Millainen ihminen ei ole koskaan käynyt Kolilla ja nähnyt omin silmin Eero Järnefeltin "Koli"-taulussa kuvattua mäntyä?
Miksi tämä ihminen ei ole vaivautunut näkemään edes sen verran vaivaa, että olisi käynyt katsomassa kansallismaisemaa? Osaako tämä henkilö edes maamme toista virallista kieltäkään? En lakkaa kummastelemasta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen tekee näin lapsellisia avauksia?.
Ikänsä ylipistolla huministia aineita lukenut melkein 50- vuotias jatko-opiskelija, joka ei saa oikeassa elämässä riittävää arvostusta suureta sivistyksestään (eli satunnaisesta trivia tiedosta). Tai sitten joku, joka haluaa parodisoida tällaista henkilöä. Joskus näitä on vaikea erottaa.
Ap lienee trolli, mutta valitettavati oikeassakin elämässä törmää tyyppeihin, joille sivistys on on jonkin yksittäisen maalauksen, kirjan tai teoksen tunteminen. Tai juurikin pyhiinvaellus johonkin tiettyyn paikkaan (harvemmin toki juuri Koli).
Sitten näille on turha selittää, ettei kukaan ehdi lukea maailman kaikkia kirjoja, ei edes niitä, jolla on kulttuurihistoriallinen merkitys tai vierailla jokaisessa historian tai kulttuurin merkkikohteessa.
Nämä tyypit tekevät sivistyskeskustelusta tosi turhauttavaa.
Olen nähnyt jonkun muun maalaaman taulun siitä männystä ja Kolilta avautuvasta maisemasta. Ja olen käynyt Kolilla, mutta mikä sitten olisi muka ollut se oikea mänty?
Ap on pösilö.
Luulis että kaukana asuvalle ja autottomalle se voi olla vaikea käydä.
Millainen-hullun aloitus. Pää täynnä tyhjää.
Se on ihan nätti maisema, mutta luonnon kanssa sillä ei enää paljon ole tekemistä. Hotelli ihan vieressä ja maasto tallattu, kun ihmiset ei osaa pysyä polulla. Olen toki siinä mielessä jäävi sanomaan hirveesti mitään, kun asun niin lähellä, mutta en nyt pidä Kolia mitenkään ihmeellisenä paikkana.