Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja en tiedä mitä ajatella

Vierailija
11.03.2024 |

Tein viikonloppuna positiivisen raskaustestin ja se oli jonkinlainen shokki. Laskettu aika osuisi marraskuulle. Sekin jo ahdistaa, koska pelkään, että lapsi kärsii siitä että menee jo 6-vuotiaana kouluun ja pelkään ettei se pysy alkuvuodesta syntyneiden matkassa oppimisessa.

Lisäksi valmistuisin ensi vuoden keväällä, mutta nyt koulukin jää sitten kesken ja olen aina ajatellut, etten ole se ihminen joka tekee lapsen kesken opintojen. Murehdin sitä, että vanhemmat ja kaikki muutkin pettyvät minuun, kun joudun keskeyttämään opinnot ja vieläpä näin lähellä valmistumista. Mulla kesti vuosia saada opiskelupaikka, ja en ole vielä ollut työelämässä ollenkaan, moni siis varmasti pitää mua tyhmänä kun teen lapsen vielä tähän tilanteeseen, enkä keskity uraan nyt.

Miten voisin kääntää ajatukseni niin että tämä on kiva asia? Toki olen kiitollinen ylipäätään mahdollisuudesta raskautua, mutta on vaikea luopua siitä ajatuksesta, että olisimme tehneet lapsen syntyväksi vasta valmistumisen ja vakkarityöpaikan saamisen jälkeen.

Olen 28-vuotias ja iän puolesta koen olevani valmis äidiksi. Mieheni on 29-vuotias ja silläkin opintoja vuosi jäljellä vielä, eikä työpaikkaa. Emme edes asu vielä yhdessä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ollut niin onnellinen ja seesteinen kun olin raskaana. Muistelen lämmöllä sitä vieläkin. Onneksi sen sain kokea. Tietysti vielä tärkeempää on että nyt on elämässäni (jo pesästä lentänyt) ihana, lämmin, hauska tytär. 💝

Vierailija
42/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! 

Sanon heti ekaksi että itse olen marraskuun lapsi ja veljeni joulukuun ja kumpikaan ei olla kärsitty siitä että mentiin niin pieninä kouluun. Sitä on turha murehtia, omasta mielestäni se on lapsesta kiinni eikä syntymäkuukaudesta miten pärjää koulussa.

Opintoja ehdit kyllä jatkamaan vielä lapsen saannin jälkeenkin! Et ole ainoa joka on ollut tuossa tilanteessa. 

Ja niin kuin joku aiemmin kommentoi niin se että valmistuu ja aloittaa työelämän ennen perheen perustamista ei ole mikään tae sille että "puitteet" olisi kunnossa. Ellet satu olemaan vaikkapa hoitoalalla niin voi olla että olisikin ollut pelkkää pätkätyötä tarjolla ekat 5 vuotta ja sellainen on aika stressaavaa lasten saantia ajatellen. Työelämä on niin arvaamatonta. 

Jos lapsia oikeasti haluaa niin mielestäni naisen ikä pitäisi olla tärkeämpi prioriteetti kuin koulutus ja ura jos vaan muiden asioiden valossa perheen perustaminen on mahdollista. Olen samanikäinen kuin sinä ja odotan myös esikoistani ja tuntuu että en olisi uskaltanut venyttää enää yhtään myöhemmmäksi. 

Tsemppiä tulevaan, kyllä kaikki järjestyy! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään seksikkäämpää - kuin raskaana oleva nainen.

Vierailija
44/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

💕💕

Vierailija
45/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tilanteesi ole lainkaan hassumpi. Saat kyllä opinnot jotenkin järjestettyä loppuun, kun ne ovat noin pitkälle tehty. Iän puolesta on hyvä aika saada lapsi. Asiat kyllä järjestyvät, onnea matkaan! 

Vierailija
46/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin tosiaan nimenomaan positiivisia kommentteja tähän, koska selvää on etten aborttia aio tehdä.

Mies on todella innoissaan ja haluaa kovasti isäksi. Kaikki on sinänsä ihan hyvin, joudun vaan itse käsittelemään sen pettymyksen ettei lapsi tullut niin ''täydelliseen'' ajankohtaan kun olisin toivonut. Sekin harmittaa, että valmistuminen on käytännössä mahdotonta ennen lapsen syntymää, koska marraskuussa olisi alkanut vielä viimeinen työharjoittelu, ja sitä en tietenkään voi enää tehdä. Kaiken muun kuitenkin periaatteessa voisin saada tehtyä, eli ainoastaan se harjoittelu jäisi kummittelemaan äitiysloman ajaksi sinne...

Elämä ei aina noudata suunnitelmia. Näissä jo tulleissa vastauksissa on monen ihmisen elämänkokemus, jonka perusteella he toteavat, että ei kannata turhaan surra. Opinnot saa päätökseen ja vauva on iloinen asia.

Vierailija
47/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin tosiaan nimenomaan positiivisia kommentteja tähän, koska selvää on etten aborttia aio tehdä.

Mies on todella innoissaan ja haluaa kovasti isäksi. Kaikki on sinänsä ihan hyvin, joudun vaan itse käsittelemään sen pettymyksen ettei lapsi tullut niin ''täydelliseen'' ajankohtaan kun olisin toivonut. Sekin harmittaa, että valmistuminen on käytännössä mahdotonta ennen lapsen syntymää, koska marraskuussa olisi alkanut vielä viimeinen työharjoittelu, ja sitä en tietenkään voi enää tehdä. Kaiken muun kuitenkin periaatteessa voisin saada tehtyä, eli ainoastaan se harjoittelu jäisi kummittelemaan äitiysloman ajaksi sinne...

Onko sinulla aiempaa työkokemusta, jolla sen harjoittelun saisi hyväksiluettua? 

48/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Mitä tarkoitat sillä, ettet ole ollut vielä työelämässä? Johan sinä olet jo 28-vuotias ja opinnot loppusuoralla, etkö sä ole edes kesätöissä ollut koskaan? Ja miksette vaan voineet käyttää ehkäisyä?

Vierailija
49/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En ole tosiaan pahemmin työelämässä vielä ollut. Toki voisin selvittää opettajalta, voisinko esim kesätyöllä saada hyväksiluettua sen harjoittelun, mutta todennäköisesti ei tule kovin helposti onnistumaan.

Noh, jos kaiken muun saan valmiiksi paitsi harjoittelun, niin parhaimmillaan voin äitiysloman jälkeen hakea suoraan töitä, kertoen että voisin töiden alussa suorittaa sen harjoittelun. Eiköhän tämä jotenkin hoidu kuitenkin.

Vierailija
50/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti niitä rääkyviä sonta koneita kestää, ei kiitos.

Olet itsekkin ollut sellainen.

Vierailija
51/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole tosiaan pahemmin työelämässä vielä ollut. Toki voisin selvittää opettajalta, voisinko esim kesätyöllä saada hyväksiluettua sen harjoittelun, mutta todennäköisesti ei tule kovin helposti onnistumaan.

Noh, jos kaiken muun saan valmiiksi paitsi harjoittelun, niin parhaimmillaan voin äitiysloman jälkeen hakea suoraan töitä, kertoen että voisin töiden alussa suorittaa sen harjoittelun. Eiköhän tämä jotenkin hoidu kuitenkin.

Omia harjoittelujani olen saanut juurikin kesätöillä tai osa-aikatöillä hyväksiluettua. Ainakin osan. Opinto-ohjaajalta kannattaa kysellä vinkkejä ja apuja. Et ole varmasti ensimmäinen etkä viimeinen opiskelija vastaavassa tilanteessa. Ja koulukin haluaa, että valmistut. Noinkin onnistunee, kuten utse suunnittelit. 

Vierailija
52/59 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Hei AP! Mitä tarkoitat sillä, ettet ole ollut vielä työelämässä? Johan sinä olet jo 28-vuotias ja opinnot loppusuoralla, etkö sä ole edes kesätöissä ollut koskaan? Ja miksette vaan voineet käyttää ehkäisyä?

Miksi aina jaksetaan mäkättää ehkäisystä, tiesit kyllä varmaan että paraskin ehkäisy voi pettää?

Kannattaisi vähän miettiä ennen kommentointia. 

Vierailija
53/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkään, että lapsi kärsii siitä että menee jo 6-vuotiaana kouluun ja pelkään ettei se pysy alkuvuodesta syntyneiden matkassa oppimisessa."

Jos ei opi muiden tahtiin, niin sitten voi käydä eskarin kahteen kertaan.

Vierailija
54/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt vain aloituksen.

Mutta niin, lapseni on syntynyt ihan loppuvuodesta, ja kesken opintojeni :D

On jo koululainen, hyvin pysynyt muiden tahdissa oppimisessa. Matematiikka on nykyään yksi tämän lempiaineista, ja tuo kotiin hyviä koenumeroita.

En keskeyttänyt opintojani, vaan olin tauolla yhden lukukauden ajan. Valmistuin toki suunniteltua myöhemmin, mutta valmistuin, se oli tärkeintä. Tutkintoani vastaavaan työhönkin pääsin kiinni saman tien, lapsi aloitti silloin samoihin aikoihin päiväkodin.

Vierailija
55/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sekin harmittaa, että valmistuminen on käytännössä mahdotonta ennen lapsen syntymää, koska marraskuussa olisi alkanut vielä viimeinen työharjoittelu, ja sitä en tietenkään voi enää tehdä. "

Olisiko mitään mahdollisuutta siihen, että kävisit harjoittelun jo aikaisemmin? En tokikaan siis tiedä miten pitkä harkkajakso kyseessä + onko harjoittelupaikan saaminen näin nopealla aikataululla realistista, kun ei tainnut opiskelemaasi alaa tulla puheeksi. Mutta jos näiden puitteissa onnistuisi?

Vierailija
56/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti niitä rääkyviä sonta koneita kestää, ei kiitos.

Älä sitten vingu eläkeikäisenä kun sun eläkkeelle ei riitä maksajia. Eli jos et jo säästä eläkettä varten niin aloita se jo eilen.

Vierailija
57/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kouluun menoa voi pyytää arvion  koulun aloittamisesta seuraavana vuonna, mun poika sai lykkäyksen, parempi olikin niin.

Vierailija
58/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sitten pakko levittää jalkansa ilman ehkäisyä? Nyt pilleriä poskeen ja lapsesta eroon, hyvin ehdit ennenkuin vajakkisi syntyy

Jonkun olisi pitänyt sanoa samaa sinun äidillesi.

Vierailija
59/59 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen on tehnyt äitiyslomalla gradun ja väitöskirjan. Kannat nyt vastuun ehkäisyn pettämisestä. Sinussa kasvaa uusi ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä