Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minun kielitaitoni ärsyttää niin kauheasti suomalaisia, etenkin naisia?

Vierailija
05.03.2024 |

Puhun natiivitasoista suomea, englantia ja ruotsia, sujuvasti ranskaa ja hyvin saksaa ja italiaa. Lisäksi osaan latinaa ja muinaiskreikkaa.

Minulle usein tullaan väittämään, ettei voi olla koska ihminen osaa vain yhtä kieltä kunnolla ja voi olla vain yksi tunnekieli blaa blaa blaa.

Lapsuuden kodissani puhuttiin suomea äidin kanssa, myöhemmin lähinnä englantia jA sukulaisten kanssa ruotsia. Koulut olen käynyt suomeksi ja englanniksi, yliopistot ranskaksi, englanniksi ja ruotsiksi. Olen asunut melkein puolet elämästäni ranskankielisissä maissa.

Minulla on eri kielet eri tilanteissa, englanti on työkieli ja kieli jolla ilmaisen itseni kirjallisesti, ruotsi on kieli, jota käytän vapaa-ajalla ystävien ja sukulaisten kanssa, ja suomi on sellainen asioinnin ym yleiskieli, kun nyt kerran asun Suomessa tällä erää.

Aika outoa minunlsiselle tulla sanomaan että voi olla vain yhdessä kielessä natiivi!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, vaan se että kehuskelee asialla. Ei muuten kukaan tietäisi. Itsekin osaan useita kieliä (kuutta) mutta en minä sitä jokaiselle vastaantulijalle julista. 

Vierailija
2/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä sinun kielitaitosi ärsytä, vaan tuo kukertava finni nenässäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natiivitaso tarkoittaa ääntämistä. Ei täydellistä sanaston ja kieliopin hallintaa. Tiesithän tämän? 

Vierailija
4/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, sulta  suomen kielikään tuskin sujuu. Sulla on vaan mielikuvituskielitaitoa muissa kielissä. Ja pakkomielle kaikista muista asioista. 

Vierailija
5/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kielellä ajattelet? Se on se sinun todellinen äidinkielesi.

Vierailija
6/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella tutullani on tuo kielitaito, ei kuitenkaan samoja kieliä kuin sinulla. Nykyaikana tuossa ei ole mitään uutuusarvoa, joten en lähtisi sillä kehuskelemaan. 

Vierailija
7/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Tytti!

Vierailija
8/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sinulle kukaan on väittänyt, ettet voi osata kieliä, joita osaat. 

Vierailija
9/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellen ole sattunut aiemmin mainitsemaan, olen vegaani.

Vierailija
10/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin ajattelen sillä kielellä, mitä tilanteessa pitää puhua

Vierailija
11/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa miksi. Itse osaan suomen lisäksi englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa ja espanjaa. Kukaan ei ole kuitenkaan tästä minulle kateellinen.

Vierailija
12/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä me ymmärretään, että olet kansainvälinen komistus, jolla on aina haaremi odottamassa. Suomi ei kelpaa, toivottavasti pääset vähän laadukkaampaan paikkaan takaisin. Sitä paitsi en arvosta erityisesti sitä, että nostaa jalustalle trendikielien osaamista (saksa, ranska, italia/espanja). Jos osaat arabiaa/venäjää sujuvasti, niin nostan hattua

Vierailija
13/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen sekä suomeksi että englanniksi, riippuen myös tilanteesta, en englantia puhuessani tai käyttäessäni ajattele lainkaan suomeksi. Nyt kun käytän suomea en ajattele englanniksi.

( en ole ap.)

Vierailija
14/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, millaisissa tilanteissa tämä muiden, erityisesti naisten, ärsyyntyminen ja väittely mahdottomasta kielitaidostasi tulee ilmi.

Vierailija
15/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Suomalainen ihminen on kateellinen. Se kuuluu kulttuurin ytimeen täällä. 

Minusta on hienoa että osaat kieliä. Arvostan. Itse osaan ainakin seitsemää kieltä suomen lisäksi mutta käytän vain suomea ja englantia aktiivisesti.

Kielet on mulle harrastus ja intohimo. Toisia ihmisiä kiinnostaa muut asiat se heille suotakoon. 

Vierailija
16/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin vihdoin osaavani englantia kun huomasin laskevani päässä englanniksi. Työni liittyy numeroihin. 

Vierailija
17/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen kolmella kielellä. Olen asunut kolmessa eri maassa ja puhun näitä kieliä natiivitasoisesti. 

Eri

Vierailija
18/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, palstan natiivit taas kokoontuu🤣

Vierailija
19/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo harhakuvitelma, että minua tai ketään muutakaan suomalaista naista kiinnostaisi sinun kielitaitosi muuten kuin mahdollisesti ammatillisessa mielessä. 

Vierailija
20/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan suomi ei kirjoituksesi perusteella suju natiivitasolla. "Yliopistot olen käynyt ranskaksi..." Ei ole oikeaoppista suomea tuollainen lause.