Miten käytännössä erotaan, jos asunto on minun omistusasunto ja puoliso ei halua erota?
Rahani on kiinni tässä asunnossa ja lainanlyhennyksissä sekä vastikkeissa. Ei minulla ole varaa vuokrata itselle jotain vuokra-asuntoa ja muuttaa sinne, ei ole myöskään ketään lähisukulaisia joiden luokse voisi mennä. Lapsia on kaksi pientä. Tämä nykyinen koti on siis minun omistusasunto, ei yhteinen. Mies ei kuitenkaan halua erota, itse haluan. Eli hän ei muuta pois vaikka pyydän. Neuvoja miten käytännössä erota?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa, niin myytte kämpän ja maksatte velan pois. Loput jaetaan.
Etkö ymmärrä lukemaasi, AP OMISTAA asunnon!
Kaikki riippuu siitä ovatko he naimisissa toistensa kanssa. Jos ovat, niin onko heillä avioehto? Laki määrää avioerotapauksissa omaisuuden jaosta. Tämä on suuri virhe Suomen laissa, koska nyt on 2000-luku. Osa ihmisistä eroaa monta kertaa. Jokaisen pitäisi saada pitää oma omaisuus myös avioliiton jälkeen. Yksi poikkeus voisi olla avunto, joka on ostettu yhdessä avioliiton aikana. Olen nainen.
Monta kertaa jo sanottu etteivät ole naimisissa, ihan ekalla sivulla lukee alussa jo.
Huomasin sen, mutta moni muu ei ole huomannut. Osa kommmentoijista luulee Ap:n olevan aviossa. Sen vuoksi halusin selventää. Muutenkin olen huomannut, että ihmisillä on kovin heikot tiedot miten yhteisomistuksia puretaan. Itselle tullut tutuksi katkeran tien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia kommentteja lukea, mutta ei ketään voi ulos viedä talvisaikaan varsinkin.
Itse aikoinaan erosin avoliitosta ja lähes kaikki oli mun nimissä, kuitit siitä, että ne olin myös maksanut.
Meni siinä vuosi ennenkuin lähti, ei siinä helppo ollut kummallakaan olla. Sai sen, minkä itse maksanut eli toisen auton.
Mutta ei sentään asunnon myynti ole oikea neuvo, tai en ainakaan itse niin tekisi.
Häätö on haettava käräjäoikeudesta miehen ulos saaamiseksi, eikä vuodenaika tähän liity mitenkään. Mikä ihme oletus, ettei aikuinen mies pysty itselleen uutta asuntoa etsimään ja joutuisi taivasalle?
Ei ap puhunut mitään ettei mies 'pysty' asuntoa etsimään, sinä oletit, ei ap.
Jep. Ap kertoi vain, että mies ei suostu etsimään asuntoa. On heittäytynyt hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin virallinen irtisanominen ja vasta jos henkilö ei ole lähtenyt siihen tiettyyn päivään mennessä, voi hakea häädön. Pitkä prosessi, kannattaa aloittaa nopeasti. Tämä siis alivuokralaisissa. En ole ihan varma meneekö samalla tavalla, jos ei ole virallista vuokrasuhdetta. Mutta kirjallisena kaikki. Suullinen ei riitä.
Eron jälkeen voi heti hakea häätöä, jos toinen kieltäytyy muuttamasta. Ei tarvitse mitään odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun kai täytyy häätää se virallisesti käräjäoikeuden kautta.
Tämä on ainoa laillinen keino. Kestää ehkä puoli vuotta. Voit myös myydä asunnon pois ja muuttaa lasten kanssa pois.
Jos et myy asuntoa, mutta muutat pois lapsien kanssa,voit alkaa periä eksältä käypää vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ainoa laillinen keino. Kestää ehkä puoli vuotta. Voit myös myydä asunnon pois ja muuttaa lasten kanssa pois.
Jos et myy asuntoa, mutta muutat pois lapsien kanssa,voit alkaa periä eksältä käypää vuokraa.
Ilman vuokrasopimusta? Ei kai. Koska aapeen mies ei tule maksamaan vuokraa. Ja ilman vuokrasopimusta ei voi oikeusteitse periä maksamattomia vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tietysti hakenut asiasta tietoa, ja löytänyt esimerkiksi tämän:
"Avoliittolain soveltumisalaan kuuluva puoliso voi tietyissä tilanteissa hakea avoliittolain mukaista hyvitystä. Hyvitykseen voi olla oikeutettu puoliso, joka on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella."
...joten hän varautuu asiaan käräjäoikeuden istunnossa sitten aikanaan. Eli saatat joutua maksamaan miehelle hyvitystä, jos oikeus niin katsoo.
Tuolla käytännössä tarkoitetaan sitä, että jos vanhempi jää kotiäidiksi/isäksi useammaksi vuodeksi niin työssäkäyvän puolison tulee maksaa siitä hyvitystä
Näin on. Joskus on vielä kyse siitä, että mies on vaatimalla vaatinut, että naisen pitää olla kotona ja hoitaa ruuanlaittoa ym.
Jos mies ei noudata käskyyä lähtyä, niin avaimet pois ja lukot uusiksi ja huoltomies ei saa päästää miestä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei noudata käskyyä lähtyä, niin avaimet pois ja lukot uusiksi ja huoltomies ei saa päästää miestä sisälle.
Huoltomies tosin päästää, koska mies on asunnossa kirjoilla. Ei huoltomies voi edes pyydettäessä toimia vastoin lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman vuokrasopimusta? Ei kai. Koska aapeen mies ei tule maksamaan vuokraa. Ja ilman vuokrasopimusta ei voi oikeusteitse periä maksamattomia vuokria.
Kyllä, eiköhän asumisen perusteella syntyy vuokrasopimus. Mies tosin tuskin vuokraa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot ja kamat pihalle.
Näin ei voi tehdä, koska puoliso on kirjoilla asunnossa. Huoltomies päästää hänet aina takaisin. Ap
itse vaihdan aina uuden lukon kun muutan ja silloin huoltoyhtillä ei ole avainta annettu. liikaa tarpeeksi noita ilmoittamattomia käyntejä. ja yleisavain aina riski, ja voithan aina laittaa turvalukon,johon et anna avainta huoltoon et kellekään. lakiteitse pääsee ukoista eroon. häätö mm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin laitat eron vireille jos olette naimisissa.
Emme ole. Ap
No sitten haet häädön, perusteena avoero.
Häätö vireille ja todennäköisesti tuossa tapauksessa asia käsitellään nopeasti, kun ei ole avioliittoa. Ap ei ole velvollinen mitenkään huoltamaan vierasta miestä. Kyse ei ole enää avoliitostakaan, kun miehestä yritetään päästä eroon.
Minä tein niin, että perheeni ja ystäväni majoittuivat meille, siis minun asuntooni, kun mies yritti nukkua tultuaan töistä, aloitimme hirveän mökän, nakkelimme hänen vaatteensa lattialla ja estimme menemästä vessaan, suihkuun tai estimme syömästä, haimme vaan ruoat kädestä jos yritti syödä. Ensin se lähti äidilleen yhdeksi yöksi, tuli takaisin niin huomasi, että vaatteensa levynsä ja muut tavaransa oli tukittu sikinsokin eteisen kaappiin, sitten se tajusi, kantoi kamat autoon, vaihdatin heti lukot ja hankin varastoonkin järeät lukot, ei ole enää näkynyt. Ja kyllä, ensin yritin reilun viikon hyvällä, kun se ei auttanut, otettiin äärimmäiset toimet käyttöön.
Entajua miten joistakin tulee täydellisiä ääliöitä eron sattuessa, eroon asti tämäkin mies oli ihan tolkku.
Vierailija kirjoitti:
Häätö vireille ja todennäköisesti tuossa tapauksessa asia käsitellään nopeasti, kun ei ole avioliittoa. Ap ei ole velvollinen mitenkään huoltamaan vierasta miestä. Kyse ei ole enää avoliitostakaan, kun miehestä yritetään päästä eroon.
Ei tuota sen nopeammin käsitellä kuin muitakaan häätöjä. Mutta silti tuo on se reitti, miten on toimittava. Eikä tuo merkittävästi asiaa hidasta verrattuna siihen, jos mies oikeasti ja tosissaan etsisi asuntoa - sellaisen löytymiseen voi myös mennä aikaa, eikä saatu asunto ole välttämättä heti muuttokunnossa. Häädössä voi mennä pahimmillaan puoli vuotta, mutta todennäköisesti mies lähtee asunnosta ennen kuin viranomainen tulee kantamaan hänet ulos, joten voi hyvinkin olla, että miehestä eroon pääseminen kestää yhtä kauan kuin vapaaehtoisesti asunnon etsiminen, tai sitten vain esim. kuukautta pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein niin, että perheeni ja ystäväni majoittuivat meille, siis minun asuntooni, kun mies yritti nukkua tultuaan töistä, aloitimme hirveän mökän, nakkelimme hänen vaatteensa lattialla ja estimme menemästä vessaan, suihkuun tai estimme syömästä, haimme vaan ruoat kädestä jos yritti syödä. Ensin se lähti äidilleen yhdeksi yöksi, tuli takaisin niin huomasi, että vaatteensa levynsä ja muut tavaransa oli tukittu sikinsokin eteisen kaappiin, sitten se tajusi, kantoi kamat autoon, vaihdatin heti lukot ja hankin varastoonkin järeät lukot, ei ole enää näkynyt. Ja kyllä, ensin yritin reilun viikon hyvällä, kun se ei auttanut, otettiin äärimmäiset toimet käyttöön.
Entajua miten joistakin tulee täydellisiä ääliöitä eron sattuessa, eroon asti tämäkin mies oli ihan tolkku.
Kuulostaa ihan hirveän junttimaiselta wt-touhulta. Pystyn kuvittelemaan kovaäänisen, sivistymättömän lähisuvun kaakattamassa ja mölisemässä, käymässä asukkaaseen käsiksi jne. Ihme, että mies ei soittanut poliisia - poliisi olisi ollut hänen puolellaan. En tiedä miten ääliö miehesi oli, mutta kyllä sinä ja sukulaisesi vaikutatte myös aika isoilta ääliöitä.
Ensinnäkin tehän olette jo eronneet, jos olet näin miehelle ilmoittanut. Se parisuhteen lopettaminen kun ei vaadi toisen lupaa. Ongelma nyt eron jälkeen siis on se, ettei mies hyväksy asiaa, eikä suostu muuttamaan pois asunnostasi ja odottaa, että muuttaisit mielesi.
Kerro vielä miehelle suorin sanoin selkeästi, että ette enää ole yhdessä, etkä ole ottamassa häntä takaisin ja pyydä etsimään itselleen uusi asunto. Kerro, että joudut hakemaan muuten pian hänelle käräjäoikeudesta häädön. Ala puhumaan miehelle myös siitä, miten lasten tapaamiset ja muut lapsiin liittyvät eroasiat hoidetaan, jotta ensinnäkin saisitte hoidettua asiat lasten kannalta hyvin ja toiseksi miehelle alkaisi konkretisoitua todellisuus. Voit alkaa järjestellä myös kotia (esim.nukkumajärjestelyt) uudelleen ja muutenkin pienentää miehen tilaa kodissasi. Ala elää muutenkin sen mukaisesti, että olette eronneet, nyt yhteinen velvoisuutenne on enää lapset. Ei ole muuten enää samalla tavalla "velvoitteita" ja sitoumuksia toista kohtaan. Mukeroksi ei tarvi itse alkaa, mutta jämäkkyys ja selkeä suora toiminta on nyt tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tehän olette jo eronneet, jos olet näin miehelle ilmoittanut. Se parisuhteen lopettaminen kun ei vaadi toisen lupaa. Ongelma nyt eron jälkeen siis on se, ettei mies hyväksy asiaa, eikä suostu muuttamaan pois asunnostasi ja odottaa, että muuttaisit mielesi.
Kerro vielä miehelle suorin sanoin selkeästi, että ette enää ole yhdessä, etkä ole ottamassa häntä takaisin ja pyydä etsimään itselleen uusi asunto. Kerro, että joudut hakemaan muuten pian hänelle käräjäoikeudesta häädön. Ala puhumaan miehelle myös siitä, miten lasten tapaamiset ja muut lapsiin liittyvät eroasiat hoidetaan, jotta ensinnäkin saisitte hoidettua asiat lasten kannalta hyvin ja toiseksi miehelle alkaisi konkretisoitua todellisuus. Voit alkaa järjestellä myös kotia (esim.nukkumajärjestelyt) uudelleen ja muutenkin pienentää miehen tilaa kodissasi. Ala elää muutenkin sen mukaisesti, että olette eronneet, nyt yhteinen velvoisuutenne on enää lapset. Ei ole muute
Juuri näin. Erottele miehen omaisuus? Jos sänkysi on sinun niin miehellä ei sinne asiaa. Samoin pyykkikone ym. Kenen tavarat ovat niin hänellä ei ole oikeutta käyttää.
Ette ole enää avoliitossa, vaan pakon sanelemana asutte yhdessä. Kyse on täysin sinulle vieraasta miehestä. Onko mies lastesi isä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin virallinen irtisanominen ja vasta jos henkilö ei ole lähtenyt siihen tiettyyn päivään mennessä, voi hakea häädön. Pitkä prosessi, kannattaa aloittaa nopeasti. Tämä siis alivuokralaisissa. En ole ihan varma meneekö samalla tavalla, jos ei ole virallista vuokrasuhdetta. Mutta kirjallisena kaikki. Suullinen ei riitä.
Eron jälkeen voi heti hakea häätöä, jos toinen kieltäytyy muuttamasta. Ei tarvitse mitään odotella.
Juuri näin. Parisuhteissa ei ole irtisanomisaikaa.
Ei ap puhunut mitään ettei mies 'pysty' asuntoa etsimään, sinä oletit, ei ap.