Voinko oppia soittamaan pianoa itsekseni? Kävin lapsena pianotunneilla
Kävi lapsena muutaman vuoden pianotunneilla. En oppinut soittamaan mitään hienoja mestariteoksia, mutta etenin selvästi Ukko Nooaa pidemmälle. Sen jälkeen soittamiseen tuli n. 20 vuoden tauko.
Nyt olen taas ajatellut, että olisi kiva oppia soittamaan pianoa. Ukko Nooa sujuu edelleen ulkomuistista, mutta vähänkin vaikeammissa kappaleissa huomaan, että nuotinluku on hidasta enkä tiedä mitä sormia kuuluisi milloinkin käyttää. Puhumattakaan siitä, että saisin sormet tottelemaan kunnolla...
Teenkö pahan virheen, jos aloitan nyt pianon soiton opiskelun itsenäisesti? Soittotunnit on kalliita ja rahalle olisi muutakin käyttöä. En haaveille kovinkaan kummoisesta tasosta, mutta olen usein huomannut että nälkä kasvaa syödessä. Pilaanko mahdollisuuteni kehittyä myöhemmin, jos opettelen nyt alkeet huonosti? Netistä löytyy tietysti hyviäkin opetusvideoita ja muuta materiaalia, mutta pelkään että ilman osaavaa opettajaa käy niin, etten huomaa virheitäni vaan niistä pääsee kehittymään haitallisia tottumuksia.
Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaisette olette päätyneet, jotka olette opetelleet soittamista aikuisiällä? Oletteko tyytyväisiä tuloksiin?
Opetan pianonsoittoa sivutoimisesti, ja huomannut että monilla on outo käsitys, että esim. väärä tekniikka tulee vain itse opetellessa.
Olen opettanut monille heille parempaa tekniikkaa ja sormituksia, vaikka ovat olleet esim. opiston tunneilla. Väärä tekniikka ei välttämättä edes haittaa. Tiedän myös, että itse voin opettaa jotain tekniikkaa väärin, ja painotan aina, että ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Tärkein apu itseoppimisessa on se, että kuuntelee omaa soittoa. Eli esimerkiksi nauhoitat sen, sitten kuuntelet ja luet nuoteista meneekö oikein. Tai yleensä vain kuuntelet, ja kuulostaako siltä miltä haluat sen kuulostavan.
Omille oppilaille olen suositellut Alfred's piano kirjasarjaa, siihen kuuluu levy, josta kuulee kappaleet oikein soitettuna, mutta myös YouTubessa on kappaleita soitettuna. (Tämä on hyvä aikuisille siksikin, että nuotit ovat aika kookkaita.)
Nuotinlukutaito kehittyy kappaleiden vaikeutuessa kyllä ihan siinä soittamisen ohessa.
Hyvänä apuna on metronomi, mutta kaikki eivät sen kanssa osaa soittaa, vaikka osaavat rumpalin kanssa, eli jos metronomin kanssa soitto on hankalaa, voi kokeilla jotain rumputaustaa, monille se helpottaa yllättävän paljon.
Sorminäppäryys kehittyy paljon kuin soittaa asteikkoja molemmilla käsillä ja mm. Hanon sormiharjoitukset on hyvä, että siinä toistetaan samaa kuviota, niin nuotteja ei tarvi osata lukea niin paljon.
Asteikkojen soittaminen voi tuntua tylsältä, mutta siinä oppii sormitukset, käsien suhteet ja asteikkojen osia tulee monissa kappaleissa, kun näitä on soittanut, niin ne tulee siinä sitten ihan itsestään.
Ei muuta kuin soittamaan :)