Suomen kaunein koti Kesämökit 2024 Official
Tänään alkaa uusi kausi.
Samalla ruutuun saadaan myös uusia tuomareita. Pitkään mukana olleiden Sini Rainion ja Tero Pennasen tilalla aloittavat Nelosen Huvilasta & huussista tuttu maisemasuunnittelija Kati Jukarainen ja arkkitehti Otto Heinonen.
Ellinoora Uusi-Kartano, vastaava tuottaja:
-Pitkäänkin jatkuneiden ohjelmien osalta jokainen kausi on oma ihana kokonaisuutensa. Ohjelmien esiintyjien kokoonpanoa tarkastellaan aina silloin tällöin esimerkiksi sen mukaan, mihin halutaan tulevalla kaudella ohjelman sisällössä keskittyä.
Kaudella katse halutaan luoda entistä enemmän myös mökin ulkopuolelle. Piha ja tontti kun ovat tärkeä osa mökkielämystä. Jukarainen kuului jo vuonna 2015 Kauneimman kodin sisarsarjan, Suomen kauneimman pihan tuomaristoon. Tuolloin tuomaristossa nähtiin Hanna Sumarin lisäksi palkittu maisema-arkkitehti, nyt jo edesmennyt Tommi Heinonen. Otto Heinonen on hänen poikansa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/6eca8162-fe35-415c-a83d-b52232e…
Olisivat vaihtaneet Hanna Sumarin myös pois. Mutta ei, vastaavan tuottajan mukaan tietenkin Hannan pitää ehdottamasti olla mukana, kun hän on ollut alusta asti...
Kommentit (850)
Miksi monet haluavat tonteilleen mahdollisimman paljon nurmikkoa ja terasseja. Nuo vaativat paljon hoitoa verrattuna luonnolliseen ympäristöön. Kuka haluaa kuluttaa aikaa niiden hoitoon. Rinnetonttteja yritetään pengertää tasaiseksi. Puita kaadetaan tarpeettomasti. Varvut ja heinät saa kyytiä mökeilläkin. Hassua, että tällaisia projekteja näytetään ohjelmissa niin paljon. Eihän ammattilaiset suosi tuollaisia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein rumin voitti. Oli taas tuon Sumarin kavereita, tietäähän sen.
Miten sinulle tuli mieleen, että se on just Sumarin kavereita, kun ne muutkin antoi sille mökille 10? Olishan se voinut olla joko Jukuraisen tai se miestuomarinkin tuttu/kaveri?
Vierailija kirjoitti:
Sitä viimeistä mä en ottaisi edes ilmaiseksi, niin luotaantyöntävä se mökki oli, ja se sitten voitti. Karmea kolkko kuutio kesällä luultavasti hyttysiä kuhisevassa korvessa. Ahdistavat värit sisällä, kauhea tumma tiilimuurikin / takka. Usein tunnen mökkikateutta kun katselen ohjelmaa, mutta tässä tapauksessa kyllä en. En haluaisi viiettää aikaa tuollaisessa päivääkään.
Meillä on niin erilaisia makuja! Minä taas pidin kovasti. Tontti on luonnonvarainen eikä siinä ole jos jonninmoista pikkurakennusta. Kiinteistö oli rakennettu 70-luvulla ja on aikansa tuotos, takkakin oli alkuperäinen eikä sudittu valkoisella. Pidin arkkitehtuurista.
Kahdesta ensimmäisestä en pitänyt, liikaa rakennuksia ja tavaraa. Järvialueet kylläkin hienoja.
Onneksi näitä mökkejä esitellään kai 30, jokainen löytää mieleisensä, ehkä.
Tiesin heti kun kolmas mökki esiteltiin että tämä voittaa koska Alvar Aalto. Nauratti kun punaista väriä tässä kohteessa kehuttiin ja ihailtiin haltioituneina mutta jossain edellisessä jaksossa punaista makuuhuonetta (punaiset tekstiilit taisi vain olla, eli verhot lähinnä) pidettiin räikeänä ja moitittiin kohteliaasti.
Itse pidin kaikissa mökeissä jostakin ideoista ja asioista. Mikään ei ollut ylitse muiden.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin heti kun kolmas mökki esiteltiin että tämä voittaa koska Alvar Aalto. Nauratti kun punaista väriä tässä kohteessa kehuttiin ja ihailtiin haltioituneina mutta jossain edellisessä jaksossa punaista makuuhuonetta (punaiset tekstiilit taisi vain olla, eli verhot lähinnä) pidettiin räikeänä ja moitittiin kohteliaasti.
Itse pidin kaikissa mökeissä jostakin ideoista ja asioista. Mikään ei ollut ylitse muiden.
Se punainen väri on ollut kiinteistössä alusta asti. Verhot oli mielestäni Marimekon, eihän ne olleet täyspunaiset. Olisko yhden verhon kuosi ollut Lokki?
Kaikki huonekalut eivät olleet Alvar Aaltoa vaan siellä oli myös isännän itsensä suunnittelemia ja tekemiä huonekaluja, ainakin sohva ja pöytä.
Aalto-mökki oli tunnelmallinen ja hieno. Puupinnat teki mökistä lämpimän ja rauhallisen tuntuisen. Itse tehdyt Aallosta inspiraationsa saaneet kalusteet olivat myös hienoja. Mielestäni Aallon huonekaluja oli kuitenkin vähän liikaa, kuin oltaisiin itse suunnittelijan kodissa tai museossa.. Punaisesta seinästä en pitänyt, eikä makuuhuone muutenkaan ollut aivan niin hieno kuin olohuonetila.
Mökki oli kuitenkin mielestäni ehkä ohjelman historian kaunein. Kaikkein parasta mökissä oli se, että siinä tiedettiin oma tyyli ja oltiin pitäydytty siinä vuosikymmeniä. Ei mitään krääsää tai ohimeneviä trendejä. Sellaisesta ekologisuudesta varmaan ihan jokainen voisi ottaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Aalto-mökki oli tunnelmallinen ja hieno. Puupinnat teki mökistä lämpimän ja rauhallisen tuntuisen. Itse tehdyt Aallosta inspiraationsa saaneet kalusteet olivat myös hienoja. Mielestäni Aallon huonekaluja oli kuitenkin vähän liikaa, kuin oltaisiin itse suunnittelijan kodissa tai museossa.. Punaisesta seinästä en pitänyt, eikä makuuhuone muutenkaan ollut aivan niin hieno kuin olohuonetila.
Mökki oli kuitenkin mielestäni ehkä ohjelman historian kaunein. Kaikkein parasta mökissä oli se, että siinä tiedettiin oma tyyli ja oltiin pitäydytty siinä vuosikymmeniä. Ei mitään krääsää tai ohimeneviä trendejä. Sellaisesta ekologisuudesta varmaan ihan jokainen voisi ottaa mallia.
Pidin myös siitä, että luontoa ei oltu turmeltu. Männyt ja varvut sain olla niillä sijoillaan mihin olivat kasvaneet.
Heti alun kuvista tiesin viimeisen lootan voittavan. Olihan se tyylipuhdas. Viihtyisyydestä voidaankin sitten olla montaa mieltä. Inhoan syvästi punaista väriä sisustuksessa ja lakattu kellertävä puupinta joka puolella ahdistaa, eikä painajaista loiventaneet Aalto-tyyliset huonekalut. En tosin lämmennyt muillekaan jakson mökeille, eipä silti. Liikaa yritystä ja kaikkee. Upeat tontit toki.
Tykkäsin tosi paljon jatkoon menneen mökin alkuperäisestä arkkitehtuurista. Miten hienosti esim. keittiön kaapistotkin ovat kestäneet muotoilultaan aikaa! Sisustus ei kokonaisuutena ollut täysin mieleeni, vaikka siinäkin oli hienoja elementtejä. Trendit vaihtuvat, mutta hyvä design on ajatonta.
Sinänsä tykkäsin "aalto"talosta. Jotenkin kuitenkin näytti siltä, että siellä haisee home? Onkohan pidetty lämpöjä päällä talvisin, tuskin.
Pimeältäkin vaikutti, takka ja runsaat puupinnat söi valoa. Silti oikea talo meni jatkoon.
No nyt on saanut voittaja niin paljon haukkuja, että todennäköisesti itse pidän siitä paljon. Näin olen huomannut tämän menevän. 😄 Jakso katsomatta, odotan innolla.
Mielestäni hyvä arkkitehtuuri on ajatonta eikä sen tarkoitus ole miellyttää kaikkia. Sen sijaan hyvä arkkitehtuuri puhuttaa ja herättää tunteita (kuten täälläkin huomaa).Tämän johdosta oikea mökki meni jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Onko Hirvensalmen mökki Suonteella vai Puulalla, miksiköhän eivät kerro järveä missä sijaitsee on tärkein koko hommassa koska ympäristöä ja vesistöä ei voi vaihtaa rakennuksia voi.
Heh. Äläpä kalastele täällä tietoja siitä, että minkä järven rannalta alat tätä mökkiä etsimään. Siis pölliäksesi ko. mökin 30 ke Artekin sisustuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinulle tuli mieleen, että se on just Sumarin kavereita, kun ne muutkin antoi sille mökille 10? Olishan se voinut olla joko Jukuraisen tai se miestuomarinkin tuttu/kaveri?
Mitäs luulet, että mistä TIESIN sen? Mistähän sen voi tietää?
Aiemminkin joku valopää sanoi, että sellaista ei voi tietää. Kai sen nyt tietää, jos tuntee edes toisen osapuolen.
Sumari pyrkii aina vaikuttamaan toisiin tuomareihin, siksi hänet pitäisi poistaa tästä ohjelmasta.
Óli tässä viime jakson näkemisessä se hyvä puoli, että oma mökki alkoi vaikuttamaan oikein viihtyisältä, kun noita hirvityksiä katseli. Kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemminkin joku valopää sanoi, että sellaista ei voi tietää. Kai sen nyt tietää, jos tuntee edes toisen osapuolen.
Sumari pyrkii aina vaikuttamaan toisiin tuomareihin, siksi hänet pitäisi poistaa tästä ohjelmasta.
Minäkin olen yleensä aina samaa mieltä tuomareiden kanssa ja osaan sanoa, että mikä mökki pääsee jatkoon.
En ole Sumarin enkä kenenkään muun kaveri. Enkä ole myöskään selvinnäkijä enkä ennustaja. Yleensä se mökki voittaa, joka on tasapainoisin kokonaisuus. Voittaja mökki on yleensä tyylipuhtain, huonekalut sopivat toisiinsa, myös toiminnallisuus on kunnossa, ei ylilyöntejä mihinkään suuntaan jne.
Suomi on pieni maa ja seuraan itsekin instanssa monia mukana olleita mökkejä. Luulen, että mökit ovat Sumarille tuttuja juuri Instagramin, lehtijuttujen ym. kautta. Yleensä joka kaudella ainakin puolet mukana olevista mökeistä on minulle ja varmaan monelle muullekin vuosia mökkiprojektin parissa ahkeroineelle tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika mökki oli upea!Kirkkaasti paras.Tontti,ikkunat,maisema.Oikea mökki voitti.
Niin oli, aivan ihana! Ja mikä mökkitontti! Ihanat metsämaisemat. Ei paljua, ei kaikenlaisia tönöjä koko tontin täydeltä, ei miljoonaa erilaista grillauspaikkaa ja vaikka mitä pömpeliä pitkin pihaa. Vain upea mökki, tunnelmalliset saunat ja ihana luonnontilainen metsä ja ranta.
Tidatkos tämän paremmin sanoa? Tämä on huippukommentti joka saa hymyn huulille. Paljua, tönöä, pömpeliä ja miljoona erilaista grillauspaikkaa ... Tyyppikuvaus suomalaisesta kesämökistä.
Suomalaiset ovat tulleet hulluiksi. Joka h..vetin mökkitönön pihalla poreamme.....?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sinun hakea apua tuyohon vihanhallintaan? Alkaa mennä jo sairauden puolelle tuo Sumari viha. Ja jos et kuitenkaan purkaisi kaunaasi tähän ketjuun.
Onko sinun pakko kiusata itseäsi ja katsoa tätä ohjelmaa, jos se ottaa noin koville?
Sitä viimeistä mä en ottaisi edes ilmaiseksi, niin luotaantyöntävä se mökki oli, ja se sitten voitti. Karmea kolkko kuutio kesällä luultavasti hyttysiä kuhisevassa korvessa. Ahdistavat värit sisällä, kauhea tumma tiilimuurikin / takka. Usein tunnen mökkikateutta kun katselen ohjelmaa, mutta tässä tapauksessa kyllä en. En haluaisi viiettää aikaa tuollaisessa päivääkään.