Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et koskaan usko jääväsi työttömäksi

Vierailija
10.03.2024 |

- Voitko olla varma, ettet sairastu ammattitautiin tai sairauteen, joka estää nykyisessä ammatissa toimimisen, mutta et kuitenkaan pääse eläkkeelle. Esimerkiksi oma hammaslääkärini sairastui kuulemani mukaan Parkinsonin tautiin ja hommat loppuivat siihen - en tiedä onko päässyt eläkkeelle, mutta se on selvä ettei tuota hommaa tehdä jos kädet tärisee

- voitko olla varma, ettei AI, suhdanteet tai väestörakenteen muutos vaikuta alaasi?

- voitko olla varma, että jos kouluttautudutkin uudelleen, että saat sen alan töitä?

- jos olet yrittäjä, voitko olla varma, että asiakkaita riittää hamaan tappiin saakka tai että joku muu ei ala tehdä samaa halvemmalla?

- voitko olla varma, ettet joudu onnettomuuteen, mikä estää työn teon - eläkkkeelle ei aina helposti pääse?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Kukaan ei voi sanoa varmasti, että on huomenna edes elossa.

Vierailija
42/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä, kun työskentelin vielä muille, mutta en usko, että enää tulen olemaan työttömänä, nyt kun olen yrittäjänä. Syynä tähän on:

- Työni ei ole sellaista, että ylipäätään kilpailisin siitä, kuka tekee työn halvimmalla. Asiakkaani ovat valmiita maksamaan minulle laadusta ja siitä, että tarjoan jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa.

- Työni on hajautettua, ja yritysmalliini kuuluu useampi eri osa-alue, jotka toimivat sekä yhdessä, että erikseen. Jos yhdellä osa-alueella menisi huonosti, muut osa-alueet tuovat vielä tuloja.

- Osa yrityksen tuloista on passiivista tuloa, ja saisin silti tuloja tekemättä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä, kun työskentelin vielä muille, mutta en usko, että enää tulen olemaan työttömänä, nyt kun olen yrittäjänä. Syynä tähän on:

- Työni ei ole sellaista, että ylipäätään kilpailisin siitä, kuka tekee työn halvimmalla. Asiakkaani ovat valmiita maksamaan minulle laadusta ja siitä, että tarjoan jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa.

- Työni on hajautettua, ja yritysmalliini kuuluu useampi eri osa-alue, jotka toimivat sekä yhdessä, että erikseen. Jos yhdellä osa-alueella menisi huonosti, muut osa-alueet tuovat vielä tuloja.

- Osa yrityksen tuloista on passiivista tuloa, ja saisin silti tuloja tekemättä yhtään mitään.

Jos itse joku päivä saavuttaisin tuon niin siirtäisin vielä itseni pois Suomesta. Oma touhuni ei edellytä fyysistä oloa Suomessa. Tässä joutuu rakentamaan jo oman sosiaalisen pahanpäivän kassan niin ei paljon kiinnosta maksaa veroja Suomeen.

Vierailija
44/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse joku päivä saavuttaisin tuon niin siirtäisin vielä itseni pois Suomesta. Oma touhuni ei edellytä fyysistä oloa Suomessa. Tässä joutuu rak

Minunkaan työni ei edellytä sitä, että olen fyysisesti sidottuna tiettyyn paikkaan ja minulla onkin asiakkaita ympäri maailmaa. 

T. Tuo, jolle vastasit

Vierailija
45/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten voin olla varma, etten jää työttömäksi. Kokoomusta äänestelen.

Mielenkiintoista! Miksi äänestät puoluetta joka ei aja kaltaistesi etuja? Oletko masokisti vai elättääkö joku toinen? Elättääkö ikuisesti?

Kokoomus on pitänyt eläkkeistä hyvän huolen.

Leikkaamalla joka vuosi indeksikorotuksen.

Tais olla Lipposen hallitus ja Lipponen oli demari

Vierailija
46/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma. Mikäli sairastun, jään sairauslomalle, siitä kuntoutustuelle ja jollen kuntoudu niin tk-eläkkeelle. Missään vaiheessa kyseistä prosessia en menetä työpaikkaani ennen kuin saan pysyvän eläkkeen paperit. 

Jos "en pääse eläkkeelle", se tarkoittaa että mulla on työkykyä jäljellä, ja teen esim. osittaisesti töitä ja olen osittaisesti tk-eläkkeellä. Ei kukaan tuossa tilanteessa lähde itseään irtisanomaan.

Suhdanteet ja väestörakenne taas takaavat, että töitä löytyy niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Vierailija
47/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma. Mikäli sairastun, jään sairauslomalle, siitä kuntoutustuelle ja jollen kuntoudu niin tk-eläkkeelle. Missään vaiheessa kyseistä prosessia en menetä työpaikkaani ennen kuin saan pysyvän eläkkeen paperit. 

Jos "en pääse eläkkeelle", se tarkoittaa että mulla on työkykyä jäljellä, ja teen esim. osittaisesti töitä ja olen osittaisesti tk-eläkkeellä. Ei kukaan tuossa tilanteessa lähde itseään irtisanomaan.

Suhdanteet ja väestörakenne taas takaavat, että töitä löytyy niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Ja sitten todellisuus: Sinut voidaan irtisanoa työstäsi, kun olet ollut riittävän kauan kuntoutustuella. Todellinen työkykysi ei myöskään vastaa aina vakuutusyhtiön tulkintaa, eli saatat saada hylkäävän päätöksen hakemukseesi vaikka olisit tosiasiallisesti työkyvytön. Kun niin käy, joudut ensin ansiosidonnaiselle jos olet ollut kassan jäsen ja siitä sitten lopulta työmarkkinatuelle. Voit toki hakea uudestaan eläkettä aina silloin tällöin, mutta työttömyysputkesta siihen on vaikeampi päästä. Ja mitä pidempään roikut tuossa limbossa sitä heikompi myös vanhuuseläkkeesi tulee olemaan.

Vierailija
48/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten todellisuus: Sinut voidaan irtisanoa työstäsi, kun olet ollut riittävän kauan kuntoutustuella. Todellinen työkykysi ei myöskään vastaa aina vakuutusyhtiön tulkintaa, eli saatat saada hylkäävän päätöksen hakemukseesi vaikka olisit tosiasiallisesti työkyvytön. Kun niin käy, joudut ensin ansiosidonnaiselle jos olet ollut kassan

Ei irtisanota sairauden perusteella, ja kolmikantaneuvotteluissa löydetään työkykyä vastaavat ratkaisut ja työtä mukautetaan tarpeen mukaan. Kannattaa olla virka ja turvata sillä oma tulevaisuus.

Vierailija
49/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei voi olla varma, siksi pitääkin ennakoida. Edellisestä työstäni aavistin että sen tulevaisuus on epävarma, joten vaihdoin alaa. Nyt pari vuotta myöhemmin yli puolet edellisen firman työntekijöistä on saanut lähteä yt-neuvotteluissa. Minulla on jo uusikin varasuunnitelma sen varalle jos taas alkaisi näyttää heikolta. Ei sitä pidä jäädä odottamaan että se paska ehtii osua tuulettimeen.

Vierailija
50/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä voin uskoa ja luottaa että niin ei käy.

Olen työurani tehnyt, eläkkeellä ja saan eläkettä sekä Suomesta että Norjasta jossa asun. Että sen puoleen.

Yhtään päivää en työttömänä ole ollut. Suomesta lähdin ensin vuoden virkavapaalle ja lähdin Norjaan töihin.  (Sairaanhoitja)  Piti se vuosi katsoa mitä teen, mutta jo muutaman kuukauden jälkeen tiesin että jään.  Irtisanouduin entisestä työstäni, ja annoin jopa mahdollisuuden henkilölle joka toimi sijaisenani pysyvään työpaikkaan!

Petasin asiani hyvin ja olen tyytyväinen. Ketään en vahingoittanut.  Kaikki voittivat.  Mistäpä tiedän miten olisi voinut käydä, ehkä paljon huonommin jos olisin jäänyt.  Täällä olen asunut 29 vuotta.

Kannattaa olla viisas ja kannattaa uskaltaa.

Vierailija
51/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kysyin tätä siksi, koska niin moni mollaa työttömiä, mutta tiedän niitä jotka eivät ole koskaan uskoneet työttömäksi jäävänsä ja silti ovat jääneet. Useimmille ei kelpaa ne ehdotukset, mitä ovat muille olleet antamassa. 

Itse kouluttauduin uudelleen tvp-koulutuksessa ja meitä koulutettiin tiettyä firmaa silmällä pitäen ajatuksena puolet sinne, puolet muualle. Se firma ehti kuitenkin loppua ennen kuin koulutus loppui. Itse sain töitä muualta, mutta minulla on koko ajan suunnitelmat B, C ja D. Jäin aikoinaan työttömäksi konkurssin yhteydessä kesken äitiysloman, isosta firmasta, joten en koskaan pitää mitään itsestään selvänä. 

Tosi moni tarttui tuohon parkisonin tautiin, mutta otin sen vain yhtenä esimerkkinä. Onhan niitä muitakin sairauksia. Esim. MS-tautiin sairastutaan usein nuorena, sellaisia tiedän montakin. Tämäkin on vain yksi esimerkki monista. Jotkut MS-tautiin sairastuneet on todettu työkyvyttömäksi, mutta ei kaikki. Epilepsia ei estä työntekoa, mutta estää tietyissä ammateissa toimimisen. Siihen voi sairastua vaikka lapsena. Sitten on ammattitaudit erikseen. Ei sitä eläkettä saa kuin M Manulle illallista, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevan. Tutun mies oli työtapaturmassa, jossa oli useita todistajia. Vakuutuslääkärin tulkinta: Iästä johtuvaa kulumaa, ei korvata. 

Vierailija
52/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään säästöilläni tarvittaessa 20 vuotta, joten ei pelota.

Vierailija
53/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo työurani tehnyt ja eläkkeellä.

Vierailija
54/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei voi olla varma, siksi pitääkin ennakoida. Edellisestä työstäni aavistin että sen tulevaisuus on epävarma, joten vaihdoin alaa. Nyt pari vuotta myöhemmin yli puolet edellisen firman työntekijöistä on saanut lähteä yt-neuvotteluissa. Minulla on jo uusikin varasuunnitelma sen varalle jos taas alkaisi näyttää heikolta. Ei sitä pidä jäädä odottamaan että se paska ehtii osua tuulettimeen.

Itse olin parissa eri firmassa yhteensä 16 vuotta. Tuona aikana oli viidet yt-neuvottelut. Kaikista selvisin ilman irtisanomista, mutta masentavia aikoja nuo olivat. Sen jälkeen olen ollut pitkään kolmannessa firmassa, jossa ei ole ollut kertaakaan (vielä) yt-neuvotteluja.

Vierailija
55/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös suhteellisen hyvällä tk eläkkeellä ja kokoomusta en äänestele.  Mulla on lapsia ja lasten lapsia, ajattelen myös heidän tulevaisuutta.

Minä olen lapseton, hyvällä tk eläkkeellä, enkä äänestele kokoomusta. Ajattelen muiden lapsia, lapsenlapsia ja heikompiosaisia ylipäätään. Mitä enemmän luen oikeistoa kannattavien kommentteja, sitä enemmän alkaa tuntua siltä, että heidän aivot toimii vain eri tavalla, itsekkäämmin.

Markkinatalous on todettu sosialismia paremmaksi kansan enemmistön kannalta. Kokoomus on markkinatalouden takuumies.

Vierailija
56/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla varma mistään noista. Sen takia palkasta osan sijoitan ja osan säästän sen pahan päivän varalle, nyt kun olen töissä.

En voi olla varma nykymenolla myöskään siitä, että saan eläkettä/pärjään sillä tulevaisuudessa. Meillä on mieheni kanssa myös velaton kaksio eli asumiskulut ovat alhaiset, se auttaa. Esim eron tullessa se toki pitäisi myydä. Sen sijaan työmoraalini on sen verran korkea, että jos sairastuisin yrittäisin palata työelämään. Jos en pystyisi niin sitten en. Tunnen esim 2 ms-potilasta ja yhden muuten vakavasti sairaan töissä olevan, jotka pääsisivät työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ovat mieluummin töissä. Terveelle työttömälle ei minulta sitä ymmärrystä riitä.

Vierailija
57/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla ihan varma, että pärjään, vaikka tuosta osa toteutuisi. Ihmisille on tapahtunut erilaisia asioita tuhansia vuosia ja vasta nyt meillä on yhteiskunta, jossa itse ei tarvitse tehdä mitään, aina voi vaatia naapuria kaiken maksajaksi. Minusta se on sairas tapa katsoa maailmaa!

Vierailija
58/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjään säästöilläni tarvittaessa 20 vuotta, joten ei pelota.

Samoin evvk paskaduunit ja urpon vatipäiset suunnitelmat, tosin kukaan ei halua Suomea tuhota kuten urpopurra niin kiihkeästi haluaa...

Vierailija
59/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten todellisuus: Sinut voidaan irtisanoa työstäsi, kun olet ollut riittävän kauan kuntoutustuella. Todellinen työkykysi ei myöskään vastaa aina vakuutusyhtiön tulkintaa, eli saatat saada hylkäävän päätöksen hakemukseesi vaikka olisit tosiasiallisesti työkyvytön. Kun niin käy, joudut ensin ansiosidonnaiselle jos olet ollut kassan

Tämä. Onko tuo aiempi kirjoittaja oikeasti tosissaan? Se että eläkkeelle ei pääse ei todellakaan tarkoita sitä että työkykyä olisi jäljellä. Sulle voi tulla liuta sairauksia joiden kombo tekee sinut täysin toimintakyvyttömäksi ja näin ollen täysin työkyvyttömäksi, mutta yksikään yksittäinen sairaus ei riitä eläkkeeseen. Silloin sitä eläkettä ei tipu vaikka et pääsisi sängystä ylös! Herätkääpä todellisuuteen ja tutustukaa asiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme