Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30 vuotta sitten parisuhdeväkivalta ei ollut rikos, jos uhri itse ei tehnyt siitä rikosilmoitusta

Vierailija
10.03.2024 |

Siskoni joutui pahoinpidellyksi, meni lääkäriin, joka kysyi kirjoittaako rikosilmoitusta varten todistuksen. 

Sisko ei halunnut, joten asia jäi sikseen. Tänä päivänä lääkäri voi tehdä rikosilmoituksen, tai joku läheinen.

Aika moni väkivaltainen tyyppi pääsi kuin koira veräjästä tuolloin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä raiskaus avioliitossa ollut rikos.

Vierailija
2/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli näin on, niin ei se kovin tavallista ole muuten kuin lasten osalta jossa ilmoitusvelvollisuus on kirjattu lakiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli näin on, niin ei se kovin tavallista ole muuten kuin lasten osalta jossa ilmoitusvelvollisuus on kirjattu lakiin.

Jos mies pahoinpiteli vaimoaan lasten nähden, ei mitään laskua silloin tehty. Vanhemmat itsekin vähättelevät lasten kokemuksia.

Totuushan on, että vanhempien välisen väkivallan todistaminen on lapselle jopa traumaattisenpaa kuin joutua itse väkivallan kohteeksi.

Vierailija
4/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lasua, ei laskua...t.ed kirjoittaja

Vierailija
5/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se rikos, mutta poliisilla ei ollut oikeutta kirjata  rikosilmoitusta eikä syyttäjällä syyttää, jos asianomistaja ei vaatinut rangaistusta.

Vierailija
6/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi parisuhteessa olevaa homomiestä vetelee toisiaan turpaan ja molemmille tulee vammoja saavat molemmat sakot ja merkinnän rikosrekisteriin. 90-luvulla olisi pärjätty ilman. Tämäkö on jonkun mielestä hyvä?

Vierailija
7/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa penskana näin äitiä pahoinpideltävän. Pelko ja hätäännys äidin puolesta oli hirveä kaikilla meillä sisaruksilla. Ja sitten uhkailua, että jos tästä kysellään, niin ihan on ollut vain itsealoitettua pikku painia ja muutenkaan meidän asioista ei ulkopuoliselle vasikoida, prkle...

Joten juu, tuli oksennusta hieman suuhun, kun näin luin kuinka esim. nämä kanadalaiset jääkiekkoilijat olivat uhkailemalla (tuntien rskaamisen jälkeen) pakottaneet naisen kertomaan kameralle, kuinka juu, olen ollut mukana tässä kaikessa vapaaehtoisesti.

Vierailija
8/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä pahoinpiteli äidin meidän lasten nähden. Ikinä en voi unohtaa.

Vierailija
9/23 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Myöhemmin äitini yritti väittää minulle, ettei mitään ollut. tapahtunut. En ymmärrä miten hän ensin otti turpiinsa ja sitten jatkoi elämää Isäni kanssa vähätellen koko asiaa.

Vierailija
10/23 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äitini vähätteli koko asiaa.

Vierailija
11/23 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat voi vaieta kuoliaaksi. Silloin mitään ei koskaan tapahtunut.

Vierailija
12/23 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokevatko naiset jotenkin häpeällisenä lähisuhdeväkivallan uhriksi joutumisen?

Vierailija
13/23 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ajat muuttuvat. Edelleen toki rikoksen uhriksi joutuneiden tulisi herkemmin tehdä rikosilmoituksia.

Vierailija
14/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden  pariskunnan, jossa mies pahoinpiteli naisen. Ilmeisesti nainen häpeää tapahtunutta, ei koskaan ole puhunut siitä ja esittää että hänellä on onnellinen avioliitto. On kyllä muita arvostelemaan mutta oma ukko on ihana.

Vierailija
15/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa oli. Se lisättiin rikoslakiin juuri 1994.

Vierailija
16/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli rikos mutta ei raiskauksen nimikkeellä. Siihen aikaan ei ajateltu, että aviovuoteen erimielisyydet olisivat rinnasteisia esimerkiksi päällekarkaukseen kadulla.

Vierailija
17/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SM-seksiä harrastavien pariskuntien kannattaa muistaa, että he syyllistyvät rikokseen. Tuomiolta ei vapauta se, että touhuun oli molempien suostumus.

Vierailija
18/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulisit?

Vierailija
19/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulisit?

Mutta miksi? Tekijän pitäisi hävetä, ei uhrin.

Vierailija
20/23 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se rikos silloinkin. sitä vain ei TUTKITTU ellei asianomistaja tehnyt rikosilmoitusta.

vai eikö mielestäsi murha ole rikos jos murhattua ei kukaan kaipaa eikä murhaa näin aleta tutkimaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi