Äitienpäivä ahdistaa
Mitä ihmettä voisin tehdä ahdistuksen helpottamiseksi? Ymmärrän että se on juhla, mutta kun itseäni se ahdistaa edelleen aikuisena. Äitini kuoli kun olin 11v. ja siitä asti äitienpäivät on tuntuneet kurjilta vaikka kotonakin meillä juhlittiin.
Olen tällä viikolla kuunnellut tuttujen äitienpäivän liittyviä puheita kun heidän kotimaassa Englannissa vietetään äitienpäivää tänään asia on ollut mielessä.
Kommentit (31)
Tee niin kuin itse katsot parhaaksi, mutta ehkä sinun ei kannattaisi vertailla omaa tilannettasi muihin. Et voi tietää muiden taustoja. Mitä jos yrittäisit keskittyä niihin hyviin asioihin mitä sinulla on elämässä?
Mikä siinä ahdistaa?
Äitienpäivää voi käsittääkseni viettää itse valitsemallaan tavalla.
Mummo kuoli vähän ennen joulua kun olin teini. Toki mummoa on ikävä, mutta äitienpäivisin esimerkiksi muistellaan mummoa ja niitä äitienpäiviä mitä vietettiin hänen kanssaan. Ei ihmiseen liittyvät hyvät asiat katoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mummo kuoli vähän ennen joulua kun olin teini. Toki mummoa on ikävä, mutta äitienpäivisin esimerkiksi muistellaan mummoa ja niitä äitienpäiviä mitä vietettiin hänen kanssaan. Ei ihmiseen liittyvät hyvät asiat katoa mihinkään.
Vähän eri asia joku mummo joka on isovanhempi eikä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri asia joku mummo joka on isovanhempi eikä vanhempi.
Ainakin minulle mummo jonka kanssa vietin koko lapsuuden, nuoruuden ja nuoren aikuisuuden oli paljon läheisempi kuin vanhempi joka kuoli kun olin alle kouluikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ahdistaa?
Olisiko sinusta ok että muut viettää äitienpäivää omien äitiensä kanssa ja hehkuttaa somessa ihanaa päivää kun oma äitisi olisi kuollut eikä kukaan välittäisi siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ahdistaa?
Olisiko sinusta ok että muut viettää äitienpäivää omien äitiensä kanssa ja hehkuttaa somessa ihanaa päivää kun oma äitisi olisi kuollut eikä kukaan välittäisi siitä?
Miksei olisi? Itsekin vietän äitienpäivää läheisteni kanssa.
Miten kukaan aikuinen ihminen jaksaa nurista siitä että muut viettää äitienpäivää omalla tavallaan? Joillain ei ole äitiä ja joillain ei ole isää. Joillain ei ole sisaruksia, isovanhempia tai kavereita. Joillain ei ole sukulaisia eikä perhetuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ahdistaa?
Eikö äitienpäivää vietetään myös isoäitien ja muiden läheisten kanssa?
Täällä Britanniassa puhutaan äitienpäivästä myös termillä mothering day viitaten muihinkin äiteihin ja äitihahmoihin kuin biologisiin tai adopitioäiteihin.
Mummoni äiti kuoli kun mummo oli 7-vuotias. Isän äiti kuoli kun isä oli koululainen. Olisiko meillä pitänyt jättää äitienpäivää viettäminen kokonaan näiden vuoksi?