IL: HUSiin tuodaan jo syyhypotilaita osastohoitoon
Ihotautien ylilääkäri Katariina Hannula-Jouppi Husista kertoo miten syyhy on on vienyt potilaita sairaalahoitoon Husin alueella.
Hannula-Joupin mukaan syyhyn vuoksi sairaalahoitoa tarvitsevilla potilailla ei ole ollut yhteisiä piirteitä. Vuodeosastolla on hoidettu myös pieniä lapsia.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten syyhy leviää yleisissä pesutuvissa? Kun ainakin Stadissa on iät ajat ollut se linja, ettei mitään omia pesukoneita tarvita, vaan kaikki vähävaraiset vaan samaan pesutupaan pyykkejään pyörittämään. Onko tästä ollut mitään tietoa leviääkö pyykkikoneen välityksellä?
kai käytät 60 pesuohjelmaa?
Itse olen saanut onnekseni sukulaisilta lahjana oman pyykkikoneen, joten ongelma ei ole ajankohtainen, mutta mietin selittyykö osa taudin leviämisestä tuolla, että nykyvaatteet eivät ainakaan pesulappujensa perusteella kestä kuudenkympin ohjelmaa ja kun ekohössötyksenkin takia kehotetaan pesemään kohtuu kylmällä ja viskomaan rumpuun ties mitä pähkinöitä, niin onko ihme, jos syyhyt ja norot leviää kuin kulovalkea?
Auttaakohan muuten silittäminen syyhyyn, jos vaikka kirpparilta ostetun, ei kauhean kuumaa kestävän vaatteen silittäisi? Tosin jos sen saa umpioitua viikoksi pussiin, niin sekin jo tepsisi syyhyyn, mutta silittämisellä luulisi lutikoittenkin kuolevan?
Entä leviääkö syyhy vaatekaupoissa, jos syyhyinen on sovitellut samaa vaatetta juuri ennen sinua?
Miten kesällä ruuhkabusseissa ja -junissa, kun vähissä vaatteissa kiehnätään kylki kyljessä kiinni, niin jos ihokosketuksesta tarttuu, luulisi tuon sitten sielläkin tarttuvan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi syy miksei kannata ostaa kirpparilta mitään. En osta sieltä lutikkasänkyä, enkä syyhykampetta. Käytetyistä kengistäkin voi saada jalkasienen.
Sängyt ja kengät tuppaan jättämään itsekin kirpparille, mutta sellaiset tavarat, jotka kykenen järkevästi kuumakäsittelemään, otan kyllä mukaani. Mööpeleiden kohdalla auttaisi, jos isommilla kirppareilla olisi joku kuumakäsittelykontti, jonne tavarat laitettaisiin riittävän kuumaan riittävän pitkäksi aikaa, jotta lutikat kuolee. Eihän sen tarvitsisi olla kuin vähän reilu 60 astetta ja joku ammattilainen voisi laskea kauanko vaaterekkien, lipastojen ja sohvien täytyy siellä olla lämmetäkseen läpikotaisin ja ollakseen takuulla lutikkavapaita.
Voisi olla myyntivaltti, jos kirpputori, tai kierrätyskeskus voisi mainostaa, että heidän kauttaa kulkevat tuotteet on lämpökäsitelty.
Kannattaisi varmaan muuttaa lääkelainsäädäntöä. Aivan järjetöntä, että firmojen on haettava itse myyntilupaa. Miksi ihmeessä hakisivat, kun tienaavat huomattavasti paremmin myymällä isompia määriä kallista ja toimimatonta lääkettä, kuin myymällä yhdellä kerralla toimivaa tuotetta?
On ärsyttänyt muutenkin lääkelait aina silloin kun lääkäri on määrännyt lääkettä, johon lääkefirma ei ole hakenut kelakorvattavuutta kuin yhdenlaiseen käyttöön ja kun lääkäri määrää sitä vallan muuhun käyttöön, niin eipä tipu lääkekorvausta kelalta, ei.
Ukrainasta on varmasti tullut myös erilaisia vitsauksia, mutta syyhy lähti nousuun jo ennen Venäjän hyökkäyssotaa. Kyllä tämä nykysyyhy on lähtöisin lämpimistä maista.
On tämäkin hallitus, kun ei saa edes syöpäläisvitsausta kuriin ja lääkkeitä kansalle. Liian kiire nautiskella leikkauksista ja virnistellä kuvissa vitsailemalla aiheesta.
Teepuuöljy pyyhkeitä käytetään silmäluomissa loisiviin sikaripunkkeihin, mahtaisiko teepuuöljystä olla apua myös syyhyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten syyhy leviää yleisissä pesutuvissa? Kun ainakin Stadissa on iät ajat ollut se linja, ettei mitään omia pesukoneita tarvita, vaan kaikki vähävaraiset vaan samaan pesutupaan pyykkejään pyörittämään. Onko tästä ollut mitään tietoa leviääkö pyykkikoneen välityksellä?
kai käytät 60 pesuohjelmaa?
Itse olen saanut onnekseni sukulaisilta lahjana oman pyykkikoneen, joten ongelma ei ole ajankohtainen, mutta mietin selittyykö osa taudin leviämisestä tuolla, että nykyvaatteet eivät ainakaan pesulappujensa perusteella kestä kuudenkympin ohjelmaa ja kun ekohössötyksenkin takia kehotetaan pesemään kohtuu kylmällä ja viskomaan rumpuun ties mitä pähkinöitä, niin onko ihme, jos syyhyt ja norot leviää kuin kulovalkea?
Auttaakohan muuten silittäminen syyhyyn, jos
Käyn säännöllisesti kirppareilla, mutta pesetän kaiken aina 60C:ssa - myös nahkalaukut. Heitän roskiin, jos menee pesussa pilalle. Tulee loppupeleissä halvemmaksi kuin tuholaisten torjunta tai tavaran ostaminen uutena. 98 % ostoksista on selvinnyt tähän asti kuumasta pesusta.
Siitä lähtien kun kodissani oli paha tuholaisongelma olen pessyt kaiken 60 asteessa ja yllättävän vähän vahinkoa tuosta on aiheutunut. Hupparit eivät oikein 60 asteen pesua ole kestäneet. Heitin ne pois, enkä uusia ole ostanut. Sen sijaan taas alushousut ja sukat ovat vain selkeästi puhtaampia 60 asteen pesun jälkeen. Harmi vain, että vanha pesukoneeni hajosi, enkä älynnyt valita uutta pesukonetta paremmin kun tässä uudessa pesukoneessa ei ole ollenkaan 60 asteen päivittäispesun ohjelmaa, joka vanhassa oli ja tässä uudessa pesukoneessa 60 asteen ohjelma kestää kauan. Kun olen nyt katsellut pesukoneita tarkemmin on yhä myös olemassa pesukoneita, joissa ohjelman lämpötilan saa valita itse ja tuo kaipaamani ohjelmaakin löytyy.
Kohta syyhy leviää sairaaloissa kuten lude.
Vierailija kirjoitti:
Kohta syyhy leviää sairaaloissa kuten lude.
Sairaaloissa on yleensä asianmukaiset suojavarusteet. Eiköhän siellä ole tarkka protokolla syyhypotilaiden hoitoon.