Muita, jotka pääsivät liian nuorena valvomatta internettiin?
Olen kolmekymppinen, eli juuri sitä ikäpolvea joka pyöri ekoilla sosiaalista mediaa muistuttaneilla sivustoilla. Netinkäyttöäni ei valvottu mitenkään, joten niistä perus "älä puhu tuntemattomille" varoitteluista huolimatta tuli hölmöiltyä paljon. Ekana esimerkkinä mieleen tulee se kun yhdellä nyt jo suljetulla sivustolla yksi täysi-ikäinen nettitutun tuttu ryhtyi juttelemaan... No, groomaus ei ollut tunnettu ilmiö tuolloin ja eipä minulla hyväntahtoisena soineet mitkään hälytyskellot päässä. Onneksi tuossa ei käynyt mitään, yritti houkutella käymäänkin. :X
Oikeasti pelottaa mille nuoret altistuu nykyään netissä, kun olen itse altistunut tuolloin jo 15-20v sitten kaikelle mahdolliselle saastalle jonka koen vaikuttaneen minuun negatiivisesti silloin nuorena.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan, groomaukseen ja huijaukseen lankeavat ansaitsevat kohtalonsa ja voivat syytää vain itseään.
Ai 12-vuotiaana? Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan, groomaukseen ja huijaukseen lankeavat ansaitsevat kohtalonsa ja voivat syytää vain itseään.
Joo, ja jos sä jäät auton alle, niin oma vikas, joten saat ihan itse ryömiä sairaalaan. Sulle mitään ambulanssia soiteta.
Nykyään lapsillakin on puhelin ja netti. Osa saa estot ja lapsilukot varmaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja jos sä jäät auton alle, niin oma vikas, joten saat ihan itse ryömiä sairaalaan. Sulle mitään ambulanssia soiteta.
Jos kävelen keskellä ajorataa niin kyllä. Suojatiellä ei
Olin 12-vuotias, kun 8 vuotta vanhempi heppu houkutteli mknut tapaamiseen. Siitä alkoi viisi vuotta jatkunut kiristykseen ja alistamiseen perustuva salainen hyväksikäyttösuhde. En ole koskaan pystynyt kertomaan kenellekään tapahtumista häpeän vuoksi.
Minäkin mietin kauhulla ja häpeällä omia kokemuksiani. Ei mitään valvontaa, ohjeistusta tai vaaroista varoittamista siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin kauhulla ja häpeällä omia kokemuksiani. Ei mitään valvontaa, ohjeistusta tai vaaroista varoittamista siihen aikaan.
Huutista. Kyllä se on ihan ihmisen omalla vastuulla miten toimii internetissä, ei ole kenenkään muun tehtävä ohjata sinua kädestä pitäen
Menehän pois trollaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 12-vuotias, kun 8 vuotta vanhempi heppu houkutteli mknut tapaamiseen. Siitä alkoi viisi vuotta jatkunut kiristykseen ja alistamiseen perustuva salainen hyväksikäyttösuhde. En ole koskaan pystynyt kertomaan kenellekään tapahtumista häpeän vuoksi.
Oikein idiootille. Mitäs menit.
Toivottavasti olin ainoa tyhmä, TK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista. Kyllä se on ihan ihmisen omalla vastuulla miten toimii internetissä, ei ole kenenkään muun tehtävä ohjata sinua kädestä pitäen.
No, hienoa että sinulla kaikki sujunut turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakottanut sinua nettiin tai tapaamiseen. Sait maksaa tyhmyydestäsi, se on oikein.
Manipulointi alkaa hyvin salakavalasti ja demoninen tyyppi lähestyy nuoria. Ei se ole uhrin vika.
Joo... ja esitin vielä parissa nettikaveriporukassa paljon vanhempaa mitä todellisuudessa olin. En tiedä miten tuo meni läpi, luulisi että ihmiset tajuaa kirjoitustyylistä että tuo ei ole kyllä aikuinen. Yhden kanssa tämä meni niin pitkälle että vaihdettiin puhelinnumerotkin ja tämä spämmäsi minulle kännitekstareita ja sain lohduttaa kun poikaystävä lemppasi, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista. Kyllä se on ihan ihmisen omalla vastuulla miten toimii internetissä, ei ole kenenkään muun tehtävä ohjata sinua kädestä pitäen
Menehän pois trollaamasta.
Mikä tässä on tarkalleen trollaamista? Miksi kukaan olisi vastuussa jonkun muun tekemisistä netissä?
Trollaat, tai sitten et oikeasti tajua että tässä puhutaan nyt teinien tai jopa nuorempienkin nettikokemuksista. Ei mistään täysi-ikäisten nettihölmöilyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain vikaa empatiakyvyssä? Kommenttisi ovat kuin häiriintyneen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista. Kyllä se on ihan ihmisen omalla vastuulla miten toimii internetissä, ei ole kenenkään muun tehtävä ohjata sinua kädestä pitäen.
En olekaan idiootti
Siltä kuitenkin vaikutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan idiootti
Siltä kuitenkin vaikutat.
Usko mitä haluat jos se saa mielesi paremmaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain vikaa empatiakyvyssä? Kommenttisi ovat kuin häiriintyneen ihmisen.
Mikä siinä on niin vaikea tajuta ettei sinne tapaamiseen kukaan pakota :D
Kaltaisesi empatiakyvytön ja häiriintynyt saattaa pakottaa. Emme voi tietää.
Oon ite 90 syntynyt ja joo tuli opittua kantapään kautta. Toisaalta sieltä teinivuosilta sai hyvän opin, etten nykyään enää ikinä laittaisi mitään faceen/instaan julkiseksi. Tuli saatua tuolloin sen verran kuraa niskaan...
Olen 42. Minä olen aina käyttänyt internettiä ilman valvontaa. Ensimmäisen kerran käytin internetiä kuitenkin jo 1990-luvun loppupuolella jolloin netti oli aika erilainen paikka. Tuolloin kaikenlaiset keskustelut käytiin pääsääntöisesti ircissä ja joissain muissa pikaviestipalveluissa joita en juuri nyt edes muista. En myöskään muista, että olisin koskaan kohdannut ketään "saalistajaa" missään kun olin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakottanut sinua nettiin tai tapaamiseen. Sait maksaa tyhmyydestäsi, se on oikein.
Manipulointi alkaa hyvin salakavalasti ja demoninen tyyppi lähestyy nuoria. Ei se ole uhrin vika.
>Menee vapaaehtoisesti tapaamiseen
<Uhri
Valinnan paikka
Kuulostaa hyväksikäyttäjän näkemykseltä tuo uhrin syyttely tyyliin "En minä mitään tehnyt, itse se siihen änkesi."
Nosto