Moderneissa omakotitaloissa ei ole enää leivinuunia.
Haluaisitko sinä taloosi leivinuunin jos olisit nyt hankkimassa uutta taloa?
Kommentit (53)
Todella monilla on uusissa omakotitaloissa leivinuuni.
En missään tapauksessa, koska kallis tilasyöppö.
Halpa kevytpiipputakka piisaa.
En halua.
Leivon ja laitan ruokaa mutta mulle riittää tavallinen kiertoilmauuni
Takka pitää kyllä olla talossa
Ai nytkö sen huomasit? Ei niitä ole enää vuosikymmeniin laitettu, kun ei niille ole enää tarvetta.
Semmoinen nokihökötyskö? No ei kiitos. Meillä on piilotettu muutoinkin kaikki kodin koneet mustien täyskiiltävien ovien taakse.
Me ei otettu kun ollaan moderneja. Tilataan woltilta paljon ja kauppakassi tuodaan kotiovelle. Meillä tehdään nopeat sapuskat Airfryerilla ja isommassa kiertoilmauunissa pitkään kypsyvät ruuat.
Takka on meillä luomassa tunnelmaa.
Tavallisella uunilla olen pärjännyt hyvin.
En. Viljat aiheuttavat suolistovaivoja, joten en tiedä, mitä sillä tekisin. On vähän isohko ja epäkäytännöllinen yhden soppakattilan kuumentamiseen.
Eikös tulisija ole pakollinen jokaisessa OKTssa ihan rakennusmääräyksien mukaan? Samalla vaivalla tekee leivinuunin.
Ne syö ihan hirveän määrän halkoja ja vie älyttömästi tilaa.
En haluaisi taloa ilman leivinuunia. Leivon paljon ja nimenomaan eri ruisleipiä. Sähköuuni on huonompi niissä.
Leivinuuni ja puuhella pitää olla, muuten ei tule kauppoja. Takka on turhake. Ja saunassa pitää olla puukiuas.
Minulla on leivinuuni, mutta olen harkinnut koko hökötyksen purkamista.
Edellisessä 2000 -luvulla tehdyssä talossani oli. Käytin todella harvoin. Lämmitykseenkään ei soveltunut. Ei ole omaa metsää ja ostopuilla lämmittäminen on kalliimpaa kuin muut lämmitysmuodot. Lisäksi tasainen lattialämmitys on miellyttävämpi kuin leivinuunin vaihtuva lämpö. Nykyisessä talossa ei ole kuin takka. Sitäkin tulee käytettyä harvoin. En ole kaivannut leivinuunia, vaikka leivon juurileipää ja karjanlanpiirakoitakin.
Varmaan kehäkolmosen ulkopuolella vielä puu-uunieja tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö sen huomasit? Ei niitä ole enää vuosikymmeniin laitettu, kun ei niille ole enää tarvetta.
Tarve ei ole poistunut yhtään mihinkään. Mikäli sähköä ei ole, ei toimi sähköliedet, uunit eikä airfryerit.
Selvää toki on, että harva nykyihmisistä osaa niitä käyttää.
Meillä on takka-leivinuuniyhdistelmä. Talo rakennettu 2001. Ihan pakko olla, kun talvella sähköt pätkii.
Aamiaiskaappi ja apukeittiö riittää.
Vierailija kirjoitti: En haluaisi taloa ilman leivinuunia. Leivon paljon ja nimenomaan eri ruisleipiä. Sähköuuni on huonompi niissä.
Kalakukkoa ja haudutettuja ruokia varten tarvitsee leivinuunin.
Kyllä. Leivinuunista se omakotitalon idea lähtee. Omavarainen ja riippumaton omakotitalo mahdollisimman pitkälle. Oma lämmitys, oma vesi jne.