Pois hoitoalalta mutta mihin?
Olen päättänyt lähteä pois hoitoalalta. En enää jaksa kuormittavaa 3-vuorotyötä jossa joka päivä on täynnä huonoa johtamista, jatkuvaa kiirettä, monen ihmisen työkuorman tekemistä ja toksista työyhteisöä jossa puhutaan jatkuvasti pahaa toisista selän takana. Sotealan työolot ovat varmaan kaikkien tiedossa joten ei varmaan tarvitse näitä ongelmia sen enempää selittää. Palkan suhteen minulla ei ole ongelmia, minulle riittäisi vähempikin jos töihin meno ei masentaisi joka pirun vuoro.
Nyt vaan täytyisi miettiä mitä ihmettä sitä lähtisi opiskelemaan. Olen jo yli neljäkymppinen mutta työelämää olisi kuitenkin jäljellä noin 25 vuotta. Haluaisin työn joka olisi päivätyötä ja viikonloput olisi vapaat. Äärettömän tärkeää olisi parempi työyhteisö jossa ei olisi jatkuvaa draamaa ja selkäänpuukotusta.
Onko teillä kokemuksia alanvaihdosta tai haluaisitteko kertoa omasta ammatistanne, sen hyvistä ja huonoista puolista?
Kommentit (46)
Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Ite oon entinen mielenterveyshoitaja mutta vaihdoin alaa 2010, aloitin yliopisto-opinnot ja valmistuin kauppatieteiden maisteriksi 2016. Nykyisin työskentelen kv pörssiyhtiön taloushallinnossa.
Mun työystävien ja -tuttavien piirissä on ollu todella paljon alanvaihtoja, alla muutama ketä tiedän varmuudella:
Sairaanhoitaja lääkäri (erikoistuu parhaillaan neuropuolelle)
Mielenterveyshoitaja automaatioasentaja
Mielenterveyshoitaja logistiikkainsinööri
Psykiatrinen sairaanhoitaja Luokanopettaja
Lähihoitaja yrittäjä (hoiva-ala)
Lähihoitaja tradenomi
Kotihoitoon? Kaksivuorotyötä, mutta itsenäistä. Jos kunto on ok niin miksi ei?
Taksikuskiksi/yrittäjäksi. Lyhyt koulutus ja töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala tarvistee toimivia tietojärjestelmiä. Ja niiden kehittämisessä taas toimialaosaamista arvostetaan. Löytyisikö sieltä sinulle jotain hommia? Saisi aikaisemmissa hommissa kerättyä tietämystä ja osaamista hyödynnettyä, mutta tehden kuitenkin ihan eri hommia.
Ei löydy. Saan työnantajana paljon näitä hakemuksia, yhteistä niille on hakijoiden toive päästä pois hoitoalan substanssista muihin hommiin, ilman ammattitaitoa näihin muihin hommiin. Niihin tavoiteltuihin hommiinkin pitää kuitenkin olla koulutus ja ammattitaitoa sen tavoitellun homman substanssista (IT-alalla määrittely, arkkitehtuurisuunnittelu, ohjelmistotuotannon menetelmät, projektinjohto jne), siis hoitoalan tuntemuksen lisäksi. Tätä ammattitaitoa ei saavuteta lyhyehköillä muuntokoulutusopinnoilla. Erityisesti muuntokoulutusopinnoilla ei saavuteta sitä osaamisen tasoa, jota tilaajat edellyttävät: kokemusta IT-alan tehtävistä uskottavien referenssien muodossa. Kun näitä puuttuu, on työnantajan vaikea hankkia sinulle hyvinpalkattuja toimeksiantoja. Työnantajia usein moititaan näissä keskusteluketjuissa, työnantaja ei kuitenkaan mitään mahda tilaajien kilpailutusvaatimuksille. Hoitoalan sovelluksille tilaajat ovat järjestään julkisen sektorin tilaajia, jotka toteuttavat hankintoja hankintalainsäädännön puitteissa. Tottahan toki jokainen voi hakeutua IT-alalle, läpäistä pääsykokeet, suorittaa monivuotiset teoriaopinnot ja aloittaa entry-level -työtehtävistä. "Minulla on kokemusta potilastietojärjestelmistä (käyttäjänä)" ei ole missään mielessä riittävä osaamisen taso.
Voit tehdä hoitoalan töitä myös digitaalisissa palveluissa. Voit tehdä puhelinpalvelua, chat ym. Itse voi valita työajan ja sitä voi halutessaan tehdä etänä kotoa käsin. Itse aion osittain siirtyä niihin hommiin kun tämä vietävän Hyvinvointialue aikoo sulkea nykyisen työpaikan ja työmatka pitenisi yli 100 km per suunta.
*nimike