Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vegaanilla olla lemmikki?

Vierailija
10.03.2024 |

Tai voiko vegaanilla olla eläimiä hyödyntävä harrastus kuten agility koiran kanssa tai kouluratsastus? 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vegaani voi valmistaa lemmikilleen liharuokaa (esim. kissa ja koira tarvitsevat), mutta ei kohteliaisuudesta vierailulle tulevalle mummalle? Ok, mamma kyllä pärjää kasvisruuallakin, mutta miksi ei halua olla kohtelias?

Mumma voi paistaa itselleen ryynimakkaran kotiin mentyään. Ei  kuole lihanpuutteeseen yhden vierailun takia.

Vierailija
42/47 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vegaanilla voi olla lemmikki mutta ei voi sitä syödä

Millä logiikalla kaikki muu eläinperäisen hyväksikäyttäminen tai siitä hyötyminen on väärin, mutta eläimen vangitseminen omaksi iloksi onkin ok?

Ei vegaanit vangitse luonnosta mitään eläimiä, vaan jotkut heistä ottavat hoitaakseen hylättyjä tai lopetusuhan alla olevia eläimiä jotka eivät pärjäisi ilman huolenpitoa tai joiden vapaaksipäästäminen aiheuttaisi vielä laajempaa tuhoa (kissat). Nämä eläimet ovat siis jo olemassa, eikä niitä kukaan muu halua ja ne kuolevat/tapetaan ilman että joku ne adoptoi. 

Toki voidaan filosofoida, että olisiko eläimen parempi saada lopetuspiikki kuin elää vangittuna 10-15 vuotta kerrostaloasunnossa, mutta kun emme ymmärrä eläinten puhetta, niin lienee varmempi olla tappamatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi olla. Ei ole oikea vegaani sitten! Jos vegaanin mielestä ei voi maanviljelijällä olla lehmi, lampaita tai kanoja, niin mitä kaksinaismoralismia se sitten olisi, että hän itse voisi kuitenkin pitää vaikka kissaa tai koiraa kotonansa?!

Vierailija
44/47 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi olla. Ei ole oikea vegaani sitten! Jos vegaanin mielestä ei voi maanviljelijällä olla lehmi, lampaita tai kanoja, niin mitä kaksinaismoralismia se sitten olisi, että hän itse voisi kuitenkin pitää vaikka kissaa tai koiraa kotonansa?!

Tähän on jo vastattu tässä lyhyessä ketjussa monta kertaa. En osaa yksinkertaisemmin enää selittää.

Vierailija
45/47 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosivegaanit eivät pidä lemmikkejä, koska se on heistä eläimen orjuuttamista ihmisten tarpeisiin.

En ole vegaani tai muukaan kasvissyöjämuunnos, sanani pohjautuvat somekommentteihin.

Osa pitää lemmikkejä, mutta voi liudentaa sitä jollain tavalla.

- lemmikiksi otetaan vain muiden hylkäämiä tai muuten hätään joutuneita eläimiä

- myönnetään, että lemmikki tai sen ruokinta rikkoo periaatetta, mutta sen pidosta on muuta hyötyä, esim. seura.

- lihansyöjälajille kuten kissalle tai koiralle syötetään lihaa, mutta se on riistaa tai vapaana kasvatettua

- lihansyöjälajille kuten kissalle tai koiralle syötetään muuta ei-vegaanista proteiinia, esimerkiksi hyönteisiä, munia ja maitotuotteita

- lihansyöjälaji kuten kissa tai koira pakotetaan vegaaniruokavaliolle (kyllä, on olemassa näille lajeille suunnattuja vegaanisia teollisia lemmikinruokia, jotka ovat erittäin kyseenalaistettuja sekasyövien ja varmaan myös vegaanistenkin harrastajien parissa, kuten koko ajatus syöttää eläimille ruokavaliota, jota ne eivät luonnostaan syö)

- lemmikin koulutuksessa käytetään vain positiivista vahvistamista ja sen elinolosuhteet pyritään muodostamaan mahdollisimman luonnonmukaisiksi ja välttämään turhaa stressiä.

- Koiraihmisissä on jonkun verran kasvissyöjiä.

- en tiedä, onko kukaan lopettanut tai jättänyt aloittamatta esim. koiraharrastuksia veganismin takia. Olen kyllä kuullut ihmisistä, joiden mielestä harrastukset ja kilpailut ovat vain ihmisiä varten ja siksi sopimattomia tai joku tietty harrastuslaji mielletään epäeettiseksi. Näiden ihmisten ruokavaliovakaumusta en tiedä.

- onkohan kenenkään lajivalintaan vaikuttanut eläimen luonnollinen ruokavalio? Esim. otetaan vaikka marsuja kissan sijaan, koska marsu on luonnostaan kasvissyöjä eikä sen ruokinnassa tarvitse käsitellä ollenkaan eläinperäisiä tuotteita. Se ei myöskään kaiva (kani kaivaa) tai kiipeile (kissa), joten se sopii kerrostalolemmikiksi.

- tämä nyt ei vaadi kasvissyöntiä, mutta ei ota rotua tai lajia, jolle ei pysty takaamaan hyviä elinolosuhteita. Itse olen sekasyöjä enkä ottaisi lintuja, koska niiden täytyisi päästä lentämään vapaana, enkä hamstereita, koska ne vaativat oikeasti ihan tolkuttomasti tilaa ja ilman sitä kehittävät pakkomielteisiä käytöksiä (toinen syy on mun kissa, se olisi pienen jyrsijän terraarion luona alati kytiksellä kuin Sylvesteri Tipin häkillä tai Tom hiirenkololla), enkä ota kania, koska niille kaivaminen on kait tärkeää ja asun kerrostalossa (tämä myös sulkee pois kaikki maatalouseläimet). 

Vierailija
46/47 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on mun kumppani ja paras kaveri, en riistä häntä tai pane lihoiksi.

Vierailija
47/47 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan kasa leikkaamattomia katteja halvimalla mahdollisella ruualla yleisin lemmikki näillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän