Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsenne tai miehenne kuolisi, antaisitteko luvan elimenluovutukseen?

Vierailija
16.01.2007 |

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sekä minä olemme tehneet elinluovutustestamentin.

Vierailija
2/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu ajatuksena kauhealta että joko toinen kantaisi lapseni elintä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista en osaa tältä istumalta sanoa mitä tekisin.

Vierailija
4/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kohdalle joutuisin miettimään, jotenkin ajatuksena hirvittää lapsen ruumiin silpominen =/

Vierailija
5/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin miehen kohdalla kai joutuisin myöntymään, koska hän on tehnyt elintenluovutustestamentin.

Vierailija
6/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsiltani en antaisi luovuttaa elimiä.

Periaatteesta,he ovat lapsiani ja esim. lapseni sydäntä en haluaisi toisille antaa. :`(

Vierailija
7/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä kuollut tekee elimillään, jotka voivat pelastaa toisen hengen? Itselläni on elintenluovutustestamentti, ollut yli 10v.

Vierailija
8/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ajatus, että mun rakkaita runneltaisiin mun pyynnöstä. Olen pahoillani, mutta mä en vois sitä tehdä.

Vierailija
9/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuollut elimillään tekee...

Vierailija
10/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku perheestämme tarvitsisi siirtoelimen, niin toki siinä tapauksessa toivoisin jonkun muun perheen päätyvän samaan ratkaisuun. Eli miksi en auttaisi jotakuta tarvitsevaa, tarpeettomiahan elimet kuolleelle ovat.

Vierailija
11/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskin epäilen suostuisiko mieheni lapsen osalta. Itse ajattelen, että jos lapseni pelastaisi jonkun toisen lapsen, niin siksi antaisin.

Vierailija
12/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.. sekä miehen, minun ja myös lapsien.

Vierailija
13/38 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Minun läheiseni on kiitos jonkun toisen saanut uuden elämän. *apua, alan kuulostaa vielä enemmän stellalta*

Vierailija
14/38 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

te jotka ette antaisi lastenne elimiä: entä jos teidän lapsi tarvitsisi jonkun lapsen elimen?

Vierailija
15/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap kysymykseen miehen kohdalta kyllä.

Lapsen kohdalla joutuisivat kyllä varmasti aikansa suostuttelemaan ja puhumaan järkeä, mutta loputa vastaus varmasti, kyllä...

Vierailija
16/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa kuolee vuosittain hirveä määrä ihmisiä elinsiirtojonoihin (julkkisesimerkkinä Juice Leskinen). mukana on valitettavasti myös paljon lapsia. luovutettuja elimiä on aivan liian vähän.

sydän- ja maksapotilaat eivät kauaa jonoissa vanhene, kun akuutti tarve iskee, kuolema korjaa nopeasti jos ei elintä saa. jokainen on mahdollinen elinsiirtojonopotilas tai kyseisen omainen. et ikinä voi tietää koska se sattuu omalle tai läheisesi kohdalle.

luovuttajaksi ei kelpaa, jos on tiettyjä sairauksia, tietysti hivit ja hepatiitit, mutta myös muita esim. degeneratiivisia sairauksia. luovutetun elimen pitää olla terve, että se kestää siirron ja alkaa menestyä uudessa " kodissaan" .

elinluovuttajat todetaan kuolleiksi useilla testeillä. pelko liian aikaisesta luovutuksesta johtuu siitä, että maallikot eivät tiedä protokollaa. koomapotilailta ei tietenkään oteta elimiä. siten esim Ariel Sharon, joka on parantumaton, tiedoton, lähes kuollut ja vailla mitään toivoa, ei kelpaisi elinluovuttajaksi. elimiä otetaan ainoastaan aivokuolleilta, eli henkilön aivot ovat " lakanneet elämästä" jolloin mikään ei enää saa niitä toimimaan. elämä, elämän henki, sielu, henkilö itse, tms miksi kukakin haluaa sitä nimittää, on tällöin poistunut. jäljellä on vain kuoret.

ja kyllä, jos minun elimeni antaa uuden elämän useille ihmisille (2 potilasta saa munuaisen, 1 maksan ja 1 sydämen), mitä minä niillä enää tekisin? minähän olen jo bilettämässä taivaassa :) on lohdullista ajatella, että jos joku kauhea päivä pikku tyttöni kuolisi, voisin auttaa niin, että toinen äiti välttäisi saman kohtalon.

Vierailija
17/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisinhan ei ketään enää saa..

Vierailija
18/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut iso-britanniassa silloin kun siellä oli hullunlehmän tautia ja se voi siirtyä elinsiirron mukana. Noin vastauksena aikaisempaa kysymykseen, miksi jonkun elimet ei kelpaa.

Ne ei kelpaa myöskään jos on esim ryypannyt ne pilalle, tai jos ihmisellä kuollessaan on joku _pienikin_ infektio - mikä on muuten useimmilla jotka ei kuole onnettomuudessa HETI.

Vierailija
19/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän ei kelpaa häneltä (läppävika), mutta muuten. Tarjosin testamenttiä hänelle kirjoitettavaksi eikä allekirjoittanut. Hänen tahtonsa on siis ei. Mutta voisinko antaa luvan vaikka tiedän että mies vastustaa. Aika epäeettistä se kai olisi? Vai mitä olette mieltä?

Itselläni on lompakossa se luovutustestamentti.

Vierailija
20/38 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ei halua omia elimiään pois annettavan. joten kai hampaan irvessä joudun sanomaan ei.

lapsestani ....en ole varma, asiaa olen joskus miettinyt. en tiedä. tavallaan jokainen saa itse päättää tämän asian, ja kun lapsi ei siihen kykene niin sitten ei. mutta en tosiaan tiedä.

minulta itseltäni saa ottaa kaikki mikä kelpaa ;)