Alaikäisen lapsen rahat turvaan häneltä itseltään....
Hei, lapseni sai perintöä 10 000 euroa. Vuoden kuluttua hän täyttää 18 vuotta. Nyt olemme keskustelleet rahoista niiden järkevästä käyttämisestä. Yhdessä on tultu siihen tulokseen, että 21 vuotiaana hän aikaisintaan alkaisi käyttämään rahoja haluamallaan tavalla. Eli hän saa täyden elatuksen meiltä huoltajilta siihen saakka. (Hänen sisarukset sai saman summan myös samassa iässä omaan käyttöön.) Minne nämä rahat kannattaisi sijoittaa/laittaa 4 vuoden ajaksi niin, ettei niitä pysty käyttämään ja että saisi jonkinlaisen koron myös?
Kommentit (25)
Laittaisin ASP tilille, vaikka ei sillä rikastumaan pääse. Saa sitten helpommin asuntolainan jos haluaa.
Olen miettinyt, että jos oma lapsi muuttaisi ASO asuntoon, rahat olisivat turvassa ja opintotuki ja asumistuki rullaisi
Nyt ihan säästötileiltä saa ihan hyvät korot, mutta voiko aikuisen rahoja laittaa turvaan niin, ettei hän pääse niihin käsiksi? Sopimukset voi irtisanoa ja ottaa siinä takkiin jne.
No on se nyt s-tana kauhee ongelma kun on rahaa. Aatteleppa niitä kellä sitä ei ole, edes kunnon ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
No on se nyt s-tana kauhee ongelma kun on rahaa. Aatteleppa niitä kellä sitä ei ole, edes kunnon ruokaan.
Niin makaa kuin petaa,
Ei ole tilanteeksi muiden vika.
Noin pienen summan kanssa on sama mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että jos oma lapsi muuttaisi ASO asuntoon, rahat olisivat turvassa ja opintotuki ja asumistuki rullaisi
Niinkö luulet? Asiat voivat muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa,
Juu, ihan oma vika kun synnyin köyhään perheeseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa,
Siinä riittää syytä pyrkiä sieltä pois! Niin minä tein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö luulet? Asiat voivat muuttua.
No, ainakin toistaiseksi. Asunnosta pääsee kuitenkin eroon, eikä jää loukkuun, jos ylläpito tulee liian kalliiksi esimerkiksi opiskelujen aikana.
Kymppitonni on iso raha ja järkevästi käytettynä voi olla iso apu tulevaisuudessa. Itse laittaisin varmaan rahastoihin kasvamaan korkoa ja jos nuori tajuaa, että se on hyvä tapa säästää ja korolle saa korkoa 👌👌👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa,
Niin minäkin synnyin, mutta itse en ole enää köyhä.
Menin töihin.
Jos rahat on lapsen nimissä, niin et saa niitä mihinkään siten, että lapsi ei pääse niihin käsiksi täytettyään 18.
Mihin sisarusten vastaavat summat on laitettu, kun kerran ovat saaneet saman summan saman ikäisinä?
Käy pankissa keskustelemassa heidän vaihtoehdoista. Itellä oli joskus säästötili miltä ei ees saanu tehdä mitään pieniä nostoja, senkin tilin ehdot tosin nykyään jo erilaiset.
Vastike ASO asunnoissa on halvempi kuin vuokra, ainakin Helsingin asumisoikeus asunnoissa.
Omalla lapsella on omaisuutta noin 20T€ edestä ja vaikka se hänen mielestään on varmasti valtava summa, niin periaatteessa se on kuitenkin vasta hyvä puskuri tulevaa ajatellen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa,
Kyllä moni vanhempi voisi tehdä lapsensa eteen enemmän
Tämä on kyllä hankala juttu. Minä jos olisin saanut nuorena 10t€ niin todennäköisesti olisin hankkinut silikonit. Se varmasti olisi ottanut päähän oikeasti aikuisena.
Tuon ikäisellä aivot ei ole vielä kehittyneet, joten kyllä vahvaa ohjausta vielä rahojen kanssa tarvitsee
Ehkä tuossa olisi hyvä tilaisuus puhua lapsen kanssa rahojen järkevästä sijoittamisesta sen sijaan että puhuu niiden järkevästä käyttämisestä.
Jos lapsesi suhtautuu tuohon rahaan käyttörahana jonka saa käyttöönsä 21 vuotiaana niin todennäköisesti rahat menevät muutamassa vuodessa kulutukseen, vuokranmaksuun tms vastaavaan mikä haihtuu taivaan tuuliin.
Toki se ei tarkoita sitä ettei rahalle silloin saisi vastinetta. Itselläni oli nuorena samanlainen tilanne (summakin aika vastaava), ja lopulta käytin suurimman osan rahoista puolen vuoden reppumatkaan etelä-amerikkaan. Tavallaan tuhlasin rahat, mutta koen edelleen että tuon matkan muistot ovat arvokkaita ja matka muokkasi minua ihmisenä. Eli kulutuskin voi olla investointi omiin kokemuksiin ja kasvuun.
Mutta jos olisi oma lapsi kyseessä, niin puhuisin hänelle siitä miten tuossa on hyvä pesämuna jota hyödyntää siihen että rakentaa järjestelmällisesti nuoresta alkaen itselleen taloudellista turvaa ja vaurautta. Asuntosäästäminen on yksi vaihtoehto, mutta itse katsoisin (pitkäjänteiseen säästämiseen) myös indeksirahastoja, vaikka niitä mitä useimmat pankit asiakkailleen tarjoavat ja tutustuisin korkoa-korolle ilmiöön sekä ajan vaikutukseen sijoitustuotoissa.
Jos rahat halutaan vain säilyttää 3-4 vuotta mahdollisimman vähäriskisesti ja inflaatiolta suojattuna niin pankin säästötili voisi olla hyvä ratkaisu, vaikka yleensä kammoankin ajatusta että rahaa makuutetaan tilillä.
Jotkut vanhemmat laittaa omalle tililleen ja käyttää siellä sitten " tarpeiden" mukaan ;)(
Hurjia riskisijoituksia tekemään siitä hop hop!