Kannattaako opiskella tradenomiksi?
Vai onko niitä liikaa? Toinen vaihtoehto, johon lapsi pääsisi suoraan pisteillä, olisi pohjoismaiset kielet, josta voisi valmistua ruosin ja enkun opettajaksi (kuten minä). Kumpi kannattaa laittaa ykkösvaihtoehdoksi? Itse arvostan yliopistokoulutusta ihan sivistyksen vuoksi, mutra eihän se rahaa tai työtä takaa. Tradenomit voinevat kilpailla parempipalkkaisista töistä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Koitin googlatta, voisiko joku selkentää - Ymmärtääkseni merkonomi opinton jälkeen saa jatkaa tradenomi tutkinta, mutta pääseekö tradenomiksi ilman merkonomi tutkinta?
Pääsee. Ihan tavallinen AMK tutkinto johon haetaan yhteishaussa jne. Ei mitään erikoisia vaatimuksia.
Oon tradenomi ja ihan tyytyväinen omaan koulutukseen. Palkka noin 4000 e kk, miehellä 5300 euroa, molemmat ollaan siis tradenomeja. Toki meillä työhistoriaa jo reilusti takana, ollaan jo 40 + ikäisiä. Mutta ihan kelpo koulutus se on!
Olen tradenomi, mutta työkaverini ovat opettajia. Ruotsinkielen opettajia ei ole pilvin pimein tarjolla, joten se on työllistymisen kannalta hyvä. En kyllä kadu omia tradenomi opintojakaan, mutta valitsin itse suuntautua hyvin työllistävälle alalle. Jos haluaa tehdä HR tai markkinointitöitä, saa varautua pitkiin työttömyysjaksoihin.
Tradenomi on tutkinto, joka jokaisen tulisi käydä. Liiketalouden ymmärrys ja tieto siitä, miten maailma pyörii, ovat tärkeitä taitoja. Tärkeämpiä kuin humanistin taidot. Hyvää on se, että työt ovat monipuolisempia kuin kapean opiskelualan jälkeen. Huonoa se, että kilpailu on kovaa.
käsittääkseni merkitystä on myös sillä, mistä tradenomiksi on valmistunut. Eräs rekrytoija sanoi, että katsoo koulun nimen.
Kaupallinen koulutus on aina hyvä peruskoulutus mihin tahansa työhön.
Erikoistuminen sitten perustutkinnon jälkeen, muuten rajaa mahdollisuuksia!
Vierailija kirjoitti:
Koitin googlatta, voisiko joku selkentää - Ymmärtääkseni merkonomi opinton jälkeen saa jatkaa tradenomi tutkinta, mutta pääseekö tradenomiksi ilman merkonomi tutkinta?
Pääsee. Riittää, että on vain jokin toisen asteen tutkinto. Ja läpäisee pääsykokeet.
Tässä tilanteessa lukisin itseni metronomiksi.
Tekoäly vie kieli osaajien työt. Jos osaa ruotsia muutenkin, sehän on työelämässä vain plussaa.