Moderneissa omakotitaloissa ei ole enää leivinuunia.
Haluaisitko sinä taloosi leivinuunin jos olisit nyt hankkimassa uutta taloa?
Kommentit (53)
Onko teillä leivinuunin omistajat myös vesikiertoinen lattialämmitys niin, että leivinuuni ei ole osa lattialämmitystä? Oma leivinuunilla lämmitykseni nimittäin tyssäsi siihen, että lattialämmitys reagoi viiveellä. Lattialämmitys reagoi leivinuuniin vasta, kun oli jo lämmintä = kämppä oli kuuma kun molemmat lämmittää. Sitten lattialämmitys menee pois päältä, mutta leivinuuni oli jo jäähtymässä myös ja sitten onkin jo kylmä.
Sen sijaan, että olisi ollut ihana tasainen lämpö, varsinkin varpailla, joihin sitä lämpöä eniten kaipaan, kämpässä oli joko kylmä tai se oli liian kuuma.
Anoppilassa lämmittävät vain leivinuunilla. En tykkää kun sielläkin välillä jäätyy ja välillä hikeä pukkaa. Ei kyllä lisää minun asumismukavuutta sellainen.
Meillä on 2021 rakennettu omakotitalo ja on takka-leivinuuniyhdistelmä. Käytetään sitä talvella tosi paljon ja vähemmälle jää silloin sähköuuni käyttö.
Eipä siitä haittaakaan ole, jos rakennusvaiheessa sellaisen laittaa. Jälkikäteen on vähän hankalampi enää leiviuunia lisätä, jos kokee, että sen tarvitsee. Nykyään on saatavilla sen verran modernejakin versioita, ettei ulkonäöstä ainakaan pitäisi olla kiinni.
Kai se on monilla siitä kiinni, että koetaan, ettei osata käyttää. Vaikka tosiasiassa siinä ei ole mitään sen monimutkaisempaa, kuin sähköuunin käytössäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä leivinuunin omistajat myös vesikiertoinen lattialämmitys niin, että leivinuuni ei ole osa lattialämmitystä? Oma leivinuunilla lämmitykseni nimittäin tyssäsi siihen, että lattialämmitys reagoi viiveellä. Lattialämmitys reagoi leivinuuniin vasta, kun oli jo lämmintä = kämppä oli kuuma kun molemmat lämmittää. Sitten lattialämmitys menee pois päältä, mutta leivinuuni oli jo jäähtymässä myös ja sitten onkin jo kylmä.
Sen sijaan, että olisi ollut ihana tasainen lämpö, varsinkin varpailla, joihin sitä lämpöä eniten kaipaan, kämpässä oli joko kylmä tai se oli liian kuuma.
Anoppilassa lämmittävät vain leivinuunilla. En tykkää kun sielläkin välillä jäätyy ja välillä hikeä pukkaa. Ei kyllä lisää minun asumismukavuutta sellainen.
Meillä pysyy lattiat kokoajan lämpiminä, vaikka leivinuuni olisikin ollut käytössä.
Tuo sinun anoppilan kylmyys-/hikivaihtelu on varmasti enemmän vanhempien omakotitalojen ongelma. Ei ole meillä ainakaan tuollaista ollut koskaan. Olen tuo aiempi, joka kirjoitin, että meillä 2020 rakennettu talo.
Siis 2020 rakennettu ja lopputarkastettu meidän talo. Muutimme 2.1. 2021, joten siitä syystä sekoilu vuosilukujen kanssa.
Vierailija kirjoitti: En haluaisi taloa ilman leivinuunia. Leivon paljon ja nimenomaan eri ruisleipiä. Sähköuuni on huonompi niissä.
Tuttava pariskunta rakennutti talon itselleen ja vaimon vaatimus oli ehdottomasti että sinne tulee leivinuuni. Täysin ymmärrän koska hän leipoo kaiken itse ja siellä voi ruokaakin valmistaa.
Aina tulee olla varautunut sodan tms.varalta siihen, että sähköt ovat pois.
Ehdottomasti leivinuuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pysyy lattiat kokoajan lämpiminä, vaikka leivinuuni olisikin ollut käytössä.
Tuo
Jos on ns. varaava lattialämmitys, jota varataan öisin, niin päivällä olleet takkatulet sekoittavat sen helposti. Lämpötila-anturit mittaavat, että huoneessa on riittävän lämmin eli ei tarvitse yöllä varata lämpöä. Sitten onkin seuraavana päivänä viileä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli itse alkaisin omakotitaloa rakennuttamaan, niin kyllä haluaisin taloon leivinuuni-hella- yhdistelmän. Molemmista noista saisi lämpöä, ja ruuan laittokin onnistuisi. Puuta nuo tietty tarvitseisivat, eli polttopuut pitäisi suunnilleen olla omasta takaa. Isojen puumäärien ostaminen tulisi pitkässä juoksussa aika kalliiksi.
Onko olemassa sähkövastuksilla lämpiäviä leivinuuneja? Aikanaan laitettiin pönttöuuneihin sähkövastukset.
Puunpoltto synnyttää pienhiukkasia, joten on kummallista, ettei sitä ole ilmastosyistä jo kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo
Mun oma talo, jossa oli myös ongelmana se, että tulee liian kuuma, kun lattialämmitys ja leivinuuni yhtäaikaa, oli rakennettu 2003.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli itse alkaisin omakotitaloa rakennuttamaan, niin kyllä haluaisin taloon leivinuuni-hella- yhdistelmän. Molemmista noista saisi lämpöä, ja ruuan laittokin onnistuisi. Puuta nuo tietty tarvitseisivat, eli polttopuut pitäisi suunnilleen olla omasta takaa. Isojen puumäärien ostaminen tulisi pitkässä juoksussa aika kalliiksi.
Onko olemassa sähkövastuksilla lämpiäviä leivinuuneja? Aikanaan laitettiin pönttöuuneihin sähkövastukset.
https://tulikivi.fi/takat/hormit-ja-takkatarvikkeet/sahkovastukset/
Meillä takka-haudutusuuni -yhdistelmä ja aivan ehdoton. Teen lämmityskautena sillä ruokaa lähes päivittäin. Huippu myös jouluna jne, kun useita ruokia pitää saada valmiiksi ja lämpimäksi yhtä aikaa.
Ai, mulla ne on onnistuneet, kyllä myös kalakukko, sähköuunissakin.