Velkajärjestely
Onko joku teistä sellaisessa? Pitääkö sen jälkeen raportoida johonkin kaikki tilin käyttö? Tarkkaillaanko tilitapahtumia? Estetäänkö vaikka siirrot toiselle henkilölle?
Terveisin
Ahdistunut
Kommentit (6)
Omaa kokemusta ei ole, joten vastaan yleisemmin. Velkajärjestely tarkoittaa menettelyä, jossa ylivelkaantunut yksityishenkilö maksaa velkojaan tietyn ajan maksukykynsä mukaan ja tämän ajan kuluttua vapautuu velvollisuudesta maksaa loppuja velkojaan, niin lienee ymmärrettävää, että velallisen tilanne käydään varsin perusteellsiesti läpi. - Velkajärjestelyä ennen velallinen on varmasti itse yrittänyt (tai hänen olsi ainakin pitänyt) ensin itse saada taloutensa tasapainoon, Velkajärjestely on tarkoitettu ratkaisuksi vakavimpiin velkaongelmiin.
Velkajärjestelyn perustana (velkojen) maksuohjelman laatiminen, jota velallisen tulee noudattaa. Ennen sen mahd. aloittamista tulee selvittäää se kuinka sitä voidaan tarvittaessa muuttaa ja tietysti myös sen kesto,
Jotta maksuohjeilma ylipäätään voitaisiin laatia, niin täytyy laatia selvitys velkaantumisesta jotta se voi olla velkajärjestelyn edellytyksenä sekä velkojien asema, - Velkojat voivat luonnollisesti vastustaa velallisen pääsemistä velkajärstelyyn, koska velkkajärjestely saataa tietää heille (velkojille) isompia tappiota kuin tilanteissa, joissa velallinen jatkaisi velkijen takaisn maksua "tavanomaiseen tapaan", eivätkä velkojat joutuisi esim. antamaan anteeksi osaa veloista.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Omaa kokemusta ei ole, joten vastaan yleisemmin. Velkajärjestely tarkoittaa menettelyä, jossa ylivelkaantunut yksityishenkilö maksaa velkojaan tietyn ajan maksukykynsä mukaan ja tämän ajan kuluttua vapautuu velvollisuudesta maksaa loppuja velkojaan, niin lienee ymmärrettävää, että velallisen tilanne käydään varsin perusteellsiesti läpi. - Velkajärjestelyä ennen velallinen on varmasti itse yrittänyt (tai hänen olsi ainakin pitänyt) ensin itse saada taloutensa tasapainoon, Velkajärjestely on tarkoitettu ratkaisuksi vakavimpiin velkaongelmiin.
Velkajärjestelyn perustana (velkojen) maksuohjelman laatiminen, jota velallisen tulee noudattaa. Ennen sen mahd. aloittamista tulee selvittäää se kuinka sitä voidaan tarvittaessa muuttaa ja tietysti myös sen kesto,
Jotta maksuohjeilma ylipäätään voitaisiin laatia, niin täytyy laatia selvitys velkaantumisesta jotta se voi olla velkajärjestelyn edellytyksenä sekä velkojien asema, - Velkoj
Tämän tiedän ko järjestely alkaa. Mietin vaan tuota tilin käyttöä sen jälkeen.
Ap
Heippa.
tilin käyttöä ei valvota millään tavalla. Tärkeintä on, että hoidat suoritukset ajallaa ja täsmällisesti. Pystyt kerran vuodessa siirtämään maksut VJ:n loppuun (pidentää kestoa) vain ilmoittamalla velkojille asiasta.
jos palkka nousee, yli 2k vuodessa menevistä tuloista tilitän velkojille 50%.
tsemppiä.
Olen käynyt sen melkein läpi. Olen asunnon säästävässä vj mikä kestää paljon pidempään. Kuitenkin on turva ettei kukaan voi mua häätää pois. Vaikka lyhennykset ärsyttää.
Ei velkajärjestelyssä kukaan seuraa yhtään mitään muuta kuin velkojat sitä, että maksetaan maksuohjelman mukaan. Lisäsuorituslaskelmaa varten tarvitaan tiedot tuloista, mutta menoja ei kysy koskaan kukaan. Lisääntyneet asumis- ym. kulut kannattaa tietenkin lisäsuorituslaskelmiin ilmoittaa.
Maksueriä saa nykyään siirtää 5 kertaa, ja vaikka kaikki samana vuonna.
Nostan