Kaksi nuorta aikuista kertoo, miksei asunnon ostaminen enää innosta: Helpompaa elää hetkessä
Todella mielenkiintoinen juttu omistusasumisen "pakosta", ihan samoja mietteitä itselläni kuin haastatelluilla. Rahaa jää niin paljon enemmän vaikka matkailuun kun ei ole mitään asuntolainoja tai tulevia remonttikuluja mitä varten olisi pakko säästää rahaa.
Kommentit (42)
Ostettiin ensimmäinen asunto 20 vuotta sitten. Asutaan vieläkin siinä. Asuntolainan ja yhtiövastikkeen summa oli sama kuin sitä edeltävän 6m2 pienemmän vuokra-asunnon vuokra. Laina maksettiin 16 vuodessa pois. Nyt ollaan muuttamassa hetkeksi vuokralle, koska meille tehdään kylpyhuoneremontti, eikä asunnossa viitsi asua sen metelin ja pölyn keskellä. Kotikaupunkimme vuokra-asuntojen tarjonta on nykyään järkyttävä, jos se ei silloin 20 vuottakaan sitten mikään erityisen hyvä ollut. Kauheassa kunnossa olevia murjuja, kalliita vuokria. Tuo vuokra-asuntoasia palautti kyllä tehokkaasti maanpinnalle, ei enää tarvitse ajatella, että olisiko vuokralla mukavampaa. Ei ole, jo ihan pelkästään asumisen laadun takia. Omistusasunnosta huolimatta meillä on muuten rahaa riittänyt muuhunkin kuin seiniin. On matkusteltu, on mökki, uusi auto hankittiin viimeksi vuosi sitten jne. Ihan sama vaikka asunnosta ei saisi tulevaisuudessa senttiäkään, se on jo maksanut itsensä takaisin asumisen laatuna, jota et vuokra-asunnoissa saa.
Mulla 28 k ASP-tilillä, mutta ei töitä :D Ja silloinkin kun oli töitä, palkka oli alle 3 k brutto, insinöörillä :D
Ei näillä korteilla mitään lainaa saa. Nyt olisi jo saatava niitä töitä ihan senkin takia, ettei tarvitsisi tuota ASP:ia laittaa lihoiksi. Kun mieluummin kuitenkin käyttäisin sen asunnon käsirahana kuin muutaman vuoden oloneuvosteluun.
Että tämmönen "carpe diem milleniaali" täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin ensimmäinen asunto 20 vuotta sitten. Asutaan vieläkin siinä. Asuntolainan ja yhtiövastikkeen summa oli sama kuin sitä edeltävän 6m2 pienemmän vuokra-asunnon vuokra. Laina maksettiin 16 vuodessa pois. Nyt ollaan muuttamassa hetkeksi vuokralle, koska meille tehdään kylpyhuoneremontti, eikä asunnossa viitsi asua sen metelin ja pölyn keskellä. Kotikaupunkimme vuokra-asuntojen tarjonta on nykyään järkyttävä, jos se ei silloin 20 vuottakaan sitten mikään erityisen hyvä ollut. Kauheassa kunnossa olevia murjuja, kalliita vuokria. Tuo vuokra-asuntoasia palautti kyllä tehokkaasti maanpinnalle, ei enää tarvitse ajatella, että olisiko vuokralla mukavampaa. Ei ole, jo ihan pelkästään asumisen laadun takia. Omistusasunnosta huolimatta meillä on muuten rahaa riittänyt muuhunkin kuin seiniin. On matkusteltu, on mökki, uusi auto hankittiin viimeksi vuosi sitten jne. Ihan sama vaikka asunnosta ei saisi tulevaisuudessa senttiäkään, se on jo maksanut itsensä
Niin, tämä riippuu myös siitä, missä asuu.
meillä on hgissä iso (lapsia monta) neukkukuutio, jonka ostimme remontoitavana. Lainaa piti ottaa 200 000 e, ja sitä lyhennetään tonni kuussa. Sitten asuntoon tuli putkiremppa, ja kun korot nousivat - niin meidän asumiskulut kuukaudessa ovat nyt 2200 e. Tällä menoerällä vuokraisi kivan vuokra-asunnon.
Tuo jää rahaa matkusteluun on huvittavaa, mä inhoan matkustelua enkä halua matkustaa suomesta pois jos ei pakko ole.
Rakastan viettää vapaa-ajan kotiseudulla täällä maalla niin joo ja velattomassa asunnossa.
Ei se omistusasunto ole välttämättä hyvä idea. Näin on jo suurimmassa osassa Suomea. Myin taannoin oman asuntoni ja menetin kaiken mitä olin siihen laittanut. Olin elänyt 10v niukasti, en matkustellut Tallinnaa pidemmälle ja tyydyin aina halvimpaan.
Lopputulos oli ettei mulle jäänyt muuta kuin se vähä mitä oli tilillä. Eli käytännössä olin asuntoseikkailun jälkeen täysin varaton. Jos olisin ostanut kultaa rahoilla mitä laitoin asuntoon ja vielä vaikka velkaralla. Olisi ne rahat minulla vieläkin. Muuttotappioalueiden nuorille voi sanoa että ostakaa ylimääräisellä kultaa jollette muuta keksi.
Kukaan ei ole uskaltanut kaiketi edes laskea kuinka suuri osa kansan varallisuudesta.On haihtunut ilmaan muuttotappioaluiden asuntojen hintojen romahdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitte kun nää hyyryläiset asuu vielä vanhana vuokralla ja tuleekin häätöilmoitus? Mistä uusi vuokrakämppä, kuka hoitaa muuton? Kallista, mistä rahat kun on totuttu tärväämään ne matkusteluun tms?
Vuokra-asunnoista on jopa pk-seudulla ylitarjontaa.Ja asunnon voi ostaa milloin tahansa jos elämäntilanne muuttuu. Suomalaisten omaisus on kiinni asunnoissa, tulevaisuudessa niiden arvo tulee kuitenkin romahtamaan kun suuret ikäluokat poistuu.
Millä rahalla sen asunnon ostaa "milloin tahansa", jos käyttää nyt rahansa hetkessä elämiseen?
Mä olen ollut tässä sitten edelläkäviljä, kun olen 1974 syntynyt, enkä koskaan ole halunnut omistusasuntoa. Ehkä jos olisi pariutunut ja perustanut perheen, ehkä sitten olisi kiinnostanut "vakiintua" jonnekin, mutta kun lapsettomana sinkkuna olen elellyt ikäni, niin ei ole kiinnostanut. Olen asunut pariin otteeseen ulkomaillakin, ja Suomessa vaihtanut paikkakuntaa myös viitisen kertaa. Ja mitäpä sitä omaisuuttakaan keräisi, kun ei ole edes perillisiä, valtiolle menisi vaan mun asunto-omaisuus jos sellaista olisin hankkinut. Tienaan hyvin, ja jo nyt eläkekertymä on varsin kiva, en ole ollenkaan huolissani eläkevuosien pärjäämisestä vuokra-asujana.
Vierailija kirjoitti:
Ei se omistusasunto ole välttämättä hyvä idea. Näin on jo suurimmassa osassa Suomea. Myin taannoin oman asuntoni ja menetin kaiken mitä olin siihen laittanut. Olin elänyt 10v niukasti, en matkustellut Tallinnaa pidemmälle ja tyydyin aina halvimpaan.
Lopputulos oli ettei mulle jäänyt muuta kuin se vähä mitä oli tilillä. Eli käytännössä olin asuntoseikkailun jälkeen täysin varaton. Jos olisin ostanut kultaa rahoilla mitä laitoin asuntoon ja vielä vaikka velkaralla. Olisi ne rahat minulla vieläkin. Muuttotappioalueiden nuorille voi sanoa että ostakaa ylimääräisellä kultaa jollette muuta keksi.
Kukaan ei ole uskaltanut kaiketi edes laskea kuinka suuri osa kansan varallisuudesta.On haihtunut ilmaan muuttotappioaluiden asuntojen hintojen romahdettua.
Miten niin "menetit kaiken mitä olit siihen laittanut"? Myitkö sen yhdellä eurolla? Vaikka tappiolla hankintahintaan nähden joutuisi myymään ei se ole kaiken menettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "menetit kaiken mitä olit siihen laittanut"? Myitkö sen yhdellä eurolla? Vaikka tappi
Kun ottaa tarpeeksi kossua muuttuvat velatkin saataviksi. En myynyt muuta kuin asunnosta vielä maksamatta ollutta lainaa. Kun myin asunnon jäin lopulta tappiolle. Euroaakaan ei jäänyt viivan alle.
Menetin niin siihen sijoittamani omat rahat kuin pankkilainan jota olin maksanut. Jos ottaa huomioon lainan korot nousee tappio vielä tuhansilla vaikka onnekseni. Maksoin lainaa matalien korkojen aikaan.
Siinähän oli haastateltu vain yhtä hedonistia, jolla on pakonomainen tarve päästä ulkomaille. Kunhan vaan löytäisi miehen ensin, niin voi esitellä myös instagramissa. Ei todellakaan vastaa enemmistöä
"meillä on hgissä iso (lapsia monta) neukkukuutio, jonka ostimme remontoitavana. Lainaa piti ottaa 200 000 e, ja sitä lyhennetään tonni kuussa. Sitten asuntoon tuli putkiremppa, ja kun korot nousivat - niin meidän asumiskulut kuukaudessa ovat nyt 2200 e. Tällä menoerällä vuokraisi kivan vuokra-asunnon."
Toisaalta sitten kun laina on maksettu niin asuminen on tosi halpaa. Meillä laina loppui reilu vuosi sitten ja nyt ihmetellään miten paljon rahaa jääkään joka kuukausi säästöön. Vastike on noin 400 euroa ja samanlaista asuntoa vuokrataan taloyhtiöstämme 1400e/kk vuokralla.
En itsekään ostaisi omaksi, jos elelisin yksinäni. Mutta isompia perheasuntoja ei ole mitään järkeä vuokrata. Mekin asumme halvemmalla paritalossa lainaa lyhentäen ja remonttiin säästäen kuin jos vuokraisimme saman. Se lainalyhennys on satasia vähemmän mitä maksaisin vuokraa. Lisäksi isolle perheasunnolle kivalla paikalla löytyy kyllä ostaja.
Vierailija kirjoitti:
"meillä on hgissä iso (lapsia monta) neukkukuutio, jonka ostimme remontoitavana. Lainaa piti ottaa 200 000 e, ja sitä lyhennetään tonni kuussa. Sitten asuntoon tuli putkiremppa, ja kun korot nousivat - niin meidän asumiskulut kuukaudessa ovat nyt 2200 e. Tällä menoerällä vuokraisi kivan vuokra-asunnon."
Toisaalta sitten kun laina on maksettu niin asuminen on tosi halpaa. Meillä laina loppui reilu vuosi sitten ja nyt ihmetellään miten paljon rahaa jääkään joka kuukausi säästöön. Vastike on noin 400 euroa ja samanlaista asuntoa vuokrataan taloyhtiöstämme 1400e/kk vuokralla.
Jee, 25 vuoden päästä on asuminen halpaa!
Itsellä kyllä oma kämppä tulee lainalla halvemmaksi. Kuukaudessa menee asumiskuluihin 705 euroa, kun taas vuokra olisi vastaavasta ainakin 900 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mun 4 työkaveria on kuollut juuri ennen/jälkeen eläkkeelle jäämisen. Juuri meni tämä tv-kuuluttaja 50-vuotiaana. En todella halua jäädä odottelemaan 25 vuoden päähän pääsenkö matkalle vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitte kun nää hyyryläiset asuu vielä vanhana vuokralla ja tuleekin häätöilmoitus? Mistä uusi vuokrakämppä, kuka hoitaa muuton? Kallista, mistä rahat kun on totuttu tärväämään ne matkusteluun tms?
Vuokra-asunnoista on jopa pk-seudulla ylitarjontaa.Ja asunnon voi ostaa milloin tahansa jos elämäntilanne muuttuu. Suomalaisten omaisus on kiinni asunnoissa, tulevaisuudessa niiden arvo tulee kuitenkin romahtamaan kun suuret ikäluokat poistuu.
mihin perustuu väittämä, että asunnon arvo romahtaa, kun suuret ikäluokat poistuu?
Sieltä tulee niin paljon asuntoja myyntiin ettei niille riitä ostajia. Pätkätyöläiset ja työttömät ei ainakaan osta. Vielä jos hallitus saa poljettua työläisten oikeudet niin palkatkin alkaa tippua paikallisella sanelulla. Yhtälö on aika karu asuntojen myyjien kannalta. Hyvä jos vuokralaisia saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppää ei saa hautaan mukaan eikä minulla tule olemaan lapsia, joten oman ostaminen on ihan turhaa. Nyt on mahdollisuus vaihtaa maisemaa heti kun siltä tuntuu.
samaa mieltä. Jos ei ole lapsia, niin ei kannata ostaa asuntoa.
Mun tuttu lapseton pariskunta osti oman asunnon aikanaan ja nyt kun ovat eläkkeellä, myivät sen ja muuttivat vuokralle.
Voihan sitä säästää tilillekin tietty mutta asunnon arvo oli kuitenkin noussut (Espoo) ja säästäminen on ehkä helpompaa ja tulee kuin itsestään kun on lyhentänyt lainaa.
🏙🏙🏙🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🏙🏙🏙🏙🏙
Kun yhä useampi suomalainen jää asumaan vuokralle, se tarkoittaa samalla että asunto-omistajien joukko on yhä pienempi. Se vähentää kilpailua vuokramarkkinoilla mikä johtaa vuokratason nousemiseen. Suomessa asunnot valuvat yhä pienemmän piirin omistukseen ja vuokrat kallistuvat. Tämä pienempi piiri maksattaa sijoitusasuntonsa vuokralaisilla - ja vuonranmaksu jatkuu senkin jälkeen.
Asuntolainaa tarvitsee maksaa vain 20 vuotta, mutta vuokraa koko loppuelämä eli helposti 70 vuotta. Vuokralla on lisäksi ikävä taipumus nousta vuosien saatossa yhä ylemmäs ja ylemmäs.
Omistusasunto on onni työttömyyden tai lomautuksen kohdatessa: Pankista voi pyytää lyhennysvapaata, mutta vuokralainen ei voi jättää vuokria maksamatta. Näin minäkin toimin, ollessani työttömänä vuosia sitten.
Muutettaessa pois vuokra-asunnosta vuokralaiselle ei jää käteen mitään. Kun omistusasuja muuttaa pois asunnostaan, hän saa merkittävän rahasumman mukaansa myydessään asunnon.
Omistusasuja on turvassa asuntojen hinnannousulta, koska asuntojen hintojen noustessa kynnys asunnon ostamiseen ei nouse, koska vastaavasti entisestä asunnosta saa myytäessä enemmän.
--- VUOKRA-ASUMINEN ON VARALLISUUSEROJEN KASVATTAMISTA.---
Itsekin olen omistusasujana paljon vapaampi matkustelemaan, koska minun tarvitsee maksaa vain 217 euron vastike eikä 1400 euron vuokraa. Jos haluaisin vaihtaa asuntoa, saisi tästä kivan n. 270 000 euron taskurahan asunnon ostamiseen. :D
Vierailija kirjoitti:
🏙🏙🏙🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🌆🏙🏙🏙🏙🏙
Kun yhä useampi suomalainen jää asumaan vuokralle, se tarkoittaa samalla että asunto-omistajien joukko on yhä pienempi. Se vähentää kilpailua vuokramarkkinoilla mikä johtaa vuokratason nousemiseen. Suomessa asunnot valuvat yhä pienemmän piirin omistukseen ja vuokrat kallistuvat. Tämä pienempi piiri maksattaa sijoitusasuntonsa vuokralaisilla - ja vuonranmaksu jatkuu senkin jälkeen.
Asuntolainaa tarvitsee maksaa vain 20 vuotta, mutta vuokraa koko loppuelämä eli helposti 70 vuotta. Vuokralla on lisäksi ikävä taipumus nousta vuosien saatossa yhä ylemmäs ja ylemmäs.
Omistusasunto on onni työttömyyden tai lomautuksen kohdatessa: Pankista voi pyytää lyhennysvapaata, mutta vuokralainen ei voi jättää vuokria maksamatta. Näin minäkin toimin, ollessani työttömänä vuosia sitten.
Toivottavasti vastikkeesi kattaa tulevat remonttitarpeetkin. Tai naapurin osakkaan maksut kun hän jättää omansa maksamatta.
samaa mieltä. Jos ei ole lapsia, niin ei kannata ostaa asuntoa.