Opoksi vai psykiatriseksi sairaanhoitajaksi?
Mietin tulevaisuuttani.
Opoksi lukiolle vai sairaanhoitajaksi nuorisopsykiatrian osastolle?
Kommentit (11)
No aika pitkä matka on opoksi lukiolle. Ei sinne tai edes koulutukseen noin vain päätöksellä kävellä.
Työt ovat aivan erityyppiset, samoin koulutus. Sinusta mitään tietämättä on täysin mahdotonta sanoa, kumpi sinulle sopisi paremmin.
Mutta nuorisopsykiatrialla on ainakin varma työpaikka. Tosin siellä ei kuka tahansa pärjää tai jaksa.
Opoksi haluavat opiskelevat ensin opettajiksi. Hankkivat pakollista työkokemusta opettajina ja suorittavat sitten opoksi valmistavat opinnot päälle. Siihenkin koulutukseen täytyy yleensä hakea erikseen. Samoin tapahtuu yleensä erityisopettajaksi opiskelu. Näihin lisäpätevyyden antaviin koulutuksiin ei saa yleensä opintorahaa. Teet töitä ja maksat itse. Nythän se aikuiskoulutustukikin poistuu. Sitä on osa onnistunut ennen saamaan.
Sairaanhoitajaksi on lyhyempi koulutusreitti. Voi olla, ettei lukion opoksi noin vain mennä. Saattaa helpommin työura aueta jostain vähemmän suositun alueen peruskoulusta.
Opoilla on parempi palkka, ja pidemmät lomat ja päivätyö ja viikonloppuvapaat. Ehdottomasti opoksi.
Kuka hullu enää hoitajaksi lähtee opiskelemaan.....
Oletko miettinyt, mikä väkivallan riski on tuollaisessa psykiatrisen osaston työssä? Ja yövuoroja ym.
Opoksi haetaan suoraan yliopistoon. Ainakin Joensuussa koulutetaan. Pitää olla hyvät yo-paperit.
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan voi neuvoa toisille polkuja, löytämättä niitä itsekään. No, kai se on helpompi neuvoja muita kuin mietttiä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, mikä väkivallan riski on tuollaisessa psykiatrisen osaston työssä? Ja yövuoroja ym.
Kyllä. Noissa nuorissa on todella vaikeasti sairaita. Fyysisiä kiinnipitotilanteita on psykiatrialla, sinuun voidan käydä käsiksi, jopa nuoret. Tosin vaikeimmin sairaat laitetaan kyllä Niuvaan. Vuorotyö on todella rasittavaa. Nuorena vielä jaksat sitä tehdä, mutta nelikymppisenä viimeistään alkaa rasittamaan. Myös perhe- elämä kärsii, kun olet juhlapyhät kiinni. Et voi harrastaa, kun olet töissä.
Itse lähtisin opoksi tai aineenopettajaksi lukioon opiskelemaan, jos nyt saisin valita. Hoitoalalla ei missään nimessä.
Orpona tienaa hyvin ja edut ovat loistavat, siksipä suosittelen pääministeriyttä.
.