Surettaa lapset, jotka joutuvat jo hyvin pieninä päiväkotiin.
Sohaisen tällä ampiaipesää, tiedän kyllä. Tiedän myös senkin, että monella ei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta silti, surullista kuinka jo vuoden ikäiset lapset joutuvat hoitoon ja eroon vanhemmistaan pahimmillaan koko päiväksi, koska yhteiskunta pitää normina sitä että molemmat vanhemmat tekevät kokopäivätyötä. Rahasta, kuluttamisesta ja muiden rikastuttamisesta on tehty elämän tarkoitus. Kotiäideistä on tehty miesten rahoilla loisivia laiskoja, sekä yhteiskunnan että pahimmillaan myös perheen lasten isän taholta. Kotona oleva vanhempi ei ole minkään arvoinen ja se on surullista.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut ja sisareni pistettiin päiväkotiin jo pienenä. Vanhemmat olivat töissä ja heillä oli varaa kustantaa aikanaan omat huoneet, harrastukset jne.
Mitä säälit lapsuudestani?
Itse olen lasten kanssa kotona, ja lapsillani on omat huoneet, harrastukset ym. Mieheni ei ole edes hyvätuloinen saati rikas. Elämä on valintoja, onko talon ja auton oltava mahdollisimman uusia ja kalliita? Vähemmälläkin voi tarjota lapsille hyvän elämän.
Meilläkään mies ei ole hyvätuloinen eikä rikas enkä ole minäkään, vaikka tienaan enemmän. Ei ole luksusta, ei isoa kotia, yksi vanha auto, mies ja minä käytetään 20 vuotta vanhoja vaatteita. Silti ei ollut varaa olla kotona kahta vuotta. En tiennytkään että omaa terveyttä voi tuosta noin vaan valita elämässä. Oman terveyteni hoitamiseen olen käyttänyt nimittäin paljon rahaa. Onneksi sinä olet pysynyt terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut ja sisareni pistettiin päiväkotiin jo pienenä. Vanhemmat olivat töissä ja heillä oli varaa kustantaa aikanaan omat huoneet, harrastukset jne.
Mitä säälit lapsuudestani?
Itse olen lasten kanssa kotona, ja lapsillani on omat huoneet, harrastukset ym. Mieheni ei ole edes hyvätuloinen saati rikas. Elämä on valintoja, onko talon ja auton oltava mahdollisimman uusia ja kalliita? Vähemmälläkin voi tarjota lapsille hyvän elämän.
Meilläkään mies ei ole hyvätuloinen eikä rikas enkä ole minäkään, vaikka tienaan enemmän. Ei ole luksusta, ei isoa kotia, yksi vanha auto, mies ja minä käytetään 20 vuotta vanhoja vaatteita. Silti ei ollut varaa olla kotona kahta vuotta. En tiennytkään että omaa terveyttä voi tuosta noin vaan valita elämässä. Oman terveyteni hoitami
Sitten tämä viesti ei varmaan koskenut sinua. Tämä koski niitä, jotka valitsevat tietyn elintason sen sijasta, että hoitaisivat pienet lapsensa kotona. Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta olla pitkään kotona, syitä voi olla monia. Mutta monella voisi olla, jos he tinkisivät elintasostaan.
En olisi ikipäivänä vienyt lastani päiväkotiin alle 3 v ikäisenä. Hyvä ihminen hänestä tuli. Samaa ei voi sanoa niistä työntekijöistä päiväkodeissa. Potkut joka eukolle olisi ollut ainoa oikea teko.
Yököttävä keskusteluketju 🤮 Miten joku saakin aloituksellaan näin negatiivisen kehän pyörimään. Hyi helvata.
Trollollooooo....keksikää jotain uutta. Tämä virsi on vuosikymmeniä vanha.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tuupataan 10kk ikäisinä 10-11 tunniksi meluisaan laitosympäristöön ja sitten tullaan av-palstalle ihmettelemään kun lapsi on itkuinen eikä nuku ja sairastelee jatkuvasti. Miksiköhän.....
Jotkut vanhemmat oikeasti luulee että niiden lapsi saa erityisen laadukasta hoitoa päiväkodissa. Eivät ymmärrä että päivät on pelkkää selviytymistä ja oman lapsen lisäksi siellä on noin 10 muuta pientä. Jotkut eivät vaan tajua!
Itse en ollut päivähoidossa koskaan koska äitini oli kotiäiti. Minulla oli ja on kuusi sisarusta ja oli kylä täynnä lapsia, kavereita ja tekemistä löytyi ja sosiaaliseksi oppi sekä ryhmässä toimimaan.
Oman tyttäreni kanssa olin kotona kolme vuotta. Olin hoitovapaalla ja se oli ihanaa aikaa!
Ihan pientä lasta olisi ollut kamala lähteä raahaamaan aamuvarhaisella hoitoon. Kyllä ymmärrän että hyvin monen täytyy, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta että hirvittää.
Minun lapseni ovat jo aikuisia. Yksi kolmesta lapsestani oli kotihoidossa yli kolmevuotiaaksi. Sen jälkeen hän meni perhepäivähoitoon ja pienryhmään ja sitten vasta 5-vuotiaana päiväkotiin. Kaksi muuta lasta aloittivat päiväkodissa aikaisemmin. Toinen alle 1v ja toinen 1 1/2 vuotiaana. Meillä on aina ollut turvalliset kotiolot, ei päihteitä, mielenterveysongelmia eikä muutakaan.
Lapsi joka oli aloittanut hoidon myöhemmin sairastui yläasteella masennukseen ja ahdistukseen, hän syrjäytyi yhteiskunnasta jo varhain. Mikään apu ei tuonut helpotusta mielenterveysongelmiin ja lopulta vain me lähimmät pidimme lastamme elossa. Lopulta hän ei enää jaksanut elää.
Muilla lapsilla jotka aloittivat päivähoidon aiemmin, ovat asiat hyvin, lukuunottamatta sisaruksen menetyksen tuomaa surua. Tiedän, ettei päivähoidon aloituksen ajankohta ole syy siihen miten lapsen elämä menee. Mutta kirjoitukseni on tarkoitus herätellä muitakin tiedostamaan se asia.
Eikä ole.
Terveisin Tanskassa edelleen asuva.
86% 1-vuotiaista on vuggestuessa. Moni aloittaa heti 10 kk iässä.
Jos olet Tanskassa asunut, osaat tietenkin myös kielen ja voit tarkistaa asian Børne- og undervisningsministerietin sivuilta.
Tilsyn med en forælder, der passer egne børn:
Kommunalbestyrelsen har en generel forpligtigelse til at føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn i kommunen lever.
Mulla on 4 täyspäistä ja onnellista (nyt jo aikuista) lasta jotka ovat menneet päiväkotiin 1v.
Ja ihan vaan siksi koska Suomessa ei elä 1 ihmisen palkalla. Koti on pitänyt maksaa ja joka päivä ruokkia perhe.
Rakkaus ei täytä mahaa... Sitä lapset ovat kyllä saaneet yllinkyllin!
Viera kirjoitti:
Siksipä juuri oma lapseni meni päiväkotiin vasta 2,5v iässä. En ymmärrä miksi niitä lapsiä pitää kärrätä hoitoon alle 2v.. Ei pitäisi lapsia tehdä, jos ei ole mahdollisuutta olla koton ainakin siihen asti kunnes lapsi on 2v.! En ikinä veisi alle 2v lasta päiväkotiin kun tietää millainen meini ki siellä on, ei saa syliä tarvittaessa niin kuin kotihoidossa.
Todella myöhään. - Laitoskulttuurissa alkaa myös luokkajako.- Tulevaisuudessa on myös tarhoissa vähemmän muksuja - tarhat ja myös koulut vähenevät- oppivelv. tullaan lyhentämään, - meillä pienellä paikalla tuodaan tilausautolla kouluun ja kotiin, 7 km. kotiin ja kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Trollollooooo....keksikää jotain uutta. Tämä virsi on vuosikymmeniä vanha.
Ime sykkivää
Siinä tapauksessa minulta olisi jäänyt tekemättä lapsi kokonaan. Ei olisi ollut aikaa säästää niin paljoa, että olisin voinut olla kotona kaksi vuotta. Sain lapseni 36 vuotiaana. Tämä maa tarvitsee lapsia, on utopiaa että vain valmiiksi varakkaat saisi lisääntyä. Mutta tätä tämä joidenkin äitiys on: haukkumalla muita yritetään kiillottaa omaa sädekehää ja rakentaa narratiivia oikeasta äitiydestä. Samalla ollaan täysin sokeita niille omille sokeille pisteille ja oman sokeuden myötä tuhotaan oman lapsen elämää. Näitä on niin nähty.