Harry Potterien suosio
Olen yrittänyt lukea Pottereita jo monta kertaa, mutta en pääse sisään niiden maailmaan. Luen paljon monenlaisia kirjoja, myös fantasiaa, mutta täytyy myöntää, että Potterit eivät taida olla minun juttuni. Olen lukenut ensimmäiset kaksi kirjaa, mutta en jaksa enää kolmatta. Mikä niistä on tehnyt niin suosittuja?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Potterit ovat suosittuja niitä ympäröivän fanikulttuurin vuoksi. Suurin osa faneista on katsonut elokuvat, mutta ei välttämättä ole edes avannut kirjoja.
No kyllä ne kirjatkin oli järjettömän suosittuja. Sattumoisin asuin Lontoossa kun se viimeinen kirja tuli myyntiin. Sitä myytiin ihan joka paikassa, siis aivan kaikkialla. Ruokakaupassa, apteekissa, kukkakaupassa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu koko muu maailma on väärässä mutta sinä oikeassa. Jep jep.
Mielipideasioista on turha kiistellä, minulle opetettiin jo lapsena. Ei tässä kukaan ole oikeassa tai väärässä. Koetan vain ymmärtää, miksi Potterit ovat niin valtavan suosittuja, kun ne ovat kuitenkin vain sellaisia aika perus kliseisiä lastenkirjoja. Siis ainakin nuo kaksi ensimmäistä, jotka olen lukenut.
ap
En lue muuten fantasiaa, joten en tiedä kuinka kliseisiä ne loput ovat. Kaksi ensimmäustä ei ole niin hyviä, kolmas on jo huomattavasti parempi. Mielestäni 5 ja 6 ovat sarjan parhaat. Mitä pidemmälle sarja etenee, sitä vähemmän voi puhua lasten kirjoista.
Mielestäni kirjoista kolmas on paras. Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että viimeiset eivät ole lastenkirjoja. Kolme ensimmäistä olivat ihan hyviä, kun luin ne aikoinaan alakoulussa. Sen jälkeen alkaa alamäki. Viimeiset kirjat ovat kliseitä täynnä. Olin tosin jo 19, kun viimeinen Potter julkaistiin, enkä enää jaksanut niin kiinnostua aiheesta, vaikka toki myös viimeisen kirjan luin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potterit ovat suosittuja niitä ympäröivän fanikulttuurin vuoksi. Suurin osa faneista on katsonut elokuvat, mutta ei välttämättä ole edes avannut kirjoja.
No kyllä ne kirjatkin oli järjettömän suosittuja. Sattumoisin asuin Lontoossa kun se viimeinen kirja tuli myyntiin. Sitä myytiin ihan joka paikassa, siis aivan kaikkialla. Ruokakaupassa, apteekissa, kukkakaupassa, jne.
Niin, silloin aikoinaan. Nykylapset ajattelevat elokuvia, eivät kirjoja, kun puhuvat Pottereista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aikuisia jotka lukevat pikkulapsille tehtyjä kirjoja. Säälittävää. Takuulla suurin osa Pottereita lukevista aikuisista käy mielialalääkkeillä.
Sulla ne lääkkeet on.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne aikuiselle ihmiselle olekaan tarkoitettu. Lapset innostui niistä alunperin koska niissä oli uusi maailma, jossa päähenkilö jotenkin erityinen. Lisäksi ne ovat todella pelillistettyjä, lukija saa miettiä onko rohkelikko vai luihuinen. En ymmärrä aikuisia jotka ovat jumissa lapsuudessaan ja eivät koskaan ole siirtyneet muihin kirjoihin.
Olisi kamalaa, jos aikuisena lukemisessa ei saisi olla nostalgiaa ja keveyttä. Pottereista tykkääminen ei tarkoita, että ei lukisi mitään muuta.
Minua taas ei yleensä fantasia nappaa lainkaan, monenlaista olen kokeillut. Silti potterit on tullut luettua moneen kertaan, vielä nyt aikuisenakin muutaman vuoden välein. En tiedä mikä niistä tekee niin erityisiä, mutta itselläni niiden löytäminen ainakin osui sopivaan taitekohtaan nuoruudessa. Edelleenkin nyt vaikkapa sydänsurujen tai muiden vaikeuksien kohdatessa vetäydyin pottereiden maailmaan, kun ei mikään muu enää auta.
Luin ensimmäisen Potterini kirjallisuuden opiskelijana yliopistossa. Ennakko-odotukset eivät olleet suuret. Yllätti positiivisesti ja sen jälkeen luin vähitellen koko sarjan. Koukuttaa lukemaan aina seuraavan osan, kuten hyvä kirjasarja tekee.
Ekan osan perusteella Potterista tuli vähän Aku Ankka -fiilis. Väärin ymmärretty päähenkilö, jolla menee huonosti. Helppo samaistumiskohde lapsille. Jatkosta kasvaa komea kasvutarina. Minusta se on se taikamaailma tunnelma, jossa on mukana myös hauskuutta. Aiemmin olin yrittänyt lukea Tarua sormusten herrasta, mutta en ole koskaan päässyt loppuun. Se on mielestäni liian vakava ja hitaammin etenevä.
Elokuvat on hyviä. Hienosti tehtyjä, hyvät näyttelijät. Ja erityiskiitoksena se ettei ole neeekkeröity piloille.
Ostaahan Suomessakin aikuiset muumikrääsää vaikka enemmän lastenjuttuna pidetäänkin.
Toivoa sopii että HBO:n sarja on uskollisempi kirjoille kuin elokuvat olivat.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvat on hyviä. Hienosti tehtyjä, hyvät näyttelijät. Ja erityiskiitoksena se ettei ole neeekkeröity piloille.
Minusta elokuvat olivat surkeita. En pitänyt mistään niissä ja näyttelijät eivät sopineet hahmoihin, poikkeuksena McGarmivan näyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaahan Suomessakin aikuiset muumikrääsää vaikka enemmän lastenjuttuna pidetäänkin.
En ymmärrä sitäkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitäkään.
ap
No siis Muumithan on alunperin tarkoitettu aikuisille. Että sikäli ei voi verrata. Mutta tietysti se krääsä pohjautuu enemmän piirrossarjaan. Se nyt vaan on aikuisillekin sallittu tapa söpöillä. Ja osa käyttää osin kotimaisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäsin Pottereista kovasti. Sekä kirjoista että elokuvista.
Varsinkin alkuperäiskielellä ovat loistavia kielitaidon petraamiseen :-)
P.S. Olen 40+ akateeminen, työelämässä oleva perheellinen nainen joka ei käytä mielialalääkkeitä
Vierailija kirjoitti:
Tämän uskoisin, mutta ihmettelen, kun on valtavasti aikuisia, jotka elävät yhä vahvasti Potterien maailmassa. Esim. jotkut pitävät häänsä Potter-teemalla. En vaan pääse sisään tähän ajatusmaailmaan, ja siksi tein aloituksen aiheesta. Toivoisin, että joku kova Potter-fani jakaisi ajatuksiaan.
ap
Monelle se on ehkä kuin paikka, jossa on joskus elänyt. Sen maailman on voinut kokea niin voimakkaasti, että todella tuntuu kuin pitäisi Juupajoki-teemaiset häät jos on siellä elänyt elämänsä hienoimmat vuodet ja kokenut juupajokelaisen kulttuurin sydämensä kodiksi? :D Etenkin jos tuttavapiirissä on tai oma puolisokin siis sattuu olemaan "sieltä kotoisin". Muuten olisi vähän outoa, jos pelkkä morsian haluaisi teemahäät aiheesta joka on kaikille muille outo.
Jonkinlainen sukupolvikokemushan se on.
Jos joku asia on suosittu niin tarkoittaako se sitä että ihan Jokanen pitää siitä? Hei haloo. Mitä jos aloittaja hetkeksi pysähtyisi miettimään että saavuttaako jonkun asian suosio aina ihan jokaisen.
En lue muuten fantasiaa, joten en tiedä kuinka kliseisiä ne loput ovat. Kaksi ensimmäustä ei ole niin hyviä, kolmas on jo huomattavasti parempi. Mielestäni 5 ja 6 ovat sarjan parhaat. Mitä pidemmälle sarja etenee, sitä vähemmän voi puhua lasten kirjoista.