Korvatulehduskierre= allergiaa?
hei!
Olisi kiva kuulla kokemuksia aiheesta; onko korvakierteen takana piilenytkin jokin allergia?
Meillä tyttö on sairastanut jo 4 korvatulehdusta ja ikää kuitenkin vasta 6,5kk. Nyt on sitten alkava keuhkoputkentulehdus ja siihen jälleen kuuri. Vielä ei ole mennyt korviin, mutta oletettavaa on, että menee. Antibioottia ja penisilliiniä on syöty nyt enemmän kuin laki (ja vauvan massu) sallii!
Olen tässä alkanut pohtia mahdollisia syitä kierteeseen. Lääkärit ovat poikkeuksetta kyllä sanoneet, että tytön korvakäytävät ovat todella ahtaat eikä märkä pääse poistumaan kunnolla.
kiitos vastanneille,
sitruska ja muksut 6,5kk/2v8kk
Kommentit (6)
ja nyt poika on tuubitettu kahdesti... ikää nyt 3v....
monesti korvatulehdus kierre voi olla myös rakenteellinen.... itse olen ollut lapsena korvatulehduksista kärsivä' ...... ja atooppisen ihon omaava.... miehellä ollut pienenä atooppinen iho... mutta pojalla ei ole.... eli taitaa olla korvat vaan rakenteellisesti sellaiset että keräävät pöpöt...
Meidän naapurin lapsella oli alle 1v korvakierre. Lähellä vuoden ikää todettiin maitoallergia ja kun ruokavalio saatiin kuntoon niin limakalvoturvotus väheni ja tulehdukset harveni. Nyt kuulemma vain muutama ollut satunnaisesti silloin tällöin. Heidän tapauksessa selvä syy-seuraus yhteys.
Olikos sun vauvalla kasvun kanssa jotain, vai muistanko väärin? Jos näin on niin suosittelen menemään yksityiselle tutkimuksiin. Meillä tuijotettiin verikokeita ja prickejä, ja vähäteltiin oireita ja taudinkuvaa. Yksityinen otti vakavasti ja saatiin allergiat selville ja esikoinen kuntoon.
Niin kuin tiedät, nyt on ollut myös paljon tutkimusta miten maitohappobakteerien nauttiminen vaikuttaisi edullisesti korvatulehduskierteissä. Kai ihan hyvä aine, mutta ei passaa varmaan liikoja siitäkään odottaa. Meillä mutusteltu bakteereja ja kovin on kuitenkin laaja-alaiset ruoka-aineallergiat olemassa.
Korvakäytävien anatomialla on varmasti vaikutusta asiaan.
Meillä on reilu 3v poika jolla alkoi korvakierre reilu puolivuotiaana, tulehdukset olivat kokoajan päällä ja kuuria meni perä jälkeen monta,monta ja monta. Putkitukseen tuli lähete,mutta ennen sitä allerkologi-lääkärimme ehdotti jättää maidon pois ruokavaliosta vaikkei testeissä mitään näkynytkään. Olimme maidottomalla lähes vuoden ja korvatulehdukset loppuivat seinään! Päivähoidon alkaessa maito tuli kuitenkin takaisin ruokvalioon ja korvakierre alkoi taas, kaikenkaikkian tulehduksia oli yhteensä 21kpl ja sitten putkitettiin korvat ja leikattiin kitarisa, joka olikin aivan " mätäinen" , poika oli ollut koko elämänsä aina enemmän tai vähemmän nuhainen ja limainen, maidottomalla ei vain mennyt korviin.. Loppujen lopuksi 2,5vuotiaana diagnosoitiin infektioastma.
Tytöllä alkoi kierre puolivuotiaana ja kuureja ehti olla kuusi ja kolmasti puhkottiin molemmat korvat. Allergiatesteissä maidosta ei tehty löydöstä,munasta kylläkin(jo ennen kierrettä), mutta sama lääkäri kuin esikoisella ehdotti taas maidon jättämistä,itsekin olisimme kyllä kokeilleet jokatapauksessa, ja kuinka ollakaan nyt ollan jo kaksi flunssaa sairastettu ja korvat ovat pysyneet puhtaina:) Todellakin, maito voi aiheuttaa korvakierrettä ja limaisuutta, etenkin vauvoilla ja vanhuksilla.
Kannatta kokeilla, suosittelen! Jos lapsi saa korviketta, niin on helppoa hakea apteekista erityiskorviketta, niitä saa ilman reseptiäkin joten ei ole edes pakko mennä lääkärin kautta. itse ainakin olen niin väsynyt alituiseen lääkärissä ravaamiseen, että maksan ihan mielelläni maidot ilman kelakorvausta. Nutrisoija on halvinta, almironpeptiäkin kannattaa kokeilla, neocate on kalleinta mutta rakenteeltaan " hienointa" ja sopii yleensä parhaiten..
Tsemppiä teille, toivottavasti helpottaa, on se niin rankkaa:(
Meidänkin molemmilla lapsilla todettu hyvin ahtaat käytävät.. mutta kuten sanottu, ahtaat tai ei ,maito niitä tulehduksia selvästi aiheutti!
miehellä myös atopiaa ja pienenä rasitusastma, mutta kummallakaan meistä ei ole korvatulehduksia ollut kuin muutama yhteensä.
Esikoinen on nyt 9v ja tulehduskierre alkoi 1-vuotiaana. Useita putkituksia ollut vuosien varrella liimakorvataudin ja kuulonalentuman vuoksi. Ei ole selvinnyt miksi.
IgE-arvot ovat olleet reippaasti koholla, mutta iho ei reagoi allergiatesteihin. Ihan pienenä tytön verestä löytyi IgG2-alaluokan puutostila, mikä kuulemma selitti korvatulehduskierteen. Otin tytön lääkärin suosituksella pois perhepäivähoidosta, jotta tautien määrä laantuisi. Meillä kun ei ehditty toipua yhdestä kun jo seuraava tauti kolkutteli ovella ja pahimmassa tapauksessa jouduimme sairaalaan infektio-osastolle tytön kanssa. Tilanne rauhoittui heti, mutta ne korvaongelmat jäivät olemaan.
Itse olen sitä mieltä, että meidän tytöllä on pakko olla jokin allerginen yliherkkyys, joka nyt myöhemmällä iällä aiheuttaa noita korvaongelmia. Enää kierre ei selity immunoglobuliinin puutostilalla, sillä se on mennyt jo ohi ja arvojen pitäisi olla normaalit.
Perheessämme miehelläni ja keskimmäisellä lapsellamme on useita allergioita ja atooppinen iho, enkä usko että yliherkkyydet olisivat hypänneet yhden lapsen yli. Harmi vain, etteivät testit näytä koko totuutta ja silti lääkärit luottavat niihin sokeasti.
Kanelisokeri
t. epätoivoinen....