Kannattaako opiskella tradenomiksi?
Vai onko niitä liikaa? Toinen vaihtoehto, johon lapsi pääsisi suoraan pisteillä, olisi pohjoismaiset kielet, josta voisi valmistua ruosin ja enkun opettajaksi (kuten minä). Kumpi kannattaa laittaa ykkösvaihtoehdoksi? Itse arvostan yliopistokoulutusta ihan sivistyksen vuoksi, mutra eihän se rahaa tai työtä takaa. Tradenomit voinevat kilpailla parempipalkkaisista töistä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on tosi paljon työttöminä.
Kyllä. Erityisesti jotkut kirjasto- ja arkistotradet
Haloo?! Miksi kirjastotradenomiksi kukaan edes opiskelisi? Kolme vuottako opetellaan aakkosia, että osaa laittaa kirjat hyllyyn?
Ei ole todellista: Ensimmäinen lukuvuosi opiskellaan verkossa lukuun ottamatta aloitusorientaatiota ja lukuvuoden lopetustapahtumaa. Toisesta lukuvuodesta eteenpäin opinnot toteutetaan pääosin monimuotototeutuksena (kontaktitunnit Turussa Kupittaan kampuksella). Yhden lukuvuoden aikana opetusta järjestetään päiväaikaan 2-4 arkipäivää kuukaudessa. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/tutkinnot/kirjasto-ja-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on tosi paljon työttöminä.
Kyllä. Erityisesti jotkut kirjasto- ja arkistotradet
Haloo?! Miksi kirjastotradenomiksi kukaan edes opiskelisi? Kolme vuottako opetellaan aakkosia, että osaa laittaa kirjat hyllyyn?
Ei ole todellista: Ensimmäinen lukuvuosi opiskellaan verkossa lukuun ottamatta aloitusorientaatiota ja lukuvuoden lopetustapahtumaa. Toisesta lukuvuodesta eteenpäin opinnot toteutetaan pääosin monimuotototeutuksena (kontaktitunnit Turussa Kupittaan kampuksella). Yhden lukuvuoden aikana opetusta järjestetään päiväaikaan 2-4 arkipäivää kuukaudessa. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/tutkinnot/kirjasto-ja-…
Jos ekana vuonna opiskellaan aakkosia kotona ja sit tullaan koulun penkille opettelemaan mm palautusautomaattien käyttöä. Siitä se tutkinto muodostuu.
Tradenomiksi jos sinulla ja perheelläsi on suhteita.
Meillä tyttö valmistui tradenomiksi viime keväänä. Haki kolmea työpaikkaa ja hänet hyväksyttiin kaikkiin. On nyt työssä yhdessä niistä paikoista. Palkkaa sai heti enemmän kuin pyysi. Nyt opiskelee kieliä työn ohessa. Hän on nyt 23-vuotias.
Tradenomi voi päästä kunnon töihin 3000-4000 euron palkka kiinni jos on vaikka erittäin innostunut myyntitehtävistä ja hyvä siinä
jos on loistava enemmänkin
mutta ei se koulutus ratkaise vaan osaaminen. Hyvät pärjää aina
Ei ne trader sina työllisty vaan vain parhaat
Olen tradenomi. Teen HR:ää ja palkkani on 3500e. Mutta ennen kuin pääsin tekemään asiantuntijatyötä, tein töitä sihteerinä. Palkka tuolloin 2700e.
Itse olen ainakin ihan tyytyväinen. Olen tradenomi, suuntauduin taloushallintoon. Nimenomaan nuo syventävät ammattiopinnot oli tosi hyviä ja opettavaisia. Päästiin tekemään ihan käytännössäkin firmojen kirjanpitoa koulussa. Jäin töihin yritykseen, jossa suoritin viimeisen harjoitteluni. Aluksi niin sanottuja normaaleja kirjanpidon hommia, myöhemmin pääsin etenemään Controlleriksi. Kuukausipalkka 4000 euron paikkeilla.
Tradenomiopnnoissa on näiden kommenttien mukaan TODELLA tärkeää, mille alalle suuntautuu. Ilmeisesti taloushallinto ja HR-tradenomit kyllä työllistyy ja saa ihan palkkaakin.
Itse olen tradenomi ja tehnyt monipuolisesti asiantuntijatöitä + edennyt hyvin uralla. Opettajatuttuni palkka on bruttona 4100e, minun palkka on 1400e parempi. En voisi olla tyytyväisempi.
Ei nykysin kannata opiskella, kauheet opintolainat ja työllistyminen hyvin epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele kieliä ja lähde tästä pömvästien johtamasta maasta mihi tahansa ja mahdollusemman nuorena.
Tämä on minunkin neuvoni. Opiskele ja valmistuttuasi lähde, tätä sanon kaikille nuorille.
Itse lähdin kolme vuosikymmentä sitten, ja katunut en ole hetkeäkään. Päin vastoin tuntuu helpottavalle että silloin ymmärsin. Häivyin uppoavasta laivasta ajoissa vaikka tilanne silloin ei ollut läheskään yhtä paha. 90-luvun lama Suomessa mutta muualla maailmassa talous veti. Oli viisas tikki lähteä.
Välillä kun Suomen asioita seuraa, tuntee surua mutta myös syyllisyyttä että itsellä menee hyvin. Hulluahan se on, jokaisellahan on vastuu omasta elämästä ja miten sen käyttää. En ole keneltäkään mitään vienyt.
Mutta nuoret! Ajatelkaa tulevaisuuttta! Se on olemassa vaikka Suomessa sitä ei enää olisikaan.
Täti maailmalta neuvoo!
Älä mene yliopistoon. Itse heitin elämäni täysin hukkaan yliopistossa ja jopa amislaiset tienaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele kieliä ja lähde tästä pömvästien johtamasta maasta mihi tahansa ja mahdollusemman nuorena.
Tämä on minunkin neuvoni. Opiskele ja valmistuttuasi lähde, tätä sanon kaikille nuorille.
Itse lähdin kolme vuosikymmentä sitten, ja katunut en ole hetkeäkään. Päin vastoin tuntuu helpottavalle että silloin ymmärsin. Häivyin uppoavasta laivasta ajoissa vaikka tilanne silloin ei ollut läheskään yhtä paha. 90-luvun lama Suomessa mutta muualla maailmassa talous veti. Oli viisas tikki lähteä.
Välillä kun Suomen asioita seuraa, tuntee surua mutta myös syyllisyyttä että itsellä menee hyvin. Hulluahan se on, jokaisellahan on vastuu omasta elämästä ja miten sen käyttää. En ole keneltäkään mitään vienyt.
Mutta nuoret! Ajatelkaa tulevaisuuttta! Se on olemassa vaikka Suomessa sitä ei enää olisikaan.
Totta, mutta muista millä palstalla ollaan! ;)
Olen itse työtön liiketalouden tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Tämä tutkinto on täysin turha, eikä tätä voi suositella kenellekään. Odotan eläkkeelle pääsyä, ehkä jossain vaiheessa pääsen ongelmieni takia.
Ei missään nimessä enää mitään kieliä opiskelemaan. Tekoälyn myötä tulkkaus- ja puhtaasti kieliin liittyvä työ on laskennut dramaattisesti. Tulkin ja kielenkääntäjän työ ei tule kokonaan katoamaan vielä vähään aikaan, mutta niiden tarve pienenee jatkuvasti ja niitä tarvitaan jatkossa vain joissain erikoistapauksissa esim. silloin, kun halutaan nimenomaan ihminen tulkiksi yms. Tällä kehitysvauhdilla tekoäly toteuttavat n- 3-5 vuoden sisällä virheetöntä sisältöä huomioiden erikoisemmatkin kielen nyanssit.
No jaa, IT-tranenomin koulutuksella vetäsen 6.500€/kk tietoturvakonsulttina. Siinä jotkut dippainssit kattelee kateellisena. Toki uraa takana jo 20-vuotta.
Koitin googlatta, voisiko joku selkentää - Ymmärtääkseni merkonomi opinton jälkeen saa jatkaa tradenomi tutkinta, mutta pääseekö tradenomiksi ilman merkonomi tutkinta?
Ei kannata. Mieluummin kauppasurkeaan.