Millainen ihminen ei ole koskaan käynyt Kolilla ja nähnyt omin silmin Eero Järnefeltin "Koli"-taulussa kuvattua mäntyä?
Miksi tämä ihminen ei ole vaivautunut näkemään edes sen verran vaivaa, että olisi käynyt katsomassa kansallismaisemaa? Osaako tämä henkilö edes maamme toista virallista kieltäkään? En lakkaa kummastelemasta.
Kommentit (27)
Olen käynyt, useasti. Ihana paikka vaeltaa, muutenkin. Kunhan lapset kasvaa, mennään taas.
No ei sitä mäntyä ole ollut olemassa enää vuosikausiin. Joten tosi harva sen on omin silmin nähnyt.
Mä en ole käynyt. Mutta olen käynyt monessa muussa paikassa, jossa on samantyyppiset maisemat, miksi mun pitäisi mennä myös juuri tuonne?
Suomi on niin yksitoikkoinen maa että Koli on jo nähtävyys.
Englanninkielisella haulla national landscape saadaan vain suomalaisia osumia.
Joku kansallismänty ei voinut vähempää kiinnostaa, och samma på svenska.
Minä en ole käynyt. En ole katsonut tarpeelliseksi ängetä Kolille.
Mitähän vttua joku mongerrus kuuluu Suomen hienoon luontoon?
Millainen ihminen tekee näin lapsellisia avauksia?.
Suomessa on 27 virallista kansallismaisemaa. Olethan ap käynyt katsomassa niitä kaikkia?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen tekee näin lapsellisia avauksia?.
Kolilla käynyt, ruotsia puhuva?
Sellainen, joka on suuren osan elämästään katsellut Einari Junttilan taulujen maisemia.
Onko aloittaja käynyt Särestössä? Kyllä sekin kuuluu kansalaisen yleissivistykseen, jos on vähääkään taiteesta kiinnostunut.
Tuleeko ap toimeen saameksi? Omassa elämässäni olen tarvinnut enemmän sitä kuin ruotsia. Ruotsalaisten kanssa keskustellaan englanniksi, mutta yritäpä samaa saamelaisten, varsinkin vanhemman väen kanssa.
Vanha ystävämme Ruotsinkielihullu on näköjään löytänyt uuden aiheen.
Minä,
Ihminen joka rakastaa kulttuuria, elämyksiä, kohtaamisia, ruokaa, ihmisiä, matkoja. Elän täysillä ja haluan elämääni mahdollisimman paljon sisältöä ja nautintoa.
Menetin vanhempani lapsena vuoden sisään, toinen kuoli onnettomuuteen ja toinen sairauteen. Olin 10v orpo, onneksi minulla oli 3 sisarusta ja saimme maailman parhaan sijaiskodin ja ns uudet vanhemmat jotka loivat uskoa elämään. Päätin, että otan jokaisesta päivästä mahdollimman paljon, kaiken mitä saan.
Kolilla en ole käynyt, enkä nähnyt tätä mäntyä. Muuten olen kyllä kolunut Suomen ristiin ja rastiin, mutta täytyy myöntää Itä-Suonen jääneen vieraaksi.
Mutta osaan kyllä toista kieltä, lapsuudenkotini oli ruotsinkielinen. Btw sijaisperheeni isä on alkujaan saamen sukujuurinen, joten saameakin osaan perusteet.
Minä en ole. Olen monta vuotta aikonut ja halunnut mutta en ole vielä päässyt. Tarkoitus on. Maisema on kuvissa upea.
Olen käynyt siellä, tosin aikamoisessa krapulassa niin ei sillä tavalla jaksanut keskittyä maisemaan. Mutta tulipa nähtyä. Siitä mentiin sitten sinne kahvilaan, jossa myytiin onneksi olutta ja olokin helpotti.
Tämä ihmisryhmä, joka ei ole käynyt Kolilla, on suuri joukko hyvin erilaisia ihmisiä. Ainoa kaikkia yhdistävä tekijä varmasti on, että eivät ole käyneet Kolilla.
Ne ihmiset, jotka ovat käyneet Kolilla, on myös joukko todella erilaisia ihmisiä. Minkälainen on silloin ihminen, joka on käynyt Kolilla? Homogeenistä ryhmää ei tästäkään saa, mutta ehkä vähän enemmän homogeenisen kuin heistä, jotka eivät ole?
Olen käynyt Kolilla itse eikä minulla ole mitään käryä, mistä männystä tässä horiset. Että mitäs minulle nyt sitten tehdään? Millainen ihminen minä olen?
Eipä ole ollut sinnepäin mitään asiaa, enkä ole vaivautunut ajelemaan 800 km ihan vaan huvikseni. Saamea en valitettavasti osaa, vaikka oikeastaan pitäisi edes vähän. Isoäiti kun oli kolttasaamelainen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut sinnepäin mitään asiaa, enkä ole vaivautunut ajelemaan 800 km ihan vaan huvikseni. Saamea en valitettavasti osaa, vaikka oikeastaan pitäisi edes vähän. Isoäiti kun oli kolttasaamelainen.
Onko sinun nimi Kitti, Piera vai Aslak?
En ole käynyt Kolilla enkä koe elämäni olevan sen takia merkityksetöntä.
Tosi paska trolli. Yritä edes vähän parempaa.
A) joo
B) ehkä, en tiedä mikä se niistä oli?