Intohimo puuttuu, voiko tilanteen vielä korjata?
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä jo reilut 10 vuotta ja meillä on 2-vuotias lapsi. Suhteen alkuaikoina intohimoa riitti, mutta seksin vähäisyys on ollut ongelma nyt jo vuosia. Mies kyllä haluaisi, mutta itse en yksinkertaisesti syty. Olemme yrittäneet lisätä yhteistä laatuaikaa, jakaa kodin työt uudestaan, panostaa myös omaan aikaan, aikatauluttaa seksiä ym, mutta mikään ei tunnu toimivan. Jossain vaiheessa mies jo puhui erosta tai läheisyyden hakemisesta muualta ellei tilannetta saada korjattua.
Olen kuvitellut minussa olevan jotakin "vikaa" kun en halua, vaikka haluaisin haluta. Mieheni on mukava, hauska ja komea. Rakastamme toisiamme ja viihdymme yhdessä. Haluttomuudelle ei siis ole mitään varsinaista "syytä" miehen tai suhteen puolesta.
Työpaikkani pikkujouluissa tutustuin paremmin uuteen kollegaani, ja vaikka olemme todella erilaisia, on hänen kanssaan helppo olla ja keskustella. Huomasin myös tuntevani häneen fyysistä vetoa. En ole ryhtymässä mihinkään mieheni selän takana, mutta tämä sai minut ymmärtämään ettei haluissani ole itsessään vikaa, ne eivät vain kohdistu mieheeni. Minulla on myös arjessa haluja, mutta hoidan asian mieluummin itse kuin teen aloitteen miehelleni. Miettiessäni asioita taaksepäin, huomaan myös että seksiä harrastaessamme (jos niin pitkälle on päästy) olen jo hyvin pitkään ajatellut muuta kuin miestäni puuhaillessamme. Ahdistun miehen vihjatessa seksistä, eikä hänen kosketuksensa saa mitään tuntemuksia aikaan.
En haluaisi hajottaa perhettäni "vain" seksin vuoksi, etenkin kun "ongelma" on minun haluttomuuteni, mutta ymmärrettyäni ettei haluissani oikeasti ole vikaa vaan ne eivät vain kohdistu mieheeni, huomaan yhä useammin miettiväni onko tilanne tällaisena reilu kummallekaan vai pitääkö meitä yhdessä lähinnä kiintymys ja tottumus? Voiko jo vuosia puuttuneen intohimon herättää henkiin?
Kommentit (36)
Tämä ongelma ei ole syntynyt lapsen myötä, vaan 10 yhdessäolovuodesta ehkä pari vuotta homma pelasi jotenkin ja siitä menty alamäkeä. Ollaan kokeiltu eri paikoissa, eri aikoina, eri asennoissa, mutta seksi tuntuu suorittamiselta. Roolileikit eivät ole oma juttu, ajatus seksileluista kiihottaa lähinnä omassa käytössä. Suihinotot ja käsipeli ovat olleet paljon käytössä, niin mies pysyy taas hetken tyytyväisenä. Mies olisi kyllä valmis "antamaan takaisin", mutta en osaa täysin nauttia kosketuksesta.
Olen ehdottanut seksiä esimerkiksi kaksistaan pyöräillessä tien varren metsikössä ja rohkaissut miestä livahtamaan kanssani suihkuun, mutta hän ei taas ole syttynyt ehdotuksille. Ihan rehellisesti sanoen enää en kyllä itsekään syttyisi suihkuun seuraamisesta. Sitä on harrasteltu pari kertaa pienessä hiprakassa ihan onnistuneesti, mutta muuten mieluummin peseydyn yksinäni.
-ap
Ammattilaiset ratkovat näitä työkseen.
Tarkoitan nyt esim kunnallisen terveydenhoidon seksuaaliterveyden ja - hyvinvoinnin palveluja.
Tai tätä kautta https://vaestoliitonterapia.fi/terapiat/pariterapia/
Yksi mikä voi himoja toisilla laimentaa on hormonaalinen ehkäisy. Oma vaimoni totesi, että hän pääsi kuin ulos sumusta kun hän lopetti sen. Alkoi ihan eri tavalla seksi kiinnostaa. Nyt hänellä on kuparikierukka. Se on selvää, että joku uusi ihminen voi aina kiinnostaa, jos tapaa hänet sopivassa mielentilassa.
Olet Ap siinä mielessä erilainen että yrität ensin ratkoa ongelmasi oman miehen kanssa eikä niin kuin ketjussa "merkit, miten vaimo jäi kiinni pettämisestä"-
Naiset hakevat intohimoa 40-45 vuotiaina. Oma hyvä mies ei vaan riitä. Monesti nainen on se joka rajoittaa seksiä, kuten sinä. Mies kipuilee asian kanssa ja ehkä suutut, kun mies haluaa seksiä. Mies oikeasti haluaa sinua eikä vain seksiä. Mies ei osaa ilmaista sitä. Jos mies haluaisi pelkkää seksiä, mies pettäisi menen tullen.
Viettäkää kahden keskistä aikaa vaikka laivalla, rantalomalla, Lapissa jotakin vähän erikoista. äläkä rupea itse puhumaan lapsista jos haluat intohimoa. Mies näkee sinut sitten äitinä. Laittaidu selleiseksi, kun lähtisit iskemään uutta miestä. Saat varmasti mieheltäsi kehuja. Mun vaimo niistäkin vain suuttui.
Ehkä sullakaan ei ole muuta tietä kuin käydä pettämässä. Todeta se mies tai ne miehet vielä huonommaksi. Seksi voi olla intohimoista, mutta parisuhteeseen harva mies lähtee. Jossain vaiheessa jäät pettämisestä kiinni. Tajuat oman miehesi olevan se oikea sinulle. Pelonsekaisessa tunnelmissa antaudut miehellesi ja annat vähän extraa, ettei miehesi jätä sinua. sitten alkaa löytyä intohimoa kun laitat oikeasti itsesi peliin.
Todennäköisesti annat miehellesi vain lahnaseksiä ja vain lusikassa. Kukaan mies ei muutu sellaisesta intohimoiseksi rakastajaksi vaikka mies haluaisi olla sitä sinulle.
Suosittelen että käytte juttelemassa osaavien ongelmanratkaisijoiden kera. Täällä ei näillä polarisoituneilla jutuilla ole mitään takuita.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä voi himoja toisilla laimentaa on hormonaalinen ehkäisy. Oma vaimoni totesi, että hän pääsi kuin ulos sumusta kun hän lopetti sen. Alkoi ihan eri tavalla seksi kiinnostaa. Nyt hänellä on kuparikierukka. Se on selvää, että joku uusi ihminen voi aina kiinnostaa, jos tapaa hänet sopivassa mielentilassa.
Itsekin arvelin tätä syyksi jossain vaiheessa, tosin käytin hormonaalista ehkäisyä jo tavatessamme ja silloin intohimoa kyllä riitti. Jossain vaiheessa se vain hiipui ja sammui. Myöhemmin lopetin hormonivalmisteiden käytön, eikä tilanne ole sen myötä muuttunut mitenkään.
En sanoisi kollegan varsinaisesti kiinnostavan muuten kuin fyysisessä mielessä. Ennenkin miehet ovat flirttailleet esim baarissa käydessä ja juhlissa, mutta en koskaan ole tuntenut vastaavaa himoa vieraisiin miehiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin arvelin tätä syyksi jossain vaiheessa, tosin käytin hormonaalista ehkäisyä jo tavatessamme ja silloin intohimoa kyllä riitti. Jossain vaiheessa se vain hiipui ja sammui. Myöhemmin lopetin hormonivalmisteiden käytön, eikä tilanne ole sen myötä muuttunut mitenkään.
En sanoisi kollegan varsinaisesti kiinnostavan muuten kuin fyysisessä mielessä. Ennenkin miehet ovat flirttailleet esim baarissa käydessä ja juhlissa, mutta en koskaan ole tuntenut vastaavaa himoa vieraisiin miehiin.
-ap
Olet hormonaalisen ehkäisyn vuoksi päätynyt väärän miehen matkaan. Tämä on aika tavallinen tarina. Kokeile ruveta taas käyttämään, josko se miesmaku siitä palaisi entiselleen.
Ap, kommentoi kiitos, millä mietteillä olet varaamassa teille aikaa pariterapiaan 😘
Vierailija kirjoitti:
Olet Ap siinä mielessä erilainen että yrität ensin ratkoa ongelmasi oman miehen kanssa eikä niin kuin ketjussa "merkit, miten vaimo jäi kiinni pettämisestä"-
Naiset hakevat intohimoa 40-45 vuotiaina. Oma hyvä mies ei vaan riitä. Monesti nainen on se joka rajoittaa seksiä, kuten sinä. Mies kipuilee asian kanssa ja ehkä suutut, kun mies haluaa seksiä. Mies oikeasti haluaa sinua eikä vain seksiä. Mies ei osaa ilmaista sitä. Jos mies haluaisi pelkkää seksiä, mies pettäisi menen tullen.
Viettäkää kahden keskistä aikaa vaikka laivalla, rantalomalla, Lapissa jotakin vähän erikoista. äläkä rupea itse puhumaan lapsista jos haluat intohimoa. Mies näkee sinut sitten äitinä. Laittaidu selleiseksi, kun lähtisit iskemään uutta miestä. Saat varmasti mieheltäsi kehuja. Mun vaimo niistäkin vain suuttui.
Ehkä sullakaan ei ole muuta tietä kuin käydä pettämässä. Todeta se mies tai ne miehet vielä huonommaksi.
Emme ole vielä lähelläkään 40-vuotiaita, enkä sanoisi varsinaisesti "rajoittavani" seksiä. Mieskin on sanonut ettei halua silloin jos minun ei oikeasti tee mieli, mutta tästähän tulee sitten noidankehä kun koskaan ei tee mieli. Olen silti välillä suostunut ihan vain miehen vuoksi, enkä tosiaankaan lahnaile vaan osaan kyllä esittää olevani mukana ja ottaa ohjatkin. Miehen mielestä vanhemmuus on vain entistä seksikkäämpää ja itsekin olen nykyään itsevarmempi kehossani kuin ennen.
Pienen lapsen kanssa on vaikea päästä viettämään kahdenkeskistä aikaa kun hoitajiakaan ei oikein ole, varsinkaan pidemmäksi aikaa. Kyllä meillä on iltaisin "yhteistä aikaa" lapsen nukkuessa, mutta läheisyyttä ei juurikaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, kommentoi kiitos, millä mietteillä olet varaamassa teille aikaa pariterapiaan 😘
Olen ehdottanut miehelle pariterapiaa, mutta hänen mielestään se on liian kallista. Joku linkkasi aiemmin väestöliiton resursseja, ja itse asiassa tuon lapsen johdosta voisi päästä myös perheneuvolaan juttelemaan mikäli miehen saisi sinne mukaan. Muista suhteen ongelmista olemme kyllä keskustelleet avoimesti ja saaneet niitä setvittyä vuosien varrella, mutta seksi on aihe joka toistuu riidoissa ja keskusteluissa, ja jonka osalta emme oikein pääse mihinkään kun joko keskustelu tyssää ja/tai muutosta ei vain tapahdu. Nyt olen ehkä ensimmäistä kertaa tunnistanut ongelman, mutta miten tuollaisen ottaa esiin loukkaamatta toista todella pahasti? (="haluja on, mutta ei sinua kohtaan") Ja miten tilanteen saa korjattua, kun tähänkään asti mikään kokeilu ei ole tuottanut tulosta?
-ap
Ongelmasi on korvien välissä. Voi tietty olla, että olette kasvaneet eri suuntiin ja kiinnostaa erilaiset asiat. Näin kävi mun ekassa avioliitossa, kun vaimo oli ensin masennuksessa ja sinä aikana ja sen jälkeen molemmat pohdittiin itseksemme asioita ja lähdettiin hakemaan ihan eri asioita elämältä. Kasvettiin erilleen ja kun masennus päättyi, ei ollut oikein mitään yhteistä enää kun seksikin oli jäänyt masennuksen aikana. Ei ollut lapsia niin oli helppo erota. Kun ei ole kiinnostusta tavoitella yhteisiä asioita, ei yhteys muutenkaan ole hyvä ja huonot puolet toisessa korostuu. Jos olisi ollut lapsia olisi yritetty tilanne korjata ja ehkä se olisikin ollut korjattavissa, jos olisi haluttu yrittää. Oltiin kuitenkin kumpikin saatu tarpeeksemme.
Lapsen kasvettua yli vauvaiän voisi hakea takaisin sellaisia asioita, mitä oli ennen lasta. Lapsi kuitenkin muuttaa parisuhdetta ja voi menettää sellaisia yhteisiä asioita, jotka ennen oli liimana teidän välillä. Nyt kun mun ja uuden vaimon lapset on jo teinejä, on kiva matkustaa. Matkusteltiin jo ennen lapsia yhdessä. Matkoilla vaimo käy aina ihan kuumana ja on suorastaan pakko sekstailla, vaikka neljän teinin kanssa jossain ahtaassa AirBnB-kämpässä ei aina ole ihan helppoa löytää aikaa ja tilaa. Mutta ne matkat on sellaisia tilanteita, joissa me todella viihdytään hyvin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on korvien välissä. Voi tietty olla, että olette kasvaneet eri suuntiin ja kiinnostaa erilaiset asiat. Näin kävi mun ekassa avioliitossa, kun vaimo oli ensin masennuksessa ja sinä aikana ja sen jälkeen molemmat pohdittiin itseksemme asioita ja lähdettiin hakemaan ihan eri asioita elämältä. Kasvettiin erilleen ja kun masennus päättyi, ei ollut oikein mitään yhteistä enää kun seksikin oli jäänyt masennuksen aikana. Ei ollut lapsia niin oli helppo erota. Kun ei ole kiinnostusta tavoitella yhteisiä asioita, ei yhteys muutenkaan ole hyvä ja huonot puolet toisessa korostuu. Jos olisi ollut lapsia olisi yritetty tilanne korjata ja ehkä se olisikin ollut korjattavissa, jos olisi haluttu yrittää. Oltiin kuitenkin kumpikin saatu tarpeeksemme.
Lapsen kasvettua yli vauvaiän voisi hakea takaisin sellaisia asioita, mitä oli ennen lasta. Lapsi kuitenkin muuttaa parisuhdetta ja voi menettää sellaisia yhteisiä asioita, jotka ennen oli liimana teidän
Niin varmaan onkin, mutta en tiedä miten lähteä korjaamaan tilannetta... Tämä on siis jatkunut jo useita vuosia, varmaan ainakin 6-7 vuotta on ollut enemmän tai vähemmän tahkeaa makkaririntamalla. Ei siis ole mikään lapsen syntymän myötä alkanut ongelma. Ei meillä muutenkaan ole koskaan ollut paljon yhteisiä mielenkiinnonkohteita tai harrastuksia, mutta harrastamme sitten kumpikin tahollamme ja teemme kompromisseja yhteisen ajan osalta. En tiedä onko kyse erilleen kasvamisesta vai ovatko tietyt eroavaisuudet alkaneet hiertää vasta arjen muututtua.
Mies on kuitenkin ihana isä, huumorintajuinen ja mukavaa seuraa. Meillä on kaunis perhe ja koti ja melko tasapaksu, mutta mukava arki. En haluaisi heittää sitä pois tai loukata miestä vain siksi, että makuuhuoneessa hän ei sytytä.
-ap
Kyllä pariterapiaa saa verovaroilla tuotettuina.
Te olette jo maksaneet ne. Käyttäkää 😘
Jos kuulut kirkkoon, heillä on ilmaista pariterapiaa.
Kerroin oman kokemuksen pohjalta aikaisemmassa viestissä johon vastasit.
Hyvä, että pystyt osallistumaan seksissä.
Meillä kaikki meni vaan kaikkein vaikeimman kautta. Vaimo ei nähnyt minussa mitään hyvää. Syytti hormonikierukkaa haluttomuudesta. Syttyi kyllä muille. Vaikka poisti sitten hormonikierukan se ei auttanut mitään.
Vaimo oli edelleen kiinnostunut muista. Seksiä oli kanssani niin harvoin, että alkoi seistä huonommin ja minusta tuli kuuluisi minuuttimuna. Tiedän että sitä vaimojen tekee vielä vähemmän mieli... Sitten kun riideltiin pettämisestä. Sain vaimolta niin paljon seksiä, että alkoi alapää pelaamaan. Kovuus ja kestävyys parani.
Vaimoa ärsyrtti meidän seksi jo 2010. Kun sanoi ettei ole mikään mun tyydytyskone. Tuli vielä kaksi lasta lisää. Lapset nukkuivat paljon meidän sängyssä ja vaimo kieltäytyi lasten hoitoavusta. Ei huolinut edes omaa äitiään hoitamaan lasia, jotta oltaisiin saatu kahdenkeskistä aikaa. Häämatkan jälkeen ei oltu käyty missään kahdestaan. Luulen, että vaimo petti yksissä pikkujouluissa ja sai kokea sitä himoa minkä minulta tavallaan kielsi. Ei siis suoraan, mutta seksistä tuli aina riitaa ja lapset oli siinä ympärillä, mitään en saanut ehdottaa. Viimeisen lapsen jälkeen vaimo alkoi puhua minulle haluttomuudesta. Tämä 2014.
Seksiä oli ollut muutenkin vähän. Mieleni kiristyi aina kun oli kaikkea koti, lapsi, työ hommaa ja vaimon kanssa ei saanut olla kahdestaan. Seksi oli tavallaan se lähellä olon täyttymys. Vaimo tavallaan etääntyi itse minusta. Vaikka tein mitä kivaa, ei se tuonut vaimoa yhtään lähemmäksi minua.
Vaimo syytti haluttomuudesta hormonikierukkaa. Kuitenkin jouduin poistamaan jonkin seksisivuston vaimon kännykästä, kun se ilmoitti mahdollisesta seuralaisesta. Tämä oli ehkä vuonna 2016-2017. Luulin, että vaimoa kiinnostaa seksi ja oli siksi siellä sivuilla. En uskonut että olisi pettämässä. Sitten 2018 lähtien seksielämää tuli ensimmäinen villi piikki. Vaimo oli yhtäkkiä ihan villinä sängyssä. Kaikkea muutakin alkoi tapahtua ja yhä vähemmän vaimo halusi seksiä minun kanssani. Olin kuitenkin nuorena omasta mielestä aika hyvä sängyssä, mutta omilla teoillaan en saanut toteutettua tätä taipumusta kunnolla, kun vaimolla oli niitä rajoitteita. 2014 jälkeen sain tuhansia pakkeja. Söi itsetunnon ja erektiokyky hävisi pikku hiljaa. Nuo seksi villitykset toistuivat ja niitä seurasi lähes täydellinen seksittömyys. Vaimo halusi riidellä kaikesta. Paljon merkkejä pettämisestä, en vain tajunnut. Lopulta kriisi puhkesi 2022. Sen jälkeen sain seksiä yhtä paljon kuin 6 edellisenä vuotena yhteensä.
En tiedä, miten olisin voinut vaikuttaa vaimoon. Hän ei halunnut kuulla minua ja hänellä oli täysi haluttomuus minua kohtaan. Näin meillä.
Siksi en tiedä onko muuta reittiä kuin kokeilla vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko AP ollut jo yhteydessä parisuhdeterapeutteihin?
Mies ei halua varsinaiselle terapeutille kun maksaa liikaa. Soitin perheneuvolaan, sieltä ollaan lähipäivinä yhteydessä kun saavat uusia aikoja kalenteriin!
Morrimoo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut miehelle pariterapiaa, mutta hänen mielestään se on liian kallista. Joku linkkasi aiemmin väestöliiton resursseja, ja itse asiassa tuon lapsen johdosta voisi päästä myös perheneuvolaan juttelemaan mikäli miehen saisi sinne mukaan. Muista suhteen ongelmista olemme kyllä keskustelleet avoimesti ja saaneet niitä setvittyä vuosien varrella, mutta seksi on aihe joka toistuu riidoissa ja keskusteluissa, ja jonka osalta emme oikein pääse mihinkään kun joko keskustelu tyssää ja/tai muutosta ei vain tapahdu. Nyt olen ehkä ensimmäistä kertaa tunnistanut ongelman, mutta miten tuollaisen ottaa esiin loukkaamatta toista todella pahasti? (="haluja on, mutta ei sinua kohtaan") Ja miten tilanteen saa korjattua, kun tähänkään asti mikään kokeilu ei ole tuottanut tulosta?
Onneksi olkoon, valitsit parisuhteen kaipuussa pienen alku ihastumisen perusteella kaverimiehen. Tuollaista se sitten on. Haluja olisi mutta ei omaan puolisoon. Taisit kaivata enemmänkin parisuhteen ja rakkauden ideaa kuin varsinaisesti juuri miestäsi. Odotapa kun tosissaan rakastut etkä enää halua suhdetta suhteen vuoksi vaan koska sytyt ja rakastat. On tyystin eri asia valita joku, koska haluaa suhteeseen kuin valita suhde, koska haluaa jotakuta ihan tosissaan.
Kyllä tilanteen voi korjata. Olet ehkä totaalisen kyllästynyt seksielämäänne. Sama kaava toistuu aina? Jos näin on, sano miehellesi, että teidän täytyy räjäyttää seksielämänne. Rikkokaa vanhat kaavat. Jos vaikka olette aina menneet mielestäsi liian nopeasti panemaan, ottakaa paljon aikaa esileikille vaatteet päällä ja vaikka niin, ettei se johda suoraan seksiin vaan odotatte iltaan ja hyväilette toisianne välillä pitkin päivää. Tehkää jotain, mitä ette koskaan tee. Esim. suihinotto, seksilelut, uudet asennot, roolileikit. Rakastelkaa keskellä päivää keittiön pöydällä, autossa jne.
Lapsiperheessä helposti tulee aina samat rutiinit. Meillä on 4 lasta ja ollaan havahduttu siihen, että seksielämä kärsi pahasti kun lapset oli pieniä. Oli tietyt ajat milloin seksi oli mahdollista ja silloin piti aina rutiininomaisesti panna.