Voiko kinkkukiusaus olla häiden pääruoka? Minulla on hyvä resepti ja se on lempiruokaani
Meidän budjetti on aika pieni ja vieraita tulee kumminkin 100 ja häät on hienossa paikassa. Mitä voisi tarjota kiusauksen lisäksi jotta se tuntuisi juhlavalta tarjottavalta hyvän maun lisäksi?
Kommentit (180)
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Mutta jos koette sen omaksenne/oman tyyliseksenne, niin miksei? Salaatteja ja leipiä vaan useammanlaisia.Pistänpä tähän tuon meidän häämenyn, kun joku niitäkin kaipaili:
oman talon leivät
rieskat, voi, kevyt yrttilevite
juhlasilli
neulamuikut
kotona savustettu siika
konjakki- graavilohi, sinappikastike
savulammas, minttuhyytelö
kalkkunaleike
punajuurisalaatti
yrttitarhansalaattilajitelma
vanhanajan etikkakurkut
warldorf salaatti
hirvihöystö
makaroonilaatikko
oman tilan vihannekset ja juurekset
keitetyt perunatTietysti ruokajuomat ja kahvit ja kakut, erillistä jälkiruokaa ei ollut.
Juhlat eräässä kartanossa.Mutta jokainen juhlikoon tyylillään.
Laatikkoruoat ovat itse tehtäessä käteviä. Kiusaukset eivät ole ollenkaan huono vaihtoehto, jos osaa tehdä todella hyvää kiusausta. Kaikki eivät osaa.
Ihania ruokia nuo. Sen sijaan kinkkukiusausta häissä pääruokana katsoisin hieman ihmetyksellä, vaikka kuinka olisi sen sataa sorttia ns. hienoja lisukkeita.
Vierailija:
Melkein kaikki ovat päätyneet eroon. Luulen, että täydellisyyden tavoittelijanaiset ovat äärimmäisen rasittavia puolisoita... Tai voihan se täydellisyyden tavoittelija olla mieskin. Kaikki pitää olla kallista, hienoa ja ennen kaikkea ylivarojen.Kysy itseltäsi: Miksi tarjota 200 eurolla kinkkukiusausta kun voi tarjota 3000 eurolla sisäfilettä? Minä valitsisin kinkkukiusauksen, koska vuosituloni ovat opiskelijana niiden sisäfileiden verran. ÄLLÖTTÄÄ morsiamet, jotka hokevat, että kerranhan sitä naimisiin mennään. Ihan niin kuin se oikeuttausi käyttämään omat ja isovanhempien rahat yhteen päivään. Minä keskityn mielummin loppuelämääni mieheni kanssa kuin yhteen päivään.
Varsinainen pika-analyysi suurten häiden ja avioliiton keston välillä. Mitä ihmeen täydellisyyden tavoittelua on siinä, että haluaa tarjota hyvää ei-niin-tavallista ruokaa? Pikemminkin olisin huolissani näistä teemavärien kanssa näpertelijöistä. Hyvä ruoka kun nyt kuitenkin kuuluu useimpiin suuriin juhliin.
Jos sinun vuositulosi ovat tuota luokkaa, niin ei tarvitse olla katkera niille, joiden vuositulot ovat moninkertaisia sinun tuloihin verrattuina. Jos jollakin on varaa laittaa tarjoiluihin useita tuhansia, niin se ei liene sinulta pois. Käsittämätöntä, että jostakin häiden tarjoiluistakin saadaan kateutta ja katkeruutta aikaiseksi. Täytyy olla todella huono itsetunto, jos tuollainen asia käy noin paljon tunnon päälle.
Siianmätiä, smetanaa ja punasipulia
minikrutongilla
* * *
Kirvelillä maustettu lohitartar
pienellä ruisleivällä
* * *
Chevré,-omena,-latva-artisokka terriiniä,
vihersalaattivalikoima ja basilikavinegrettiä
* * *
Kokonaisena paahdettua luomu häränfileetä
ja punaviinikastiketta
* * *
Ruusukaali, papu ja sokeriherne paistos
* * *
Kermaisia sieniä ja juurespyrettä
* * *
Leipävalikoima ja voita
* * *
Hääleivoksia / Hääkakkua
* * *
Kahvia ja haudutettua teetä
Sai kovasti kehuja. Ruokaa ei jäänyt juuri yhtään yli, kun porukka söi niin paljon.
IMHO: söisin kyllä mielelläni hyvää kinkkukiusausta, vaan kohteliasta on muistaa myös kasvissyöjiä, laktoosi- ja maitoallergisia. Ja pelkkä kinkkukiusaus on hieman tylsä ruoka, joten oheen muutamia tuoresalaatteja, ehkä sienisalaatti ja jotakin majoneesisalaattia.
Tuoresalaatit voi tehdä esim. siten, että on yksi tai kaksi sekoitettua tuoresalaattia mutta lisäksi erillään lehtisalaattia, kurkkua, tomaattia, fetaa, sipulia, ananasta, oliiveja, marinoituja herkkusieniä, jne. Näistä ruokailijat saavat kasata itselleen sopivan annoksen, allergisetkin tykkäävät! Riippuu tietysti miten allergista väkeä juhliin on tulossa - itse teen kotijuhlissa aina noin, kun muuten salaatissa voisi olla pelkästään jääsalaattia ja kuorittua kurkkua... Pari pahasti allergista vierasta kutistaa valikoiman hyvin vähiin.
Lisäksi 2-3 lajia leipää + levitettä. Mielestäni olisi hyvä, jos olisi vaikkapa niitä arkisen tylsiä lihapulliakin (tai jokin paisti) lisäksi, niin löytyisi kiusausinhoajillekin vaihtoehto.
Itse rakastan juhlatarjoiluissa kylmiä alkupaloja & kaloja, noita voi lykätä juhlapöytään mielinmäärin ' salaateiksi' .
mutta mun mielestä on jokaisen oma asia, mitä häissään tarjoaa. mun mielestä kinkkukiusaus on hyvä, ja esim. fetasalaatti on tosi hyvää sen kanssa!
Siis liittyen tähän ruokalistaan:
Pistänpä tähän tuon meidän häämenyn, kun joku niitäkin kaipaili:
oman talon leivät
juhlasilli
neulamuikut
kotona savustettu siika
kalkkunaleike
punajuurisalaatti
vanhanajan etikkakurkut
warldorf salaatti
hirvihöystö
makaroonilaatikko
keitetyt perunat
Tietysti ruokajuomat ja kahvit ja kakut, erillistä jälkiruokaa ei ollut.
Juhlat eräässä kartanossa.
Kommentteja:
hyi, etkö ole ottanut huomioon että suinkaan kaikki eivät pidä riistasta tai kalasta
ja mikä helvetin juhlaruoka makaronilaatikko on ??
uskomattoman hyvä esimerkki miten tarjolla on kos vaikka mitä mutta oisin jääny nälkäiseksi teidän häissä kun en syö kalaa, en pidä hirvestä, lampaasta enkä kalkkunasta. Tai en nyt
nälkäiseksi kun olisin syönyt leipää ja salaatteja ja kakkuja eli vaikka kuinka kallis ja hieno menu, ei miellytä kaikkia eikä löydä mitään itselle sopivaa.
Ja jonkun mieskään ei olisi tullut kuulemman kylläiseksi yllä olevasta listasta. Just...
--------
En voi uskoa, että nämä kommentoijat ovat tosissaan. Ja jos näin on, niin säälin heitä, jos heidän suhtautumisensa ruokaan on noin nirsoa ja eivätkä uskalla kokeilla uutta. Itse olen 24-vuotias ja tulen aivan tavallisesta perheestä, eikä tuon tasoinen lista ole mielestäni todellakaan mitään hienostelua.
On myös outoa tuo suhtautuminen, että MINÄ en kyllä tuosta olisi saanut syödäkseni. Jos aikuinen ihminen ei löydä tuosta syötävää, niin saa mennä itseensä. Ja noutopöydästähän syödään monenlaista, ei kaiken välttämättä tarvitse maistua kaikille.
Minun mielestäni tuo ruokalista näyttää hyvältä ja juuri sen tyyppiseltä, mihin olen tottunut häissä. Yleensä häissä on ollut tarjolla tuon tyyppinen kylmä pöytä ja lisäksi keitetyt perunat/laatikkoja/karjalanpaistia. Makaronilaatikkoa ihmettelevät: muna-makaronilaatikko kuuluu karjalaiseen pitopöytään. En sitten tiedä, onko tässä kyseessä ollut tällainen laatikko.
Vierailija:
Siis liittyen tähän ruokalistaan:Pistänpä tähän tuon meidän häämenyn, kun joku niitäkin kaipaili:
oman talon leivät
juhlasilli
neulamuikut
kotona savustettu siika
kalkkunaleike
punajuurisalaatti
vanhanajan etikkakurkut
warldorf salaatti
hirvihöystö
makaroonilaatikko
keitetyt perunatTietysti ruokajuomat ja kahvit ja kakut, erillistä jälkiruokaa ei ollut.
Jos aikuinen ihminen on hyi-hyi-en-syö -mentaliteetilla liikenteessä, niin saa kyllä ihan syyttää itseään, jos nälkäiseksi jää.
Tämä menu on hyvä ja monipuolinen ehkä tuon makaronilaatikko sanan voisi korvata sanalla makaronivuoka, on yleinen noutopöydissä.
oman talon leivät
juhlasilli
neulamuikut
kotona savustettu siika
kalkkunaleike
punajuurisalaatti
vanhanajan etikkakurkut
warldorf salaatti
hirvihöystö
makaroonilaatikko
keitetyt perunat
Tietysti ruokajuomat ja kahvit ja kakut, erillistä jälkiruokaa ei ollut.
Alkupuolella otin vahvasti kielteisen kannan tuohon kinkkukiusaukseen ja mielipiteeni ei muutu.
Shamppanja ja kinkkukiusaus samalla viivalla on moukkamaista.
Ap:n budjetti oli pieni niin en usko tuohon shamppanjaan hetkeäkään, ehkä sentään tarkoitti kuohuviiniä.
Keittiömestari
kuin salaatteja ja leipää. Musta on ihan tyylitöntä vetää häissä jotain kinkkukiusaus ja makkara-linjaa. En ole suuri karjalanpaistin ystäväkään. Häissä musta on ihana syödä niitä herkkuja salaatteja ja hyvin laitettuja vihanneksia ja perunoita yms. Mutta en taida tietää yhtään miestä joka ei olisi äärettömän pettynyt, jos ei tarjolla kokolihaa. Meidän häissä oli paria paistia (poroa ja possua), lohta limen kera, salaatteja x 3, kahdenlaisia perunoita ja leipiä ja levitteitä. Hyvin maistui. Jälkkäri voi olla simppeli, meillä oli vain kakku ja sydämenmuotoisia pikkuleipiä.
Itse ainakin mieluummin sitten karsisin sitä vierasjoukkoa, että pystyisin kustantamaan juhlavammat tarjottavat.
Sori nyt, ei tämä ollut sitä, mitä ap haki.
JOS nyt kinkkukiusaus sattuu olemaan lempiruokaasi, niin go for it. Piruakos sillä on väliä, mitä vieraat ruuasta ajattelevat. Tuskin kukaan nyt häitä huonoiksikaan ruuan perusteella tuomitsee, kokonaisuus on ratkaiseva.
hääparilla saa olla omannäköiset juhlat, mutta käsittääkseni yhä edelleen hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa juhlavieraat huomioon. Aina törmää siihen, kun toitotetaan, että ne on MEIDÄN juhlat, vieraat tyytykööt siihen mitä saavat. Käsittämätön asenne. Ja siks toisekseen, jos juhlapaikka on hienommansorttinen, on karkea tyylirikko tarjota iltapalan tasoinen hääateria.
Olen ammattini puolesta nähnyt häitä yli 25 vuoden ajan ja olen sitä mieltä, että kinkkukiusaus sopii yöruoaksi, hienossa paikassa luultavasti ehdotettaisiin hienovaraisesti savuporokiusausta, vaihtoehtona savulohi- ja kasviskiusaus.
Itsekeskeisyyden kulta-aikana ei millään ole mitään väliä kuin omalla itsellä.
Vierailija:
nokipannu kahvia, tikkupullia ja loimulohta.ajattelin pueutua myös pilkkihaalariin, kun niin rakstan sitä. taidan mennä muuten siinä pilkireijällä naimisiinkin ja tahdon että kunniakuja on tehty pilkeistä.
Taidan olla ihan umpijuntti, mutta minusta on ihan hyvä että perinteitä ei aina niin orjailla. Mitä ne perinteet on? Ihmaisten tapoja jotka on aika muokannut, ei muuta. Ja ihan hyvin meidän aikamme voi niitä muokata! Mitä pahaa siinä on? Meidän puhumamme kieli muuttuu, elintapamme muuttuvat jatkuvasti, siis juhlaperinteetkin saavat muuttua. Ja ovat aina muuttuneetkin.
Näiden ketjussa olleiden ammattilaisten asennetta ihmettelen. Eräskin kehui että muokkaa asikkaan haluja hienompaan suuntaan. Siis sama suomeksi: suuntaan josta tulee rahaa enemmän... No bisnestähän se vaan on.
Että rauhaa toivottelen tähän ketjuun. Kaiken ei tarvi aina olla niin vakavaa.
ja on tyhmää tällätä vain yksi ruoka, eikä vaihtoehtoja.
jos menymme olisi ylläkuvatunkaltainen:hirveä, muikkuja, sillejä
Ja uskon että suurinosa ns. toooosi hienoissa häissä tylsistynyt vieras mielessään nauraa hienostelulle.