Onko joku saanut koskaan työkkäristä töitä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kerran 80-luvulla sain kahden viikon sijaisuuden. Joten kyllä työkkäristä töitä saa.
Sama kokemus samalta vuosikymmeneltä
En ole koskaan työvoimatoimistolta saanut töitä koska en ole konttori alan ihmisiä, mutta työvoimatoimiston kautta olen kyllä työtä saanut. Sitähän sä kysyit?
Aika harvoin kai työvoimatoimistolle palkataan uusia työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
"TE-toimistot tarjoavat asiakkaille kattavan valikoiman erilaisia työnhakua ja työllistymistä sekä yritystoimintaa tukevia palveluja."
Työllistymistä tukevia palveluja, onko nämä näitä kokeiluja ja kuntouttavaa 😆
Mikä ihme tuo yritystoimintaa tukeva palvelu on? Pitääpä kysäistä seuraavan kerran.
Mutta on kyllä harhaanjohtava esittelyteksti. Ei kyllä kovin kattava ole heidän tarjonta.
Työllistämistä tukevat palvelut ovat ainoastaan työvoimakoulutukset joissa saadaan tutkinto. Mitkään muut palvelut ei tue työllistämistä eli todellakin harhaanjohtavaa mainontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus 20 vuotta sitten 3kk pakkotyön, mene tai tulee karenssia.
Olen ollut vuodesta 2020 työtön eikä kertaakaan ole pakotettu mihinkään.
Silloin joskus pakotettiin, ei enää kun porukka alkaa itkemään.
Vai olisko siksi koska jotkut osaa sanoa ei? Multa on kysytty työkokeiluun tai kuntouttavaan ja kumpaakin sanoin että ei kiinnosta, piste. Ei ne mitään pakota jos asettaa itse ehdot omalle työnhaulleen.
Koulutukseen nyt ovat yrittäneet vihjailla, olen sanonut että eipä se karenssi haittaa kun sama raha:) Ei ole enää siitä puhunut vaan päivitetään pelkästään omasuunnitelmaa jatkaa edelleen työnhakua kuten ennenkin:D
Kaikki eivät ole oikeutettu tt tukeen ja nämä ihmiset voidaan pakottaa työkkärin toimesta ties minne, koska ei ole muuta vaihtoehtoa.
Olen yhden työpaikan saanut 90-luvulla niin että huomasin työkkärin ilmoitustaululla ilmoituksen, soitin annettuun numeroon, kävin haastattelussa ja sain paikan.
Muut työpaikkani olen 30v uran aikana saanut:
- perheyritykseen kesätöihin teini-ikäisenä
- kävellyt suoraan toimipisteen ovesta sisään ja kysynyt päällikköä (90 luvulla), jonka jälkeen kerroin tälle että haluaisin tänne töihin ja tässä on hakemus
- kilpailijalle siirtynyt kolleega oli kehunut minua pomolleen ja tämä kutsui lounaalle joka osoittautui työhaastatteluksi
- yhden työpaikan sain kun laitoin tarkkaan kohdennetun hakemuksen vaikka eivät mainostaneetkaan avointa paikkaa, ja kerroin taustastani jossa juuri yhdistyivät ne asiat mitä tiesin tämän firman tarvitsevan. En muista laitoinko yhteydenoton avoimena hakemuksena vai lähetinkö sen suoraan teknologiajohtajalle
- vastaamalla lehti tai netti-ilmoitukseen (arviolta 5-6 työpaikkaa)
Lisäksi kourallinen sisäisiä siirtoja ja ylennyksiä joko niin että on tultu kysymään että kiinnostaisiko tälläinen, tai sitten (tyypillisemmin) olen itse tarjonnut itseäni vetämään jotain projektia tai hanketta.
En ole koskaan saanut työkkärin *avulla* töitä, mutta olen saanut sitä kautta unettomia öitä. TE-toimisto on ollut lähinnä haittana töitä etsiessä ja varsinkin kun niitä on löytynyt. Olen esim. osa-aikatöitä tehdessä joutunut lähtemään kesken työpäivän käymään työkkärin tädin luona kun tapaamisaikaa ei voinut enää muuttaa/perua kun se oli heidän toimestaan lyöty lukkoon tiettyyn ajankohtaan. Onneksi esimies ymmärsi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut työkkärin *avulla* töitä, mutta olen saanut sitä kautta unettomia öitä. TE-toimisto on ollut lähinnä haittana töitä etsiessä ja varsinkin kun niitä on löytynyt. Olen esim. osa-aikatöitä tehdessä joutunut lähtemään kesken työpäivän käymään työkkärin tädin luona kun tapaamisaikaa ei voinut enää muuttaa/perua kun se oli heidän toimestaan lyöty lukkoon tiettyyn ajankohtaan. Onneksi esimies ymmärsi.
Mulla oli tosi raskas henkinen ajanjakso elämässä (mm läheisen kuolema) ja työkkäri hengitti niskaan jatkuvasti. Sanoin tästä mutta alkoi uhkailemaan karenssilla yms.
Voiko työtön saada sairaslomaa?
Mihin työvoimatoimistoja, vai mikä tuon puljun nimi nykyään on, edes tarvitaan? Siellä on tätiä ja setää pyörittelemässä papereita ja pitämässä yllä epätärkeää ja näennäistä toimeliaisuutta. Ne jotka kykenevät töissä käymään löytävät kyllä itse ne työpaikkansa.
Olen saanut kerran. Tää tapahtui vuonna 1983. Sain kesätyöpaikan .
Vierailija kirjoitti:
Mihin työvoimatoimistoja, vai mikä tuon puljun nimi nykyään on, edes tarvitaan? Siellä on tätiä ja setää pyörittelemässä papereita ja pitämässä yllä epätärkeää ja näennäistä toimeliaisuutta. Ne jotka kykenevät töissä käymään löytävät kyllä itse ne työpaikkansa.
Ei työpaikkojen löytyminen ole ongelma. Niitähän näkee joka paikassa. Ongelma on siinä että työttömiä on liikaa verrattuna työpaikkoihin. Sen kuin kirjoittaa googleen töitä tms niin tulee työpaikkoja. Tuohon pystyy töihin kykenemätön ihminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Normaalissa ja kestävässä yhteiskunnassa ihmiset hankkivat itse työpaikkansa, koska aikuisen ihmisen tehtävä on elättää itsensä ja perheensä. Jo pelkästää ajatus siitä, että joku "työkkäri" hoitaa ihmisille työpaikat, on täydellisen häiriintynyt ja kuvastaa hyvin tilaa, johon Suomi on ajautunut; maataan sohvalla pieruverkkarit jalassa ja odotetaan, että virastotäti hankkii hyväpalkkaisen työpaikan 100 metrin päästä kotiovelta.
Aivan samaa mieltä. Ei töitä ANNETA kenellekään. Koko ajatus on naurettava.
Yritykset OSTAVAT tarvitsemaansa osaamista työtään myyviltä ihmisiltä joita kutsutaan työnhakijoiksi vaikka oikeampi termi olisi työnmyyjä tai työmarkkinayrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalissa ja kestävässä yhteiskunnassa ihmiset hankkivat itse työpaikkansa, koska aikuisen ihmisen tehtävä on elättää itsensä ja perheensä. Jo pelkästää ajatus siitä, että joku "työkkäri" hoitaa ihmisille työpaikat, on täydellisen häiriintynyt ja kuvastaa hyvin tilaa, johon Suomi on ajautunut; maataan sohvalla pieruverkkarit jalassa ja odotetaan, että virastotäti hankkii hyväpalkkaisen työpaikan 100 metrin päästä kotiovelta.
Aivan samaa mieltä. Ei töitä ANNETA kenellekään. Koko ajatus on naurettava.Yritykset OSTAVAT tarvitsemaansa osaamista työtään myyviltä ihmisiltä joita kutsutaan työnhakijoiksi vaikka oikeampi termi olisi työnmyyjä tai työmarkkinayrittäjä.
Mutta työkkärin pitäisi olla tämä myyntitoimisto
Olen, viimeksi vuonna 1984. Se oli vain puolen vuoden määräaikainen.
Myös lapseni sai ammattikoulusta valmistuttuaan ensin kuukauden harjoittelujakson, ja pääsi siihen vakituiseksi. Siitä on n. 10 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
"TE-toimistot tarjoavat asiakkaille kattavan valikoiman erilaisia työnhakua ja työllistymistä sekä yritystoimintaa tukevia palveluja."
Mikä ihme tuo yritystoimintaa tukeva palvelu on? Pitääpä kysäistä seuraavan kerran.
Mutta on kyllä harhaanjohtava esittelyteksti. Ei kyllä kovin kattava ole heidän tarjonta.
Työllistymistä tukevia palveluita ovat esim. uraan ja työnhakuun liittyvät valmennukset (useita erilaisia) henkilökohtainen työhönvalmennus, hankeasiakkuudet, ammatinvalinnanohjauspalvelut (esim.psykologipalvelut), osaamiskartoitukset, koulutusneuvontapalvelut, erilaiset rekrykoulutukset, työvoimakoulutukset, sekä omaehtoisten, lyhytaikaisten ja sivutoimisten koulutusten tuki työttömyysetuudella, erilaiset palkkatukimahdollisuudet, sekä työ- ja koulutuskokeilut. Viimeisimpänä se kuntouttava, joka tosin on kunnan sosiaalitoimen järjestämä, ei TE-toimiston.
Yritystoimintaa tukevat palvelut ovat esimerkiksi työnvälityspalvelu ja -neuvojat ja oma yrityspalveluiden yksikkö, rekrytointineuvonta, palkkatukipalvelut, aloittavan yrittäjän palvelut esim. yrittäjyysvalmennus, kevytyrittäjyysvalmennus, henkilökohtainen neuvonta ja ohjaus, tietopaketit sekä taloudellinen tuki yrityksen perustamiseen kuten starttiraha ja oikeus työttömyysturvaan yritystoiminnan alkuvaiheessa.
Tässä nyt esimerkkejä. Minun mielestäni melko kattavaa, mutta mitä muuta tukea ja palveluita, näiden lisäksi, sinä sitten tarvitsisit työllistyäksesi?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin kai työvoimatoimistolle palkataan uusia työntekijöitä?
Kun olen valtiolle.fi sivustolta katsellut avoimia paikkoja, niin usein siellä on ollut työkkäritehtäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tosi raskas henkinen ajanjakso elämässä (mm läheisen kuolema) ja työkkäri hengitti niskaan jatkuvasti. Sanoin tästä mutta alkoi uhkailemaan karenssilla yms.
Voiko työtön saada sairaslomaa?
Voi ja kannattaa hakea ainakin silloin, kun sillä voi säästää ansiosidonnaisen päiviä. Muutama päivä ei kannata, mutta pitemmissä ei ole edes sitä Kelan omavastuuta. Päiväraha on jokseenkin sama.
Hain minä kerran työkkäriin töihin. Hakijoita oli noin 100, mutta kas kummaa, paikka laitettiin uudestaan hakuun. Se ei sitten enää niin kummaa ollutkaan, kun valituksi tuli jo ennestään siellä pitkään työssä ollut.
Aina valitetaan että "TE-toimistossa uhkaillaan karenssilla".
Työnhakijalla on velvollisuuksia, jotka määritetään laissa. Ne eivät ole mitenkään TE-toimiston työntekijöiden säätämiä tai päättämiä. On esimerkiksi oltava valmiita hakemaan/vastaanottamaan työkykyä vastaavaa kokoaikatyötä, ja muitakin laissa määriteltyjä velvollisuuksia on. Nämä oikeudet ja velvollisuudet löytyy kyllä TE-toimiston sivulta. Jos asiakas ei noudata velvollisuuksiaan, siitä yleensä seuraa selvityspyyntö (lain määräämä) ja siitä voi seurata määräaika eli karenssi (lain määräämä).
Joidenkin mielestä näistä asioista kertominen on karenssilla uhkailemista. Olisiko teidän mielestä parempi, että siellä oltaisiin vain hiljaa asioista? Että jos vaikka kerrotte ettette nyt raskaan elämäntilanteen vuoksi nyt hae töitä pariin kuukauteen ollenkaan, niin olisiko parempi ettei virkailija muistuta teitä siitä, että lain mukaan tällöin ei ole oikeutta työttömyysetuuteen? Että paukautettaisiin se karenssi vaan selvityspyynnön kautta, jolloin ette enää takautuvasti saa sanottua että kyllä mä sittenkin hain kokoaikatyötä silloin? Se ei ole uhkailua, vaan muistuttamista siitä, mitä velvollisuuksia se LAKI on sinulle määrännyt.
Vai ajatteletteko että työntekijän tulisi tehdä virkavirhe ja rikkoa lakia itsekin, eikä sitä selvityspyyntöä tehtäisi vaikka pitäisi, tai ei määrättäisi sitä karenssia, vaikka pitäisi? Rikotteko itsekin lakeja työssänne? Sitä paitsi ne TE-toimiston virkailijat eivät niitä karensseja lätki koskaan. Ei heillä ole siihen mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistymistä tukevia palveluita ovat esim. uraan ja työnhakuun liittyvät valmennukset (useita erilaisia) henkilökohtainen työhönvalmennus, hankeasiakkuudet, ammatinvalinnanohjauspalvelut (esim.psykologipalvelut), osaamiskartoitukset, koulutusneuvontapalvelut, erilaiset rekrykoulutukset, työvoimakoulutukset, sekä omaehtoisten, lyhytaikaisten ja sivutoimisten koulutusten tuki työttömyysetuudella, erilaiset palkkatukimahdollisuudet, sekä työ- ja koulutuskokeilut. V
Työkkärin osoittaman työpaikan. Nuo muut ovat turhuuksien turhuus.
Vai olisko siksi koska jotkut osaa sanoa ei? Multa on kysytty työkokeiluun tai kuntouttavaan ja kumpaakin sanoin että ei kiinnosta, piste. Ei ne mitään pakota jos asettaa itse ehdot omalle työnhaulleen.
Koulutukseen nyt ovat yrittäneet vihjailla, olen sanonut että eipä se karenssi haittaa kun sama raha:) Ei ole enää siitä puhunut vaan päivitetään pelkästään omasuunnitelmaa jatkaa edelleen työnhakua kuten ennenkin:D