Miten vakuuttaa koulutushaastattelijat
Mitään ammattia ei ole alla peruskoulun jälkeen ja nyt aikomus hakea alan opiskeluun mikä työllistää. Ala ei kiinnosta pätkääkään muttei kiinnosta mikään muukaan ala:D Eli mennään järjellä, ei tunteella.
Miten vakuuttaa haastattelussa että haluan juuri kyseiseen kouluun ja opintoihin kun näkyy varmaan naamasta ettei alalle ole mikään into ja palo...
Riittääkö perusteeksi ettei ole tutkintoa ja pitäisi töihin päästä? Että miten suhtaudutaan rehellisyyteen.
Kommentit (26)
Mun ei tarvinnut mennä edes haastatteluun, valittiin suoraan
Vierailija kirjoitti:
Perustutkinto niin aivan sama.
Joo perustutkintoon pääsee kaikki, jos nyt ei ole ihan hirveän suosittu ala
Amikseen pääsee aina. Itse hain ja kerroin rehellisesti etten ole tehnyt peruskoulun jälkeen mitään, makoillut vaan syrjäytyneenä kotona ja haluaisin päästä työelämään. Kysyivät vaan haluanko aloittaa opinnot heti.
Tärkeimmät kriteerit ovat, tulisitko tekemään tai olisiko sinulla edellytyksiä tehdä koulutus loppuun ja tulisitko/ kykenisitkö tekemään alan töitä. Jos olet ns. ensikertalainen (ei vielä ammatillista tai korkeakoulutukintoa), olet jonossa "edellä" alanvaihtajia. Se ei kuitenkaan takaa sisään pääsyä. Katso opintopolusta hakuehdot.
Vierailija kirjoitti:
Amikseen pääsee aina. Itse hain ja kerroin rehellisesti etten ole tehnyt peruskoulun jälkeen mitään, makoillut vaan syrjäytyneenä kotona ja haluaisin päästä työelämään. Kysyivät vaan haluanko aloittaa opinnot heti.
Olet minä! Opiskellaanko amiksessa kaikissa ikäluokissa? Olen jo 38 niin mietityttää menisikö hermot luokkatovereihin jos siellä on jotain 16 v... Tarkoitus hakea lähinnä työvoimapoliittiseen koulutukseen ihan senkin takia että voisi opiskella työttömyysetuudella eikä tarvitsisi ottaa lainaa yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvinnut mennä edes haastatteluun, valittiin suoraan
Mitenkähän yleistä on päästä ilman haastattelua sisään? Haaveena olisi muuttaa samalla toiselle puolelle Suomea ja olisi huippu jos pääsisi sisään ilman haastattelua. Säästäisi aikaa ja rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät kriteerit ovat, tulisitko tekemään tai olisiko sinulla edellytyksiä tehdä koulutus loppuun ja tulisitko/ kykenisitkö tekemään alan töitä. Jos olet ns. ensikertalainen (ei vielä ammatillista tai korkeakoulutukintoa), olet jonossa "edellä" alanvaihtajia. Se ei kuitenkaan takaa sisään pääsyä. Katso opintopolusta hakuehdot.
En ymmärrä miksi joku ei kävisi koulutusta loppuun ja varsinkin silloin jos koulutus on ns ilmaista kuten ap n tapauksessa. (Työvoimakoulutus) Ettei ainakaan rahasta ole kiinni ja myös sekin että ei ole ammattia, ei ole siis mitään syytä miksi ei kävisi koulua loppuun.
Tuohon haastatteluasiaan kun koulu kaukana: Voithan pyytää etänä, välimatkan takia. Tietääkseni etähaastattelut oli käytössä koronan aikaan, miksei nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joku ei kävisi koulutusta loppuun ja varsinkin silloin jos koulutus on ns ilmaista kuten ap n tapauksessa. (Työvoimakoulutus) Ettei ainakaan rahasta ole kiinni ja myös sekin että ei ole ammattia, ei ole siis mitään syytä miksi ei kävisi koulua loppuun.
Tuohon haastatteluasiaan kun koulu kaukana: Voithan pyytää etänä, välimatkan takia. Tietääkseni etähaastattelut oli käytössä koronan aikaan, miksei nytkin.
No aika tyhmä olet, jos ja kun et tuon vertaa ymmärrä...
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhm
Vain tyhmä ja laiska jättää ilmaisen koulutuksen kesken jos ei ole mitään muuta opiskellut kuin peruskoulun. Mutta mutta, näitä tyhmiä ja laiskoja kyllä Suomessa riittää
"Vain tyhmä ja laiska jättää ilmaisen koulutuksen kesken jos ei ole mitään muuta opiskellut kuin peruskoulun. Mutta mutta, näitä tyhmiä ja laiskoja kyllä Suomessa riittää "
Ap on jo 38 ja vain peruskoulun käynyt, niin mitäpä veikkaat sen olevan...
No minä olen jättänyt kaikki koulut kesken koska mikään ei kiinnostanut tarpeeksi 🤷 Vähän vaikea opiskella jos ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
"Vain tyhmä ja laiska jättää ilmaisen koulutuksen kesken jos ei ole mitään muuta opiskellut kuin peruskoulun. Mutta mutta, näitä tyhmiä ja laiskoja kyllä Suomessa riittää "
Ap on jo 38 ja vain peruskoulun käynyt, niin mitäpä veikkaat sen olevan...
Niin, sitähän minä sanoin, näitä riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet minä! Opiskellaanko amiksessa kaikissa ikäluokissa? Olen jo 38 niin mietityttää menisikö hermot luokkatovereihin jos siellä on jotain 16 v... Tarkoitus hakea lähinnä työvoimapoliittiseen koulutukseen ihan senkin takia että voisi opiskella työttömyysetuudella eikä tarvitsisi ottaa lainaa yms.
Ap
Itse aloitin amiksen 29v työvoimapoliittisena opiskelijana, olimme ensimmäisen lukukauden pelkässä aikuisryhmässä, jossa vanhimmat olivat noin 50v. Sen jälkeen meidät yhdistettiin nuorisoryhmään, en tiedä miksi. Siitä taisikin suurin osa meistä laittaa palautetta, koska nuorisoryhmä häiritsi meidän "vanhuksien" opiskelua, esim. johonkin kirjojen etsimiseen saattoi nuorilla mennä vartti oppitunnin alusta, kotitehtäviä ei oltu tehty, läppärit tai kynät ja vihot oli unohtuneet, joka tunnilla piti käskeä useita kertoja olemaan hiljaa ja laittamaan kännykät pois jne. yläastemeininkiä.
Mutta älä ota pelotteluna, en usko että missään amiksessa suoraan sekoitetaan aikuiset ja nuoret. Hae vaan rohkeasti.
Ei teille urpoille kyllä kelpaa mikään, joku on menossa opiskelemaan ja kysyy neuvoja että tulisi valituksi. Porukka alkaa nillittämään siitäkin🙄 Mitä väliä että ikää tuon verran?? Parempi nyt kuin milloinkaan ja ihan hyvin työvuosiakin jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen jättänyt kaikki koulut kesken koska mikään ei kiinnostanut tarpeeksi 🤷 Vähän vaikea opiskella jos ei kiinnosta.
No ei se nyt niin kovin vaikeaa ole jos perustutkinnosta puhutaan. Ei minuakaan mikään kiinnostanut mutta amistutkinto tehty ja töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Amisopinnot ei todellakaan mitään rakettitiedettä ole. Monen alan koulutus on aika läpihuutojuttu nykyään.
Mutta aina te kuitenkin noita koottuja selityksiänne jaksatte sepittää. Siihen kyllä näyttää olevan kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse aloitin amiksen 29v työvoimapoliittisena opiskelijana, olimme ensimmäisen lukukauden pelkässä aikuisryhmässä, jossa vanhimmat olivat noin 50v. Sen jälkeen meidät yhdistettiin nuorisoryhmään, en tiedä miksi. Siitä taisikin suurin osa meistä laittaa palautetta, koska
Kiitos kun kerroit kokemuksistasi. No eihän tuo haittaa jos välillä joutuisi nuorten sekaan. Luulen kyllä että pääosin työharjoittelua muutenkin. Työkkärin kanssa oli puhetta myös oppisopimuksella opiskelusta kun kokemusta kyseiseen alaan kertynyt muuta kautta niin saattaisin päästä siihenkin.
Ap
Riippuu varmaan hieman alasta, paljonko valitaan yms. Itse kyllä pääsin helposti juuri noilla perusteilla. Jos ei ole mitään tutkintoa edes amista käyty niin luulisi pääsevän heittämällä sisään ja ykkösehdokkaina, toisin kuin alanvaihtajat.
Ja ehkä ikäkin vaikuttaa 🤔