Miksi henkilökohtainen avustaja saa vain 10 e tunti palkkaa?
eihän tuollaista kukaan jaksa, ja viikonloppuisin pitäisi saada ainakin 20 e tunti vähintään
Kommentit (30)
Joo, en kyllä suostuisi tolla palkalla sellaista työtä tekemään. Ei tarvitse ihmetellä, miksi avustajia tahdo saada.
Mää laskuttajana saan 11.75 vaikka palkkataulukon mukaan mun pitäisi saada 18 e. Suostuin koska haluan tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mää laskuttajana saan 11.75 vaikka palkkataulukon mukaan mun pitäisi saada 18 e. Suostuin koska haluan tehdä töitä.
Hommaa Kela Gold.
Hoh, mulla on jotain 14.70€. Mutta teen tätä vaan nyt toistaikeksi eihän tätä voi tehdä vakituisesti, hermo palaa.
Saan kokemusvuosilisien kanssa 13.50€. 8 tuntia päivässä töitä niin kyllä sillä palkoille pääsee. Ja työ on television kattelua lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa Kela Gold.
Ei sitä suomalaiset saa. Sitäpaitsi haluan tehdä töitä.
En tiedä toista työtä jossa vaadittaisiin yhtä suurta sitoutumista yhtä pienellä palkalla. Useimmissa muissa matalapalkka-alan töissä on tietyt työajat, joiden ulkopuolella työntekijän ei tarvitse uhrata ajatustakaan sille mitä työpaikalla tapahtuu. Avustajan työssä asia on toinen. Esimerkiksi ylitöitä on monen pakko tehdä, koska toimivaa sijaisjärjestelmää ei ole. Ylitöistä ei kuitenkaan makseta. Mitään. Ne on kielletty, koska hyvinvointialue joutuisi maksamaan niistä enemmän palkkaa. Jos niitä kuitenkin tehdään, ja monen on pakko tehdä koska apua tarvitsevaa ihmistä ei voi oman onnensa nojaankaan jättää, on palkka niistä nolla euroa. Nehän oli kielletty, joten "oma vika" kun teit. Moni joutuu tekemään työtä myös sairaana jos sijaisia ei saada. Työnantajamallissahan niiden järjestäminen on avustajaa tarvitsevan vammaisen henkilön vastuulla, mutta kuka yksityishenkilö yhtäkkiä repäisee jostakin sijaisen kun avustaja sairastuu?
Huonoa palkaa perustellaan usein sillä, että työhön ei ole pakollista koulutusta ja sitä voi, kuulemma, tehdä kuka tahansa. Mutta jokainen voi kysyä itseltään, että mikäli vammautuisit ja tarvitsisit avustajaa, niin sopisiko sinulle, että kodissasi, yksityisessä tilassasi oleskelisi ja mitä yksityisimmissä asioissa kuten peseytymisessä ja vessassa käymisessä sinua avustaisi "kuka tahansa"?
Helppo homma. Vedetään viinaa niin kauan, että vain yksi on tolpillaan ja se on uusi puhis. Näinhän se edellinenkin valittiin.
Saan 13.75 e tunnilta. Käyn kehitysvammaisen naisen kanssa kerhoissa, ulkoilen ja joskus ostoksilla. Aika paljon vaan istun hänen kanssaan, kun häntä ei aina huvita tehdä mitään.
Jokaisella avustettavalla on tietty määrä avustustunteja joita käytetään. Siksi ylitöitä ei tehdä kun ei ole tunteja. Jos olet niin tyhmä että teet ylitöitä niin oma vikasi. Esim itselläni on 40 tuntia viikossa työaika. Enempää en tee vaan avustettava saa luvan pärjätä itsekseen muun ajan, ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Saan kokemusvuosilisien kanssa 13.50€. 8 tuntia päivässä töitä niin kyllä sillä palkoille pääsee. Ja työ on television kattelua lähinnä.
Juuri tällaiset kirjoitukset, lienevätkö trolleja, antavat ihmisille täysin väärän kuvan avustajan työstä. Yksikään työpaikka, jossa olen ollut, ei ole ollut mitään television katselua ja juuri tuollaisten höpinöiden vuoksi alan työpaikkoihin yrittää nuoria, jotka suunnilleen pakenevat ovesta ulos kun pitäisikin vaikka avustaa ihmistä vessassa.
Heta liittoon kuuluvien avustettavien avustajan palkka on alkaen 12,5 euroa tunnilta. Iltalisät maksetaan ja sunnuntaisin on isoin lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaiset kirjoitukset, lienevätkö trolleja, antavat ihmisille täysin väärän kuvan avustajan työstä. Yksikään työpaikka, jossa olen ollut, ei ole ollut mitään television katselua ja juuri tuollaisten höpinöiden vuoksi alan työpaikkoihin yrittää nuoria, jotka suunnilleen pakenevat ovesta ulos kun pitäisikin vaikka avustaa ihmistä vessassa.
Olen eri- mun kokemuksen mukaan kolmessa paikassa katsottiin päivittäin telkkua avustettavan kanssa. Neljännessä paikassa sai lukea tai tehdä muuta sillä aikaa, kun avustettava ei tarvinnut apua.
Että ei tuo perätöntä ole tuo lainaamasi teksti.
Oleellisinta kai on, että avustettava tietty yleensä haluaa jakaa avun usein kaikille päiville, eli työtä on pari tuntia kerrallaan.
Matkoineen ja matka-aikoineen erittäin epäkannattavaa.
Eikös heitä palkata usein kunnan pajan / yhdistyksen kautta? Omalla paikkakunnallani ainakin on toimintakeskus ry, jonka kautta värvätään palkkatuella (100%) ja 9 euron kuntouttavaan kaikenlaisia, ehkä vähän syrjäytyneitä henkilöitä. On kierrätyskeskus ja myymälä. Sitten on yhdistyksiä ja invaliili ryn kautta yksityisiä vammaisia, joille haetaan jatkuvasti avustajia.
Avustajalta ei vaadita oikeestaan mitään. Kunhan pystyy työntämään pyörätuolia. Kotityöt ja terveydenhoito tulee eri taholta erikseen. Kuljetukset hoitaa KELA.taksi.
Että kaipa siksi ei makseta juuri kunnon palkkaakaan. Katsoisin epäkohdaksi, että avustaja vaihtuu, kun palkkatukioikeus päättyy. Jos taas hommaan on laitettu joku puoliväkisin, niinkuin täällä on tapana, niin aika karseeta olla jonku mörön työnneltävänä vaikka vuoden.
Toisaalta, jokaviikkoisessa dicoillassa ovat olleet kuulemani mukaan hyvinkin hilpeässä kunnossa sekä avustettavat että avustajat.
Omaishoitaja ei saa läheskään tuota, vaikka työ on todella aikaavievää ja kuormittavaa.
Omaishoitajille pitäisi maksaa myös kunnon palkkaa. Edes minimissään 1500 e kuussa.
Ei se pelkkä hoito, vaan kaikki järjestelyt hoidon lisäksi. Apteekkitilaukset ja niiden jako dosetteihin, ruuan tilaus ja järjestely kaappeihin, sähkäykset verottajan ja pankkien kanssa (Siis hoidettavan puolesta) jne. Ja sit hoidettava haluu tilata netistä kaikenlaista, niin siinä avustaminen ja vastaanotto.
Itsestään selviä töitä on siis ruokien laitto nenän eteen ja muu hoivaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella avustettavalla on tietty määrä avustustunteja joita käytetään. Siksi ylitöitä ei tehdä kun ei ole tunteja. Jos olet niin tyhmä että teet ylitöitä niin oma vikasi. Esim itselläni on 40 tuntia viikossa työaika. Enempää en tee vaan avustettava saa luvan pärjätä itsekseen muun ajan, ei ole minun ongelmani.
En joudu itse tekemään, mutta tiedän, että moni joutuu. Ja kyse ei ole avustettavalle määrätyistä tunneista vaan avustajan työtunneista. Jos avustajan pitäisi esimerkiksi sijaistaa saman avustettavan sairastunutta toista avustajaa, niin tämä ei käy, tai siis siitä ei tule senttiäkään palkkaa jos niin tehdään. Se on ylitöitä _avustajalle_ ja se on kielletty, vaikka avustettavan tunnit eivät ylity. Kyllä, tämä on ihan totta vaikka kuulostaa älyttömältä. En tiedä onko joka paikassa näin, mutta täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri- mun kokemuksen mukaan kolmessa paikassa katsottiin päivittäin telkkua avustettavan kanssa. Neljännessä paikassa sai lukea tai tehdä muuta sillä aikaa, kun avustettava ei tarvinnut apua.
Että ei tuo perätöntä ole tuo lainaamasi teksti.
Mun kaverilla on avustaja ja kyllä hän teettää koko ajaksi työtä. Kaappien järjestelyä, pyyhkimistä, ruuanlaittoa ym.
Avustaja yrittää selvitä höpöttämällä. Ei teksi mitään. Mut se toki laitetaan hommiin.
"Kotityöt ja terveydenhoito tulee eri taholta erikseen."
Höpsis. Kotityöt kuuluvat normaaliin avustajan työhön. Siihen kuuluu kaikki mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa, poislukien laittomuudet ja hyvän tavan vastaiset asiat.
Alipalkattu homma vastuisiin nähden.