Paras raudan ottoaika? Aamulla jos juonut kahvia?
Aamulla lähden töihin ja juon silloin kahvia. Kannattaako rauta ottaa samaan aikaan kuitenkin aamulla??
Kommentit (28)
Ei kannata. Itse otan illalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja lasillisella appelsiinimehua kulutan alas. En syö pariin tuntiin ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinimehulla? Oikeesti?
C vitamiini edistää raudan imeytymistä
Vierailija kirjoitti:
Rauta kannattaa ottaa C-vitamiinin kanssa.
Kahvi estää raudan imeytymisen. Samoin maito.
B12-vitamiinia mukaan, niin imeytyy hyvin.
Aamulla tyhjään mahaan jonkun c-vitamiinipitoisen juoman kanssa, myös rooibos-tee on ok. Kahvia ei kannata juoda kahteen tuntiin.
Laita kello soimaan 2 h ennen varsinaista herätystä, ota silloin ja jatka vielä unia?
Otan aina yöksi, eikä tule mitään sivuvaikutuksia. Päiväksi kun ottaa, niin menee herkemmin vatsa sekaisin tai pahoinvointia.
Kaikki ei tiedä, ettei rauta imeydy tableteistakaan saati ravinnosta kalsiumin kanssa. Maito, juustot, jälkkärijäätelö, kaikki pois jos tahtoo raudan imeytyvän. Siis tunti pari ennen tai jälkeen. Muuten noita kaikkia voi ihan vapaasti nauttia, toisiaan häiritsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen rautavalmisteeseen on jo valmiiksi lisätty c-vitamiinia niin silloin mehua ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen rautavalmisteeseen on jo valmiiksi lisätty c-vitamiinia niin silloin mehua ei tarvita.
Aika moneen ei ole.
Riippuu raudasta, ++ suositellaan otettavaksi aamulla tyhjään vatsaan, +++ ruuan kanssa, kofeiini ja maitotuotteet on katsottu heikentävän raudan imeytymistä, tosin ruuan kanssa otettavien imeytymiseen niidenkään ei ehkä pitäisi vaikuttaa, itse laitan enemmän painoa yksilölliselle vaihtelulle vaikuttaako vai ei, vaikka enemmistöön ei vaikuttaisikaan. C-vitamiini taas on katsottu parantavan raudan imeytymistä, joten sitä kannattaa olla ainakin ruuassa ruuan kanssa otettavan raudan kanssa.
Se millainen valmiste sopii vatsalle on myös yksilöllistä.
Jokainen joutuu kokeilemaan mikä on itselle se paras. Jos arvot eivät nouse, on vaihdettava. Jos arvot nousee, niin mitä sitä toimivaa muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen ei ole.
Eipä tule yhtään apteekin rautavalmistetta mieleen, jossa ei olisi c:tä mukana. Lioksissakin taitaa olla.
Mulle tulee aina oksettava olo raudasta jos otan aamulla, oli se sitten tyhjään vatsaan tai ruuan kanssa. Illalla otettuna ehdin nukahtaa ennen kuin oksettava olo alkaa. Monia eri valmisteita kokeiltu.
Ruoassa tai juomassa ei saa olla kalsiumia, varoaika +- 2h about.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen ei ole.
Eipä tule yhtään apteekin rautavalmistetta mieleen, jossa ei olisi c:tä mukana. Lioksissakin taitaa olla.
Minä luotan enemmän lääkärin antamaan ohjeeseen ottaa lisäksi c vitamiinia. Sen verran monessa rautainfuusiossa käynyt.
Ei rautaa kahvin kanssa. Kahvi estää raudan imeytymistä jopa 60 %. Sama kuin heittäisi rautalääkkeen hinnan verran rahaa roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla tyhjään mahaan jonkun c-vitamiinipitoisen juoman kanssa, myös rooibos-tee on ok. Kahvia ei kannata juoda kahteen tuntiin.
Laita kello soimaan 2 h ennen varsinaista herätystä, ota silloin ja jatka vielä unia?
Rautalääkettä ei oteta tyhjään mahaan. Se aiheuttaa vatsan ärsytystä. Sitä paitsi se imeytyy parhaiten otettuna aterian yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen ei ole.
Itse olen ostanut ihan toimivaa rautavalmistetta marketista, ja kyllä niissäkin c-vitamiinia on kaikissa.
Mä otan aina ruuan kanssa.