Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerista krapula?

Vierailija
12.03.2024 |

Olin 2kk keto/vhh ruokavaliolla, olin todella pirteä pitkästä aikaa. Nyt takaisin sekaruualla ja huomaan, että saan jäätävän krapulan ja väsymyksen pelkästä leivästä ja sokerista.

Söin eilen illalla teen kaverina leipää, kaksi pullaa ja kolme keksiä. Nyt on kasvot turvoksissa ja aivan raato olo.

Aiemmin ihmettelin, mistä mulla lärvi turpoaa, en löytänyt syytä. Nyt tiedän, se on sokeri!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kroonisen väsymysoireyhtymän yhteydessä on huomattu, että elimistö voi alkaa hylkimään sokeria. Ja se aiheutta pitkään jatkuvaa uupumusta. Itselle käy sokerin syömisestä näin, että olen sen syömisen jälkeen pitkään väsynyt, jopa viikkoja. Sokerihan on myrkky.

Mulla nimenomaan se väsymys humahtaa ja pysyy. Ei kestä vain hetken aterian jälkeen. Olen zombi, nukun ja nukun ja haaveilen nukkumisesta. Krapulainen ja turvonnut olo. Keto/vhh olin kuin eri ihminen.

Sydämeni itkee verta luopua vehnäleivonnaisista, mutta jos haluan jaksaa olla hereillä ja puuhailla asioita, pakko jättää sokeri ja vehnäkset harvinaisiksi herkuiksi. Pitää testata, kärsiikö syödä perunaa tai riisiä. 

Ap

Perunaa voi syödä kun sen on ensin jäähdyttänyt. Sen rakenne muuttuu sellaiseksi, että tärkkelyksestä tulee resistentti tärkkelys, joka kulkee muuttumattomana suoleen ja on siellä ravintona hyville bakteereille. Hyviä uutisia siis. Jääkaappikylmä peruna on ihana lisä salaattiin ja leivän päälle. 

Vierailija
22/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen olisi varmasti syytä mittauttaa joskus pitkäaikaissokeri ja paastosokeri. Juuri oli uutinen, kuinka paljon diabetes 2 on suomalaislapsilla ja nuorilla. Mitenhän sitten aikuisilla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa varmaan tutustua kirjaan Hiilariherkkyys.

Ah, kiitos vinkistä! Pitääpä lukea.

Vierailija
24/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kroonisen väsymysoireyhtymän yhteydessä on huomattu, että elimistö voi alkaa hylkimään sokeria. Ja se aiheutta pitkään jatkuvaa uupumusta. Itselle käy sokerin syömisestä näin, että olen sen syömisen jälkeen pitkään väsynyt, jopa viikkoja. Sokerihan on myrkky.

Mulla nimenomaan se väsymys humahtaa ja pysyy. Ei kestä vain hetken aterian jälkeen. Olen zombi, nukun ja nukun ja haaveilen nukkumisesta. Krapulainen ja turvonnut olo. Keto/vhh olin kuin eri ihminen.

Sydämeni itkee verta luopua vehnäleivonnaisista, mutta jos haluan jaksaa olla hereillä ja puuhailla asioita, pakko jättää sokeri ja vehnäkset harvinaisiksi herkuiksi. Pitää testata, kärsiikö syödä perunaa tai riisiä. 

Ap

Perunaa voi syödä kun sen on ensin jäähdyttänyt. Sen

Oijjoi, niinkö? Perunasalaatti on hyvää. 

Vierailija
25/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei hei hei, jäin ilman sitä humalaa! Sain pelkän krapulan 😁 En tykkää. Pakko palata takaisin ketolle. Heti aamusta tuntuu, että pitäisi mennä takaisin nukkumaan. Tätä oli elämä koko ajan ennen ketoa.

Ehkä mun kroppa ei osaa käsitellä sokeria. Insuliiniresistenssistä oon kuullut puhuttavan. Sokerit on labrassa katsottu, niissä ei viitearvoista poikkeamia.

Ap

Ihmisten kropat on erilaisia ja sokeri toimii toiselle haitallisemmin kuin toisille. Tai siis huomattavasti haitallisemmin ja jotkut eivät osaa yhdistää huonoa oloa sokeriin.

Itse kuitenkin olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että sokeri on kaikille ihmisille myrkkyä. Olen lopettanut lisätyn sokerin syömisen, enkä syö korkean glykeemisen indeksin ruokia, ellei mukana ole myös matalia. Lapsena sain sokerista migreeniä, mutta ei sitä osattu siihen silloin yhdistää, koska tietoa ei ollut saata

Kiitos kommentistasi! Pitääpä tutustua noihin matalan glykeemisen indeksin ruokiin. Mitä tarkoitat tuolla "en syö korkean glykeemisen indeksin ruokia ellei mukana ole myös matalia"? 

ap

Vierailija
26/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa verensokerit myös.

Vierailija
27/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan. Diabetesta sairastaa moni tietämättään ja riskiryhmässä olevia ylipainoisia Suomessa riittää. 

Vierailija
28/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ihme tuo olo. Leipää, kaksi pullaa ja kolme keksiä! Kyllä vähemmästäkin voi tulla huono olo. 

Vierailija
29/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tämän vuoden alusta ilman sokeria. Aiemmin toin kaupasta paljon karkkia, pulllaa ja jäätelöä. Nyt tehnyt kotona muutaman kerran pannukakkua ja mustikkapiirakan johon minimi määrä sokeria. Vointi ja uni erilaista sekä vointi paljon parempi. Paino tippunut sen myötä. En ole millään laihdutuskuurilla vaan elämän tapoja tässä muuttamassa. Suon itselle välillä mustikkapiirakkaa ja pannukakkua. Kaupan herkut jää hyllylle. 

Vierailija
30/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mitattu, ei oo viitearvoista poikkeavaa

Ap

Vierailija
31/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aplodeja, eihän sokerihumalasta ole puhuttu kuin, aina. 

Lasten sokerihumalaa on tosiaan saatu nauraa kautta aikojen ja silti se yllättää aikuiset kerta toisensa jälkeen. 

Ei sellaista ole olemassa kuin lasten sokerihumala!

Tämä on tiedetty pitkään.

Melko vanhanaikaista ja typerää uskoa vielä johinkin sokerihumalaan!

___

"Sokerihumala on myytti - Lasta ei villitse sokerihumala, vaan vanhemmat

Sokerihumalaa on syytetty iät ja ajat lasten villistä käytöksestä juhlissa. Tutkijan mukaan käytös ei missään nimessä johdu sokerista itsestään

Ei ole olemassa mitään todisteita siitä, että sokeri aiheuttaa lapsissa hyperaktiivisuutta, sanoo tutkija Emma Frans Tukholman Karolii

Luin kerran että Maria Lund käyttää sokeria esiintymisjännitykseen. Hänellä on siis sokeripaloja aina mukana ja sellaisen nappaa kuin rauhoittavaksi 😅 Itselleni tulee myös hemmetin hyvä olo verensokerinousuissa. Ja koen myös tosi voimakkaasti matalan verensokerin oireet. Paastosokeria kun on mittailtu muista syistä monesti niin se on poikkeuksellisen matala aina. Todennäköisesti lapsesta saakka jatkuneen kovan stressin syytä, tai sitten vaan jokin herkkyys.

Vierailija
32/32 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole tarvetta mihinkään ääripään ratkaisuihin. Epäilenpä, että kyse on määristä. Minullekin kaksi palaa täytekakkua on liikaa, mutta yhden palan voin syödä ilman kauheaa oloa. Niin että kohtuuden kun muistaa niin ei tarvitse demonisoida sokeriakaan 👍🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan