Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko oppia soittamaan pianoa itsekseni? Kävin lapsena pianotunneilla

Vierailija
10.03.2024 |

Kävi lapsena muutaman vuoden pianotunneilla. En oppinut soittamaan mitään hienoja mestariteoksia, mutta etenin selvästi Ukko Nooaa pidemmälle. Sen jälkeen soittamiseen tuli n. 20 vuoden tauko.

Nyt olen taas ajatellut, että olisi kiva oppia soittamaan pianoa. Ukko Nooa sujuu edelleen ulkomuistista, mutta vähänkin vaikeammissa kappaleissa huomaan, että nuotinluku on hidasta enkä tiedä mitä sormia kuuluisi milloinkin käyttää. Puhumattakaan siitä, että saisin sormet tottelemaan kunnolla...

Teenkö pahan virheen, jos aloitan nyt pianon soiton opiskelun itsenäisesti? Soittotunnit on kalliita ja rahalle olisi muutakin käyttöä. En haaveille kovinkaan kummoisesta tasosta, mutta olen usein huomannut että nälkä kasvaa syödessä. Pilaanko mahdollisuuteni kehittyä myöhemmin, jos opettelen nyt alkeet huonosti? Netistä löytyy tietysti hyviäkin opetusvideoita ja muuta materiaalia, mutta pelkään että ilman osaavaa opettajaa käy niin, etten huomaa virheitäni vaan niistä pääsee kehittymään haitallisia tottumuksia.

Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaisette olette päätyneet, jotka olette opetelleet soittamista aikuisiällä? Oletteko tyytyväisiä tuloksiin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikkavirheitä voi olla vaikea korjata jälkeen päin. Nuotinlukua kyllä oppii itsekseen. Olisiko mahdollista löytää opettaja jolla käy vaikka kerran kuussa? Soittotunnit ovat kalliita, tätä en kiellä. Kyse on lopulta siitä mitä tahtoo soittaa. Perus kolmen soinnun pop vs klassinen vs vanha tanssimusiikki vaikka.

Vierailija
2/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et konserttipianistiksi aio niin mitä väliä, soita ihmeessä jos saat soittamisesta iloa. Youtubevideot on hyviä. Ja osta vaikka joku alkeiskirja ja soita se läpi. Olen soittanut toistakymmentä vuotta mutta en ota sitä niin vakavasti, nautin vain musiikista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsenäisesti vinguttanut viulua epäsäännöllisesti puoli vuotta ilman aikaisempaa musiikkitaustaa. Osaan soittaa suoraan nuoteista ja sävelet osuu kohdilleen, paitsi nopeissa kohdissa voi mennä puoli nuottia pieleen. "Oikeisiin" nopeuksiin en ole vielä päässyt kun sormet eivät ole vielä tarpeeksi nopeat.

Toisin sanoen anna mennä vaan. Kannattaa youtubesta etsiä joku alkeiskurssi minkä käyt läpi ja kirjastosta lainata musiikin teoriakirja. Ja tietysti piano sähköisenä ja kuulokkeiden kanssa, jotta et häiritse muita (perheenjäseniä, naapureita). Harjoittelu ei ole mitään serenadien soittamista vaan rikkinäistä levyä.

Vierailija
4/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit.

Youtubesta löytyy noin miljoona tuntia oppimateriaalia mitä katsella.

Vierailija
5/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan normaalia, että nuottien luku takkuaa, jos et oo pariin kymmeneen vuoteen niitä hirveemmin kattellu. Kyllä ne siitä harjottelemalla oppii uudestaan. Vuosi sitten rupesin taas 20 vuoden jälkeen soittamaan, tosin en pianoa vaan kitaraa. Kun oon opettelemassa jotain uutta kipaletta ni kattelen rauhassa sen nuotin kokonaan läpi ennen kun meen räpistelemään. Sit sen jälkeen tsekkaan et tiedän/osaan kaikki otteet ja käyn ne läpi. Jos joku on epäselvää ni google on toistaseksi ollu kätevä. Tubesta sit kattonu miten joku muu soittaa, jos en o ite hoksinu tai joku juttu on tuntunu hankalalta. 

Vierailija
6/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Sun pitäisi kehittyä hurjasti? Jos pimputtelu on vaan harrastus 

Vierailija
7/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta vaan. Ostin 35-vuotiaana pianon ja olen harjoitellut 6 kk silloin tällöin youtubesta. Nyt osaan soittaa 6 laulua kaksikätisesti. En lue nuotteja.

Vierailija
8/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubesta vaan. Ostin 35-vuotiaana pianon ja olen harjoitellut 6 kk silloin tällöin youtubesta. Nyt osaan soittaa 6 laulua kaksikätisesti. En lue nuotteja.

Ai sulla on jotain suurempia ambitioita soiton suhteen? Luin huonosti. No siitä en tiedä. -edellinen

Vierailija
9/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka soittaisi vain omaksi ilokseen, siitä nauttii paljon enemmän jos osaa soittaa hyvin kuin huonosti. Ja ainahan sitä voi huomata myöhemmin, että tahtoo sittenkin esiintyä.

Vierailija
10/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaat kirjastosta niitä alkeiskirjoja ja etenet kirja kerralla. Nuotit kun jo osaat, niin kyllä sitä itsekseen pääsee harjoittelemalla eteenpäin.

Itse soitin 9v, 10v taukoa ja paljon on unohtunut siinä ajassa. Ei ihan alusta tarvinnut aloittaa, mutta melkein.

Vierailija
11/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekseenkin oppii, mutta jos janoat lisää, tsekkaapa paikallisen kansalaisopiston tarjonta. Opetus on yllättävän edullista! Uusia kursseja alkaa syksyllä esim. hyvällä säkällä pianonsoiton yksilötunneille. Opettajat ovat alansa ammattilaisia.

Vierailija
12/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekseenkin oppii, mutta jos janoat lisää, tsekkaapa paikallisen kansalaisopiston tarjonta. Opetus on yllättävän edullista! Uusia kursseja alkaa syksyllä esim. hyvällä säkällä pianonsoiton yksilötunneille. Opettajat ovat alansa ammattilaisia.

Hyvä vinkki niille, joille on tarjolla halpaa opetusta sopivaan aikaan sopivassa paikassa. Esim. mun ei oikein kannata mennä millekään kansalaisopiston 20 minuutin pianotunneille, jotka pidetään vähän väärällä puolella kaupunkia, kun matkat on niin hankalat... Etenkin jos saan jonkun sellaisen soittoajan, joka ei mene bussiaikataulujen kanssa nätisti yksiin. Rahallista säästöä pienentää sekin, ettei kansalaisopiston kurssista saa alennusta eikä korvaavia tunteja järjestetä silloin kun sairastuu tai tulee muuta menoa. Jos antaa matkoihin menevälle ajalle yhtään arvoa, rahalle saa paljon parempaa vastinetta menemällä kalliimmille 30 minuutin tunneille, joille pääse helposti yhdellä bussilla ja joiden ajat voi aina sopia omien aikataulujen mukaan.

Vierailija
13/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oppia soittamaan. Ite en käynyt koskaan mitään opetuksia ja opin soittamaan. Halutessaan voi vaikka opistosta ottaa piano tunteja

Vierailija
14/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaveri soitteli korvakuulolta ihan hyvin

Vierailija
15/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelin(tapailin melodiaa) lapsena yhdellä kädellä ja nyt 34 vuotta myöhemmin opettelin itse soittamaan pianoa kunnolla, kahdella kädellä. Osaan nuotit, mutta soitan korvakuulolta, koska näen/kuulen mielessäni kappaleen sangen täydellisesti niin minun on helppo soittaa se. 2 vuotta meni oppia soittamaan kunnolla kahdella kädellä, mutta työ palkitsi. On nautinnolista soittaa. Ehkä asiaa on helpottanut se, että olen erittäin musikaalinen ihminen ja olen soittanut kitaraa 20 vuotta.

M44

Vierailija
16/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita internetissä tietokoneen näppäimistöllä. Pitää soittaa aktiivisesti lähes joka päivä niin kehittyy. Ennen koronaa koulussa opiskeltiin 5 päivänä viikossa, säännöllisyys on kaikessa opiskelussa tärkeää. Soitin aluksi pienoa, mutta muut ostivat sähkökitaran. Siirryin sähkökitaraan ja piano on jo myyty. Sellainen soitin opetteluun jota voi soittaa kuulokkeet päässä. Voit vaihtaa soitinta helposti kun opit soittamaan ensin yhtä soitinta.

Vierailija
17/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva oppii ammattimuusikoksi aikuisiällä. Ei siinä enää pilalle mene, jos omaksi ilokseen opettelee pianon tai vaikka sähköurkujen soittoa.

Kun hankkii vaikka jonkun edullisen urkujensoitto-oppaan tai kurssin, niin muutaman kuukauden harjoittelulla soittaa paremmin, kuin 90% muista ihmisistä.

Jonnekin sukujuhliin kelpaa hyvin esiintyjäksi. Siellä sitten vetää jonkun "Maijalla oli karitsa" ja mummot on ihmeissään.

Vierailija
18/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oppia oikein esim. konserttipianistiksi tms. ammattilaiseksi. Sertifioitu pianonsoiton opettaja tuottaa virheettömän oppimisen. Pimputtajaksi voi kyllä yksinkin oppia, osaajan ummikkokin painella niitä koskettimia, vaikka ei olisi edes musikaalinen.

Vierailija
19/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta teen niin yksitoikkoista työtä että kaipaan vapaa-ajalleni haasteita. Tarvitsen tavoitteellisia harrastuksia sen sijaan, että löhöilisin sohvalla katsomassa telkkua tai pimputtelisin pianoa vähän miten sattuu.

Vierailija
20/21 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi oppia oikein esim. konserttipianistiksi tms. ammattilaiseksi. Sertifioitu pianonsoiton opettaja tuottaa virheettömän oppimisen. Pimputtajaksi voi kyllä yksinkin oppia, osaajan ummikkokin painella niitä koskettimia, vaikka ei olisi edes musikaalinen.

Ammattipianisti ja sunnuntaipimputtelija on sellaisia ääripäitä, joiden väliin mahtuu monenlaisia osaamistasoja. Miksi pitäisi tyytyä tasoon 1 asteikolla 1-10, jos tasot 10 ja 9 on täysin saavuttamattomissa? Joku voi tavoitella tasoa 4 ja toinen tasoa 7, vaikka jälkimmäiseen joutuisi näkemään hurjan paljon vaivaa.