Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka neuvolakäynti; äidin ja isän mielenterveyden tukemista

Vierailija
06.03.2024 |

Odotan ensimmäistä lasta ja oli ensimmäinen neuvola. Luulin, että neuvolassa keskitytään sikiön/lapsen kasvun ja terveyden tutkimiseen ja seuraamiseen. Noh, koko 1,5h hujahti ku piti isän ja äidin täytellä erikseen kaks puoleinen A4 omaan mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä. Ja sen päälle piti yhdessä täyttää lomake, jossa oli jotain 150 kysymystä taas mielenterveyteen ja arjessa pärjäämiseen liittyviä kyssäreitä.. Ja sitten ois pitäny täyttää joku masennustutkimuskysely :o 

Sanoin, että ei oo tarvetta keskittyä mielenterveysasioihin kun ei ole itsellä mt taustaa, ja koen että kaikki on hyvin. 

Terkka huokas, et lähes kaikki tarvii tukea vanhemmuuteen..

Mielestäni neuvolakäynnit ei sais olla vanhempien terapiaistuntoja. Kyllä ne aikusten ihmisten mielenterveysongelmat ja elämänhallintataidot on jokaisen ihmisen omalla vastuulla. Aika paljon vaaditaan neuvolavastaanotoilta, jos aikuisia ihmisiä pitää alkaa paapomaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä voi olla vaikka lapsettomuus/keskenmeno taustaa, joka on tosi yleistä ja sellaisella taustalla voi kokea raskauden pelottavana, koska pelkää että raskaus meneekin kesken. Hyvä jos sinulla on kaikki täydellistä, mutta monilla ei ole ja siksi on hyvä että mielenterveydesrä kysellään

Vierailija
22/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun mielestä siellä neuvolassa oli kiva käydä. En minä osaa sanoa onko kaikki tarpeellista tai puuttuuko jokin asia. Uskon että koko konsepti on jossain määrin mietitty ja parempi tehdä niin kuin sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se synnytyksen jälkeinen masennus vaikuttaa aika paljon lapsen hyvinvointiin. Ensimmäisen lapsen kohdalla odotusaikana kartoitetaan sitä tilannetta. Se raskausaika voi olla monelle pelottavaa aikaa ja mielessä voi liikkua vaikka mitä. Siinä alussa ei edes voi keskittyä siihen sikiön kasvuun, kun ei ole mitään mahdollisuutta sit tarkkailla. Loppua kohden neuvolakäynnit painottuvat siihen sikiöön ja synnytyksen jälkeen äiti unohdetaan.

Synnytyksen jälkeistä masennusta ei voi vielä tietää ekalla käynnillä, ei edes vikalla. Sen huomaa vasta sitten sen synnytyksen jälkeen. babybluesia ei voi ennaltaehkäistä.

Äitiä ei todellakaan unohdeta tänäkään päivänä synnytyksen jälkeen. Äiti voi yhä tuoda omat asiansa ilmi, kun kysytään alussa, että mites teillä on voitu? Moni vaan alkaa siinä vaiheessa puhumaan vauvasta. Tarkka terkka pysäyttää ja ottaa puheeksi äidin voinnin erikseen.

Vierailija
24/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mielenterveyden kultamaassa on mielestäni tärkeää, että tuollainen seulonta on pakollinen. Synnytyksen jälkeinen masennus myös tosi yleistä ja äitiyden ympärillä vahva pärjäämisen kulttuuri. Mieluummin joku istuu sen tunnin turhaan vaikka ei tarvitse, kuin että se joka tarvitsee, jää sitä ilman. 

No ei tuollainen seulonta todellakaan ole pakollinen. Pakkohoidosta säädetään lailla ja siinä on ihan eri jutuista kyse.

Vierailija
25/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin terkalle noihin  kuulusteluihin, että palataan aiheeseen sitten tarkemmin, jos tulee ajankohtaiseksi. Ennakkotietoja annoin sukurasitteista yms. koska ne voivat kohdata jo vauvan sikiövaiheessa. Esim diabetes, verenpaine...

Ekaa terkkaa otti päähän, kun mä halusin hallita sen neuvolakäyntien tahdin. Olisinhan mä voinut jättää käymättäkin. Siellä alkoi ammattilainen närkästymään ja heittelemään onelinereita ja suoraan vittuilemaan mulle.

Tuli muutto onneksi muualle ja sain jalat maassa olevan ammattilaisen, joka ei ollut niin höveli, että asiakkaallakin oli mielipide. Toki hän se ammattilainen on, mutta kyllä äitiäkin olisi hyvä kuunnella kuinka haluaa asiansa tulleen hoidetuksi. Tää ainakin osas luovia mun kanssa. Eihän hänenkään tarvii kaikesta olla yhtä mieltä, mutta lakien ja sääntöjen puitteissa kun asiat tehdään, niin mikäs siinä. Kohtelias ja avoin keskustelu on valttia.

esim neuvolatäti numero yksi oli joka käynnillä kauhuissaan, kun mä edelleen olin kasvissyöjä. Kävin hänen pyynnöstään revitsemisterapeutilla, joka lähinnä ihmetteli, että miksi mut oli sinne lähtetty. Sitten kun veriarvot olivat hyvät, niin heitti jotain "on sitä papua syöty paljon, kun rauta-arvotkin on huiput!" Hurraa tämä ammattitaidon näyte...

Neuvolatäti numero kaksi taas ekalla käynnillä sano, että siihen hän ei puutu, jos en halua. Maailmassa suurinosa on kasvissyöjiä ja synnyttäneet maailmaan miljardeja terveitä lapsia.

No, anyway. Kuunnelkaa itseänne ja tehkää niistä neuvoloista teidän juttu. Ehkä sen miehenkin voi ottaa mukaan suunnitteluun ja käynteihin, jos se ehtii tai kiinnostuu. Meillä hän oli lähinnä kuunteluoppilaana, kun äitiä ja vauvaa varten ne käynnit olivat ensi sijaisesti. hänen mielestäään.

Vierailija
26/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mielenterveyden kultamaassa on mielestäni tärkeää, että tuollainen seulonta on pakollinen. Synnytyksen jälkeinen masennus myös tosi yleistä ja äitiyden ympärillä vahva pärjäämisen kulttuuri. Mieluummin joku istuu sen tunnin turhaan vaikka ei tarvitse, kuin että se joka tarvitsee, jää sitä ilman. 

tise neuvola on jo vapaaehtoinen. Ei siellä tarvitse käydä. Joten noi kyselyt vasta vapaaehtoisia ovatkin.

Vierailija
27/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuollainen seulonta todellakaan ole pakollinen. Pakkohoidosta säädetään lailla ja siinä on ihan eri jutuista kyse.

Hoitoon ei voi pakottaa, mutta sossu hakee lapsen pois jos vanhemmat eivät suostu hoitoon.

Vierailija
28/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi moinen masennuksessa vellominen heti alkuun.

Vierailija
29/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan jutuista 90 % on ihan höpöä ja yksittäisen hoitajan omia mielipiteitä. Käynnit voisi olla tehokkaampia. Joidenkin kanssa tehokkuus onnistuu, joiltain terkoilta menee vati nurin ja epäilevät sun salaavan jotain, kun eivät löydä mitään vikaa. 

Vierailija
30/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeaikaisten tapahtumien vuoksi, pitäisi kai tutkia vanhemmuus ennen raskautta.

Ja sekin olisi hyvä tietää kuinka vanhemmat käyttäytyvät erotilanteessa ? Suunnatonta vahinkoa aiheutetaan lapsille, kun katkerana kiusataan toista vanhempaa eron jälkeen.

Ai onko terkkareille nykyään hankittu kristallipallot?

Sitä miten kukin erotilanteessa käyttäytyy ei välttämättä tiedä ennen kuin siinä erotilanteessa.

Toisinaan taas ne puolisot, jotka jo tietävät miten se toinen osapuoli tulee käyttäytymään, jätetään yksin.

Edes sitä ei voi tietää varmasti kasvaako puoliso vanhemmuuteen. Asioista on keskusteltu, on sovittu ja suunniteltu. Ja silti, kyllä voi toinen halutessaan vaikka pyyhkiä peffansa sopimuksilla ja suunnitelmilla. Eikä sille mitään voi.

Ei vaikka täyttäisi 100 neuvolan kaavaketta.

Vierailija
31/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio- tai sijaisvanhemmaksi pääsyyn on todella tiukka seula. Kumma juttu olisi jos tavalliseksi vanhemmaksi pääsisi ilman mitään seulaa. Jos vanhempien toimintakyvystä syntyy neuvolakäynnin aikana huoli niin se on ennakoivan lastensuojeluilmoituksen peruste. Lapsi voidaan tarvittaessa ottaa huostaan jo synnytysosastolla.

Vierailija
32/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjetöntä, jos tuollaista kysytään.

Vierailija
33/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptio- tai sijaisvanhemmaksi pääsyyn on todella tiukka seula. Kumma juttu olisi jos tavalliseksi vanhemmaksi pääsisi ilman mitään seulaa. Jos vanhempien toimintakyvystä syntyy neuvolakäynnin aikana huoli niin se on ennakoivan lastensuojeluilmoituksen peruste. Lapsi voidaan tarvittaessa ottaa huostaan jo synnytysosastolla.

Eihän tuollaista tapahdu kuin totalitaristisissa valtioissa. Ei kai Suomi vielä sellainen ole?

Vierailija
34/34 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin nuo kyselyt liian utelevina. On hyvä, että kysytään mielialastakin ja kerrotaan, että apua saa ja kannattaa hakea matalallakin kynnyksellä (en tosin tiedä siitä, mitä apua konkreettisesti on sitten tarjolla). Ja mahdollisuus asioiden puhumiseen myös neuvolassa on hyvä tuoda esille, mutta äidin/isän pitäisi itse saada sanoa onko tähän tarvetta vai ei. Koska ei kaikilla ole. Toki on ne ns. ongelmatapaukset ja niitähän tuossa kai eniten yritetään kartoittaa, mutta rajansa nyt silläkin.

Näissä kaavakkeissa nimittäin kysyttiin paljon asioita, joita en tahtonut neuvolassa nyt vaan puida. Minusta ne eivät sinne kuuluneet. Esimerkiksi seksielämää koskevat kysymykset kuuluvat mielestäni vain minun ja puolisoni välisiksi. En myöskään halua käydä läpi entisiä parisuhteitani tai omien vanhempieni mahdollisia ongelmia neuvolan terkkarin kanssa ja minusta minulla on oikeus myös olla näin tekemättä.

Lopulta sanoin, että tiedän kyllä mihin ottaa yhteyttä jos tulee tarvetta puhua näistä; nyt sitä ei ole. Onneksi kaavakkeet loppuivat sitten siihen. Tokihan sitä vielä tuli useampi alkoholinkäyttöä koskeva kysely, vaikka olin kertonut jo aikoja sitten etten juo ollenkaan alkoholia, olin raskaana tai en. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi