Yle-tunnuksesta tulee pakollinen Areena-sovelluksessa.
Yle haluaa vakoilla teitä.
Yle kertoi Areenan kirjautumisvaatimuksen yhteydessä, että näin se saa laadukkaampaa ymmärrystä sisältöjen tarjoamisesta esimerkiksi kielen, sijainnin ja mieltymysten perusteella.
https://mobiili.fi/2024/03/07/ylelta-muutos-yle-sovelluksen-seka-areena…
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Koomista kun näitä aina perustellaan "helpoudella" ja "kätevyydellä". Mitä kätevää on siinä et töllöä katsoakseen pitää aina kirjautua? Ylen omissa ohjeissakin vaikka kuinka monta vaihetta ja ties mitä QR-koodien skannausta.
Joo oli kyllä melko vaikeat ohjeet , miksi pitäisi telkkari skannata puhelimella , mihin tiedot menee ? Ennen avasit telkkarin ja katselu alkoi , nyt pitäisi räpeltää tunnusten kanssa . Kiitos ei .
Katoin eilen telkasta Areenaa enkä kyllä mihinkään joutunut kirjautumaan. Katon pelkkiä suoria lähetyksiä, johtuneeko siitä.
Tv:lläkö ei enää onnistu? Onnistuuko kännykällä?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tietoja tuonne tarvii antaa? Nimi, osoite, puhelinnumero, sotu? Todella tärkeitä tietoja töllön tuijottamiseen :) Aikookohan ne joskus soittaa ja kysyä miellyttääkö ohjelmisto...
Veikkauksen kanssa ihmettelin just samaa, tili ollut 10+ vuotta ja nyt pitäisi vahvistaa puhelinnumero, muttku ne on tän kymmenenkin vuotta olleet soittamatta mulle, niin mihin sitä numeroa nyt tarvitaan? Aattelin antaa mokkulan numeron, siinähän sitten soittelevat.
No siinä on sentään rahasta kysymys ja mahdollisuus vaikka rahanpesurikoksiin.
Mutta pkele jonkun verorahoilla maksetun televisio-ohjelman katsomisesta. Meinaako ne lähettää jotain seksisessioita?
Olen jo vanhus, mutta osaan kyllä valita ilman tarjouksia ja suositteluja, minkä ohjelman haluan katsoa. Ja jos valitsen väärin, niin suljen television.
Yhä enemmän ja tarkemmin halutaan profiloida ihmiset paitsi kirjoituksistaan palstoille, niin myös siitä mitä ne katsovat telkkarista.
on välill jo alkanut tuntua pahoinvoivalle katsoa näitä ihmisten uutisia, joten katson melkein pelkästään eläinohjelmia. Varmaan minut profiloidaan hamsteriksi tai jääkarhuksi. Tai labradorin noutajaksi. Eläimet ovat sentään ihan luonnostaan petoja ja/tai saaliita. Me teemme itsestämme jomman kumman.
Hah, kävin eräällä sivulla ja huomasin, että näköjään lähetän sen henkilön tunnistetiedot, keneltä olen tämän laitteen saanut lahjaksi, kun omani on rikki.
Mistähön ne luetaan. Microsoftin käyttäjätunnuksestako?
Isoveli ei ole enää mikään vitsi.
Outoa, kyllä meillä näkyy ihan normaalisti. Just tsekkasin. Johtuneeko telkkarista?
Vamhempi Sony lopetti Areenan päivitykset ja meillä loppui näkeminen siihen. Sille koneelle hankittiin 40 e cromecast ja näkyy hyvin. Toinen laite on LG ja siinä ihan normaali Areena näkymä.
Mä en tykännyt siitä, että oli se pakkosuruliputus eilen. Minusta ihmisten ei pitäisi joutua väkisin tietämän ihan kaikkea surullista. Jos olisin onnustunut välttymään niiltä uutisilta niin viimeistään siinä vaiheessa kun huomasin naapuritalojen lippujen olevan puolitangossa mun olisi pitänyt selvittää uutisista, että mistä nyt on kysymys. Kumma, ettei saa tietämätönkään enää olla!
Jos niitä varoja on syydetty mielin määrin Yle sovelluksen tekemiseen, niin sitten on lopulta pakko saada kaikki käyttämään sitä sovellusta, tai muuten raha menee kankkulan kaivoon?
Laadukkaampaa ymmärrystä , montako tuntia tuota sanapartta on veivattu ? Eli halutaan tietää mitä kukakin katsoo ja missä ja milloin. Aikaa kun menee tämäkin palvelu saa oman veronsa.
En tykkää, koska areenaa käyttää meillä muutkin. Kommentoin paljon ylen juttuja nimimerkillä ja se nimimerkki näkyy tietenkin tuossa profiilissa. Toki voisin luoda uuden profiilin vain televisiota varten, mutta alan olla aivan kypsä siihen, että kaikkialle pitää kirjautua. Tunnen itseni muistisairaaksi, kun koko ajan on salasanat hukassa. Haluaisin vain katsoa tv:ta.
Vierailija kirjoitti:
Tv:lläkö ei enää onnistu? Onnistuuko kännykällä?
Televisiosta voi katsella Ylen suoria lähetyksiä ikivanhaan tapaan ilman Areenaa. Tietokoneella nettisivujen kautta katselu ei vaadi kirjautumista Areenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koomista kun näitä aina perustellaan "helpoudella" ja "kätevyydellä". Mitä kätevää on siinä et töllöä katsoakseen pitää aina kirjautua? Ylen omissa ohjeissakin vaikka kuinka monta vaihetta ja ties mitä QR-koodien skannausta.
Joo oli kyllä melko vaikeat ohjeet , miksi pitäisi telkkari skannata puhelimella , mihin tiedot menee ? Ennen avasit telkkarin ja katselu alkoi , nyt pitäisi räpeltää tunnusten kanssa . Kiitos ei .
Miten mä skannaan tuolla lankapuhelimella mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ylevero pois!
Taitaa olla ainoa vaihtoehto vaikuttaa, koska käyttöboikotilla ei taida olla vaikutusta järjenvastaiseen diktatuuriin.
Käykää laittamassa palautetta ylelle asiasta. Mikäli kitiset vain täällä, mutta jätät palautteen laittamatta, olet käytännössä hyväksynyt ylen järjettömän kirjautumispakotuksen. Ja mielellään vielä vastausta vaatien.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykännyt siitä, että oli se pakkosuruliputus eilen. Minusta ihmisten ei pitäisi joutua väkisin tietämän ihan kaikkea surullista. Jos olisin onnustunut välttymään niiltä uutisilta niin viimeistään siinä vaiheessa kun huomasin naapuritalojen lippujen olevan puolitangossa mun olisi pitänyt selvittää uutisista, että mistä nyt on kysymys. Kumma, ettei saa tietämätönkään enää olla!
Pitikö sun sen takia tehdä tunnukset ja salasana ja kirjautua sovellukseen?
Vierailija kirjoitti:
YLE tietää sinusta enemmän kuin sinä itse. Sinut profiloidaan tarkasti katsotko pillu päiväkirjaa vai kansallissosialistista materiaalia.
Kysymys kuuluu: MIKSI Ylen pitäisi tietää, mitä minä katson Areenasta? Mainosrahoitteisilla yhtiöillä siihen on perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE tietää sinusta enemmän kuin sinä itse. Sinut profiloidaan tarkasti katsotko pillu päiväkirjaa vai kansallissosialistista materiaalia.
Kysymys kuuluu: MIKSI Ylen pitäisi tietää, mitä minä katson Areenasta? Mainosrahoitteisilla yhtiöillä siihen on perusteet.
Ylen pitäisi tarjota sitä mitä tarvitaan, ei sitä mitä halutaan. Jos siellä aletaan luoda sisältöjä markkinaehtoisesti, niin Yle Puheen lopettaminen oli vasta alkusoittoa ja suunta klikkiotsikko- ja tempparihenkistä sisältöä kohti voi alkaa. Se olisi valitettavaa. Ei Ylen ole tarkoitus miellyttää ketä tahansa, vaan sopivia.
Areenan kirjautumispakon tarkoitushan on vain kerätä tietoja joita voidaan myydä.
Tietoja käyttäjistä joita voidaan katseluhistoriansa perusteella profiloida, ja tällä tiedolla YLE haluaa myöhemmin tienata. Mitään muuta järkevää syytä ei ole olemassa koska /melkein kaikki verovelvolliset Suomessa maksavat yle-veroa.
"Sijainnin ja mieltymysten". No takuuvarmasti Yle tykkää tällaisia tietoja kerätä. Rokottamattomistakin julkaisivat pari vuotta sitten hyvin tarkkoja sijaintitietoja pikkupaikkakuntia myöten, ihme kun eivät silloin ihan katuosoitteita laittaneet.