Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IMETÄTKÖ yli 1-vuotiastasi?

16.01.2007 |

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin meni. Lähinnä ne oli iltaimetyksiä ja tarhan jälkeen-imetyksiä. Sitten ne loppuivat itsekseen kun tulin uudestaan raskaaksi.

Suosittelen. Hyvää ja luonnollista läheisyyttä. :)

Vierailija
2/18 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1vee 10 kk ja päivällä vielä imetän aina kun kysyntää on. Joululomalla vasta lopetettiin yöimetys kun aikaisemmin vain ei jaksettu kun oli niin paljon helpompaa vain antaa käydä rinnalla kun lapsi nukkuu perhepedissä.

Illalla nukahtaa rinnalle ja aamulla ensimäiseksi otta aamumaidot.

Suunnitelmissa ei ole mitään vieroittamista vaan odotellaan josko homma vaan vähitellen unohtuu kun nytkin kiireisinä päivinä lapsi muistaa rinnat lähinnä ennen ja jälkeen päikkäreiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups tämä karkas =)

Minua kiinnostaa kuinka moni 1- vuotiaan äiti jatkaa imetystä.

Ja miten se on sujunut/miksi mahdollisesti lopetit/ ja mitä mietit asiasta.

Vierailija
4/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen vauvan synnyttyä imettänyt sen ekan 6kk, ei ole saanut tuona aikana korviketta tai muuta ruokaa. Sen jälkeen olen jatkanut imetystä eikä korvikkeita ole tarvittu. En haluaisi vielä lopettaa, poika syö illalla ja aamulla ja yöllä sekä ehkä kerran päiväsaikaan.. Muttakin se ryökäles on alkanut puremaan ja kipeetä!!

Ei auta karjaisu tai kiljaisu kun se unohtaa ja taas puree.

Toisaalta tekisi mieli lopettaa, mut en malta.

Vierailija
5/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pureeko poikasi tahallaan vai vahingossa? Meillä oli myös lyhyt kausi, jolloin tyttö testasi hampaitaan. Se meni kuitenkin nopeasti ohitse. Kannattaisi ehkä " teatraalisen" ja lapsen mielestä mahdollisesti mielenkiintoisen reaktion (kiljaisu tms) sijaan kokeilla selittää, että äitiin ja tisuun sattuu, ottaa surullinen ilme päälle... selittää, että äiti on nyt surullinen ja lopettaa imetys siltä erää (ainakin hetkeksi). Meillä tehosi kyllä hyvin, ei tyttö itse asiassa halunnut, että äitiin sattuu tai että tisu pannaan piiloon. Nämä puremiskokeilut ajoittui hampaiden tulon aikaan. Nyt ei pure laisinkaan, ainoastaan joskus jos nukahtaa tisulle, tulee vahingossa sellainen tiukka pureva ote.

Tällaisia kokemuksia siis meillä

t. Taika

Vierailija
6/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin imetyksen pojan ollessa 1v2kk kun tulin uudestaan raskaaksi, tuntui että haluan kunnon imetysvapaan tähän väliin. :) Muuten olisin vamaan jatkanut vielä jonkun aikaa.

Vierailija
7/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla imetin 2 vuotiaaksi.

Kakkosen kohdalla olen imettänyt nyt 1v2kk ja ajattelin jatkaa myös tuohon 2 v ikään. Ja tämä neitikin puree ja minä olen kiljunut ja lopettanut imettämisen hetkeksi. Nyt taas ei pure, joten oli kuten uumoilinkin, hampaat ne vaivasivat silloin.

Vierailija
8/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikoista 1v2kk. Tavoitteena oli vieroittaa vuoden ikäisenä, mutta en osannut olla tarpeeksi jämäkkä. Vieroitus oli helppo, kun tein sen pikkuhiljaa. Ja olin luonnollisella tavalla kyllästynyt koko imettämispuuhaan sen sitovuuden takia, yli vuoden imetystaival riitti mulle. Esikoinen alkoi nukkua kokonaisia öitä vasta imetyksen loputtua!

Kuopuksen (10kk) ajattelin vieroittaa siinä vuoden vanhana, kun saa antaa tavallista maitoa. Korviketta hän ei huoli.

Vierailija
9/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisin tilanne jolloin poika purasee on yöllä kun se on herännyt kitisemään niin haen sen viekkuuni ja sitten se syö. Ja mä nukahdan mutta poika on pirteä. Silloin se purasee! Ja nauraa samalla. Se puri multa viime kerralla ihan verille. Tympäsee, ja kiukutta. Ja ennenmuuta pelottaa laittaa sen suuhun tissiä.

Sen hampaat on hirveän terävät, ja niitä on jo aika monta. En usko että juuri nyt olisi kysymys hampaiden puhkeamisesta, aikaisemmin se on kyllä ollutkin syynä. Nyt se tuntuu tekevän kiusaa. Tai sitten mä kuvittelen. Nuo yö puremiset tulee yleensä silloin kun se haluasi istua, ryömiä ja riekkua klo 4 meidän sängyssä, ja me ei haluta valvoa =)taika74:

Pureeko poikasi tahallaan vai vahingossa? Meillä oli myös lyhyt kausi, jolloin tyttö testasi hampaitaan. Se meni kuitenkin nopeasti ohitse. Kannattaisi ehkä " teatraalisen" ja lapsen mielestä mahdollisesti mielenkiintoisen reaktion (kiljaisu tms) sijaan kokeilla selittää, että äitiin ja tisuun sattuu, ottaa surullinen ilme päälle... selittää, että äiti on nyt surullinen ja lopettaa imetys siltä erää (ainakin hetkeksi). Meillä tehosi kyllä hyvin, ei tyttö itse asiassa halunnut, että äitiin sattuu tai että tisu pannaan piiloon. Nämä puremiskokeilut ajoittui hampaiden tulon aikaan. Nyt ei pure laisinkaan, ainoastaan joskus jos nukahtaa tisulle, tulee vahingossa sellainen tiukka pureva ote.

Tällaisia kokemuksia siis meillä

t. Taika

Vierailija
10/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lueskelen..

Esikoista imetin (osittais) vain 4kk, ja nyt tämän kakkosen kanssa taivalta on takana jo yli 7kk. Korviketta ei huoli, eikä pulloakaan, vesi ainoastaan kelpaa janojuomaksi ja ruokien päälle..

Olenkin asennoitunut jo taaperoimetykseen :) tämä vaavi on muutenkin niiiiiiiiin äidin poika, siis todella todella todella kiinni minussa kaikin puolin - en koe asiaa rasittavana (paitsi hetkittäin tietysti kun vessaankaan ei yksin pääse) vaan saan tiiviistä suhteestamme " voimaa" ja todellakin nautin vauvasta ja siitä että olen hänelle selvästi yli muiden. Esikoisen vauva-aikana en tälläistä muista kokeneeni (näin vahvana ainakaan), vaikkakin hänkin oli hyvin toivottu lapsi ja äärimmäisen rakas meille. :)

Olisinkin kovin kiinnostunut tietämään, ovatko teidän yli 1v. imetetyt erityisen " kiinni" äidissä? Olivatko vauvana? Ihan mielenkiinnolla kyselen :)

Helmi ja vaavit pian 2v ja 7,5kk

Vierailija
11/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vauva on ainakin ihan minussa kiinni, ja eipä tuo haittaa=) Esikoinen joka on 3v oli aikanaan samalla lailla minun perääni kuin tuo pikkuvelikin. Esikoista en saanut imetettyä kuin 7kk.

En sikäli huomaa eroa noissa kahdessa.

Paitsi luonne-erot ovat selvät, esikoinen oli jo vauvana nopeampi liikkeissään ja oli vaativampi. Tämä uudempi versio on " kiltimpi" , jos niin voi sanoa..

Vierailija
12/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä myös yksi yksivuotiaan imettäjä.nythän sitä vasta nauttiikin tuosta imettämisestä ku se on niin hellyttävä ku osaa jo pyytää ite " mammaa" .mutta olen miettinyt tuota yöimetystä kun meillä ainaki muksu syö yöllä vielä aika aktiivisesti, että onko siitä jotakin haittaa jo nuin isolle.pitäisikö yrittää yösyönneistä vierottaa?on se vaan niin hellyttävä ku se siihen tulee tuhisemaan ja sannoo että annnna=)

Vierailija
13/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo yli 2-vuotias ja on luonteeltaan ulospäinsuuntautunut. Ei ikinä ole ollut pahoja vierastuskausia. Saattaa kyllä ujostella vieraita aikuisia. Mutta on halunnut mennä kauppakeskuksen lastenparkkiin heti 2-vuotiaasta alkaen ja viihtyy tunnin ja ylikin. Samoin äiti ja isä kelpaa aika taspuolisesti, meillä tosin myös isä hoitanut kotona, kun itse menin töihin tytön ollessa alle 1,5v.

Puremisongelmaa oli väsyneenä. Meillä se johti yöimetysten lopettamiseen kokonaan (olin imettänyt kerran yössä).

En nyt muista minkä ikäinen lapsesi on, mutta voisitko harkita yöimetyksen lopettamista, tuo pureskelu kun vaikuttaa vähän siltä, että voisi olla sopiva aika siihen.

Ja paras keino puremisen lopetukseen, kun tilanne on ns. päällä on ollut laittaa sormi väliin ja irroittaa lapsen ote sen avulla. yli 1-vuotiailla on mielestäni ihan ok lopettaa imetys siltä kerralta ja palata asiaan myöhemmin.

Vierailija
14/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirkku pohdiskeli yösyöntejä.

en tiedä haitallisuudesta, siitä taitaa olla enempikin näkemyseroja.

Itse olin huolissani hampaista, kun tytöllä oli jo poskihampaitakin alta 1-vuotiaana. Joten rajoitin yösyönnit yhteen kertaan ja lopetin nukutussyötöt (ei nimittäin enää sammahtanut, joten päätin, että parempi pestä hampaat iltaimetyksen jälkeen) kun tyttö täytti 1-vuotta.

Käytin sellaista taktiikkaa, että pidensin yöllä syöntien väliä, kunnes sain yhdistettyä syötöt (taisi olla siinä vaiheessa lähtötilanne keskimäärin 2 kertaa yössä).

Kokonaan lopetin yöimetyksen, kun tyttö oli melkein 1,5-vuotias, syynä siis pureskelukausi. Meni tosi helposti ja vähäisin protestein, joten aika oli meidän kohdalla mitä ilmeisimmin otollinen.

Vierailija
15/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on heräillyt koko ikänsä monta kertaa yössä syömään. Se nukkuu vain yhdet päikkärit vaunuissa ja menee illalla n klo 21 yöunille, herää klo 01 kiekumaan ja valvoskelee pitkin yötä. Sen varpaat on välillä mun suussa, korvissa ja se repii hiuksia meiltä muilta ja riekkuu ja kitisee.

Onhan se silti ihana ja rakas, en minä sitä =)

Olen itsekkin meinannut lopettaa yösyötöt, mutta pelkään sitten koko imetyksen loppumista. Tai siis maidon loppumista kun se on nytkin jo niukassa jos vauva syö molemmat tissit kerrallaan illalla.

En millään jaksaisi enempää valvomista, on niin helppo vaan antaa tissi ja toivoa että se taas nukahtais.

Olen laittanut kun se purasee niin sormen väliin, se karjaisu tulee ihan vahingossa kun se sattuu niin kamalasti. Se tuntuu olevan sen mielestä kiva leikki kun se tekee sen siis jo syötyään ja mun mielesä ihan tahallaan. Se katsoo mua ja mä jo melkein osaan arvata koska se iskee hampaat kiinni! Mutta jos itse nukahdan keksen sen tissityksen yöllä niin sen on helppo purra.

Vierailija
16/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tuntuisi siltä että pikkuhiljaa voitaisiin luopua koko hommasta. Olen uudelleen raskaana ja niinkuin joku kirjoittikin että halusi pitää imetys vapaata ennen uutta vauvaa. Samat on itsellä mietteet ja lisäksi raskaus tekee sen että väsyttää enemmän ja on vähän huono olokin, etenkin yöimetyksiin ei olisi enää voimia.

Mutta mites pikku äijä saadaan yöunille ja yöllä jatkamaan unta jos tähän mennessä on saanut tissiä ja sillä nukahtanut tai rauhoittunut niin paljon jotta on saanut unen päästä kiinni. Neuvolassa sanoivat että kolmessa päivässä lapsi oppii uuden tavan. Tiedä sitten onko niin ja on se kolmekin päivää itkua ja huutoa pitkä aika.

Nykyään saa tissiä enne yöunia molemmat rinnat yölllä 0-2 krt ja päivällä/illalla 0-2 krt. Esim viime yönä söi kolmelta ja kuudelta mutta tähän mennessä päivää (18.30) ei ole syönyt tissiä vielä ollenkaan. On kyllä ollut touhua kun on ollut vieraita niin ei ole ollut niin mun perään vaan on ollut muutakin katseltavaa.

Vierailija
17/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytärtäni, ja lopetin vain siksi, että tulin raskaaksi ja ajattelin että ehtiitottua pois rinnasta ennen vauvan syntymää, kun en välttämättä' tahdo tandemina imettää. Seuraavaakin imetän sen mukaan miltä tuntuu. Yöimetyksen taidan kuitenkin lopettaa 6kk vanhalta jos onnistuu, koska minulla yöimetys pitää kuukautiset poissa.

Vierailija
18/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin taaperoimetyksen tosi helpoksi ja mukavaksi jutuksi, oli epämiellyttävää ainoastaan sitten kun olin raskaana ja rinnat tulivat tosi kipeiksi. Esikoinen vieroitti itsensä kun maidontulo väheni/loppui ja ehdin pitää 3kk " imetysloman" vaikka olin varautunut tandemiinkin. Esikoinen on ollut aika lailla äidissä kiinni, isä oli viikot pois kotoa kun oli pieni, tämäkin varmaan vaikutti. Nyt kun 3v lähestyy niin menee mieluusti mummin tms. kanssa leikkimään enkä usko että kerhon aloituskaan on mikään ongelma. Reipas ja hölpöttää naapureillekin kaikki meidän asiat;-). Imetin öisin vähän yli 2-vuotiaaksi ja hampaat olivat hyvässä kunnossa. Juttelin siitä kuitenkin kun käytiin tarkastuksessa ja hammashoitaja(?)sanoi että äidinmaito ei olekaan kariesoivaa. Sanoi että kaikkein pahin lasten hampaille on nykyään jatkuva mehujen lipitys.

Nyt pikkukakkosemme on 2kk ja on kyllä täysin erilainen imuttelija kuin esikoisemme. Syö vain nälkäänsä, väsyneenä, masukipuisena tms. tisu ei auta. Saapa nähdä miten pitkään tämä jaksaa olla kiinnostunut imetyksestä. Itse olen ajatellut jatkaa niin pitkään kuin lapsi haluaa tai itselläni tulee mitta täyteen, mutta omasta puolestani voisin ajatella imettäväni ainakin yhtä kauan kuin esikoista ja sekin olisi jatkunut varmaan pidempään ilman raskautta.

Puremista meilläkin oli jossain vaiheessa, mutta meni ohi muutamassa viikossa kun lopetin aina imetyksen jos puri. Opin arvaamaan, koska aikoo purra, oli yleensä silloin syönyt ja alkoi vain huvittelemaan. Silloin annoin lapsen tissitellä vain nälkäänsä ja irroitin aika pian ja tarjosin jotain muuta tekemistä. Meillä kysymys oli ainakin siitä että kokeili mitä äiti sanoo, jos näin teen...