Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä juttu tää on, että kaikki nuoret haluaa lähteä lukemaan psykologiaa?

Vierailija
03.03.2024 |

oletteko te muut huomanneet? Tämä on uutta.

Tunnen 4 läheistä 15-25 v nuorta, enkä kauheasti nuoria edes tunne. Psykologian opiskelu on tylsää, eikä se edes ole bisnes. Yrityksissä on psykologeille suht vähän töitä, hr-pesteille on tunkua. 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nähdäkseni ole mikään uusi ilmiö. Itse olin lukiossa 15 vuotta sitten ja psykologia oli silloinkin trendiala. Jos nyt vähän ikävästi sanotaan, niin se kiinnostaa varsinkin ylianalysointiin taipuvaisia tyttöjä sekä opiskelijoita, joilla on itsellään ongelmia. Toki psykologeille riittää töitä Suomessa.

Alalle pyrkii todellakin niitä, joilla itsellään on mt-ongelmia, tämähän ei ole mikään salaisuus. "Lääkäri paranna itsesi" ikivanha sanonta.

Vierailija
42/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupsykologeista ainakin on huutava pula.

no onhan kaikista psykologeista pula. Mutta se ei ole bisnes, ja nämä samaiset nuoret haluaa rahaa.

ap

Yksityiset vastaanotot ovat kyllä ihan hinnoissaan. 

ja että saa kela-terapeutin pätevyyden, pitää maksaa omasta pussista parikymmentä tuhatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologia on mielenkiintoista ja lukiossa opiskellaan parhaita paloja. Työ sitten voi olla ihan jotain muuta.

Vierailija
44/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne on todella vaikea päästä. Psykologiaan ja logopediaan on yhteinen pääsykoe, ja harva menee sisään.

Näinpä.

Mun tytär kävi psykan 4,5 vuodessa (tuosta 8kk ulkomailla vaihdossa). Sivuaineina kansainvälinen liiketalous ja johtaminen. Työllistyi heti hyvin kansainväliseen yritykseen hr-puolelle. 

Vierailija
45/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no onhan kaikista psykologeista pula. Mutta se ei ole bisnes, ja nämä samaiset nuoret haluaa rahaa.

ap

Yksityiset vastaanotot ovat kyllä ihan hinnoissaan. 

ja että saa kela-terapeutin pätevyyden, pitää maksaa omasta pussista parikymmentä tuhatta.

Psykoterapeutin ja psykologin koulutukset ovat aivan eri asia. 

Vierailija
46/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologia on nuori tiede, kun vertaa muihin tieteisiin. EIkä siitä ole paljon tietoa.

Psykologia on ihhmistä tutkiva tiede. Esiim pyrkimystä mielekkääseen ja tasapainoiseeen elämään. Se on itseymmärryksen edistämistä ja elämäntilanteiiden hallintaa.

Vierailija
47/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nähdäkseni ole mikään uusi ilmiö. Itse olin lukiossa 15 vuotta sitten ja psykologia oli silloinkin trendiala. Jos nyt vähän ikävästi sanotaan, niin se kiinnostaa varsinkin ylianalysointiin taipuvaisia tyttöjä sekä opiskelijoita, joilla on itsellään ongelmia. Toki psykologeille riittää töitä Suomessa.

Alalle pyrkii todellakin niitä, joilla itsellään on mt-ongelmia, tämähän ei ole mikään salaisuus. "Lääkäri paranna itsesi" ikivanha sanonta.

Kovin pahoista mielenterveysongelmista kärsivät eivät pääsisi läpi tuollaisia pääsykokeita. 

Vierailija
48/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin pahoista mielenterveysongelmista kärsivät eivät pääsisi läpi tuollaisia pääsykokeita. 

Soveltuvuustestejä ei ole. Tällä hetkellä tilanne on se, että onnistuneella suorituksella yo-kokeissa voi päästä suoraan sekä psykalle että lääkikseen. Kumpaankaan ei testata yhtään mitään, aivan sama vaikka olet psykopaatti.

Vierailija
49/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos vuosiansiot on 180 000 e, niin kyseessä ei vielä ole bisnes?

tunnen aika monta psykologia. Vain yhdellä on lähelle tuollaiset tulot. Henkilöstojohtaja. Muilla tulot alle 4000 e kk.

Aika jännä, kun kuitenkin psykologeja haetaan kissojen ja koirien kanssa, luvataan 5000€ jo heti lähtöpalkaksi.

Vierailija
50/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuustestejä ei ole. Tällä hetkellä tilanne on se, että onnistuneella suorituksella yo-kokeissa voi päästä suoraan sekä psykalle että lääkikseen. Kumpaankaan ei te

Toivotaan siis, että kaikki psykopaatit (1% väestöstä) eivät noille aloille hakeudu. 

Vierailija
51/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki?

no,  alkaa tuntumaan. Kuulin tänään tutun lapsesta. Sitten avasin hesarin ja leppilammen tytär ilmoittaa siellä samaa. 

ap

Minä en tunne ketään nuoria, mutta vanhempia, ihan siis keski-ikäisiä tiedän, itseni mukaan lukien, jotka sanoo, että tekisi mieli alkaa lukea psykologiaa. Esim. moni sosionomi harkitsee sitä jatko-opinnoiksi. 

Vierailija
52/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun silmissäni täysi huuhaa-tiede. 

Psykiatria sitten asia erikseen. Miksei se oikea tiede kiinnosta nuoria (naisia)? Niille olisi kysyntää ja kova palkka. 

Onneksi ei lukiossa ollut pakko edes tuota höpölogiaa käyä. 

N39

Vierailija
53/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun silmissäni täysi huuhaa-tiede. 

Psykiatria sitten asia erikseen. Miksei se oikea tiede kiinnosta nuoria (naisia)? Niille olisi kysyntää ja kova palkka. 

Onneksi ei lukiossa ollut pakko edes tuota höpölogiaa käyä. 

N39

Onneksi on tiede, joka pyrkii selittämään ihmisten käyttäytymistä. Hyödyllistä tietoa ihan jokaiselle. 

Vierailija
54/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani halusi myös todella paljon lukemaan psykologiaa ja pääsikin. Pettyi kuitenkin opintoihin ja työelämään, valmistui kuitenkin ja on alan töissä. Sanoi, että nyt jos lähtisi opiskelemaan, alkaisi ehdottomasti ennemmin psykiatriksi. Samoja aiheita opinnoissa ja työelämässä, mutta psykiatrilla esimerkiksi palkka usein paljon parempi ja on enemmän työ-ja jatkokouluttautumismahdollisuuksia. Myöskään lääkkeitä psykologi ei pysty määräämään. Lisäksi tuttavani koki, että (psykologien) työpaikoilla oli usein hankala ilmapiiri.

Hänen kokemuksensa kuultuani olenkin ihmetellyt, miksi psykologia on niin suosittu ala, mutta psykiatreja ei meinata saada koulutettua millään riittävästi. 

Vierailija
55/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos vuosiansiot on 180 000 e, niin kyseessä ei vielä ole bisnes?

tunnen aika monta psykologia. Vain yhdellä on lähelle tuollaiset tulot. Henkilöstojohtaja. Muilla tulot alle 4000 e kk.

Aika jännä, kun kuitenkin psykologeja haetaan kissojen ja koirien kanssa, luvataan 5000€ jo heti lähtöpalkaksi.

Alueelliset erot taitavat selittää ainakin osan. Myös joillekin sovellusaloille on vaikeampi saada tekijöitä (esim. koulupsykologi) ja palkkoja joudutaan nostamaan. 

Vierailija
56/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuustestejä ei ole. Tällä hetkellä tilanne on se, että onnistuneella suorituksella yo-kokeissa voi päästä suoraan sekä psykalle että lääkikseen. Kumpaankaan ei te

Kyllä on vielä joitain vuosia sitten ollut kaksiosaiset pääsykokeet, jossa on ollut sekä kirjalliset kokeet että soveltuvuuskokeet erilaisine testeineen. Eikä ole ollut mahdollista päästä suoraan yo-kokeilla, ei myöskään avoimen yliopiston väylän kautta.

Vierailija
57/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani halusi myös todella paljon lukemaan psykologiaa ja pääsikin. Pettyi kuitenkin opintoihin ja työelämään, valmistui kuitenkin ja on alan töissä. Sanoi, että nyt jos lähtisi opiskelemaan, alkaisi ehdottomasti ennemmin psykiatriksi. Samoja aiheita opinnoissa ja työelämässä, mutta psykiatrilla esimerkiksi palkka usein paljon parempi ja on enemmän työ-ja jatkokouluttautumismahdollisuuksia. Myöskään lääkkeitä psykologi ei pysty määräämään. Lisäksi tuttavani koki, että (psykologien) työpaikoilla oli usein hankala ilmapiiri.

Hänen kokemuksensa kuultuani olenkin ihmetellyt, miksi psykologia on niin suosittu ala, mutta psykiatreja ei meinata saada koulutettua millään riittävästi. 

Onhan se eri asia lukea ensin lääkärin tutkinto alle. Ja ehkä todeta, että muillakin sovellusaloilla voi rahansa hankkia, kuin psykiatrina. Psykiatrien laajemmista työmahdollisuuksista en ole ihan varma. 

Vierailija
58/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksessä on muutama (lue: kaikki) muu kiinnostavampi, kiitollisempi ja ehkä myös helpompi erikoistumisala kuin psykiatria. Eipä toden totta tulisi itselläkään mieleen lääkiksessä psykiatriaan suuntautua 😅

Vierailija
59/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, tietäisitpä. Mielenterveysongelmia on monenlaisia ja kaikki eivät tee (ainakaan heti) toimintakyvyttömäksi. Tiedän esimerkiksi erään todella lahjakkaan psykologian opiskelijan, jolla on vaativa persoonallisuushäiriö, joka on ennen kaikkea hänelle itselleen hyvin raskas taakka, vaikka ajaa perfektionismiin.

Monet mielenterveysongelmista kärsivät lisäksi ovat lahjakkaita ihmisiä (esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö). Monilla erityisesti luovien alojen lahjakkuuksilla historian saatossa on ollut pahojakin mielenterveysongelmia.

Ja tällä ei ole tarkoitus glorifioida mt-ongelmia: on totta kai myös paljon lahjakkaita ihmisiä, joilla niitä ei ole. Lisäksi myös ne mt-ongelmaiset lahjakkuudet ovat usein tehneet hienoimmat työnsä silloin, kun elämä on ollut kaikista tasaisinta (esim. Sibelius).

Mutta se, että ihmisellä ei olisi joko juuri "päällä" olevia mt-ongelmia tai taipumusta niihin, ei kerro todellakaan ainakaan vähemmästä osaamisesta ja lahjakkuudesta kuin mieleltään terveemmillä. 

Vierailija
60/71 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuista huolimatta olen kuullut tämän olevan ihan totta. Varmaan suurimmalla osalla psykan opiskelijoista on jokin diagnoosi. Kuulemma jonkinlainen sisäpiirivitsikin alalla.