Kahvila toimistona. Asiakkaat ilman pöytiä.
Valitettavasti joukossamme on henkilöitä jotka pitävät kahviloita/ravintoloita työpisteinään.
Yksi kahvi ja koko pöytä on pois asiakas käytöstä useita tunteja ei ole liiketaloudellista yrittäjälle. Muutamat tulee jopa lukemaan kirjoja.
Jos paikassa on hiljaista ja pöytiä tyhjinä homma ok, mut jos on ruuhkaa ja kävijöitä paljon, olisi ystävällistä kerätä kamat ja mennä vaikka kotiin.
Vinkki kahvilanpitäjille. ns. roikkujille varataan yksi tai kaksi pöytää tiloista riippuen toimistonpitäjille ja muut paikat pyhitetään asiakaspaikoiksi.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sellainen uusi liikeidea kun pöydän vuokraus. Laskekaa millaista tuntivuokraa pöydästä kannattaa pyytää. Näin rahaa tulee joka tunnilta kun pöytä on käytössä.
Tää olis vähän hankala siksi, että on rajatapauksia. Yleensä ne läppärin kanssa istuvat kuitenkin ainakin sen yhden kahvin ostavat. Mun käyttämässäni kahvilassa saa samaan hintaan vielä santsikupinkin. Missä vaiheessa sitten alkaisi vuokra juosta?
Meidän kahviporukassa on yleensä neljästä viiteen ihmistä. Useimmiten kaikki juttelevat eivätkä tee töitä. Aika yleistä kuitenkin on, että joku kaivaa puhelimen esiin ja kysyy neuvoa johonkin pulmaan ja mä olen meistä se joka osaa neuvoa.
Eli mielestäni pelkkä laitteen käyttö ei ole peruste pöytävuokralle. Mikä sitten erottaisi "oikeat" kahvila-asiakkaat niistä jotka joutuisivat vielä erikseen maksamaan pöydästä?
Kahvilassa työskentelminen on pelkkää poseeraamista.
Mielenkiinnosta, mitä te teette työksenne, jotka istutte kahvilassa läppäriä näpytellen kuulokkeet päässä? Itse kun teen hyvin konkreettista näkyvää työtä, niin aina tulee ihmeteltyä, että mikähän tuokin ihminen on ammatiltaan. Tuntuu jotenkin ihanan rennolta, että voi vaan napata läppärin kainaloon ja lähteä istuskelemaan kahvilaan. Kukaan ei soita eikä muuten häiritse. Itse kun ei voi edes poistua työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työskentelijät ovat ihan samanlaisia maksavia asiakkaita. Ja mikä estää menemästä vieraan kanssa samaan pöytään, jos on ruuhkaa? Junttimaisuusko?
Mietipä nyt maalaisjärjellä. Läppari-nököttäjä ostaa yhden kahvi 2,50:- ja varaa pöydän kahdeksi tunniksi, kun sinä aikana se pöytä voi tuottaa 40-50 euroa. Mieti jos sinulla olisi oma kahvila ja suurin osa pöydistä ei tuottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunan heijastuksesta voi nähdä auki olevan somesivuston. Kuka muka pystyy oikeasti työskentelemään jossain kahvilassa? Tämä on niitä höpö höpö -trendejä, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
Olen ollut kahvilassa jossa viereisen pöydän asiakas oli teams-kokouksessa. Yrityksen asiat kuuluivat muihin pöytiin selvästi. Kyseinen henkilö taisi olla jonkun ravintolan päällikkö.
Olisit mennyt kommentoimaan, niin olisi saanut työntekijä selitellä sitten keitä tilassa on ja kuka kuuli keskustelut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työskentelijät ovat ihan samanlaisia maksavia asiakkaita. Ja mikä estää menemästä vieraan kanssa samaan pöytään, jos on ruuhkaa? Junttimaisuusko?
Pöytä on täynnä läppäriä, ei siihen mahdu enää toisen asiakkaan lautanen.
mahtuu heti sen jälkeen, kun alat lisäämään ääniefektejä tyyliin "oho!" "hups!, mä vaan vähän pyyhin tästä tätä sun läppärin kantta, kun vähän roiskahti, oon vähän kömpelö!"
Todella itsekästä. Tuo on Ok korkeintaan silloin, jos koko päivän pitkin päivää tilailee lisää kahvia, lounasta, välipalaa yms ja tapaa vaikka asiakkaita siellä kahvilassa myös, jotka tilaa syötävää ja juotavaa.
Sen kahvilayrittäjän pitää kanssa jotenkin tienata elantonsa. Ei voi vaan viedä asiakaspaikkaa koko päiväksi ja käyttää toisen liiketilaa ilmaisena työpisteenä.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs sellainen uusi liikeidea kun pöydän vuokraus. Laskekaa millaista tuntivuokraa pöydästä kannattaa pyytää. Näin rahaa tulee joka tunnilta kun pöytä on käytössä.
Tuntitoimisto. Hinta sama kuin parin kolmen asiakkaan tuotto. Halvempaa silti kuin työhuoneen vuokra.
Teen joskus junassa läppärillä töitä, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi ptäisi mennä ravintolavaunuun niitä töitä tekemään. Tilaan ravintolavaunusta syötävää paikalleni - usein vielä viereinen penkki on tyhjä, joten saan laitettua syömiset sen viereisen penkin taittotasolle ja läppäri tietenkin siinä oman paikkani taittotasolla.
Toisinaan menen esktravaunuun, jos haluan työskennellä hiljaisuudessa ja tiedän ettei puheluita tule.
Vierailija kirjoitti:
Todella itsekästä. Tuo on Ok korkeintaan silloin, jos koko päivän pitkin päivää tilailee lisää kahvia, lounasta, välipalaa yms ja tapaa vaikka asiakkaita siellä kahvilassa myös, jotka tilaa syötävää ja juotavaa.
Sen kahvilayrittäjän pitää kanssa jotenkin tienata elantonsa. Ei voi vaan viedä asiakaspaikkaa koko päiväksi ja käyttää toisen liiketilaa ilmaisena työpisteenä.
Mä oon kerran ollut työhaastattelussa kahvilan "kabinetissa". Kahvilan yhteydessä oli pieni tila, jota sai kuulemma kohtuu edullisesti vuokrata ja ko yritys käytti sitä aina haastatteluissa, kun ei heillä ollut toimistoa ko paikkakunnalla. Oli kyllä kiva työ, kun lähin esihenkilö oli yli 80km päässä.
Kannattaa lällätellä kovaa ja sitte vielä "vahingossa" läikyttää juomaa läppärin päälle. Oppivattehan olemaan.;)