi pohdinnan paikka. Omassa avioliitossani ollaan tässä pisteessä, mutta uskon kyllä että jonkinlainen lupa hakea seksiä muualta olisi neuvoteltavissa, noin periaatteessa. Käytännössä se ei minua kiinnosta, mutta teoriassa uskon että vaimoni kyllä ymmärtäisi miten ikävään tilanteeseen ollaan jouduttu.

Vierailija
6/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua, että kumppani jakaa jonkun toisen (parisuhteen ulkouolisen ihmisen) kanssa jotain läheistä, johon aseksuaali ei itse pysty osallistumaan.

Seksi on ikään kuin jaettu salaisuus, johon aseksuaali ei pääse osalliseksi.

Vierailija
7/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä antaa harrastaa.

A-seksuaali on paras puoliso, koska hän rakastaa sinua ihmisenä eikä kävelevänä reikänä.

Toisin kuin palsta ulisijat, joille nainen ei ole kuin pane-mista varten.

Vierailija
8/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei halua, että kumppani jakaa jonkun toisen (parisuhteen ulkouolisen ihmisen) kanssa jotain läheistä, johon aseksuaali ei itse pysty osallistumaan.

Seksi on ikään kuin jaettu salaisuus, johon aseksuaali ei pääse osalliseksi.

Niin, ei pääse ihan omasta päätöksestään.

Vierailija
9/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaalisuuden kirjolla on myös ns. Gray ace jolle tyypillistä on että tuntemukset vaihtelevat ajan kuluessa.

Aseksuaalisuuden perusmääritelmäkin on siis se että henkilö ei koe seksuaalista halua muihin ihmisiin. Aseksuaali voi silti harrastaa seksiä jos haluaa, ja monet niin tekevätkin. Sitten ihmiset, jotka eivät edes ymmärrä mitä aseksuaalisuus tarkoittaa, ihmettelevät ja kutsuvat hulluksi.

Miksi ihmeessä aseksuaali harrastaisi jotain mikä ei kiinnosta tai suorastaan ällöttää, tai ainakin niin väittävät. Silti kuitenkin miettivät seksin harrastamista. Ei ihan aseksuaalilta vaikuta minusta.

Vierailija
10/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä aseksuaali harrastaisi jotain mikä ei kiinnosta tai suorastaan ällöttää, tai ainakin niin väittävät. Silti kuitenkin miettivät seksin harrastamista. Ei ihan aseksuaalilta vaikuta minusta.

Aseksuaalisuus EI tarkoita sitä että seksi ällöttää eikä edes sitä että seksi ei kiinnosta. Seksihän voi kiinnostaa vaikka paljonkin, kyse on siitä ettei tunne seksuaalista halua toisiin ihmisiin. Etkö todella ymmärrä lukemaasi vai miksi esität tällaisia väitteitä? 

Ja sitten muistetaan taas se että kyseessä on kirjo, eli toisessa ääripäässä ovat myös he joita seksi ällöttää tai ei kiinnosta lainkaan. Ja toiset suhtautuvat seksiin positiivisesti tai neutraalisti. Kaikki kun ovat erilaisia, omia yksilöitään, ja kokevat tämän eri tavalla.

Vierailija
11/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistäkin kommenteista taas huomaa, kuinka huonosti aseksuaalisuutta ymmärretään edes perusmääritelmän osalta. Aseksuaalisuuden määritelmä on se, että henkilö ei tunne seksuaalista himoa/vetovoimaa ihmisiin, joko koskaan tai ei suurimman osan ajasta, tai tuntee himoa vain tietyissä, harvinaisissa olosuhteissa. 

Esimerkiksi: klassinen aseksuaali ei tunne halua lainkaan. Hän voi silti olla esim. hetero, homo tai bi, ja hän voi silti suhtautua seksiin joko positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti. Hän voi rakastua ja kokea esimerkiksi romanttista vetoa toisiin. Ja hän voi olla koskaan harrastamatta mitään tai voi harrastaa vaikka joka päivä jos hän niin valitsee, mutta hän EI TUNNE SITÄ HALUA mitä alloseksuaalit tuntevat. 

Gray ace - tuntemukset vaihtelevat ajasta ja tilanteesta riippuen. Ei edelleenkään liity siihen suhtautuuko seksiin positiivisesti, negatiivisesti vai neutraalisti.

Demi - ei tunne minkäänlaista halua paitsi jos kohtaa ihmisen jonka kanssa syntyy syvällinen tunneside. Ja taaskin tämä on täysin erillään siitä, harrastaako jotain vai ei. 

Ja itse APn kysymykseen vastaus on: riippuu aivan täysin jokaisesta aseksuaalista yksilönä ja jokaisesta parisuhteesta myös. Kaikilla on oma näkemyksensä asiasta. 

Vierailija
12/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin mielenterveyden ongelma.

Ei ole.

Vierailija
13/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Se on yksi asia jos tutustuu ihmiseen joka heti ilmoittaa olevansa aseksuaali, silloin voi tehdä päätöksen mahdollisesta suhteesta jo etukäteen kaikki faktat tuntien. Sen sijaan monella käy niin, että kumppani muuttuu vuosien saatossa aseksuaaliseksi, esim vaihdevuosien hormonitoiminnan sammumisen myötä, niin että mikään määrä terapiaa tai lääkärikäyntejä ei yksinkertaisesti auta. Halut ovat vaan sammuneet, ja piste. Siinä onkin sitten isompi pohdinnan paikka. Omassa avioliitossani ollaan tässä pisteessä, mutta uskon kyllä että jonkinlainen lupa hakea seksiä muualta olisi neuvoteltavissa, noin periaatteessa. Käytännössä se ei minua kiinnosta, mutta teoriassa uskon että vaimoni kyllä ymmärtäisi miten ikävään tilanteeseen ollaan jouduttu.

Korjaan sen verran että aseksuaaliksi ei voi muuttua, niin kuin ei muututa homoksi tai heteroksikaan. Alloseksuaali, jonka halut ovat kadonneet, on silti alloseksuaali.

Vierailija
14/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaalisuus EI tarkoita sitä että seksi ällöttää eikä edes sitä että seksi ei kiinnosta. Seksihän voi kiinnostaa vaikka paljonkin, kyse on siitä ettei tunne seksuaalista halua toisiin ihmisiin. Etkö todella ymmärrä lukemaasi vai miksi esität tällaisia väitteitä? 

Näin ovat ns. aseksuaalit itse minulle sanoneet että seksi ei kiinnosta ja se ällöttää, silti puhuvat oudon paljon seksistä ja miettivät sen harrastamista.

Vierailija
15/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistäkin kommenteista taas huomaa, kuinka huonosti aseksuaalisuutta ymmärretään edes perusmääritelmän osalta. Aseksuaalisuuden määritelmä on se, että henkilö ei tunne seksuaalista himoa/vetovoimaa ihmisiin, joko koskaan tai ei suurimman osan ajasta, tai tuntee himoa vain tietyissä, harvinaisissa olosuhteissa. 

Esimerkiksi: klassinen aseksuaali ei tunne halua lainkaan. Hän voi silti olla esim. hetero, homo tai bi, ja hän voi silti suhtautua seksiin joko positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti. Hän voi rakastua ja kokea esimerkiksi romanttista vetoa toisiin. Ja hän voi olla koskaan harrastamatta mitään tai voi harrastaa vaikka joka päivä jos hän niin valitsee, mutta hän EI TUNNE SITÄ HALUA mitä alloseksuaalit tuntevat. 

Gray ace - tuntemukset vaihtelevat ajasta ja tilanteesta riippuen. Ei edelleenkään liity siihen suhtautuuko seksiin positiivisesti, negatiivisesti vai neutraalisti.

Demi - ei tunne minkäänla

Hyvä että joku joka asiasta jotain tietää on paikalla korjaamassa virhekäsityksiä! Kysymys: kiihottuuko aseksuaali koskaan? Voiko hän saada orgasmin? Jos kyllä, miten tuo ajatus/fantasiamaailma toimii, jos ajatuksissa ei pyöri mitään toiseen ihmiseen liittyvää?

Vierailija
16/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku joka asiasta jotain tietää on paikalla korjaamassa virhekäsityksiä! Kysymys: kiihottuuko aseksuaali koskaan? Voiko hän saada orgasmin? Jos kyllä, miten tuo ajatus/fantasiamaailma toimii, jos ajatuksissa ei pyöri mitään toiseen ihmiseen liittyvää?

Tähän pätee sama vastaus eli joku kiihottuu ja joku ei :). Itse kyllä voin tuntea kiihottumista ja voin saada orgasmin, se on kuitenkin vain mekaaninen suoritus. Eli sama kuin vaikkapa selkää kutittaa ja sitten jollain sopivalla apuvälineellä pääsee sitä raapimaan - sehän on hyvä tunne. Siihen ei kuitenkaan tarvi fantasiaa toisesta ihmisestä :D.

Eli kuvailisin aseksuaalina (toki vain omaa) kiihottumista ja orgasmia samoin. Se on vain fyysinen tunne eikä liity kehenkään henkilöön mitenkään. Itse myös tunnen sitä todella harvoin, veikkaisin että noin kerran vuodessa.

Vierailija
17/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ovat ns. aseksuaalit itse minulle sanoneet että seksi ei kiinnosta ja se ällöttää, silti puhuvat oudon paljon seksistä ja miettivät sen harrastamista.

No kuten jo moneen kertaan sanottu: joitain ällöttää. Miten asia on sinulle ongelma?

On myös kaksi eri asiaa olla alloseksuaali jota seksi ällöttää tai olla aseksuaali jota seksi ällöttää 

Vierailija
18/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoit siis edelleen aihetta josta et ymmärrä mitään, etkä myöskään ymmärrä saamiaisi vastauksia. Hienoa.

Vierailija
19/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki vaimoihmiset oo tollasia? Eivät halua seksiä eikä mieskään sitä saa sitten harrastaa

Vierailija
20/73 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen aseksuaali ja ollut naimisissa 13 vuotta. Ei, en koskaan antaisi miehen hakea seksiä suhteen ulkopuolelta, vaan jos sellaista ilmenisi, suhde olisi loppu. Minulle suhde on kuitenkin minun aseksuaalisuudestani huolimatta intiimisuhde, ja ulkopuolisen tuominen siihen intiimitasolla rikkoisi jotain sellaista, etten pystyisi jatkamaan. En myöskään usko seksin ja muun puolen erotteluun, että olisi jotain "vain seksiä", kyllä siinä yleensä jonkinlainen "energeettinen" yhteys vähintään syntyy, ellei sitten ole jo pahasti sieluaan tappanut liioilla irtosuhteilla. 

Ja siis meillä on kyllä seksiä keskenämme, vaikka minä olen aseksuaali. Olen sellainen aseksuaali, ettei seksi minua mitenkään ällötäkään, se on ihan ok kotityö. Mies ei tiedä, että olen aseksuaali eikä tule koskaan tietämään, se luultavasti veisi häneltä nautinnon, jos tietäisi että minä en oikeastaan nauti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi