Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakuumetta:onko 35 vuotias " liian vanha"

Vierailija
17.01.2007 |

Eli meillä kaksi lasta ennestään ja kovasti mieli teksi kolmatta, mutta vähän tuo oma ikäni arveluttaa. Esikoinen tulee tänä vuonna 5 ja nuorempi täyttää kohtapuolin 1 v. Aiemmin olen tullut raskaaksi aina ensimmäisestä kierrosta mutta eihän sitä tiedä miten nyt olisi. Yrityksen olisin valmis aloittamaan joskus syksyllä eli jos asiat menis toiveiden mukaan vauva syntyisi ensi vuonna ja silloin olisin jo 36 vuotias. Pelottaa kovasti tuo oma ikä. Pitäisiköhän mun mennä puhumaan äitiysneuvolaan omista haaveista ja peloista?

Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olet liian vanha jaksamaan? Liian raihnainen olemaan raskaana/synnyttämään? Riskit saada vammainen lapsi?

Mä en ainakaan ole mitään noista, olen 37v ja la kuukauden päästä.

Sullahan on vielä 10 vuotta hedelmällistä aikaa jäljellä, joten olet kyllä kykeneväinen lisääntymään.

Vierailija
2/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kouluikäiset lapset ja nyt tässä istun iiihanan puolivuotiaan kera koneella. Ikinä en ole äitiydestä näin nauttinut!

t. 36v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen 38, täytän loppuvuodesta 39.

Mulla on " jo" 6 lasta ja kamala vauvakuume seiskaan!! Ja varmaan sen vielä teenkin ;)

Vierailija
4/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli tekee, niin hanki pian. Muuten ei tule hankittua ja saaminenkin vaikeampaa. Jos mieskin haluaa vielä aloittaa vauva-ajan alusta, niin suosittelen. Itselläni on kolme lasta ja kaikki on sujunut hyvin. Olen vuoden sinua nuorempi.

Vierailija
5/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmat raskaudet ovat olleet tosi rankkoja alun pahoinvoinnin vuoksi, olen viettänyt viikkoja sairaalassa tiputuksessa. Myös keskenmenoja mahtuu historiaani, myöhäisin niistä rv 18, tuon " vauvan" jouduin synnyttämään kuolleena.

Vauvan kanssa jaksamista en ollenkaan mieti.

Mutta olen aika varma, että minua kadutaa myöhemmin jos emme edes yritä kolmatta.

ap

Vierailija
6/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten 35, sehän on ihan normaali toisen tai kolmannen lapsen hankkimis-ikä.

Vierailija
7/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan koe olevani ollenkaan liian vanha ja luotan siihen, että kolme menee siinä missä kaksikin. Neljännestä jo haaveilen...

Vierailija
8/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytän piakkoin 44... ja olen tällä hetkellä 21. viikolla raskaana. Kaksi kouluikäistä lasta ennestään. Eikä tämä raskaus ole ollut sen kummempi kuin ne muutkaan. Minullakin keskenmenoa ja tuulimunaa takana.

Vierailija
9/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen täyttää tänä vuonna 5 ja kuopus 3, eikä lapsiluku ole vielä todellakaan täynnä!

Viimeinen meni kesken (eikä sitä tietysti muutenkaan tiedä kuinka käy) mutta toivotaan parasta:-)

Vierailija
10/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tekee lapsia yli nelikymppisenäkin, he ovat jo kyllä mun mielestä liian vanhoja.

Ja miksi odotat syksyyn? Hommiin vaan heti, kun eihän sitä tosiaan tiedä, että koska tärppää. Heti tai vuoden päästä.

Ja tee nyt se kolmas, muuten mielessäsi kaivertaa ikuisesti, että jätitte lapsentekohankkeen unholaan :D

Vierailija
11/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina näissä keskusteluissa ihmetyttää se, MIKSI EI SAA MIETTIÄ sitä USKALTAAKO vielä yrittää raskautta / lasta, jos ikää ja elettyä elämää on kertynyt?

Itse vastasin tuohon aikaisempaan ketjuun, jossa mietittiin sitä on 31 (!) vuotias jo " liian vanha" haaveilemaan lapsista.

Oletteko te tulleet ajatelleeksi, että biologinen ihannehan olisi se, että nainen synnyttelisi / kantaisi lapsia kokolailla parikymppisenä? Oletteko koskaan ottaneet edes huomioon sitä mahdollisuutta, että (vaikka tätä ei kai vielä ole tutkittu?) eletyn elämän aikana on elimistöön kerääntynyt kaikenlaista mm. syödyistä lääkekuureista, mahdollisesta kahvin juonnista (puhumattakaan tupakoinnista!) yms. Miksi tämä ei vaikuttaisi siihen kannettavaan sikiöönkin, ja hänen kehitykseensä?? Minusta se on ihan luonnollista, että mitä enemmän ikää karttuu, sitä enemmän riskit lisääntyvät - koska sitä elettyä elämää todellakin lääkekuureineen, ruokaa lisäaineineen ym. on paljon enemmän taustalla! Tottakai on enemmän keskenmenoja, vaikeutta tulla raskaaksi ja lapsia, joilla riski vammaisuuteen on suurempi kuin nuoremmilla synnyttäjillä (kaikki ei edes näy heti vastasyntyneestä vauvasta; vaan saattaa vaikka ilmaantua ikävyyksiä lapsen hedelmättömyyden tms. syyn vuoksi aikuisena).

Ap:lle silti tsemppiä ja rohkeutta lähteä yrittämään kolmatta, jos häntä haluaa perheeseen! En sano pahalla, vain ja ainoastaan ihmettelen, miksi ihmeessä niin moni " kummastelee" sitä, että joku toinen asennoituu perhesuunnitteluun biologiselta kannalta JÄRKEVÄSTI. Sosiaaliselta kantilta katsottuna varmaan onkin hölmöä pohdiskelua, koska nyky-yhteiskunnassa ollaan niin tottuneita 3-kymppisiin ensisynnyttäjiin.

Vierailija
12/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai mäkin sit uskallan : )

Tosin yrityksen aloitus menee siihen syksyyn kun tuo nuorempi on vielä niin pieni ja ne alkuraskaudet on mulle niin rankkoja. Pisin sairaalajakso alkuraskaudessa oli kaksi kuukautta. Aina välillä kävin kotona yrittämässä, päivän tai yön yli. En halua että tuo kuopus joutuu vielä niin vieroitukseen minusta. Sykysyllä olisi jo vähän isompi 1,5 vuotias.

ap

Vierailija
13/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on luotu synnyttämään lapsia vaihdevuosi-ikään saakka. Eli luonto pitää huolen, ettei nainen enää tule raskaaksi kun on siihen liian vanha.

biologi

Vierailija
14/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen 2 kuukautta sitten. Vanhemmat lapset 8- ja 10-vuotiaat.

Koko perhe nauttii tästä iltatähdestä HURJASTI. ja odotusaika meni tosi hyvin- mitä nyt närästys vaivasi, mutta jaksoin liikkua ja elää ihan normaalisti.

Tsemppiä yritykseen. meillä " yritettiin" tätä kolmatta yli 3 vuotta ja pari keskenmenoakin oli ennen kuin tärppäsi...

Vierailija
15/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pohdin juuri samaa asiaa. Omat lapset on 9, 8 ja 4. Ikää on 28. Nyt varmasti joku ajattelee, että lapsellisuuttaan tuolla huutelee, mutta en todellakaan. Ihan vakavissani mietin, uskallanko enää yrittää neljättä. Mitkä ovat iän tuomat riskit? Ei käy kiistäminen sen tosiasian välillä, että esim. keskoslapsien syntyvyys on lisääntynyt samaa vauhtia ensisynnyttäjien keski-iän noustessa.

En mitenkään arvostele yli 35 vuotiaita ensisynnyttäjiä. Minulla ei ole oikeaa vastausta siihen, minkä ikäisenä kenenkin kuuluu äidiksi tai isäksi ryhtyä. Omalla kohdalla vain mietin, että mitkä ovat riskit, kun ensimmäisestä raskaudesta on kohta 10 vuotta aikaa ja silloin oli riskit raskausmyrkytykseen, ennenaikaiseen synnytykseen yms.

Vierailija
16/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 32 ja aion yrittää kolmatta lasta noin 35-vuotiaana. En todellakaan koe itseäni liian vanhaksi siihen, päin vastoin!

Vierailija
17/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Omalla kohdalla vain mietin, että mitkä ovat riskit, kun ensimmäisestä raskaudesta on kohta 10 vuotta aikaa ja silloin oli riskit raskausmyrkytykseen, ennenaikaiseen synnytykseen yms.

oot sitten 15, 25, 35 tai 45.

Vierailija
18/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka kymmenes ensisynnyttäjä on yli 35-vuotias

Vierailija
19/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tässä rohkeasti odotan ihan esikoista, ja 36v. Huiii!!!

Eikö täällä todellakaan ole muita tämänikäisiä esikoisen odottajia???

Vierailija
20/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kaksi tervettä lasta, tehty 36 v. ja 38 v. Ihanaa elämää, mukava olla kotona, kun koko ikänsä pakannut laukun ja reissannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän