Tässä kuussa tulee täyteen 4 vuotta valmistumisesta ja edelleen haen koulutusta vastaavaa työtä
Kommentit (36)
Mikä ala on kyseessä ja mistä päin Suomea olet töitä hakenut?
Oletko ollut muiden alojen töissä? Moni tuttu on päässyt useiden vuosienkin jälkeen oman alan töihin kunhan ovat olleet työelämässä. Nirsot ovat jääneet lopullisesti työttömiksi.
Nyt kiinnostaisi, että mikä ala on kyseessä..?
Ei voi oikein sanoa asiaan mitään jollet kerro mikä koulutus kyseessä. Kaikilla aloillahan ei ole työvoimapulaa ollutkaan, kun taas joillakin on melkoinen.
Peli on jo menetetty, etkä tule saamaan alasi töitä, ehkä sinussa on jotain vikaa. Työmarkkinat vinoutuneet koska sitä hyvää riittää paremmin silloin niille muille.
Mä oon valmistumassa ja pelottaa kun en osaa yhtään mitään siitä mistä pitäisi nyt olla asiantuntija. Sössisin heti kaiken jos menisin oman alan oikeisiin töihin.
Mikä koulutus sinulla on? Tradenomi? Restonomi?
Joo, sä olet tietty joku markkinointitradenomi tai sulla on matkailun perustutkinto tai vastaava. Silloin saa kyllä etsiä "koulutusta vastaavaa työtä" tappiin asti.
Luuletko sinä että joka alalla on työvoimapula?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon valmistumassa ja pelottaa kun en osaa yhtään mitään siitä mistä pitäisi nyt olla asiantuntija. Sössisin heti kaiken jos menisin oman alan oikeisiin töihin.
Tuohan on totta kaikilla aloilla ja kaikkien ihmisten kohdalla. Tai ainakaan ammattitaitoa ei ole koulunpenkiltä saatu, jos jollain sellaista sattuu olemaan.
Minuakin inhottaa sellainen " Fake it till you make it" asetelma. Sanot työhaastatteluissakin reilusti, että et vielä osaa etkä tiedä yhtään mitään, mutta olet halukas oppimaan. Kyllä joku sinut sisäänheittohommaan palkkaa. Sitten ei ole sellaista itseään ylikehuneen painetta niskassa, kun aloitat työt.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan uskaltaa mennä, myöntää osaamattomuus ja pyytää apua. Minä en tehnyt päivääkään valmistumisen jälkeen sairaanhoitajan työtä tuon pelon vuoksi. Nyt jälkikäteen harmittaa, koska tuskin olin sen tumpelompi kuin perus vastavalmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on totta kaikilla aloilla ja kaikkien ihmisten kohdalla. Tai ainakaan ammattitaitoa ei ole koulunpenkiltä saatu, jos jollain sellaista sattuu olemaan.
Minuakin inhottaa sellainen " Fake it till you make it" asetelma. Sanot työhaastatteluissakin reilusti, että et vielä osaa etkä tiedä yhtään mitään, mutta olet halukas oppimaan. Kyllä joku sinut sisäänheittohommaan palkkaa. Sitten ei ole sellaista itseään ylikehuneen painetta niskassa, kun aloitat työt.
Tää on hyvä kiitos! Oon stressannut itteni kuoliaaksi miten selviän jos pitää leikkiä että osaan kaiken enkä osaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi, että mikä ala on kyseessä..?
Niin, ja oletko etsinyt alan töitä ulkomailta? Turha jäädä tänne työttömänä törröttämään jos on vastavalmistunut nuori ilman velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi oikein sanoa asiaan mitään jollet kerro mikä koulutus kyseessä. Kaikilla aloillahan ei ole työvoimapulaa ollutkaan, kun taas joillakin on melkoinen.
Tämä. Nyt ollaan toki tippumasaa taantumaan ja av:n papukaijakuoro hokee työvoimapulaa, koska eivät seuraa talousuutisia.
Samaan aikaan nämä tyypit kuvittelee, että medianomi voi vapaasti valita työpaikkansa, kun sote ja ict alalla on rekryvaikeuksia.
Toki tälläkin hetkellä esim. Vantaalta puuttuu pari sataa vaka opettajaa, mutta eihän tämä voi pitää paikkaansa, kun ap ei saa mysteerialaltaan töitä.
Olen valmistunut pariinkin ammattiin mutten ole ikinä tehnyt ns koulutustani vastaavia töitä. Olen ihan työelämässä.
Aika metkaa eikös olekin. Minkäänlaista työvoimapulaa ei todellakaan ole, aivan päinvastoin. Nyt hyvinkin tietoisesti lisätään työttömyyttä, jotta palkkataso voidaan pian polkea kunnolla alas. Ollaan menossa kohti hel vet ti ä